Keskenmenoista vielä, mullahan on takana 6 raskautta ja yksi lapsi, nyt toinen siis hyvää vauhtia tulossa.
Eka raskaus päättyi aikanaan keskenmenoon rv20, synnytys käynnistyi lapsivesien menolla, kohdussa oli vuoteleva hematooma, jonka arveltiin aiheuttaneen tulehduksen ja kalvojen haurastumisen. Tämän jälkeen saatiin yksi onnistunut raskaus väliin. Pikkukakkosen yritys alkoi pojan ollessa muistaakseni 9kk ikäinen, parin vuoden yritystaipaleeseen koettiin 3 keskenmenoa rv6-10. Meidän tapauksessa raskaus saatiin alulle mutta mitään ei lähtenyt kehittymään, tai jos lähti, ei vastannut viikkoja ja sykkeet hiipuivat pois. Ensimmäinen raskaus onnistui jo 3kk yrittämisen jälkeen, tästä seurasi kuitenkin alkuraskauden keskenmeno, uusi raskaus tärppäsi heti seuraavasta kierrosta, seurauksena kuitenkin jälleen alkuraskauden keskenmeno, Tästä menikin sitten muistaakseni yli vuosi seuraavaan tärppiin, joka päättyi sekin keskenmenoon. 3 keskenmenon jälkeen aletaan yleensä tutkia onko jokin syy mikä näitä aiheuttaa. Meillähän käytiin läpi kaikki verikokeiden ja kromosomien yms. kautta mutta mitään järkevää selitystä tai syytä ei löydetty. Mulla on kohdussa myooma, jonka on todettu erinäisten tutkimusten mukaan lisäävän hedelmättömyyttä ja aiheuttavan keskenmenoja, jos se sijaitsee ns. huonossa paikassa, niinkuin minulla. Kukaan ei vain vielä tuota asiaa varmista sillä sitä ei tosiaan ole tutkittu kunnolla.
Kuitenkin 4 raskaus sai alkunsa lopputalven jälkeen kesäkuussa ja nyt näyttäisi vahvasti että vauva saadaan syliin. Mulla oli parin viimeisen km aikana tukilääkity(lugestron) rv12 asti, vaikkei varsinaista puutosta verikokeissa havaittukaan. Lapsettomuuslääkärini totesi kuitenkin että lääkkeistä on minun tapauksessani vain hyötyä.
Tsemppiä kovasti toistuvista keskenmenoista kärsiville, itsekin yritin lohduttautua aikanaan että jospa vielä meillekin. Ja niinhän siinä kävi.