Pienten vauvojen äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuitzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tuitzu

Aktiivinen jäsen
18.06.2004
1 587
0
36
Mimmonen on teijjän normaali päivä?
Eli mitä teette ja monta kertaa syötte ja heräätte ja ulkoilette ja monta tuntia teille jää "omaa aikaa" nukkua tai muuten vaan rentoutua?

Kysyy esikoista odottava.

Muutenkin saa antaa hyviä vinkkejä miten päivät olisi "mukavampia".

Meillä jätkä on tosi kova seurustelemaan, eli leikitään paljon. Samalla kun tekee muista askareita, viihtyy hyvin itse lattialla lelujen kanssa ja sitterissä, sylissä vain välillä hetken aikaa. Syödään kun nälkä tulee, nukutaan kun onnistutaan nukuttamaan sujuvasti. Sen verran utelias, et ei malttas päivisin nukkua ollenkaan =) Ulkoillaan miten sattuu, ainakin kerran päivässä 1-2tunnin vaunulenkki heitetään. Omaa aikaa on kun toinen nukkuu päikkäreitä ja sitten illat tuosta 20-21 alkaen. Helppohan se nyt vielä on, poika 3kk, kun ei mitään tiukkaa rytmiä tahi rutiinia ole. Eri asia sitten kun alkaa olemaan, ei voi niin extemporena mihkään lähteäkään :D
Mukavia ne päivät on, ensimmäisen kanssa ainakin. Kun jaksaa ihmetyttää toisen kehitys ja uudet taidot, ja toistaseksi pidän tämän ainoanani ;)

no meillä tällästä rutiinia että vauva herää siinä viimeistään 9.00 syödään leikitään sylitellään ja nukutaa pikku unet ja herätään syödään leikitään käydään esim kylässä ja sitten päivällä otetaan joko ulkona vaunuissa unet tai sisällä..tällästä samaa sitten iltaan asti jokapv kaupoilla käynti (melkein) illalla vauva menee 20.00-20.30 nukkumaa niin jää parisen tuntia omaa aikaa sitten ennenkun menen itsekkin nukkumaan

Minun ja vauvan normaalipäivä alkaa aamulla 10.-00-11.00, kun vauva oikeasti herää ja minä päätän nousta myös. Imetän vauvan, vaihdamme vaipat, annan vauvan olla pitkään ilman vaippaa hoitopöydällä ja puhelen hänelle linnunkieltä. Juon kahvit ja syön puuroa, imetän vauvaa, luen samalla lehteä, aloitan iltapäiväruuan valmistelun. Vaihdan vaipat, puen ulos, lähdemme asioille (kirjastoon, kokoukseen, kauppaan, yms.) vauvan nukkuessa. Matkalla saatan joutua imettämään ja ehkä vaihtamaan vaippoja, vauva voi myös itkuskellakin.

Kotiin tultua laitan ruuan loppuun, nakkaan pyykit koneeseen, vauva heräilee, imetän, vaihdan vaipat ja annen hänen ottaa ilmakylvyn, annan lisää maitoa, syön itse ruuan, alan pukea ulos ja lähdemme kantoliinan tai vaunujen kanssa kävelylenkille illalla. Sen jälkeen imettämistä, vaipanvaihtoa, leikkimistä vauvan kanssa ja monta kertaa hän ottaa vielä torkut iltauutisten aikoihin.

Nukkumaan menemme puolilta öin, ja sitä ennen meillä on päivän hankalin parituntinen, kun vauva ei tunnu tietävän haluaako hän maitoa, unta, heijaamista vai mitä. Yöllä hän herää pari kertaa syömään, ja koska hän nukkuu kanssamme perhepedissä, imettäminen on hyvin vaivatonta.

Joskus on illalla kokouksia ja menoja, silloin käymme päivällä ulkona kävelemässä.

Koen, että minulla ei ole ollut vuosiin tällaista vapautta. Nukun aamulla vauvan kanssa pitkään, luen kirjoja ja kuuntelen radiota ja levyjä imettäessäni, vauva ihanassa imetystyynyssä pötköttäen katselen elokuvia ja televisiota, kerkiän kantoliinaan vauvan laittaen taidenäyttelyyn ja museoon. Näin paljon näin vapaata aikaa minulla ei ole ollut vuosiin! Ai niin. Me ei sinne perhekerhoon keretä, me nukutaan. Nuorena olisin ottanut asiasta paineita, nyt en jaksa. Mikäs meillä on kellottaessa lämpimän peiton alla ja oravien juoksua puissa katsellessa.

Piika-äiti

Sellainen vinkki, että vauvalle kannattaa pyrkiä mshdollisimman nopeasti luomaan selkeä päivärytmi. Helpottaa elämää kummasti, kun äidin ei tarvitse olla varpaillaan ihan koko aikaa, vaan esim. uniaika on vakio.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Sellainen vinkki, että vauvalle kannattaa pyrkiä mshdollisimman nopeasti luomaan selkeä päivärytmi. Helpottaa elämää kummasti, kun äidin ei tarvitse olla varpaillaan ihan koko aikaa, vaan esim. uniaika on vakio.

meillä on ollut selkeä rytmi jo 2kk asti

Herätys 7-9 esikon mukaan, syödään kun poika potkii ilman pöksyjä lattialla (4kk)
Poika syönyt pätkissä tissiä 7-9.
Saa vellinsä+tissiä ja käy nukkuu n.1h
esikon kans touhutaan.
sitten syödään ja mennään pihalle jonne poika nukahtaa, tuon hänet parvekkeelle jossa nukkuu 2-4h
Tyttön kans syödään, pestään hampaat ja päikkärille n.2h
ite siivoon/touhuun ja rentoudun.
ilta menee tohinalla.
poika ottaa viel 18-19 unet molemmat menee yö unille 21-22.00
poika herää yöllä syömään viel 2-4kert. tosiaan rytmi kehittyi itsestään n.2kk iästä meillekin.

Yhteistyössä