perhetyöntekijä ehdotti että laitettaisiin lapsi päiväkotiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hansu.89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikeastiko jonkun kunnan resurssit riittää siihen, että lastensa kanssa mainiosti pärjäävään & jaksavaan perheeseen, jossa ei ole kertakaikkiaan mitään häikkää, lähetetään perhetyöntekijä vain siksi, että äiti haluaa joskus jutella jonkun kanssa?

Ja täällä ei meinaa saada apua edes ne, jotka sitä tarvitsevat (tyyliin 6 lapsen totaali-yh).

Hän kävi silloin useammin kun esikoinen ihan pieni ja olin väsynyt, mutta sitten vähennettiin käyntejä niin että kun itse haluan niin hän tulee silloin ja ihan vaan siksi että haluan jutella.

Ja joku kysyi etteikö minulla ole ystäviä, niin ei ole kauheasti. Ja joskus on sellaisia asioita joista en halua puhua ystävien kanssa.

Voitte kyllä uskoa että ollaan ihan tavallinen hyvin voiva perhe.:)

Oikeastiko jonkun kunnan resurssit riittää siihen, että lastensa kanssa mainiosti pärjäävään & jaksavaan perheeseen, jossa ei ole kertakaikkiaan mitään häikkää, lähetetään perhetyöntekijä vain siksi, että äiti haluaa joskus jutella jonkun kanssa?

Ja täällä ei meinaa saada apua edes ne, jotka sitä tarvitsevat (tyyliin 6 lapsen totaali-yh).

Ei saa kyllä täälläkään.

Näkisittepä ne pienten ryhmät, mitä liukuhihnakakanpesua se on. Tosin mukaviakin hetkiä, mutta perushoitoa (PUKEMINEN, RIISUMINEN, RUOKAILU, UNI,) vähintään 80 prosenttia päivästä. Lapsi voi saada paljon laadukkaamman elämän ja oikeasti virikkeellistä toimintaa muualta. No, ulkoilu on pihasta riippuen mielekkäämpää, mutta sen pitäisi jokaisen täysjärkisen äidin taidoilla onnistua.

Eikö muualla Suomessa ole perhetyöntekijää osana neuvolapalveluita? Meilläpäin on, toki sitä käytetään enimmäkseen ehkäisevään työhön perheisiin joissa jotain mahdollista ongelmanpoikasta. Mutta myös ihan normiperhe voi saada perhetyöntekijän kotiinsa, mikäli heillä vain on aikaa, vaikkapa ihan kampaajakäynnin ajaksi tms.

Kyllä täällä ainakin saa. :) Tai ainakin ennen sai, en sitten tiedä nykyistä tilannetta. :) Kuten on tullut todettua, mun tilanteeni oli joskus sellainen, että itse pärjäsin hyvin lasten kanssa, mutta menneisyyden traumaattisten tapahtumien ja sen vuoksi, että olin kahden hyvin pienen lapsen yh, meillä marssi perhetyöntekijä toisensa perään. En sellaista oikeastaan tarvinnut, mutta ei siitä haittaakaan ollut. :) Juttelua varten ne ihmiset oli.

Meilläkin on perhetyöntekijä tullut neuvolan kautta. Ja kyse ei ole siitä ettenkö jaksa lasten kanssa kotona, päin vastoin nautin olostani kotona ja haluan viettää aikaa lasteni kanssa. Tämä onkin nyt vain ajatus asteella.

Hän kävi silloin useammin kun esikoinen ihan pieni ja olin väsynyt, mutta sitten vähennettiin käyntejä niin että kun itse haluan niin hän tulee silloin ja ihan vaan siksi että haluan jutella.

Ja joku kysyi etteikö minulla ole ystäviä, niin ei ole kauheasti. Ja joskus on sellaisia asioita joista en halua puhua ystävien kanssa.

Voitte ollakin :)

Mutta silti mun korvaan kuulostaa tosi oudolle se, että tavallisessa hyvinvoivassa perheessä käy perhetyöntekijä useamman vuoden ajan. Ja kun oon tosiaan "tottunut" siihen, että täällä ei resurssit millään tuollaiseen riittäisi, vaan oikeasti avun tarpeessa olevatkin joutuvat odottamaan (plus vielä se, että ylipäätään perhetyöntekijät on vain ls-asiakkaille).

Lisäksi pikkuriikkisen kritisoin sitä, että yhteiskunnan rahoilla kustannetaan muuten vaan, huvin vuoksi, juttuseuraa jollekin hyvin pärjäävälle äidille...se ei vaan kuulosta oikealta.

Mikä sitten mättää, että et luota itseesi äitinä?

Hienoa että olette saaneet ja saatte edelleen apua. :) Sellaista sen avun pitääkin olla: että sitä saa ennen kuin on valmis kuristamaan lapset. Sun pitää vaan nyt itse miettiä, että miten se lapsen päivähoitoon laittaminen voisi olennaisesti lisätä sun omaa jaksamista tai tuoko se lapselle elämään jotain uutta ja erityistä jota hän tarvitsee. Jos vastaat kyllä näihin kysymyksiin, niin sitten lapsen on ihan hyvä mennä päivähoitoon virikepaikalle, jos taas ei, niin sitten ei kannata laittaa. :)

Laita mielummin perhepäivähoitajalle siihen johonkin lähelle. Ei tule niitä ison ryhmän ongelmia ja hirveää tautiepidemiaa. Monissa tuttavaperheissä kun esikoinen on laitettu hoitoon, koko perhe on sairastellut parvorokosta noroon kaikki mahdolliset. Nyt tietty pienempi riski kun kesä tulee.

Voitte ollakin :)

Mutta silti mun korvaan kuulostaa tosi oudolle se, että tavallisessa hyvinvoivassa perheessä käy perhetyöntekijä useamman vuoden ajan. Ja kun oon tosiaan "tottunut" siihen, että täällä ei resurssit millään tuollaiseen riittäisi, vaan oikeasti avun tarpeessa olevatkin joutuvat odottamaan (plus vielä se, että ylipäätään perhetyöntekijät on vain ls-asiakkaille).

Lisäksi pikkuriikkisen kritisoin sitä, että yhteiskunnan rahoilla kustannetaan muuten vaan, huvin vuoksi, juttuseuraa jollekin hyvin pärjäävälle äidille...se ei vaan kuulosta oikealta.

Täällä ei perhetyöntekijät ole vain ls asiakkaille. Vaikka olen joskus asioinut ls kanssa, se ei liittynyt lapsiini mitenkään emmekä ole asiakkaita koskaa olleet. Neuvolasta perhetyöntekijää tarjottiin. Ja koska mulla ei kauheasti ystäviä ole niin joskus on kiva puhua mieltä painavista asioista jollekkin.

Miten te nyt olette saaneet päähänne että joku mättää? Tottakai olen joskus epävarma äitinä, varsinkin kun kaikki on uutta. Mutta varmasti kaikilla äideillä on joskus epävarma olo.

Päiväkoti kun ei ole nykymuodossaan mikään ihanteellinen paikka, niin sen takia ehdotan, että kannattaa hankkia varmuutta ja voimia omien, noin pienten, lasten kanssa jaksamiseen. Ei siis miettiä virikehoitoon viemistä.

Päiväkoti kun ei ole nykymuodossaan mikään ihanteellinen paikka, niin sen takia ehdotan, että kannattaa hankkia varmuutta ja voimia omien, noin pienten, lasten kanssa jaksamiseen. Ei siis miettiä virikehoitoon viemistä.

Siksi mä tätä mietinkin, kun olen kuullut millaista päiväkodissa on. Mutta olen myös kuullut miten lapset siellä tykkäävät olla. Tosin onko tuo sitten liian pieniä aikoja soputua sinne?

Miten te nyt olette saaneet päähänne että joku mättää? Tottakai olen joskus epävarma äitinä, varsinkin kun kaikki on uutta. Mutta varmasti kaikilla äideillä on joskus epävarma olo.

Miten kaikki on uutta, jos olet jo yli 2 v ollut äiti? :)

Epävarma olo on joka äidillä joskus, taatusti. Mutta en minä usko, että kaikki siihen perhetyöntekijää kaipaavat kuitenkaan. Juttelevat miehensä kanssa, kavereiden kanssa, omien vanhempiensa & sisarustensa kanssa, jne. On tietty hyvä juttu, että saa juttuseuraa perhetyöntekijästä, jos edellämainittuja vaihtoehtoja ei vaikkapa ole.

Miten kaikki on uutta, jos olet jo yli 2 v ollut äiti? :)

Epävarma olo on joka äidillä joskus, taatusti. Mutta en minä usko, että kaikki siihen perhetyöntekijää kaipaavat kuitenkaan. Juttelevat miehensä kanssa, kavereiden kanssa, omien vanhempiensa & sisarustensa kanssa, jne. On tietty hyvä juttu, että saa juttuseuraa perhetyöntekijästä, jos edellämainittuja vaihtoehtoja ei vaikkapa ole.

Vaikka olen ollut 2v äiti, niin kaikki on uutta kun lapsi kasvaa ja tulee uusia juttuja, niin hyvässä kuin pahassakin. Eivät kaikki ole samanlaisia, mä tarvitsin perhetyöntekiää silloin kun esikoinen oli vauva ja olin paljon yksin hänen kanssaan, hän nukkui huonosti ja päivisin ei juuri lainkaan, silloin perhetyöntekiä kävi viemässä vauvaa ulos että sain nukkua. Sitten kun asiat alkoivat helpottaa ja lapsi kasvoi, sovittiin että jatketaan hänen käymistään aina silloin kun minä haluan. Monet eivät halua mitään apua vaikka asiat olisivat kuinka huonosti. Minä olen erilainen ja minulle se on tärkeää että tiedän että on joku ihminen kenelle voin soittaa jos minulla on asioita joista haluan puhua.

• Tykkää
Reactions: Lex
Vaikka olen ollut 2v äiti, niin kaikki on uutta kun lapsi kasvaa ja tulee uusia juttuja, niin hyvässä kuin pahassakin.
Tuotahan se on ihan jokaiselle, vanhemmuus :). Ihan aina...esikoisen kasvaessa tulee aina vaan uusia juttuja.

Luota itseesi, kyllä sinä osaat ja pärjäät. Ja miettikää tätä päiväkotiasiaa miehesi kanssa: jos teistä tuntuu siltä, että se ei ole tarpeen, niin ei se silloin ole tarpeen vielä.

• Tykkää
Reactions: Lex
Siis meillä käy perhetyöntekijä silloin tällöin (n.kerran kuukaudessa) kun haluan itse keskustella jonkun kanssa. Ja tänään sitten vaan tuli puheeksi kerho missä käydään lasten kanssa. Ei meillä ole kotona mitään häikkää ja lapset hoidetaan hyvin. Ja lapsi ei ole pikkusisaruksestaan ollenkaan mustasukkainen. Mutta sitten perhetyöntekijä sanoi että olisi tälläinen mahdollisuus että lapsen voisi laittaa virikehoitoon ja sanoi että voidaan palata asiaan jos itse haluan. Olen vaan itse miettinyt että onko vielä tarpeellista.

Ei kenelläkään käy perhetyöntekijä ilman syytä. Itse yritin taistella lastenhoitoapua tai perhetyöntekijää auttamaan, mutta en sellaista saanut vaikka olin miten masentunut. Sä et nyt kerro kaikkea, perhetyöntekijöillä ei todellakaan ole aikaa käydä tuosta vaan juttelemassa tavallisissa lapsiperheissä joissa ei ole mitään (jaksamis)ongelmia.

Yhteistyössä