Pinnallisuus alkanut oksettaa

• Viestiketjun aloittaja ei jaksa
  • Ensimmäinen viesti
Tästä tuli vaan mieleeni vielä kirjoittaa että mielestäni kaikki "pinta" ei suinkaan ole "pinnallista". Toiselle elintärkeä asia on toiselle turha. Pinnallista on se, että nähdään materia niin tärkeänä, että keskitytään siihen, eikä muuhun ihmisyyteen jakseta enää panostaa. Sellainen balanssi on ihan kiva olla olemassa.
Juuri näin! Ehkä mulle tuli jotain patoumia, kun jouduin asumaan kalustetussa vuokra-asunnossa 5 kk, mutta nyt oma koti tuntuu kultaakin kalliimmalta. Silti on ollut aikoja, jolloin ei ole jaksanut kiinnostaa (muuta tekemistä niin paljon) tai jolloin ei ole jaksanut (sairauden takia) sisustaa.

"vieras"
Juuri näin! Ehkä mulle tuli jotain patoumia, kun jouduin asumaan kalustetussa vuokra-asunnossa 5 kk, mutta nyt oma koti tuntuu kultaakin kalliimmalta. Silti on ollut aikoja, jolloin ei ole jaksanut kiinnostaa (muuta tekemistä niin paljon) tai jolloin ei ole jaksanut (sairauden takia) sisustaa.

Hei! Muista kun kirjoittelit sairaudestasi ja halusin vain kysyä, että miten nyt voit? Kovasti tsemppiä sinulle. Ja älä vastaa, jos et halua, en tarkoita udella...jäit vaan silloin mieleen...

[QUOTE="vieras";25220679]Hei! Muista kun kirjoittelit sairaudestasi ja halusin vain kysyä, että miten nyt voit? Kovasti tsemppiä sinulle. Ja älä vastaa, jos et halua, en tarkoita udella...jäit vaan silloin mieleen...[/QUOTE]

Kiitos kysymästä, vähän riippuu mistä asiaa katselee :) Syöpälääkitys toimii ja veriarvot ovat parantuneet jo vähän. Mutta maksan kanssa on ongelmia edelleen. Vajaatoiminnalla mennään eikä jatkosta tiedä oikeastaan mitään. Sairasloma jatkuu ensi vuoden puolelle. Toiveissa olisi, että keväällä jaksaisi jo vähän suorittaa opintoja eteenpäin. Ja jos ei silloin, niin syksyllä viimeistään. Näin olen vähän asian päättänyt :whistle:

"aapee"
Onkohan mahdotonta olla esimerkiksi vain "vähän" kiinnostunut muodista? Minulle se ainakin tuntuu olevan. Siis en ole koskaan ollut mikään kerskakuluttaja (ei olisi varaakaan, enkä velkakierteeseen suostu), mutta aina kun olen alkanut vähänkin katsella tyyliblogeja tai muotilehtia ja nettikauppoja yms. niin tyytymättömyys ja ahdistus on huomaamatta kasvanut ja pää alkanut pyöriä niistä kaikista asukokonaisuuksista, joita tekisi mieli. Vaikka järjellä ajatellen tiedän, etten edes tulisi koskaan useimpia niistä käyttämään. Tulee vain kova tyytymättömyys ja kaipuu tehdä elämästä kaunista, ja minua ärsyttää se, että se kaipuu purkautuu tuollaisina naistenlehtimäisinä visioina. Siitä tunnistan, ettei se kaipuu ole omasta itsestä lähtöisin.

Minusta se mielentila (silloinkin, kun sen tiedostaa) on siis melkein yhtä paha sivuvaikutuksiltaan kuin se että juoksisi aivottomana trendien perässä.

Beep
Kiitos kysymästä, vähän riippuu mistä asiaa katselee :) Syöpälääkitys toimii ja veriarvot ovat parantuneet jo vähän. Mutta maksan kanssa on ongelmia edelleen. Vajaatoiminnalla mennään eikä jatkosta tiedä oikeastaan mitään. Sairasloma jatkuu ensi vuoden puolelle. Toiveissa olisi, että keväällä jaksaisi jo vähän suorittaa opintoja eteenpäin. Ja jos ei silloin, niin syksyllä viimeistään. Näin olen vähän asian päättänyt :whistle:
:hug: Toivon sulle kaikkea hyvää.

"vieras"
Ei, vaan se kaipuu on nimenomaan itsestä lähtöisin. Jos muotilehdet ym. aiheuttavat ahdistusta, niin silloin on jostakin sisäisistä jutuista kyse. Tavallisesti ne eivät sellaista tee.

Beep
[QUOTE="aapee";25220883]Onkohan mahdotonta olla esimerkiksi vain "vähän" kiinnostunut muodista? Minulle se ainakin tuntuu olevan. Siis en ole koskaan ollut mikään kerskakuluttaja (ei olisi varaakaan, enkä velkakierteeseen suostu), mutta aina kun olen alkanut vähänkin katsella tyyliblogeja tai muotilehtia ja nettikauppoja yms. niin tyytymättömyys ja ahdistus on huomaamatta kasvanut ja pää alkanut pyöriä niistä kaikista asukokonaisuuksista, joita tekisi mieli. Vaikka järjellä ajatellen tiedän, etten edes tulisi koskaan useimpia niistä käyttämään. Tulee vain kova tyytymättömyys ja kaipuu tehdä elämästä kaunista, ja minua ärsyttää se, että se kaipuu purkautuu tuollaisina naistenlehtimäisinä visioina. Siitä tunnistan, ettei se kaipuu ole omasta itsestä lähtöisin.

Minusta se mielentila (silloinkin, kun sen tiedostaa) on siis melkein yhtä paha sivuvaikutuksiltaan kuin se että juoksisi aivottomana trendien perässä.[/QUOTE]

Sitten kun sä et enää koe tyytymättömyyttä ja ahdistusta niitä lukiessa, pystyt ottamaan sieltä palasen, toisen tuolta.

Sekin varmasti vaikuttaa, missä seurassa sä elämäsi tunnit (suurin osa valveillaoloajasta) vietät.

[QUOTE="vieras";25220892]Ei, vaan se kaipuu on nimenomaan itsestä lähtöisin. Jos muotilehdet ym. aiheuttavat ahdistusta, niin silloin on jostakin sisäisistä jutuista kyse. Tavallisesti ne eivät sellaista tee.[/QUOTE]

Lehdet kannattaa jättää silloin lukematta.

Mulle ei välillä tullut ollenkaan mainoksia ja ilmaisjakeluja, ja ostamisen tarve pieneni kummasti, kun ei tullut tarvetta juosta jokaisen "hyvän tarjouksen" perässä :xmas:

"aapee"
[QUOTE="vieras";25220892]Ei, vaan se kaipuu on nimenomaan itsestä lähtöisin. Jos muotilehdet ym. aiheuttavat ahdistusta, niin silloin on jostakin sisäisistä jutuista kyse. Tavallisesti ne eivät sellaista tee.[/QUOTE]

Mutta kun se on kumma juttu, että ilman mitään lifestyle- tai muotihuttua minulla ei ole samanlaista ahdistusta ollenkaan. Kirjakaupassa tulee vain hyvä mieli, kun katselee kaikenlaista mitä tekisi mieli lukea. Kun ei osta lehtiä eikä laita nettiä päälle, ja lukee vain rauhassa kirjaa tai käy ulkona koirien kanssa tai viettää aikaa perheen kanssa, elämä tuntuu todella hyvältä ja vapaalta.

Ja enkä minä nyt toki väitä, että tuo muotilehdistä johtuva "ahdistus" edes mitään mielenterveysongelman tasoa on :D Sellainen hetkellinen pisto sydämessä vain, mutta sellaisenakin varsin ikävä ilmiö.

"aapee"
Sitten kun sä et enää koe tyytymättömyyttä ja ahdistusta niitä lukiessa, pystyt ottamaan sieltä palasen, toisen tuolta.

Sekin varmasti vaikuttaa, missä seurassa sä elämäsi tunnit (suurin osa valveillaoloajasta) vietät.
Olet varmasti oikeassa. Ehkä ongelma onkin, etten itse haluaisi ottaa edes palasta sieltä, toista tuolta. En haluaisi haluta mitään turhaa. Turha toivo ehkä?

Ehkä sekin vaikuttaa, että vietän todella paljon aikaa yksin ja/tai oman perheen kanssa. Tulee vähän liikaa katseltua nettiäkin.

"aapee"
"Elämän pieniä iloja"
Tarkoittaako pinnallisuus teistä samaa kuin kauneus. Mun mielestä se, että tykkää kauneudesta, luonnossa, vaatteissa, kodissa, tavaroissa tekee vaan elämän vähän iloisemmaksi ja onnellisemmaksi. Itse olen esteetikko ja nautin suunnattomasti kauniista asioista ja juu kyllä tavaroistakin. Mun mielestä kivat vaatteet tekee iloiseksi ja kaunis koti onnelliseksi. Jos on muita murheita, tykkään katsella kauniita kuvia esim. ihanista kodeista ym. Ja lisäisin vielä että arvoni ovat hyvin vihreät, eli massakulutusta vastustan. Kaikkea kaunista ei tarvitse omistaa, itsekin voi tehdä tai hankkia kierrätettynä. Eli mielestäni nämä eivät todellakaan ole toisiaan poisulkevia asioita.

Yhteistyössä