Kun kaksikielisyys ei onnistu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ärsyttää ja turhauttaa niin paljon. Asutaan siis mieheni kotimaassa joka on englanninkielinen. Täällä lapsille ainoa suomea puhuva henkilö olen minä. Meillä on siis kolme lasta, 10-, 7- ja 4-vuotiaat. 10-vuotias hallitsee suomen mielestäni ihan äidinkielen veroisesti, hänellä on kavereita ja sukulaisia Suomessa joiden kanssa viestittelee ja puhuu videopuheluita, katsoo ohjelmia ja elokuvia sekä lukee kirjoja suomeksi. Puheessa kaikki sijamuodot menevät oikein eikä aksenttiakaan kuulu, joskus tietysti tulee vähän hassuja lauseita, mutta harvemmin. Hän on myös selkeästi kiinnostunut kielestä. 4-vuotias puhuu myös mielestäni molempia kieliä hyvin, englantia paremmin mutta suomeakin aivan selkeästi.
7-vuotiaan suomen oppimisesta olen puolestaan todella huolestunut. Hän ymmärtää puhetta mielestäni ihan hyvin, mutta ei tuota juurikaan ja niissä vähissä tuotoksissakaan ei ole oikein mitään järkeä. Tuntuu, että kaikki keinot on yritetty, mutta ei millään. Kieleen "pakottamistakin" ollaan yritetty, jolloin hän on kyllä loppujen lopuksi koittanut puhua, mutta ei kovinkaan hyvin tuloksin. Puheen tuottaminen on suunnattoman hidasta ja kangertelevaa ja lopputuloksestakin varmaan puolet jää minulle epäselväksi. Suomenkielisiä kirjoja ei millään haluaisi lukea, vaikka lukemisesta pitääkin. Elokuvia ja ohjelmia katsoo kyllä, mutta jos itse saa päättää, katsoo mielummin englanniksi. Lapsi myös korjaa mun sanomisia, eli jos sanon suomeksi jotain, hän korjaa sanan englanniksi. Joskus olen lapselta suoraankin kysynyt, miksei hän halua puhua suomea, vastaus on kuulunut että koska hän ei vain pidä siitä.
Siksi pyydänkin apua teiltä muilta kaksikielisiltä perheiltä ja toki myös kaikilta muilta, sillä hyvät neuvot tulevat kalliiksi! Olen jo muutamaan otteeseen ajatellut alkavani puhua hänelle englantia, vaikka tiedän että sitä ei missään tapauksessa saisi tehdä, mutta tuntuu vaan niin vaikealta tämä tilanne...

Yhteistyössä