Pino alkuraskauden hermoilijoille

Lentoemo Mua kans kiinnostais et mille vkolle 10,3 mm menee? Kun oon kattonu noita nettisivuja, niin tuntuis et se ois vanhempi kuin 6+6 (mut kaipa se ultralaite sen paremmin tietää kuin minä..) ;)

Kärppä Mulla juilii ja on juilinu mielestäni tällä vkolla enemmän kuin ennen. Eipä toi neuvolan th ollut siitä huolissaan. Yks päivä tuntui myös alaselässä, ihan kuin ois menny jotakin "läpi" kropasta, siis tyyliin joku ois tuikkassu jonkun kepin tuosta alavatsasta oikeelta sisään ja se ois tullu samasta kohtaa ulos seläpuolella.. vähän sekavaa selitystä joo :LOL:

SYKE! :heart:

Tänään siis olin ultrassa ja syke näkyi ja pieni ihmisen alku jolla jo vähän käsiä ja jalkoja. jos tota ultrakuvaa oikein luen niin on vähän vajaa 2cm. :heart: Mikä helpotus! :heart: koko vastasi täysin viikkoja.

Olin aikasemmin tällä viikolla ostanut itelleni bolakorun (koru odottaville ja imettäville äideille) ja nyt hyvien uutisten kunniaksi avasin sen paketin ja laitoin korun kaulaani. :heart: Bolakoruja saa mm täältä:

http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.sf/secPZmrbh7JKm_/?ObjectPath=/Shops/Pompoli/Categories/"Äideille"/Korut

sade80 8+3

Ähäkutti, olinpas oikeassa! Sihteeriskä soitti aamusella, ja myönsi, että ultra-aika olis ollut liian aikainen, joten siirsivät sen nyt 11.8. Arvatkaa vaan, tekikö mieli sanoa "told you so" :kieh: , mutta myhäilin vaan itsekseni. :kieh: :kieh:

Joo, niin mäkin aina luulin, että itikoiden kasvu olis alussa samaa, mutta esim. vauva.fi: ssä oli just keskustelu aiheesta, ja siellä yks äiti vastasi näin

olin rv 6+4 ultrassa,sikiön koko 4,1mm joka vastasi viikkoa 6+0
uudelleen rv 7+3 jolloin sikiön koko 9,1mm,vastaten rv 7+0.

Edellinen oli rv 6+4 5,9mm
ja sitä aiempi rv 7 oli,7mm

Niin yksilöllisesti kasvavat.Viikon alusta viikon loppuun on valtavat koko erot!

Mutta tosiaan, mulla toi +/- viikko voi hyvinkin johtua ihan ultraustavasta. Ultrauksen tekee täällä "ultrasound technician", ja kuvat tutkii ja tulkitsee radiologi. No, eipä silti, ei ykskään mun ipanoista ole tullut eräpäivänään, joten ei kait se niin päivälleen tarkkaa ole.

Watrossi, mä tulin tänne tuon elämäni rakkauden perässä! Meidän äidit tutustuivat, ja päättivät, että meistä tulis hyvä pari. Me alettiin kirjoittelemaan, soittelemaan, ja n. 10 kk myöhemmin mä tulin tänne häntä tapaamaan. 11 päivää ensitapaamisesta hän kosi, ja ta-daa, tässä ollaan! (Kosinnasta meni tosin 1½ vuotta, ennenkuin mä muutin tänne, nähtiin ½ vuoden välein, ja upotettiin miljuunia puhelinlaskuihin!)

Jaha, kuopus syö kuivattua sipulia, onkohan sillä nälkä?

:LOL:

Nin, ja vielä se tuli mieleen, että kulemma jopa kaksosilla on kokoeroja! Ykskin äiti kertoi (siis suomalaisella keskustelupalstalla), että toinen kaksonen oli jotain 7.2 mm ja toinen 10mm rv 7! Että, kun en osaa taas linkittää...

Voi leidi, teidän tarina kuulostaa aivan tosi romanttiselta! :heart:

Mitä noihin alkion kokoeroihin tulee, niin luotan yhä kuitenkin enemmän gynekologiini kuin vauvapalstan äiteihin :LOL: Mutta se on totta, että se alkio kasvaa siellä ihan hurjalla vauhdilla, ja just esim. 6+0:n ja 6+2:n välillä voi olla tosi isoja eroja, sen sijaan se 6+2 koko pitäisi olla kaikilla sama, eli tyyliin 7mm-7,4mm (hatusta tempaisemani esimerkki). Eli vaikka kuukautisista olisi 7+3, niin ei se tarkoita, että alkion ikä olisi se 7+3, vaan se voi olla just esim. 7+0, koska eihän se alkio kaikilla kiinnity ja lähde kasvamaan 7 päivää oviksesta! Siksi moni voi äimistyä, että alkion koko ei vastaakaan niitä neuvolassa laskettuja raskausviikkoja. Neuvolassa heidän on helpompi laskea niiden kuukautisten mukaan, koska se LA joka tapauksessa on ihan summittainen arvio, mutta jos esim. pitää laskea tarkkaan just nuo np-ultrat niin kuin just kävi leidillä, niin silloin on tärkeää ottaa huomioon alkion todellinen ikä eikä niitä neuvolan kiekosta laskettuja rv:tä!

Kärppis: siis oliko sullakin mahan päältä se ultra, vai miten ihmeessä lääkäri ei saanut sitä paremmin mitattua? tai ehkä pikkuinen otti siinä kuvien välillä kasvupyrähdyksen! :LOL:

jonniina, mun mielestä tuo 6+6 vaikuttaa tarkalta arviolta, jos vielä kärppiksellä noilla luvuilla 6+5, niin hyvinhän noi mitat näyttävät pitävän paikkaansa!

Ja leidi, noista kaksosten kokoreroista en osaa sanoa mitään, kun ne kaksosraskaudet ovat niin oma lukunsa. Ja eihän kaksosetkaan samana päivänä välttämättä kiinnity, vaan voi olla isojakin eroja, esim. eka alkio voi kiinnittyä vaikka 4 päivää hedelmöittymisen jälkeen ja toka vasta 10 päivää, se on ihan luonnollista. Eli totta kai on sitten alkioissa myös kokoeroja jo alkuvaiheessa, kun ovat lähteneet kehittymään ihan eri päivinä!

kärppis :LOL: :LOL: Voi papusta, se tietty ajatteli, että kun ei oo yhtään laittautunut hienoksi, niin hänestähän ei mitään yllätyskuvia oteta!

Mutta joka tapauksessa siis äsken ettin netistäkin tietoa: eli alkion kasvu on vakio kaikilla alkioilla, mutta koska ultraäänilaitteesta riippuen voi tulla enemmän tai vähemmän tarkkaa jälkeä (ja varmaan sit riippuu ultraajankin kokemuksesta, esim. Italiassa gynellä pitää olla erityinen ultraajan pätevyys, ennen kuin voi ultrata) ja koska millinkin ero voi näissä alkuvaiheissa muuttaa tuota alkion todellista ikää, niin siksi usein annetaan joka tapauksessa noita +/- arvioita. Ja tottakai jos lääkäri ei ole tuloksesta varma, niin oikeinhan se on, että painottaa arvion olevan summittainen.

Mutta jos näillä palstoilla tulee hiukan ristiriitaisia tietoja vastaan, niin kannattaa muistaa myös nää raskausaivot: mun ainakin pitää nähdä kaikki mustaa valkoisella, koska jos mä yritän ulkoa muistella jotain lukuja, niin meen ihan sekaisin :LOL: Mähän oon jo miljoona kertaa korjannut kaikkia sanomiani lukuja, kun olen ne mennyt sitten kirjasta tarkastamaan. Jos esim. menee ultraan miehen kanssa, niin oudosti vaan se mies on kuullut kaikkea ihan muuta kuin siitä pikku masuasukista hurmioon joutunut äiti, jolle kaikki menee vähän niin kuin yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos... Siksi olikin hyvä, että sain kaiken kirjoitettuna :LOL:

Niin ja kohdun pehmeydestä piti sanomani:

äitini luki mulle jotain ikivanhaa raskauskirjaa jostain 50-luvulta, jossa sanottiin, että kohtu just pehmenee alkuraskaudessa, niin että ainakin 50-luvulla se oli tosiaan vaan hyvä merkki! :D

...mulla on taas liikaa aikaa... ajatusleikki nimittäin jatkuu; onko sitten munasolun koko (irrotessaan) aina vakio, vai voiko olla "isomunaisia naisia"??? :LOL: :LOL: :LOL: jolloin alkio olis jo alusta saakka isompi? Voe voe, kaikea sitä miettii!

Mutta näköjään, niinkuin Kärppikselläkin näköjään, kuvakulma saattaa jo muuttaa kokoa!

Hei oottekos kuulleet että jätskiä suositellaan raskauspahoinvointiin? :D Näin mun yks kaveri kertoi tänään. Itseasiassa kun oon jädee syönyt niin se on kyllä helpottanut hetkeks, ja toinen mun herkku pahoinvointiin on jäiset herneet :LOL: siinäpä tällä hetkellä ne ruoat piimän lisäks jotka menee alas. Niin ja sitten Dracula-salmiakkikarkit :heart: :LOL:

leidi: siis munasoluthan OVAT eri kokoisia! Mutta se vaan on sitten vakio, että kuinka se lähtee jakaantumaan sen hedelmöityksen jälkeen, ja kuinka se solurykelmä lähtee kasvamaan siitä kiinnittymisestä lähtien, eli siinä se ero kai sitten taas nollaantuu.

Mutta tosiaan varmaan se kuvakulma on aika hyvä selitys sille, ettei saa sellaista selkeää pituutta selville. Teillä on diivailevia pikkurinssejä/rinsessoja siellä kohdussa :heart:

garbalo: no jätski onkin ainoa makea asia, jota saatan syödä. Ja toisekseen: uskaltaako sitä salmiakkia sitten syödä, kun pelkään, että se aiheuttaa supistuksia, kun jossain peloteltiin, että voisi muka aiheuttaa keskenmenoja, ja mä kun oon tällainen hysteerinen... :ashamed:

Lentis miehen sisko sano et salmiakilla voi olla vaikutus ennenaikaseen synnytykseen, eli miksei sitten myös keskenmenoonkin. Ei sitä tietenkään kannata pussitolkulla päivässä syödä, mutta kyllä mä ainakin vähän uskaltaudun syömään. Se on kuitenkin ainoo karkki mikä menee alas, joten ei tu hirveesti niitäkään syötyy.
Samalla tavalla mulla on kans jätski ainoo makee juttu mitä pystyn syömään. =)

Kärppä ai niin niinhän olikin, pakasteherneet kiellettyjen listalle.. Voi paska sanon minä. argh. Olin niin iloinen että löysin jotain mikä menee alas hyvinkin ja saa olonkin vähän paremmaksi. No ehkä jos kävis äidin kasvimaalta poimimassa kaikki herneet ja pakastaisi ne?

Nt-ultrassa käyty B) Siellähän se pikkuinen pyöriskeli vilkkaasti, välillä poseerasi naama "kameraan", välillä piti kättä poskella ja yritti tunkea peukkua suuhun! :heart: Herranjestas, että oli suloinen tapaus. Kätilö ultrasi huolellisesti ja selitti varsin seikkaperäisesti kaikkea, kuten mm. että "sillä näkyy olevan pissahätä!" :) Niskaturvotusta oli 1.5, mutta kätilö ei siitä oikein suostunut sanomaan mitään, kun kuulemma verikoe vasta antaa yhteisen tuloksen.

Ja LA siirtyi viikolla aiemmaksi, 1.2.! Varhaisultran mukaan (ja omien laskelmieni) tänään pitäisi olla 11+0, mutta nyt nt-ultra näytti peräti 11+4! Menkoista laskettuna olisi vasta 10+3. Ja jos nyt olis 11+4, niin silloin vauva olisi saanut alkunsa heti seuraavana päivänä menkoista. En kyllä usko tuota, tunnen oviksen selkeästi ja sen tunsin silloin tasan 9 viikkoa sitten. :LOL:

Oireet: Ei ne välttämättä ala lainkaan...siis tämä sille joka kysyi :) en osaa toistaa nickiäsi ulkomuistista. Kaksi varsin oireetonta raskautta mulla takana, joista kaksi muksua, ja nyt sitten tämä kolmas samalla tavalla oireeton on edennyt 11 viikolle. :heart: Onhan se vähän hassua, kun menee selälleen, ja on täysin litteä vatsa ja kuitenkin siellä jo aika hyvänkokoinen sintti polskuttelee. =) Selkein merkki on ehkä ollut väsymys.

KössiKenguru 11+4 tai 11+0... ja taidan pitäytyä kuitenkin omissa laskuissani... on se tarkkaa, nimittäin mun molemmat lapset ovat syntyneet rv 39+2, joten tietää varata mummon hoitamaan lapsia sinä päivänä :LOL:

Hei kaikille ja tervetuloa uusille! Onnittelut ultrassa ihania nähneille :heart:

Täällä mennään kuten ennen: kuvotusta, masun turvotusta+kamalasti ilmavaivoja, lievää väsymystä... Mutta niinkuin joku joskus sanoi, uskomatonta että liikunta helpottaa olotilaa eikä silloin oireet tunnu. Oikeastaan oireet pahimmat kun on kotona! Weird....no, ehkä silloin enemmän aikaa huomioida oloaan.

Meillä ultra yksityisellä 28.7. Jos siellä kaikki hyvin, lähdemme rakkaan mieheni kanssa pyöräilemään Ahvenanmaalle. Lapset ovat silloin viikon isällään. Toivotaan parasta! Np-ultra 13.8.

Niin ja tuo kaksplussan kiekko näyttää saman lasketun ajan kuin neuvolassa sanottiin, joten noudatan sitä...vai mietittiinkö tätä helmikuisten puolella?? Ääh, mullakin hatara raskauspää eikä oo aina ihan kartalla... :snotty:

Uusis 7+5

On nää salatiedettä nää rv:t. Mulle eka ultraaja intti, että täähän on jo iso, varmaan yli 13 vkoa ja me miehen kanssa vähän kohteltiin kulmiamme, että pienempi kuin 12+4 eli menkoista laskettuna voi olla joo, mutta että isompi... Täti sanoi napakasti, että ei sitä hedelmöitysajankohtaa voi tietää tarkalleen. Ai piirränkö kuvan...: ei ollu seksiä menkkojen jälkeen ku just ovisajankohtana, joten jos se on hedelmöittynyt aikaisemmin, niin menee kyllä salatieteen piikkiin. No, tuli kokeneempi rouva katsomaan ja sai just "oikeat" viikot. Mutta aika veikeetä, jos ne tosiaan millilleen kehittyis samalla tavalla.

Mitä onko jollain jo tukka kihartunut! Mä täällä oon jo ootellut, koska se Tuuhea ja Kihara kuontalo tunkeutuu päästäni, mutta toistaiseksi on ollut vaan tätä ohutta höttöä.

Mun verikoe kiertää Oulun kautta analyysissä (kas kun ei Intian..) ja hoitsu sanoi, että lähettävät tulokset viikon päästä testistä eli ens ma. Hui! Niskapoimuun ei nuo hyväkkäät sanoneet mitään mittaa mutta totesivat sen olevan ok. No parempi se kun ei mitään mutta aika jännä, että toiset kertoo juurta jaksain kaikki yksityiskohdat tietäen, että tulevaa äitiä nämä TOSIAAN kiinnostaa ja toiset vaan mutisee jotain ympäripyöreää. Grrr.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilli70:
On nää salatiedettä nää rv:t. Mulle eka ultraaja intti, että täähän on jo iso, varmaan yli 13 vkoa ja me miehen kanssa vähän kohteltiin kulmiamme, että pienempi kuin 12+4 eli menkoista laskettuna voi olla joo, mutta että isompi... Täti sanoi napakasti, että ei sitä hedelmöitysajankohtaa voi tietää tarkalleen. Ai piirränkö kuvan...: ei ollu seksiä menkkojen jälkeen ku just ovisajankohtana, joten jos se on hedelmöittynyt aikaisemmin, niin menee kyllä salatieteen piikkiin.
Just näin! Kun saattaa sillä seksin harrastamisellakin vissiin jotain tekemistä olla hedelmöittymisen kanssa :LOL:

Kössi

Oli pakko tulla kertoo teille, et nyt kuuuuuuuuuvooootttaaaaaaa niin prklsti |O

Huh. :p Helpottipas. Ukko ei ymmärrä (miten sulla voi kuvottaa, kun et oksenna kuitenkaan :whistle: ) Joh ja yöks. =)

Ei ku juu, mun piti tulla sanoo, et totesin tänään, et mulla ei ole ollu melkein viikkoon repäisykipuja. Jokos mä tästä saisin taas alkaa stressata? :xmas: (totuudessa en taida jaksaa. Katos ne kerran aikaisemminkin ja tuli sit kahta kauheempana takas.. :whistle: )

Mut tekis mieli salmiakkia. Se vois olla just se ainoo, joka veis pois tän kuvotusällötyksen (joka mulla muuten on pahimmillaan illalla ...mistä päästäänkin ukkosen toiseen kysymyseen: "miten sitä voi olla illalla, jos sen nimi on aamupahoinvointi?" :saint: ). Mut toi ukko ei lähde hakemaan mulle salmiakkiautoa kiskalta. Böh. ...oiskohan tossa riittävä syy jo vähintäänkin avioeroon? :whistle: :saint: (ois ainaki nyttän analyysillä.. :whistle: )

T. Levoton ja tylsistynyt Kärppä ...vielä muutaman tunnin ajan rv 7+5

Tervehdys pitkästä aikaa! Olipa mukava lukea, että mua oli ihan kaipailtu (Lenttis =) ). Tultiin su-ma -yönä reissusta. Eka päivä meni (pyykin pesun ym. ohella) teidän viestejä lukiessa ja nää loput päivät oon yrittäny pysyä perässä ;) lukenut kuitenkin.

Taisinhan mä kyllä kertoa siitä maanantain neuvolakäynnistä. Harmittaa kyllä hirveesti, kun en saanut samaa kätilöä ku viimeks, vaan jonku toisen, joka ilmoitti olevansa tossa neuvolassa "puolikkaana". Olis ollu näiden km-kokemustenkin jälkeen mukava jatkaa ennestään tutulla... Ti-ke-yönä otin sen virtsanäytteen ja ke vein sen labraan samalla ku otettiin ne verikokeet (pakolliset: veriryhmä, hiv, hepatiitti ym.). Eipä sitten löytynytkään sieltä koneelta mulle lähetettä niihin pissakokeisiin. Siinä kökötin niiden putkiloiden kanssa pöljänä. Hoitaja sanoi uskovansa mua ja löysi koneelta joulukuiset lähetteet (joita en ehtiny käyttää km:n vuoksi) ja käytti niitä (vaikka sanoikin saavansa haukut...). Soitin sit heti neuvolaan, jossa se mun "uus" kätilö vastas. Kysyi hetun ja näki mun tiedot koneella. Eikä olleenkaan muistanut, että olin istunut hänen vastaanotollaan kaks päivää aikasemmin reilu tunnin!!! Kysyi, et oliko mulla jälkitarkastus?! Ja syytti sitä "vanhaa" kätilöä, ettei se ollut muistanut laittaa sitä lähetettä. En jaksanut selittää, että sullahan mä kävin... Luulis, et olis ne tiedot nähtyään muistanut. Höh, höh!

Oireista Mulla on kaikissa aikaisemmissa raskauksissa alkanu järkyttävä kuvotus rv 6 ja kestänyt n. rv 18 asti. En myöskään koskaan ymmärtänyt aamupahoinvointia, koska mulla pahoinvointi oli ympärivuorokautista ja PAHENI iltaa kohden. Tuntui kans joskus, et mies ei ymmärrä siks, etten oksentanu (paitsi viimesimmässä muutaman kerran). Olin kuitenkin niin surkeassa kunnossa sohvalla lojumassa, että kai se vähitelleen ymmärsi, että olen pudonnut pelistä ;)

Nyt oon puhunu sellasesta 10%:sesta kuvotuksesta, koska olen lähes oireeton ja sekös vasta hermostuttaakin, koska AINA aikasemmin on ollu niin selkeät oireet. Nyt pitää kyllä syödä säännöllisesti (=vähän väliä), että pärjää tän 10%:sen kanssa ;) Mies pitää selkeimpinä oireina KIUKKUISUUTTA (on alannu epäillä, että masussa tyttö, koska aiemmat poikia) ja rintojen "muuttumista". Kiukkuisuus uus oire aiempiin nähden. Ja sit niitä hormoninäppylöitä. Nekin uusia.

Eilen ja tänään tuntui, et kuvotus olis hivenen vahvempaa (20%:sta?!).

Ihanaa, et joidenkin raskaus on edenny jo rv 11-13 ja että np-ultrakin jo takana. Sitä mä jännitän hulluna. En sen niskapoimumittauksen takia, vaan siksi, että onko Helmer kasvanut riittävästi ja onko ylipäätään vielä elossa?! Mulla se np rv 12+2 eli 6.8. Jos silloin kaikki ok, niin varmaan kerrotaan pojille ja ehkä vähitellen muillekin. Mun vanhemmat ja veljen perhe tietää sekä muutama hyvä ystävä.

Olisinkohan nyt kirjottanu useamman päivän edestä?! ;)

Tuomenmarja + Helmer 9+3

Tervetuloa Töpökkä! Yläpuolella kerroin mun kuvotuskuvioista. Taitavat olla yksilöllisiä ja näköjään vaihdella samallakin henkilöllä.

Se piti vielä kirjoittaa, että kun kävin ultrassa rv 7+2 (kk:n mukaan), niin lääkäri sai maksimimitaksi Helmerille 6,3mm, joka vastais rv 6+4. Muita mittoja oli 5,0mm ja rv 6+3 sekä 4,2mm ja rv 6+2. Kaikissa luki sivussa lisäksi +/- 0w6d (eli 0vk 6vrk). Oikeastaan on siis n. millin pidempi/vrk eli tossa vaiheessa laskettua aikaa lienee vaikea määritellä supertarkasti?! Tosin en tiedä, miten hyvä kone hänellä oli käytössään. Pääasia oli silloin se, että sydän sykki ja että vauva oli oikeassa paikassa ja että kohtu oli "siisti". :heart:

Lenttis (taisin nyt ryhtyä oikein palstahäiriköksi) Kiitos niistä kohdun pehmeystiedoista. Silloin 50-luvulla on tainnu olla tärkeä merkki raskaudesta, ku ei oo voitu ultralla kurkistaa ;) , joten uskon, että pätee hyvin tänäkin päivänä. Varhaisultran tehny lääkäri oli kirjoittanu lausuntoonsa kohdusta: pehmeä. Luulis sen sit olevan hyvä merkki.

Oon yrittäny tutkia mahaani, josko joku möhkäle tuntui/näkyis alavatsassa, mut eipä siellä mitään tunnu. Toisaalta en kyllä uskalla kovaa painaa. Pakko se on vaan uskoa, että siellä se Helmer köllöttelee :heart: Nää on näitä asioita, jotka ei oo näkemisen, kokemisen eikä tuntemisen asioita, vaan uskon asioita :heart: Sen varassa siis mennään...

Tuomenmarja + Helmer rv 9+3

Yhteistyössä