perhepäivähoitajan omat lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pökj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mulla on niin että mun ryhmässä on mun oma poika ja sitten vuotta vanhempi tyttö kaverina. Lisäksi mun tyttö jäi jo eskarista kesälomalle. Mun lapset liikkuvat melko vapaasti nyt kesällä pitkin pihaa. Hoitolapsen vanhempien kanssa ollaan puhuttu ja he ovat sitä mieltä että myös hoitotyttö saa mennä meidän lasten kanssa. Ymmärrän vallan hyvin sen että tyttöä harmittaisi hirveästi jos joutuisi olemaan sisällä paljon mun ja pienempien hoitolasten kanssa. Ja jos ei saisi noin vapaasti vanhempien luvalla mennä niin kyllä mä pitäisin enemmän meidänkin lapsia sisällä, tosin en missään nimessä koko aikaa kuitenkaan. Ovathan mun lapset kotona ja heillä on oikeus nauttia vapaudestaan. :)

En minäkään hyväksyisi, mutta toisaalta en myöskään laittaisi lastani pph:lle, jossa voi juuri tulla tuollainen tilanne eteen.

En todellakaan haluaisi lastani sellaiseen hoitopaikkaan, jossa lapsellani ei ole ikäistään seuraa. Sinäkin olet ehkä saattanut hyväksyä hoitopaikan juuri sen vuoksi, että hoitajalla on edes samanikäinen lapsi, ja lapsesi saa leikkiä tämän kanssa. Mutta sitten tällä lapsella onkin eri säännöt eikä hänestä olekaan leikkiseuraa. Mielestäni pph:n kaikki hoitoikäiset lapset ovat samaa ryhmää ja heillä pitäisi olla samat säännöt, mutta tämä ei näy olevan yleinen käytäntö.

6v tarvitsee ehdottomasti laadukkaassa hoidossa nimenomaan niitä ikätovereita, ei mikään aikuisjohtoinen arkartelu sitä korvaa. Ellei hoitopaikka vaihdu automaattisesti syksyllä kun eskari alkaa, niin hae uutta paikkaa.

Voi elämä...

Meillä saa omat lapset tulla ja mennä kavereitten kanssa, ei heidän tehtävänsä ole viihdyttää hoitolaisia. Hoitolaisten kanssa elän minä tätä arkirytmiä. Omat lapset käyvät totta kai syömässä kotona samaan aikaan, mutta muuten saavat olla kavereillaan ja ulkona, koska ovat lomalla.

Miten ap, jos hoitaja päästäisi lapsesi ulos omien lastensa kanssa ja lapsellesi jotain tapahtuisi, esim. katoaisi jonnekin tai loukkaantuisi pahastikin - kuka se sitten olisi vastuussa - no se pph!! Joten koita ymmärtää!!!

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
No mulla on niin että mun ryhmässä on mun oma poika ja sitten vuotta vanhempi tyttö kaverina. Lisäksi mun tyttö jäi jo eskarista kesälomalle. Mun lapset liikkuvat melko vapaasti nyt kesällä pitkin pihaa. Hoitolapsen vanhempien kanssa ollaan puhuttu ja he ovat sitä mieltä että myös hoitotyttö saa mennä meidän lasten kanssa. Ymmärrän vallan hyvin sen että tyttöä harmittaisi hirveästi jos joutuisi olemaan sisällä paljon mun ja pienempien hoitolasten kanssa. Ja jos ei saisi noin vapaasti vanhempien luvalla mennä niin kyllä mä pitäisin enemmän meidänkin lapsia sisällä, tosin en missään nimessä koko aikaa kuitenkaan. Ovathan mun lapset kotona ja heillä on oikeus nauttia vapaudestaan. :)

toivotaan sitten vaan ettei mitään satu ja kai sulla on kirjallinen sopimus tästä.

• Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
Ymmärrän täysin että lasta harmittaa jäädä aikuisen kanssa sisälle kun toinen samanikäinen saa mennä ulos. Ymmärrän myös että äitiä harmittaa lapsen puolesta.

Mutta kun ne meidän kullannuput joskus joutuvat pettymään tässä maailmassa jossa kaikkia koskevat yhteiskunnan säännöt. Rankkaa on joskus kun ei saa tehdä mitä haluaa, mutta mitähän siitäkin tulisi että saisi.

kyllä se vaan niin on, että sulla ei ole siihen asiaan mitään nokan koputtamista. pph saa toimia omien lasensa kanssa niinkuin parhaalta näkee. hänen lapset ei ole hoitolasten leikittäjiä. tää on vähä sama asia kun kerran täällä joku mamma vaahtosi siitä, että pph ei laske hoitolapsia murkkujen huoneeseen mellastamaan, vaan on laittanut huoneissa rajat mihin hoitolapset saa mennä ja mihin ei. ei hoitolasten tarvii murkkujen huoneeseen päästä.

ai nii että minunkin pitäisi sanoa noille omille koululaisille että olkaa päiväuniaikaan sisällä ettei hoitolapsille tule paha mieli..huh.ennemmin ajattelen niitä hoidokkeja että saavat nukkua rauhassa kun muu pesue ulkona.
Ap sä voit hyvin ottaa lapsesi vaikka mummolaan hoitoon tai itse kotiin jäädä jos ei kelpaa,niin saapi olla sitten ulkona ihan kuin pal haluaa.
Valitettavasti varhaiskasvatussuunnitelmassa ei ole mitään "kesä" kohtaa erikseen.Toisaalta voisithan kysyä hoitajalta josko lapsesi lepäisi vaikka puoli tuntia toisten kanssa niin ei tuntuisi niin epäreilulta.

Miettikääpä, meillä on hoitolapsilla käytössä vain leikkihuone . Vauvaikäiset saavat leikkiä keittiössä kun teen ruokaa, muuten leikkivät keittiön viereisessä huoneessa. Luvan kanssa saavat ottaa leikin olohuoneeseen, esim. majaleikki leikitään siinä, kun siihen mahtuu. Tietysti ruokaillaan keittiössä, askarrellaan keittiön pöydän ääressä, vessassa käyvät ja eteisessä puetaan, mutta oleskelu tapahtuu leikkihuoneessa ihan siksikin, että eipä päiväkodissakaan keittiössä leikitä, miksi minun pitäisi antaa koko talo vieraiden lasten käyttöön? Meidän kaikkien makkarit on suljettu päivisin, eikä sinne mene silloin omatkaan alle kouluikäiset. Ovet avataan vasta kun hoitolapset lähtevät. Näissä omissa huoneissa on sitten ne rakkaimmat ja kalleimmat lelut. Omat lapset saattavat lähteä kesken päivän esim. uimahalliin tai kirjastoon tai kyläilemään isänsä kanssa, jolloin teen sitten jotain spesiaalimpaa hoitolasten kanssa. Kukaan ei ole vielä valittanut. Meillä ainakin hoitolapset esim. repivät tytön sänkykatoksen verhoja, käyvät repimässä sängyistä päiväpeitot ja tyynyt ja jopa vaatehuoneissa kävivät kaivelemassa alusvaatelaatikoita, joten suosiolla otin tuon ovet säppiin taktiikan. Leikkihuoneessa meillä ei ole edes tapetteja, vaan maalatut seinät ja muutenkin on täysin vaaraton ja särkymätön/korvattavissa.Eli siellä tosiaan saa sitten vapaasti touhuta.

En nyt ihan ymmärrä tätä aloittajan pointtia. Hoitajan oma lapsi ei kuulu ryhmään, ja hänellä kai on oikeus viettää kesänsä kuten haluaa. Etkai oikeasti vaadi, että hän alkaa elää kuin hoitolapset koska ei tällainen nyt varsinaisesti ole. Itse ainakin ymmärrän, jos pienemmät nukkuvat ettei välttämättä jaksa kahtatuntia pidellä poikia sisällä kun kahdesta lähtee enemmän ääntä kuin yhdestä. Ja poikasi saa aikuisen seuraa, joka on ilmeisen vihkiytynyt tehtäväänsä, oikeasti lapsesi saa kahdenkeskistä aikaa turvallisen aikuisen kanssa ja kehittävää tekemistä. Joten mikä on ongelma? Hänellä on lapsi jolla eri säännöt näin perheissä tuppaa olemaan, ja toisaalta taas laki ei sido hänen oman lapsensa hoidossa kuten sinun lastasi hoitaessa taas näin on. Ja toisaalta eiköhän juuri sen kodiomaisuuden vuoksi se perhepäivähoito useimmiten valita ja jokaisen kodissa eletään talon tavoilla, ei sen perhepäivähoitajan muksut ole töissä, tai lapsesi viihdykkeitä. En kyllä yhtään ymmärrä tällaista rutinaa, kun isot ryhmäkoot ja työntekijöiden puute on kunnallisessa päivähoidossa aivan arkipäivää. Olisiko syytä käydä vierailulla tällaisessa ylibuukatussa päiväkodissa, ja sen jälkeen miettiä onko se kaksituntia vähemmän ulkoilua niin huono juttu?

Minä en ikinä laittaisi lapsiani pph:lle, näiden keskustelujen jälkeen totean, että päiväkoti on paljon parempi paikka.
Itse kyllä ymmärrän ap:n harmistuksen, ap:n lapsi kokee varmaan omasta mielestään vääryyttä, kun toinen samanikäinen saa mennä ja tehdä mitä haluaa ja toinen ei. Kuitenkin tämä pph:n lapsi lasketaan yhdeksi hoitolapseksi ryhmässä, joten minusta olisi kohtuullista, että suurimmaksi osaksi sillä omalla lapsella olisi samant säännöt kuin hoitolapsilla, sen hoitopäivän ajan.
Tuollaisesta voi jäädä lapselle ikuiset traumat. Ap:n tilanteessa hakisin lapselle hoitopaikkaa muualta.

Minulla ei ole omia lapsia, mutta hoidossa 2 3v , molemmat nukkuu sekä 2 6v joista toinen nukkuu vanhempien toivomuksesta päiväunet. Joten väkisinkin tämä toinen 6v joutuu päiväuni aikaan leikkimään / tekemään asioita yksin. Itse eikä vanhemmatkaan näe tässä mitään ongelmaa... Joten en todella ymmärrä sinun asennetta asiaan.

Onkohan mun lapselle jäänyt hirveet traumat kun minä äitinä olen kieltänyt siltä moniakin asioita, mitä isommat sisarukset ovat saaneet tehdä?

Aina ei saa kaikkea, ja lapset ymmärtää kyllä kun niille selittää. Kaikki aikuiset ei tunnu ymmärtävän.

Mulla itselläni on kouluunlähtevä lapsi kotona. Hänellä alkoi loma, joten en ole velvoittanut häntä olemaan ryhmän mukana ulkoilussa tms.. Tulee kyllä syömään yhdessä, mutta ulkoilee ja menee kavereiden kanssa vähän miten sattuu. Toinen oma 5v saattaa mennä mukaan, mutta yleensä jää tuohon pihaan hoitolasten kanssa. En aio pakottaa omia lapsia olemaan pihassa, kun ei heistä minulle mitään rahaa makseta, ne otetaan vain ryhmän koossa huomioon. Hoitolapset on asia täysin erikseen, he menevät sinne ja siten miten minäkin menen. Ja sen rytmin mukaan mikä meillä on.

Hoidossa olevat ovat sitten hoidossa, ei he ole lomalla tai saa vapaasti mennä pitkin pihoja! Ovat lomalla sitten kun ovat kotona vanhempiensa kanssa. Emme voi päästää hoitolapsia juoksentelemaan pitkin pihoja miten sattuu. vaan mennään sen rytmin mukaan. Pienemmän lapset ja ruokailut pitää ottaa mukaan kesälläkin! Sinä voit jäädä lomalle ja juosta sitten lapsesi kanssa koko päivän pihalla, hoitopäivänä lapsen on mentävä hoitopaikan rytmin mukaan..

Vanhemmat kyllä ymmärtävät tämän ainakin meillä. Hoidossa ollessa mennään hoitopaikan rytmin mukaan ja kotona sitten kodin sääntöjen mukaan..

-pph-

[QUOTE="shihtzu";26446206]Minä en ikinä laittaisi lapsiani pph:lle, näiden keskustelujen jälkeen totean, että päiväkoti on paljon parempi paikka.
Itse kyllä ymmärrän ap:n harmistuksen, ap:n lapsi kokee varmaan omasta mielestään vääryyttä, kun toinen samanikäinen saa mennä ja tehdä mitä haluaa ja toinen ei. Kuitenkin tämä pph:n lapsi lasketaan yhdeksi hoitolapseksi ryhmässä, joten minusta olisi kohtuullista, että suurimmaksi osaksi sillä omalla lapsella olisi samant säännöt kuin hoitolapsilla, sen hoitopäivän ajan.
Tuollaisesta voi jäädä lapselle ikuiset traumat. Ap:n tilanteessa hakisin lapselle hoitopaikkaa muualta.[/QUOTE]

"ikuiset traumat" :D

Se on tämä elämä joskus kovin julmaa pienille herrantertuille!!

Itse koen, että perhepäivähoito on pienille hoitolaisille oiva ratkaisu ja taas isommille n 4-5v-> päiväkoti on parempi ratkaisu!

[QUOTE="shihtzu";26446206]Minä en ikinä laittaisi lapsiani pph:lle, näiden keskustelujen jälkeen totean, että päiväkoti on paljon parempi paikka.
Tuollaisesta voi jäädä lapselle ikuiset traumat. Ap:n tilanteessa hakisin lapselle hoitopaikkaa muualta.[/QUOTE]

Jep, sellaiset traumat että ap:n lapsesta kasvaa varmaan psykopaatti.

Sellaista se elämä kultaseni on, pettymyksiä tulee ja niin kuuluukin.

Itsellä on eskarin päättänyt tyttö.
Hän ei ole hoitolaisten kaveri, leikittäjä, vahti.
Tyttö saa tehdä mitä haluaa lomallaan. Jos haluaa leikkiä niin leikkiköön.
Automaatisti ei ole hoitolasten viihdyttäjä.
Hoitolaiset ovat kavereita keskenään ja leikkivät yhdessä.

Just näin!! Musta on todella epäreilua kun pph lapsi saa päivällä olla omassa huoneessan omien lelujen kanssa! Sieltä toki tuo leluja leikittäväksi mutta mun lapsi ei sieltä saa hakea mitään! On muka tuon oman lapsen aarteita. Minusta talon kaikki lelut kuuluu kaikille! Myös minun lapselle.
Tuo ulkoilu on jo niin tympäsevää , että aloitamme loman aiemmin!
Vaikka hoitaja on lapseni kanssa joka aamu parituntia ulkona ja hoitajan lapsi myös on minusta väärin , että iltapäivällä hoitajan lapsi saa mennä johonki muualle leikkimään jonkun toisen kanssa ja minun lapsi odottaa pienten vauvojen heräämistä ja välipalaa.
Vääntäköön sitten vaikka mitä kivaa aikuisen kanssa ja kehittävää mutta ne leipomiset ja opettelut kuuluu mulle ja lapselle. En pidä siitä , että lapsi on nyt eka kertaa hoitajan kanssa virkannut, leiponut ja kerännyt muka jotain omaa satukirjaa jonka saa sitten kotia kun hoitoloppuu eskarin alettua.
Minusta tuo on niin väärin, että hoitaja on muka spesiaalia aikaa lapseni kanssa ja omansa huitelee ties missä. Varastaa mun lapseni kun oman lapsen kanssa ei onnistu sitten kait?

Samat säännöt kaikille pph:lla. Ja se että hoitajan lapsi lähtisi vaikka isänsä kanssa hoitoaikana uimaan tai muuhun ! Viekööt minunkin lapseni samalla! Mikä etuoikeus tuolla hoitajan lapsella on saada kokemuksia joita mun lapsi ei saa?

Just näin!! Musta on todella epäreilua kun pph lapsi saa päivällä olla omassa huoneessan omien lelujen kanssa! Sieltä toki tuo leluja leikittäväksi mutta mun lapsi ei sieltä saa hakea mitään! On muka tuon oman lapsen aarteita. Minusta talon kaikki lelut kuuluu kaikille! Myös minun lapselle.
Vaikka hoitaja on lapseni kanssa joka aamu parituntia ulkona ja hoitajan lapsi myös on minusta väärin , että iltapäivällä hoitajan lapsi saa mennä johonki muualle leikkimään jonkun toisen kanssa ja minun lapsi odottaa pienten vauvojen heräämistä ja välipalaa.
Vääntäköön sitten vaikka mitä kivaa aikuisen kanssa ja kehittävää mutta ne leipomiset ja opettelut kuuluu mulle ja lapselle. En pidä siitä , että lapsi on nyt eka kertaa hoitajan kanssa virkannut, leiponut ja kerännyt muka jotain omaa satukirjaa jonka saa sitten kotia kun hoitoloppuu eskarin alettua.
Minusta tuo on niin väärin, että hoitaja on muka spesiaalia aikaa lapseni kanssa ja omansa huitelee ties missä. Varastaa mun lapseni kun oman lapsen kanssa ei onnistu sitten kait?

Samat säännöt kaikille pph:lla. Ja se että hoitajan lapsi lähtisi vaikka isänsä kanssa hoitoaikana uimaan tai muuhun ! Viekööt minunkin lapseni samalla! Mikä etuoikeus tuolla hoitajan lapsella on saada kokemuksia joita mun lapsi ei saa?

Porvoossa on omat tapansa, ihan kaikessa :D

Sä et voi olla tosissas tai sitten aurinko on pehmittäny sun pääs. Lopeta jo!

Okei, nyt vedätit tarinan kyllä sellaiseksi ettei tuota enää kukaan usko :D. Hyvin onnistuit tähän asti.

Yhteistyössä