perhetyöntekijä ehdotti että laitettaisiin lapsi päiväkotiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hansu.89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vain sinä itse tiedät, mikä on pielessä, kun noin pieni lapsi ei voi olla kotona. Mistähän löytyy tuollainen parin päivän puolipäiväpaikka? Missä mahtaa olla tilaakaan? Luultavasti lapsesi olisi ylipaikalla ja se ei KOSKAAN ole lapsen kannalta hyvä. Perhetyöntekijätkään eivät ole oikein perillä päiväkotien arjesta.

Miksi pitää noin nuorena pukata niitä lapsia toinen toisen perään jos ei edes suoriudu siitä ensimmäisestä? Vai mihin te sitä perhetyöntekijää muuten tarvitsisitte. Muutenkaan lapsia ei pitäisi päiväkotiin laittaa vain siksi, ettei jaksa molempia hoitaa. Jos ei jaksa kahta lasta, niin sitten ei pidä kahta tehdä.

Miksi ehdotti? Kai siihen joku perustelu oli?

2 päivänä viikossa tyyliin 8-12 ei kyllä ole paljon, ja 2 v (& risat) lapsi voisi siitä kovasti tykätäkin :). Riippuu tietty päiväkodistakin...millainen ryhmä, jne.

Mutta ei ajatuksena mun mielestä mitenkään paha.

Jos meidän kaupungissa joku lapsi joutuisi sosiaalitapauksena päiväkotiin kesken kauden, hän olisi aina ylimääräinen. Ja erittäin ylimääräinen, kun pienten ryhmät ovat sairaan ylibuukattuja jo nyt.

Ei ajatuksena, mutta käytännössä noin pienen, vielä sisaruksestaan mustasukkaisen, lapsen sopeutuminen voi olla todella vaikeaa.
Paljon mahdollista.
Tai sitten lapsi sopeutuu samantien & nauttii. Sitä ei voi tietää.

Mutta joo. 2 v lapsen virikehoito on sinänsä turhaa mun mielestä, mutta ei se virikehoitoa lienekään jos siihen on sosiaaliset syyt, jos hoidossa olo on lastensuojelun tukitoimenpide. Siksi kysyinkin perhetyöntekijän perusteluja ehdotukselle. Ei kai sellaista kukaan turhaan ehdota, jos perheen arki sujuu loistavasti ja lapsella on kotona kaikki tosi hyvin?

Aika huono ikä aloittaa pk noissa merkeissä, kun vanhempi kotona vauvan kanssa. 2v. voi olla aika mustasukkainen vauvalle. Riippuu tosin aika paljon myös lapsesta, miten sopeutuu, mutta muutama hassu tunti viikossa?? Kokemuksesta voin sanoa, että se on lapselle liian vähän sopeutumista ajatellen, jokaisen tauon jälkeen aloitetaan käytämmässä alusta. Eikö lähtistöltä löytyisi jotain päiväkerhoa mieluummin?

Siis meillä käy perhetyöntekijä silloin tällöin (n.kerran kuukaudessa) kun haluan itse keskustella jonkun kanssa. Ja tänään sitten vaan tuli puheeksi kerho missä käydään lasten kanssa. Ei meillä ole kotona mitään häikkää ja lapset hoidetaan hyvin. Ja lapsi ei ole pikkusisaruksestaan ollenkaan mustasukkainen. Mutta sitten perhetyöntekijä sanoi että olisi tälläinen mahdollisuus että lapsen voisi laittaa virikehoitoon ja sanoi että voidaan palata asiaan jos itse haluan. Olen vaan itse miettinyt että onko vielä tarpeellista.

Ilmeisesti arjessa on jotain haasteita kun perhetyöntekijä käy ja tuota ehdottaa? Jos tuntuu että siitä olisi apua niin kokeile ihmeessä, noin vähäinen hoitoaika nyt vastaa lähinnä jotain kerhoa.

Jos ihan normitilanne olisi ja mahdollisuus liikkua lasten kanssa perhekerhoissa, leikkipuistoissa yms saattaisin olla liian laiska ja mukavuudenhaluinen noihin säännöllisiin kuskaamisiin. Mutta jos kokisin että siitä on perheellemme hyötyä niin lähtisin hommaan. Aikanaan oma 1v10kk aloitti päiväkodissa 3h/pv viidesti viikossa vaikka olin itse kotona nuoremman kanssa.

Paljon mahdollista.
Tai sitten lapsi sopeutuu samantien & nauttii. Sitä ei voi tietää.

Mutta joo. 2 v lapsen virikehoito on sinänsä turhaa mun mielestä, mutta ei se virikehoitoa lienekään jos siihen on sosiaaliset syyt, jos hoidossa olo on lastensuojelun tukitoimenpide. Siksi kysyinkin perhetyöntekijän perusteluja ehdotukselle. Ei kai sellaista kukaan turhaan ehdota, jos perheen arki sujuu loistavasti ja lapsella on kotona kaikki tosi hyvin?

Ei ehdota ei, kun ei sellaisessa tilanteessa ole perhetyöntekijää.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Siis meillä käy perhetyöntekijä silloin tällöin (n.kerran kuukaudessa) kun haluan itse keskustella jonkun kanssa. Ja tänään sitten vaan tuli puheeksi kerho missä käydään lasten kanssa. Ei meillä ole kotona mitään häikkää ja lapset hoidetaan hyvin. Ja lapsi ei ole pikkusisaruksestaan ollenkaan mustasukkainen. Mutta sitten perhetyöntekijä sanoi että olisi tälläinen mahdollisuus että lapsen voisi laittaa virikehoitoon ja sanoi että voidaan palata asiaan jos itse haluan. Olen vaan itse miettinyt että onko vielä tarpeellista.

eikö sinulla ole ystäviä ?

No ei se ole! Terveisin ruuhkautuneiden päiväkotien työntekijä.

Ei ehdota ei, kun ei sellaisessa tilanteessa ole perhetyöntekijää.

ei ihan niinkään. perhetyöntekijän voi saada kotiinsa ns.ihan tavallinen,ongelmatonkin perhe - esim. omassa kotikaupungissani tarjotaan ilmaista "viitoset" palvelua kaikille perheille, joissa on alle 1v lapsi. tämä tarkoittaa, että viisi kertaa tulee ilmaiseksi kotiin perhetyöntekijä -hoitamaan lasta, ulkoilemaan lapsen kanssa ymv.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
Oikeastiko jonkun kunnan resurssit riittää siihen, että lastensa kanssa mainiosti pärjäävään & jaksavaan perheeseen, jossa ei ole kertakaikkiaan mitään häikkää, lähetetään perhetyöntekijä vain siksi, että äiti haluaa joskus jutella jonkun kanssa?

Ja täällä ei meinaa saada apua edes ne, jotka sitä tarvitsevat (tyyliin 6 lapsen totaali-yh).

Oikeastiko jonkun kunnan resurssit riittää siihen, että lastensa kanssa mainiosti pärjäävään & jaksavaan perheeseen, jossa ei ole kertakaikkiaan mitään häikkää, lähetetään perhetyöntekijä vain siksi, että äiti haluaa joskus jutella jonkun kanssa?

Ja täällä ei meinaa saada apua edes ne, jotka sitä tarvitsevat (tyyliin 6 lapsen totaali-yh).

Sama homma täälläpäin, tiedän useita raskaassa elämäntilanteessa olevia yh:ta jne, jotka jonottavat perhetyön tukitoimia.

ei ihan niinkään. perhetyöntekijän voi saada kotiinsa ns.ihan tavallinen,ongelmatonkin perhe - esim. omassa kotikaupungissani tarjotaan ilmaista "viitoset" palvelua kaikille perheille, joissa on alle 1v lapsi. tämä tarkoittaa, että viisi kertaa tulee ilmaiseksi kotiin perhetyöntekijä -hoitamaan lasta, ulkoilemaan lapsen kanssa ymv.

Mukava juttu että jossakin kunnassa on näin; parasta mahdollista ennaltaehkäisevää perhetyötä.

Meidän kaupungissamme kokemus on kylläkin päinvastainen.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
eikö sinulla ole ystäviä ?

Itse ainakin joskus kun on mieltä painavia asioita tykkään puhua jonkun muun kuin ystävien kanssa. Mieluiten ihmisen joka voisi oikeasti auttaakin.

Lisäksi tykkään että om hienoa pystyä ja uskaltaa pyytää esim tuollaista keskusteluapua jo silloin kun kaikki on ok. Ei tarvi aina odottaa kriisitilannetta.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Jos pärjäät lasten kanssa mainiosti eikä mitään häikkää ole, niin ei kannata laittaa. Tuo kuskaaminenkin parin tunnin takia on minusta ainakin jo työläämpää jos kaikki kerta on kunnossa. Perhekerhot, puistot, muskarit ym. riittävät mainiosti.

Mullekin sitä joskus ehdotettiin. Tuntui, että jotenkin lähtökohta oli se, etten voi pärjätä tai että virikehoito on tosiaan vastaus kaikkeen väsymiseen&arjen haasteisiin. Mutta miksi se olisi? Minua se ei olisi auttanut. Se, että toinen lapsi olisi ollut hoidossa 8-12 tai vaikka 8-14, olisi todellakin tuonut hyvin marginaalisen avun. Kun se nuorempi olisi kuitenkin pitänyt vielä hoitaa. Meillä oli tuolloin n. 7-8kk:n ikäinen nuorempi ja vanhempi oli hiukan vajaa kaksi vuotta. No, en laittanut, ja olen siitä ikuisesti ihan kiitollinen. Se ei mitenkään meidän tilanteessa ollut taprpeen. Uskon, että joskus se kuitenkin on.

Mitä ruuhkautuneisiin päiväkoteihin tulee, niin on sanottava, että meidän kaupungissamme virikehoitoon ei oteta lapsia, jotka eivät kyseiseen päiväkotiin mahdu, vaan heidät ohjataan toiseen päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle. Tuli sitten kesken kauden tai sen alussa.

Yhteistyössä