pettäminen vs.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettäminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettäminen

Vieras
Tuntuupa tämä pettäminen olevan suosittu keskustelunaihe tällä palstalla. Haluaisin kysyä ihan mielenkiinnosta, onko mielestänne asia sama onko kyseessä pitkäaikainen salarakkaussuhde, vai yksi kännipano ? Siis kumpi tuntuu pahemmalta, onko toinen vähemmän väärin kuin toinen, tai antaisitteko mahdollisesti toisen anteeksi, mutta toista ei ikinä ?

Paha sanoa, kun riippuu niin kovin ihmisestä ja suhteesta. Kahta ei löydy samanlaista.
Itse annoin kännipanon anteeksi miehelle. Tapahtui toisenkin kerran ja annoin taas anteeksi. Samalla huomasin, että omat tunteet olivat alkaneet kuolemaan toisen hölmöilyjen takia. Tilanne johti tähän. Itselläni on toinen mies tällä hetkellä, enkä edes pode huonoa omaatuntoa asiasta, vaikka toinen varmasti aavistaa jotakin. Tilaisuus tekee varkaan ja mitä isommat edellä, sitä pienemmät perässä.

Ei ole sama jos pettää vuosikausia tai panee kerran kännissä. Toisen antaisin anteeksi toista en, toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse pettää eikä tulla petetyksi.

Periaatteessa pitkäaikainen pettäminen (vain ajatusten tasollakin) on pahempi kuin satunnainen sängyssäkäynti ilman tunteita.

Mutta oikeasti en antaisi anteeksi kumpaakaan, enkä ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka jatkavat suhteessa pettämisen jälkeen. Sellaiset vain ylläpitävät kulissia ja illuusiota suhteesta.
Mitään todellista perustetta parisuhteelle ja perhe-elämän jatkamiselle ei pettämisen jälkeen ole enää. Parisuhde perustuu mielestäni siihen, että se toinen on vastakkaisessa sukupuolessa (verisukulaisia ei lasketa) se kaikkein tärkein ihminen, jota rakastetaan ja rakastellaan.
Siihen väliin ei pitäisi kenenkään mahtua.

Kirjoitan hieman kysymyksesi vierestä, mutta kaipa se sallitaan.

Minusta yksi pahimmista tavoista jäädä kiinni pettämisestä on se, kun naispuolinen salarakas on tekemässä pettäjäaviomiehelle ruokaa petetyn naisen kattiloilla juuri kun miehen vaimo astuu sisään asuntoon. Kuvitelkaapas itse, mitä tuumisitte naiset, jos joku toinen nainen olisi tekemässä ruokaa miehellenne TEIDÄN kattiloillanne, kauhoillanne jne jne, juuri kun astutte sisään kotiinne! Varmasti ""räjähtäisitte"". Kenties ajattelisitte: ""Näpit irti niistä, ämmä!""

Kumpikin on yhtä väärin. Vaikka ehkä jollain tasolla pystyisin kännipanon antamaan anteeksi, en koskaan voisi sitä täysin unohtaa. Oli kyse sitten kummasta pettämistavasta tahansa, se suhe loppus siihe.

En kyllä voisi antaa kumpaakaan anteeksi. Jos pettää kerran niin pettää toistekin. Jos annat kerran anteeksi niin ukko ajattelee että kyllä se toistekin antaa anteeksi. Kertoohan se jo jotain suhteesta jos pitää vieraissa käydä. Itse ainakin haluan että mieheni omistautuu suhteemme ajan vain ja ainoastaan minulle!

Tottakai pidempiaikainen salarakas on pahempi: JATKUVAA pettämistä, valehtelua, salailua sekä puolison halventamista, loukkaamista ja välinpitämättömyyttä perhettä kohtaan.

Kännipanokin on erityisen tuomittavaa, jos pettäjä on jo hyvissä ajoin ottanut kortsut mukaan :)

Anteeksiantaminen riippuisi ihan tilanteesta ja sen hetkisen suhteen vakavuudesta, odotuksista, jne. Eikä sitä kannattaisi tehdä kuin kerran ja sen jälkeen antaa pettävän miehen mennä menojaan...

Minun on vaikea ymmärtää kuinka joku voi sanoa että antaa anteeksi tunteetottoman panon, ajattelepa mikä tuollaiaisen miehen asenne on ylipäänsä naisiin ja seksiin ?

Jos mies sanoisi minulle että kävinpä vain panolla ei merkinnyt mitään, läymäyttäisin varmasti pitkin korvia.

Tuollaisella asenteella varustettu mies pettää aivan varmasti aina tilaisuuden tullen.

Etkö hassu ole ikinä itse tehnyt kännissä mitään sellaista, mitä kadut raskaasti? Jos itse et ole tehnyt, eikö kaveripiiristäkään löydy ketään humalassa tosissaan töpännyttä?

Harva mies varmaan asiaa noin kevyesti kännitöppäyksen jälkeen puolisolleen julistaa, kuten viestissäsi ilmaisit.

Meillä mies petti humalassa. Katui raskaasti ja sai anteeksi. Pitkä toipumisprosessi siitä seurasi, mutta miehen katumus ja paha olo olivat niin ilmeiset, ettei ole koskaan tarvinnut epäillä sitä, tekisikö toiste. Ei varmasti tee.

En tainnut väittää, että jokaviikonloppuista kännipanoa tarvitsisi antaa anteeksi. En edes olisi naimisissa miehen kanssa, joka ""vetää lärvit"" joka viikonloppu. Jos mies tekee kerran erehdyksen, vaikkakin suuren sellaisen, se on mielestäni muiden olosuhteiden ollessa kunnossa anteeksiannettava teko. Tiukkaahan se teki meilläkin, mutta jos toinen todella aidosti katuu ja muuttaisi tehdyn tekemättömäski jos vain voisi, eikö kannata antaa toista mahdollisuutta missään tapauksessa?

Tottakai on todistettu. Jos ex sanoo, että 80 prosenttia, niin kyllä asia vain on niin. Kyllä ellitin jengi tietää. Täällä ei huiskita arvauksia, eikä kirjoitella paskaa.

niin sit vissiin pitäis mennä peilin eteen ja kysyä naamalta joka peilissä näkyy, että miksi se mene ja panee kännissä joka viikko vierasta naista? syy kai siihenkin on.

En tiedä prosenteistä, mutta iso se varmaan on. Olen ollut avioliitossa 27 v. Puolisoni on omanlaisensa persoona, en vieläkään häntä täysin tunne. Hän on pettänyt minua lukemattomat kerrat, ellien perusteella minun olisi pitänyt erota jo monta kertaa. Olen myös itse pettänyt, sekä kännijuttuja että pitempiä.Hain huomiota, hellyyttä ja kohennusta itsetunnolleni. Välillä olen ollut todella onneton, välillä ihan tyytyväinen ja onnellinen. Elämä on sellaista ja jos mitä olen oppinut niin sen, että ketään ei voi omistaa eikä muuttaa voi muuta kuin itsensä. Minulla on laaja ystävä ja tuttavapiri. Kaikenlaisia ihmisiä papeista ja tuomareista narkkareihin ja vankilakundeihin. Näistä ihmisistä tiedän vain yhden pariskunnan, joka ei ole koskaan pettänyt. Jopa kaikkein tyyneimmät ja rauhallisimmat parit, sellaiset joista kaikki sanovat, että he ovat niin onnellisia. He nyt evät ainakaan koskaan...Onnellisia he edelleen ovatkin, kaikesta huolimatta. Rakkaus on anteeksi antamista, ei omistamista ja tarrautumista. Mutta myös itseään pitää rakastaa niin, ettei anna puolisonsa tai kumppaninsa alistaa ja aiheuttaa pahaa mieltä ja surua.

http://www.soneraplaza.fi/ellit/artikkeli/simple/0,2702,h-1985_a-29254,00.html

Täällä tutkittua tietoa pettämisprosenteista, eli:

uskottomia oli ollut 36 % miehistä ja 14 % naisista

Että se siitä 80 %:sta, se on vain ex:n vilkkaan mielikuvituksen tuotetta;)