Pino alkuraskauden hermoilijoille

täällä kärvistellään pahan olon kanssa :x melkein jo huusin isoon luuriinkin... :whistle: viime raskaudessa ei ollut mitään oireita!!! kahvi ei maistunut ja väsytti. Nyt pelkkä palaneen kahvin haju saa mut yökkimään...

ElinaMaria 6+3
 
AAM
:wave: :wave: täälähän minä, täälähän minä... *laulun mukaan..*

Päänsärky ihmettelin kun kahvinjuonnin lopetin niin seurasi kauhia jomotus useita päiviä... siinä mun pääsäryille syy. kupillinen auttoi tai oikeastaan puoli kuppia enempiä en pystynyt juomaan :D

Oon todennut vaikka noita pahoja olo ei silleensä olekaan ollut niin kaden tunnin välein kun skruudaa jotain niin pysyy sokerit kohdillaan.. ja paino nousee :D :LOL: maha alkaa meinaan pitämään sessiota jos ei saa ruokaa.. ! :eek:

Mähän mölyän tuolla huhtimahoissa enempi :) :ashamed: en kai ehtinyt täällä sen enempi kirjoitella mutta lukenut olen :hug:
Niin siis neuvola takana ja sälli siellä uiskenteli 5 cm pituutta päästä jalkoihin ja syän sykähteli vankasti ja osat oli tallella :heart: turvotusta 0,4 joten nou worries.. :) *aim sou häpi*


tuos kuva toivotavasti näkyy vintiö :) ai niin vastas ihan viikkojaan. seuraavan kerran 27.11. rakenneultraan sitten...

Am & hippunen
 
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa. Olen ollut työmatkalla ja aivan 'keskustelupimennossa' enkä nytkään kaikkia viestejä ehtinyt lukea - kun hermoilijatyyliin olen taas jännitellyt uusia asioita. Tällä kertaa jänityksen aihe on trisomia-veriseulan tulosten saannin kesto - onko teistä kellään tietoa tai kokemusta, missä ajassa tulokset tulevat? Ensi viikolla on jo kolme viikkoa kokeista eikä mitään ole vielä kuulunut. IIK.
Matkalla muuten lipsahti hieman, en ollut aiemmin ostanut mitään lastenvaatteita mutta nyt piti ostaa vaan jotain ja kuinkas kävikään... bodyja piisaa ; )
Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
mä kyselin tuolla toisessakin pinossa tätä samaa ja kun siellä sitä kovin ihmeteltiin niin ajattelin kysyä täälläkin eli miten teillä on ollut tuo eka neuvola?
Minä kun joudun viemään ekaan neuvola tapaamiseen 4h pissan ns. "keskipissan" omassa kupissa esim. pahvimukissa. Mites teillä on toimittu?
 
Mä tein silloin alkuviikkoina hirveän virheen. Sulatin pakastinta ja sieltä löytyi peruna-sipuli-pussi. Noh, se ehti sulaa liikaa, samoin kuin yksi jauheliha, joten päätin pistää ne laatikoksi... :whistle: Biiiiiiig mistake. Koko kämppä haisi sille vielä seuraavan päivänkin ja hyi hitto, mikä tuoksu... :xmas: Olin ykä-ämpäri vieressä koko yön ja vielä aamullakin oli huono olo. Ukko veteli sitä antaumuksella, mutta pelkästään se, että se lämmitti sitä mikrossa lisäsi tuoksua niin paljon, että mun oli pakko sännätä ulos ja pistää täys tuuletus koko taloon. Eipä tarttee enää IKINÄ tehdä mitään peruna-sipuli-laatikkoja. :LOL: Alkuaikoina mua sai tosin kidutettua helposti myös keittämällä kahvia ja paahtamalla ruisleipää.

TinyAngel: meillä on sanottu, että tuo pissaraja ei ole niin tarkkaa, kunhan muutaman tunnin ois. Mulla itse asiassa eka neuvola silloin muuttui tuntia aikaisemmaksi ja olin sitten vain kaksi tuntia ehtinytkin olla pissimättä ennen kuin näytteen annoin. Ja siellä kävin sen käynnin lopuksi liruttamassa. Sitten seuraavalla kerralla, kun kävin, ei koko pissanäyte onnistunut, sillä olin juuri ennen lähtöä käynyt tyhjentämässä juuri syödyn aamupalan pönttöön. Sitä ei voinut tehdä täydellä rakolla... Joten vein sen näytteen seuraavana päivänä, sain niiltä näytepurkit. Sitten nyt kolmannella kerralla annoin näytteen ennen kuin menin lekurille. Pari tuntia ehti olla... Näyte on keskivirtsanäyte eli pestään huolella alapää, kuivataan edestä taaksepäin suuntautuvin vedoin ja sit alusta ensin pönttöön ja keskivirtsasta näyte. Omassa kupissa vieminenkin onnistuu, mut kokemuksesta suosittelen, et keität sen purkin mihin pissit. Likainen (eli pesty, mutta ei steriloitu) purkki pilaa näytteen. :xmas: Eli joskus oon vienyt pissanäytettä niinkin, et keitän esim. pilttipurkin ja sit siihen lirutan. Mut tuo näyte pitää toimittaa nopeammin niille kuin se, mikä tehdään sillä niiden näytepurkkitsydeemillä (missä pissa siirretään niihin koeputkiin, joissa on sitä ainetta).

Mitäs vielä... eipä ihmeempiä. Papuskaa taaaaaaaaaaaaaas äsken vähän kuunneltiin. :) Mulla on seuraava neuvola vasta kuun lopussa ja sitten tuo rakenneultra lokakuun alussa. Sitä kovasti odotellaan... B)

T. Kärppä ja papunen 16+6
 
Tinyangel, Meillä oli silleen että ekassa neuvolassa sain näytepurkin kotiin ja näyte piti viedä joku päivä sitten labraan. Se piti tehdä mielellään aamupissasta niin että pissa ois ollut mahdollisimman kauan rakossa.

sade80 17+5 :heart:
 
huomenta päivää kaikille!!

sadee80 ihan epistä että muilla on noin ettei tarvii omia purkkeja raahata mukanaan...toisaalta mulla on yli 10km neuvolaan, että en kyllä mitään näytteitä viitsis pelkästään sinne raahailla.varsinkin kun neuvola menee kiinni ennen kun pääsen töistä. Ehkäpä neuvola tätikin ajattelin näin...ei tarvii turhaa ajella edes takas.

eilen illalla oli ihan kamala nuhainen olo. ihan kuin ois ollut kuumetta, mutta ei ollut.
tänään onneksi parempi olo, koska tänään ollaan menossa siskoni pojan 4-vuotis synttäreille.
 
huomenta kaikille =)
muistaisin että joku olisi tänne pistänyt linkin mistä saisi ostaa sellainen laite mikä neuvolassakin on jolla kuunnellaan sydänäänet. en vain löytänyt sitä tai sitten menin ohi.
voisiko joku pistää linkin. kauan olen harkinnut sellaisen ostoa mutta vähän hintakin kiinnostais :whistle:

cadillac ja toukka 16+5
 

täällä ollaan vähän pelonsekaisissa tunnelmissa. :( eilen iltapäivällä pyyhkiessä jäi ruskeaa vuotoa paperiin ja samoin nyt aamulla. :ashamed: pientä kipuiluakin on havaittavissa alavatsalla... mutta en nyt osaa sanoa onko se normaalia vai jotain km viittaavaa.

pelottaa kovasti ja odotan huomista että pääsen soittamaan neuvolaan... :(

ElinaMaria rv 6+5
 
mulla on alkanut pahoinvointi siirtyä enempi illalle ja yölle...viime yönäkin heräilin vähän väliä pahaan oloon. Onneksi sain kyllä heti unenpäästä kiinni.
Tänään koko aamupäivä puuhastelin pihahommissa ja nyt hieman heikottaa.Kantelin kyllä aika
painaviakin juttuja...no toivottavasti olo helpottaa kun juon ja syön vähän jotain.

TinyAngel 8+3
 
ElinaMaria ruskea tuhru voi olla ihan normaalia. :) Vuotelulle voi olla n. miljoona ja sata syytä eikä niistä läheskään kaikki ole mitenkään vaarallisia.

Mä olen vuotanut tämän raskauden aikana (about noilla viikoilla, tarkemmin sanottuna 7+1, +2 ja +3. Sitä ennenkin tosin oli tullut ruskeeksi värjäytynyttä valkkaria..) ruskeeta tuhrua ja myöhemmin (11+ ja 12+ viikot) punaistakin hyytymien kera siinä ruskean tuhrun lomassa. Kipujakin oli. Kimallus tästä pinkasta on kanssa harrastellut tuota vuotelua (valitettavasti). Molemmilla raskaus jatkuu. Kimalluksella oli muistaakseni hyytymä kohdunsuulla, minkä epäiltiin aiheuttavan tuota. Mulla ei ole virallista syytä. ...kaksoisraskaus yks vaihtoehto, mut siihen ei koskaan saada varmaa vastausta. Hyytymä mullakin oli tuolla kohdussa, mutta se oli lähinnä vuotojen tulos, ei vuodon syy.

Enivei, voi siis olla ihan normaalia. Voit soittaa neuvolaan, mut ne sanoo sulle sieltä saman eikä ne (mitä todennäköisemmin) tee asialle mitään... koska sille ei voida tehdä mitään. Itse asiassa itse opin tästä raskaudesta, et ennen kuin tulee punaista kuin häränpyllystä, mistään ei saa apua mihinkään, koska mitään ei voida tehdä. ...ainakaan ennen kuin viikkoja on vähintään 20 (silloinkaan ei voida muuta kuin antaa supistuksia estävää lääkettä ). Vuotojen aikaan kantsii kuitenkin ottaa iisisti. Pienen tuhruttelun aikaan voi elää normaalia elämää (tosin ei uintia, saunomista ja liikuntaa), mut sit jos muuttuu punaiseksi, mut pistettiin vuodelepoon.

Kävitkö sä vielä ultrassa? ...noissa ruskeissa alkuraskauden aikaisissa tuhruissa on se vaara, et ne voi olla merkki kohdunulkoisesta. Joten siitä syystä vois hyvä päästä johkun ultraan, mut muutapa sille ei voida tehdä kuin odotella. Toivotaan parasta. :hug:

T. Kärppä ja papunen 17+1
 
miracle sitähän tuo vuotelu just voi olla: ku:n oire. Kuulemma siitä ei ennen 8-9 viikkoa ole välttämättä tuon kummempaa oiretta. Sitten se on vasta kasvanut niin isoksi, ettei mahdu, niin ne muut ongelmat ja kovat kivut voi kuulemma iskeä vasta sitten.

Mutta ElinaMaria muista, et tuo ku nyt on vain yksi monista vaihtoehdoista eikä yhtään sen todennäköisempi kuin mikään muukaan. ...ainoa vaan, et se on sen verran vakava, jos se sattuiskin olemaan, et siksi kantsii käydä tarkistuttamassa, että ei ole siitä ainakaan kyse. :)
 
Sunnuntaita!

Elinamaria Tosiaan niin kuin Kärppiskin sanoi, mä olen myös tuhruttellut ruskeaa. Mulla taisi alkaa joskus 8-9+ viikoilla ja ultrassa 11+6 kätilö sanoi, että kohdunsuulla näkyy joku hyytymä joka tulee vielä vuotamaan ulos (se mistä hyytymä oli tullut...ei tietoa). Tuhruttelua jatkui vielä säännöllisen epäsäännöllisesti muutaman päivän välein, tuntui et tuli klöntti kerrallaaan ja sitten taas tauko. Viimeisestä vuodosta taitaa olla 3-4 viikkoa, joten uskoisin sen nyt olevan ohi. :whistle: Ja toivon tietenkin että kaikki on edelleen ok. Noh, r-ultraan aikaa 1,5 viikkoa.

Kovasti peukutan ElinaMaria, että sullakin tuo vuotelu on ihan harmitonta!

Mantelinkukka Oikein paljon tervetuloa ja onnittelut plussasta! :flower:

kimallus 17+3
 
kiitos kimallus ja kärppis. :hug:

Mä soitan huomenna neuvolaan ja sanon että on tullut viikonloppuna vuotoa ja on kipuillut alavatsa, niin uskon että ne mut ultraan laittaa... mun historialla kun pääsen seurantaan äippäpolille joka tapauksessa. :| Jos sanon että pelkään KU:ta niin varmaan ottavat minut tutkittavaksi.

Ne kivutkin loppui tänään kun huilasin sohvalla vähän aikaa. vuotoa ei ole tullut lainkaan sen aamun pienen tuhrun jälkeen... koitan uskoa parasta vaikka huolettaakin. Jos en pääsen neuvolan kautta ultraan niin menen ykistyiselle.

Mutta oon nyt lukenu niin monta tarinaa siitä että on ollu kipuja ja vuotoja ja kaikki onkin ollut hyvin, niin uskallan vähän ajatella positiivisesti. Pelottaa silti kovasti... :ashamed:

Tervetuloa Mantelinkukka! :flower:

rv 6+5
 
Jospa nyt muutaman tunnin lukemisien jälkeen laitan puumerkin pinoon. :D
Kohta 30v äiti jolla ennestään kaksi prinsessaa, 10v ja kohta 8v. Uusioperhe ollaan, miehelle kolmas lapsi myös.
Ja tässä tänään huomasin kuinka kuvotus voimistui ajoittain.. Vatsa nippailuja ollut suht kauan, ei vuotoja onneksi. (hermoilen silti)Vaikka ovatkin normaaleja.. :whistle:

Therean & vaavi 5+6
p.s: Miten noi rvkot ennen oli niin paljon selkeämpiä... tai sitten tää oo sitä em. raskausaivoa vai mitä se nyt oli. :D <--ei muista sitäkään..
 
Tervetuloa uudet odottajat ja onnea :heart:

ElinaMaria Toivottavasti kaikki on hyvin ja varmasti onkin. Oon tullu itse siihen tulokseen (ja huom. siis todellakin oma mielipide vain) että tuo raskausajan vuoto on "normaalimpaa" kuin luullaan. Ainakin jos näitä palstoja on uskominen. Itse olin ainakin ennen raskautta siinä luulossa että jos jotain vuotaa > on heti jotain vialla. Mutta monet kokemukset tässäkin pinossa on kertoneet muuta, onneksi :) Siihen kipuiluun, mulla on koko raskausajan ollut vaikka minkälaista jomotusta alavatsassa, välillä ihan kovempiakin kipuja (on edelleenkin) ja ainakin tähän asti on kaikki ok. En tiedä sitten onko normaalia, mutta itse en niistä ole huolestunut (ja neuvolassakin sanottiin että on normaalia) On ollut vaan vähän yllätys, että niitä on näinkin paljon ;)

ON: Olen 99 % varma että tunsin viikonloppuna potkuja :heart: Hyvin satunnaisia, mutta en keksi niille muutakaan selitystä ;) Kun tunsin la-iltana ensimmäisen "kunnollisen" vasten kättä, niin pienenpieni itkuhan siitä tirahti :)

t. Jonniina 18+5
 
Kiitos!
Ja huomasin kanssa että tieto lisää tuskaa joten yritän olla lukematta kauheasti juttuja. Kun edellisiä odotin niin toki pelko oli silloinkin mutta ei ihan näin paha.

Therean & vaavi 6+0

p.s: Kuvottaa.. :x

p.p.s: Kade Jonniina..Tahtoo kanssa tuntea liikkeet. :)
 

Yhteistyössä