Perinteiset kodinhoitajat takaisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MaijaSutinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ihan samaa mieltä. kaikilla perheillä ei ole tukiverkkoa sukulaisista tai mummoista. vaan jopa esim. jomman kumman vanhemman sairauksien ja leikkauksien tekeminen saattaa viivästyä, koska lapsille ei ole hoitajaa. tai jos joku lapsista joutuu sairaalaan, niin mihin laitat sitten ne lapset, jotka ovat kotona. eihän niitä päineenkään voi jättää. ja se sairaalaan joutunut lapsi saattaa hyvinkin tarvita sen vanhemman sinne mukaansa

Samaa mieltä olen. Tuo ois nimenomaan sitä ennaltaehkäisevää perhetyötä, mitä lapsperheet tarvitsevat. Jokaisen pitää vain pärjätä ja jaksaa. Tukea ei ole. Meillä ei ole isovanhempia, jotka osallistuu arkeemme. Kun perheessä on kaiksi erityistä tukea tarvitsevaa lasta, on arki välillä erittäin haastavaa ja kuormittavaa.

Jos joku soittaisi ovikelloa ja kysyisi, voinko pestä ikkunat tai leipoa, itkisin onnesta.

llmeisesti yhteiskunnan = kunnan maksamaa palvelua kaipaat takaisin?
Mistä rahat otettaisiin teidän kunnassa? Myös vanhukset tarvitsevat kodinhoitopalveluita, otettaisiinko raha sieltä?

Jos perheen toinen vanhempi käy töissä, niin käytättekö kotisiivouspalveluita, sillä niistä saa kotitalousvähennyksen verotuksessa.

Meidän kunnassa on tosi hyvät lapsiperhepalvelut, esim perhetyöntekijän saa kotiin jopa neljäksi tunniksi. Palvelusta pitää tosin maksaa, mutta muistaakseni tuo 4 tuntia oli noin 12 euroa. MUTTA; sitä pitää osata pyytää ja apu vastaanottaa. Monet jättää käyttämättä, koska se MAKSAA ja koska ajatellaan, että mä en halua kotiini ketään vierasta ihmistä. Niin siis jonkinlainen turhanpäiväinen ylpeys pitää niellä. Mutta siis tosiaan, meidän kunnassa on jopa jäänyt tunteja runsaasti käyttämättä, kun ihmiset EI KEHTAA pyytää apua.

• Tykkää
Reactions: MaijaSutinen
[QUOTE="vieras";27201221]llmeisesti yhteiskunnan = kunnan maksamaa palvelua kaipaat takaisin?
Mistä rahat otettaisiin teidän kunnassa? Myös vanhukset tarvitsevat kodinhoitopalveluita, otettaisiinko raha sieltä?

Jos perheen toinen vanhempi käy töissä, niin käytättekö kotisiivouspalveluita, sillä niistä saa kotitalousvähennyksen verotuksessa.[/QUOTE]

Tutkimuksen mukaan ennaltaehkäiseviä palveluita karsineet kunnat saivat suurimmat lastensuojelumenot. Eli jos nyt ei tueta ennaltaehkäisevästi perheitä, saadaan tulevaisuudessa vielä kovemmat kulut muista ongelmista. Siitä ne rahat saadaan, että jätämme aiheuttamatta ongelmat, jotka tulevat vielä kalliimmiksi. Jos joudutaan laittamaan hirveät rahat syrjäytymisongelmiin ja lastensuojeluun, ei ole varaa edes niille vanhuksille.

• Tykkää
Tällä hetkellä eri kaupungeissa ja kunnissa kotipalvelua on lapsiperheille, mutta kodinhoitajat eivät saa oikeastaan tehdä muuta kuin hoitaa lapsia. Haluaisin, että kodinhoitajien tehtäviä muutettaisiin ja organisoitaisiin uudelleen. Siihen ei välttämättä tarvita lisää rahaa.
Toisaalta kodinhoitajia ei tällä hetkellä kouluteta, vaan koulutetaan lähihoitajia, jotka voivat erikoistua esimerkiksi kodinhoitoon. Tuo ei mielestäni ole kestävää.
Lapsiperheiden tarvitsema apu voi olla muutakin kuin siivousta. On hyvä, että on yksityisiä palvelutuottajia antamassa kotipalvelua, mutta kaikilla perheillä ei ole varaa siihen. Siksi tarvitsemme edelleen myös julkista kodinhoitopalvelua.

[QUOTE="vieras";27201234]Meidän kunnassa on tosi hyvät lapsiperhepalvelut, esim perhetyöntekijän saa kotiin jopa neljäksi tunniksi. Palvelusta pitää tosin maksaa, mutta muistaakseni tuo 4 tuntia oli noin 12 euroa. MUTTA; sitä pitää osata pyytää ja apu vastaanottaa. Monet jättää käyttämättä, koska se MAKSAA ja koska ajatellaan, että mä en halua kotiini ketään vierasta ihmistä. Niin siis jonkinlainen turhanpäiväinen ylpeys pitää niellä. Mutta siis tosiaan, meidän kunnassa on jopa jäänyt tunteja runsaasti käyttämättä, kun ihmiset EI KEHTAA pyytää apua.[/QUOTE]

Monessa kunnassa perhetyöntekijää ei saa lainkaan ellei ole lastensuojelun asiakas.

Mä en mitään kodinhoitajaa tai perhetyöntekijää sen enempää tarttis mutta ois kiva jos ois joku paikka jonne vois viedä/josta sais tilata hoitajan lapselle(vauvalle) esim. hammaslääkärikäynnin ajaksi. Joo tiedän että on MLL, mutta mä koen sen jotenkin hankalaksi ja kaikilla paikkakunnilla ei ole sitäkään.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";27201234]Meidän kunnassa on tosi hyvät lapsiperhepalvelut, esim perhetyöntekijän saa kotiin jopa neljäksi tunniksi. Palvelusta pitää tosin maksaa, mutta muistaakseni tuo 4 tuntia oli noin 12 euroa. MUTTA; sitä pitää osata pyytää ja apu vastaanottaa. Monet jättää käyttämättä, koska se MAKSAA ja koska ajatellaan, että mä en halua kotiini ketään vierasta ihmistä. Niin siis jonkinlainen turhanpäiväinen ylpeys pitää niellä. Mutta siis tosiaan, meidän kunnassa on jopa jäänyt tunteja runsaasti käyttämättä, kun ihmiset EI KEHTAA pyytää apua.[/QUOTE]

Meillä apua ei saa. Pitää olla jo ongelmia, että saa. Tavallaan, kun on jo myöhäistä ja tilannetta on vaikea korjata.

Kehtaamisesta ei ole kysymys. Älä väitä tai yleistä, kun et näköjään tiedä.

Anteeksi, että pisti silmään, mutta miksi lapsiperheet on enemmän etusijalla, kuin jo toimintakykynsä menettäneet vahukset, jotka ovat meille tämän maan rakentaneet? Ja toiseksi, joutuu ne vahuksetkin ostamaan sen siivouspalvelun ja muun KODINhoidon yksityisiltä, vaikka olisi kuinka pieni eläke, jos sukulaiset ei auta. Olen siinä samaa mieltä, että ehkäisevä perhetyö on asia johon tulisi nyt panostaa, mutta mitään "ilmaista siivousta joka viikko", ilman perheen omaa panostusta tai perheen hoitoa en kannata. Ja kolmanneksi, kodinhoitajan perinteistä koultutsohjelmaa tuskin enää tulee, vaan kotihoidossa työskentelee nykyisin vähiin päin lähihoitajia, joilla toki on valmouksia myös tuohon perhetyöhön. Kaunis ajatus ap:lta, mutta onko ajatus ollenkaan realistinen, kun muutenkin joka paikasta, myös terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen osalta karsitaan euroja? Kun ei noiden vanhustenkaan kotihoitoon riitä hoitajia, niin mistä sitten revitään ne perhetyön hoitajat? Mutta yrittänyttä ei laiteta ja onnea hankkeeseen!

itse kannattaisin palveluseteleitä lapsiperheille. Eli palvelusetelillä voisi ostaa tarvitsemaan palvelua yksityiseltä tarjoajalta hieman halvemmalla. Palveluseteleitä on jo paljon käytössä vammaisille ja vanhuksille, mutta olisi kiva jos niitä olisi myös lapsiperheille jokin tietty määrä suunnattuna. Yhdestä lapsesta saisi vaikka viisi 20euron arvoista seteliä ja sen saisi käyttää sitten mihin itse haluaa palveluun (tietty ne yritykset on oltava tässä palvelusetelipiirissä mukana).

Tämä ei ole vaalimainos vaan haluan parantaa lapsiperheiden asemaa. Muistan itse omasta lapsuudestani, kuinka hienoa oli tulla kotiin kun meillä oli käynyt kodinhoitaja: oli muistaakseni siivottu, laitettu ruokaa sekä leivottu. Sellaisen ilon soisin muillekin

[QUOTE="vieras";27201284]Anteeksi, että pisti silmään, mutta miksi lapsiperheet on enemmän etusijalla, kuin jo toimintakykynsä menettäneet vahukset, jotka ovat meille tämän maan rakentaneet? Ja toiseksi, joutuu ne vahuksetkin ostamaan sen siivouspalvelun ja muun KODINhoidon yksityisiltä, vaikka olisi kuinka pieni eläke, jos sukulaiset ei auta. Olen siinä samaa mieltä, että ehkäisevä perhetyö on asia johon tulisi nyt panostaa, mutta mitään "ilmaista siivousta joka viikko", ilman perheen omaa panostusta tai perheen hoitoa en kannata. Ja kolmanneksi, kodinhoitajan perinteistä koultutsohjelmaa tuskin enää tulee, vaan kotihoidossa työskentelee nykyisin vähiin päin lähihoitajia, joilla toki on valmouksia myös tuohon perhetyöhön. Kaunis ajatus ap:lta, mutta onko ajatus ollenkaan realistinen, kun muutenkin joka paikasta, myös terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen osalta karsitaan euroja? Kun ei noiden vanhustenkaan kotihoitoon riitä hoitajia, niin mistä sitten revitään ne perhetyön hoitajat? Mutta yrittänyttä ei laiteta ja onnea hankkeeseen![/QUOTE]

Peesi tälle!

Sekä lapsiperheet että vanhukset tarvitsevat kodinhoitajien apua. Tällä hetkellä myös vanhusten osalta tilanne on aika huono: kodinhoitajilla ei ole aikaa pysähtyä asiakkaiden/ihmisen luokse, vaan lähinnä vaan huolehditaan siitä, että lääkkeet ja ruoka viedään.

[QUOTE="vieras";27201279]Meillä apua ei saa. Pitää olla jo ongelmia, että saa. Tavallaan, kun on jo myöhäistä ja tilannetta on vaikea korjata.

Kehtaamisesta ei ole kysymys. Älä väitä tai yleistä, kun et näköjään tiedä.[/QUOTE]

En yleistä, puhuin vaan meidän kunnasta. Tiedän, että kaikissa kunnissa apua ei saa, vaikka pyytäis. Tarkoitin vaan sitä, että vaikka apua on (olis) saatavilla, tosi monella on edelleen sellainen tyhmän ylpeys, että kyllä tässä pärjätään, ettei me mitään apua tarvita.

Mielestäni on hyvä, että perhetyöntekijä tulee pääsääntöisesti hoitaan lapsia, ei kotia (vaikka meillä ne autto kyllä ihan siivouksessa, pyykinpesussa ja ruuanlaittossa), siivouspalveluita saa kyllä rahalla. Itse käytin palvelua nimenomaan lastenhoitoon, että sain ne kotihommat hoidettua ja käytyä juoksevilla asioilla.

Kaikkein parasta ennaltaehkäisyä on lisätä kouluaineisiin jo alauokista lähtien elämisen ja elämähallinnan perusasioita, joita nykyajan vanhemmat eivät viistsi opettaa lapsilleen (vaikka se onkin heidän tehtävänsä)... Perinteiset "köksän" tunnit laajennettuna muilla elämän perusasioilla takaisin kouluun!!

• Tykkää
Työskentelen itse julkisella puolella ja olen nähnyt, miten paljon toimintatapoja parantamalla pystyttäisiin parantamaan palvelua. Mielestäni aina ei ole kyse uusista viroista, vaan pitäisi osata ja uskaltaa miettiä noita ratkaisuja uudella tavalla. Palveluseteli voisi olla hyvä vaihtoehto, koska on paljon kolmannen sektorin toimijoita (esim Mannerheimin Lastensuojeluliitto), joiden kautta palvelun voisi hommata

Sekä lapsiperheet että vanhukset tarvitsevat kodinhoitajien apua. Tällä hetkellä myös vanhusten osalta tilanne on aika huono: kodinhoitajilla ei ole aikaa pysähtyä asiakkaiden/ihmisen luokse, vaan lähinnä vaan huolehditaan siitä, että lääkkeet ja ruoka viedään.

Ja sekö on kodinhoitajien syy? Kyllä meillä istutaan ihan alas ja jutellaan, ulkoillaan yhdessä jne jne. Joskus toivoisi, että olisi enempi aikaa, mutta kun sitä ei kertakaikkiaan ole, eikä "kutsumus" ole niin voimakas, että omalla ajalla töitä tekisi. Ehkä jos olisi enempi hoitajia, niin olisi resursseja muuhunkin, mutta ei kunnilla ole sellaiseen varaa, että jokaisen kotona käydään vähän jeesailemassa.

Lapsiperheille pitäisi olla ihan omat tukimuotonsa ja vanhuksille omat. EI ole järkeä yrittää samasta puljusta (lue: koihoito) revetä kaikkeen mahdolliseen. Aika monta asiaa kun pitää jo nyt hallita, ei pelkästään lääkkeitä ja ruuan vientiä.

Itse näkisin että tuo voisi toimia jonkinlaisen ennaltaehläisevän perhetyön(?) järkeistämisenä. Nykyään kun kuulee paljon perheistä jotka jossain tiukassa tilanteessa tarvitsisivat apua lasten- ja/tai kodinhoidossa. Tuollaisissa tilanteissa ja ihan siinä kun äiti neuvolassa valittaa väsymystään ollaan tarjoamassa perhetyöntekijää joka ikävä kyllä monesti ei auta itse ongelmaan ollenkaan, pahimmillaan jopa pahentaa sitä.

Eli noita ptt-apuja voisi joissain tilanteissa muuttaa kodinhoitaja-avuksi eli käytännössä tarkkailijan, neuvojan ja keskustelijan sijaan tarjottaisiin apua lastenhoidossa ja joissain perus-kodinhoidollisissa asioissa.

Mitä rahaan tulee, ei ne perhetyöntekijätkään varmaan kunnalle ilmaisia ole. Ja varmasti monet perheet olisivat valmiit maksanaankin siitä että noissa tilanteissa löytyisi luotettava ja hyvä hoitaja lapsille.

• Tykkää
Muuten ihan hyvä, mutta miten kaksosteln hoito olisi hankalampaa kuin vaikka perheen jossa uhmaikäinen ja itkevä vauva? En allekirjoita. Aina hyljeksitään kahden lapsen vanhempia kaksosten äitien kustannuksella.

Ei asia ole kodinhoitajien syy. Kyse on vaan lähinnä siitä, että yhteiskunta on muuttunut. Jokaista asiaa mitataan ja yritetään parantaa tuottavuutta ja tehokkuutta. Mielestäni hoitoalalla työskentelijät tekevät arvokasta työtä, joten ei heitä voi moittia

Työskentelen itse julkisella puolella ja olen nähnyt, miten paljon toimintatapoja parantamalla pystyttäisiin parantamaan palvelua. Mielestäni aina ei ole kyse uusista viroista, vaan pitäisi osata ja uskaltaa miettiä noita ratkaisuja uudella tavalla. Palveluseteli voisi olla hyvä vaihtoehto, koska on paljon kolmannen sektorin toimijoita (esim Mannerheimin Lastensuojeluliitto), joiden kautta palvelun voisi hommata

Mutta eihän palveluseteleitäkään jaella kaikille, niin kun vaalikahvia torilla. Jos ongelma on avun pyytämisen "nolous", niin aika vaikea niitä seteleitäkään on jaella, jos ei avuntarpeesta ole tietoa.

"Asiakkaan asema palvelusetelijärjestelmässä

Palvelusetelilaissa asiakkaalla tarkoitetaan sosiaalihuollon asiakaslaissa tarkoitettua asiakasta sekä potilaslaissa tarkoitettua potilasta.

Asiakkaalle laaditaan yhdessä hänen kanssaan kirjallinen hoito- ja palvelusuunnitelma. Suunnitelma perustuu asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin ja se tarkistetaan palvelutarpeen muuttuessa. Hoito- ja palvelusuunnitelman perusteella asiakkaalle ei kuitenkaan synny oikeutta vaatia siihen sisältyviä palveluja.

Asiakkaan palveluihin hakeutuminen tapahtuu samalla tavalla kuin muitakin järjestämistapoja käytettäessä. Palvelun saannin edellytysten arvioinnin suorittaa kunta, joka tekee myös päätöksen palvelun järjestämisestä. Palvelun järjestäminen perustuu sosiaalihuollossa hallintopäätökseen ja terveydenhuollossa hoitopäätökseen. Lisäksi tulosidonnaisen palvelusetelin arvosta annetaan päätös asiakkaalle.

Yhteistyössä