perhepäivähoitajan omat lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pökj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Samat säännöt kaikille pph:lla. Ja se että hoitajan lapsi lähtisi vaikka isänsä kanssa hoitoaikana uimaan tai muuhun ! Viekööt minunkin lapseni samalla! Mikä etuoikeus tuolla hoitajan lapsella on saada kokemuksia joita mun lapsi ei saa?

Huh huh...
Tällainen tilannehan olisi enemmän kuin mahdollinen. Pph:n mies jäisi lomalle lapsensa kanssa ja kävisi uimassa, mökillä, Lintsillä, eläin tarhassa tms. Ja tottakai hänellä olisi oikeus tehdä OMALLA LOMALLAAN, ihan mitä tahansa OMAN LAPSENSA KANSSA. Sinun lapsesi on siellä vain HOIDOSSA!!! Eihän pph:n mies häntä edes SAISI ottaa mukaansa, saati sitten että pitäisi.

Minusta tilanteenne on päinvastoin aivan ihana. Teidän hoitaja kuulostaa ihan uskomattoman mukavalta ja jaksavaiselta, kun viitsii kaikkea extraa kehittää sinun lapsellesi. Mutta kiittämättömyys on näköjään todellakin ainoa palkka mitä hän kaikesta ylimääräisestä vaivannäöstään saa.

Huh huh...
Tällainen tilannehan olisi enemmän kuin mahdollinen. Pph:n mies jäisi lomalle lapsensa kanssa ja kävisi uimassa, mökillä, Lintsillä, eläin tarhassa tms. Ja tottakai hänellä olisi oikeus tehdä OMALLA LOMALLAAN, ihan mitä tahansa OMAN LAPSENSA KANSSA. Sinun lapsesi on siellä vain HOIDOSSA!!! Eihän pph:n mies häntä edes SAISI ottaa mukaansa, saati sitten että pitäisi.

Minusta tilanteenne on päinvastoin aivan ihana. Teidän hoitaja kuulostaa ihan uskomattoman mukavalta ja jaksavaiselta, kun viitsii kaikkea extraa kehittää sinun lapsellesi. Mutta kiittämättömyys on näköjään todellakin ainoa palkka mitä hän kaikesta ylimääräisestä vaivannäöstään saa.

Mitä tuohon nyt edes enää vastaamaan. Ei kukaan oikeasti ole noin tyhmä että tuollalailla ajattelisi.

[QUOTE="Vieras";26446434]Mitä tuohon nyt edes enää vastaamaan. Ei kukaan oikeasti ole noin tyhmä että tuollalailla ajattelisi.[/QUOTE]

Siis tarkoitan tietenkin tuota ap:n kirjoitusta mihin viittasit.

No minusta tuo on väärin. Ei se hoitaja saa palkkaa omasta lapsesta mutta silti on väärin kun mun lapsen kaverin annetaan mennä noin ja mun lapsi on yksin varmasti tuon päiväunien ajan eli ilman kaveria.
Leikkivät yhdessä kun ulkoilevat mutta sitten hoitajan lapsi saattaa mennä toiselle kaverille kylään päivällä ja ne leikkii välillä hoitajan pihassa (niil on trampoliini, leikkimökki , kiikut ja hiekkalaatikko omalla pihalla). Mun lapsi joituu oleen hoitajan kanssa keskenään noin 2 h päivässä kun pienet nukkuu ja syö.
Hoitaja yrittää pyhittää tekonsa askartelemalla, leipomalla ja nyt opettaa lasta virkkaan (joo korvaa tosiaan kaveriseuran) minusta tuo on tekopyhää .
Lapseni jää jostain vaille päivän tapahtumissa ja olen katkera. Hänelle kuuluu sama oikeus leikkiin ja ulkoiluun kuin hoitajan lapsellakin.

Hei, älä jaksa.

Oikeesti!!!!!

"Mun lapsen kaverin"......"Mun lapsi"...... minäminäminäminä!

Kuule se sun lapsi saa tasan tarkkaan ne VITUN VIRIKKEET joden perään te mammat aina huudatte kun leipoo ja askartelee, joten älä valita!!!!!!

Minulla on myös oma lapsi ryhmässä ja TASAN TARKKAAN hän saa viettää laatu aikaa oman isänsä kanssa silloin kun isällä on vapaapäivä, käyvät hampurilaisella, uimassa jne...isä-poika-asioita. Minä olen sillävälin TYÖSSÄ hoitamassa toisten lapsia.

Voi hitto että inhoan sun kaltaisia ihmisiä. Heitä on nykyään paljon.

Jotka on ahneita ja itsekkäitä.

Syytellään toisia "omat lapset, miuden kakarat"vanhemmiksi, jos nämä haluavat omien lasten kanssa tehdä jotain.

Ja jos ei samaa järjestä sinun lapsille, on paska ihminen.

Miksi ihmeessä et itse järjestä samoja juttuja omallesi ja ehkä vielä ylimääräisillekin?

Just näin!! Musta on todella epäreilua kun pph lapsi saa päivällä olla omassa huoneessan omien lelujen kanssa! Sieltä toki tuo leluja leikittäväksi mutta mun lapsi ei sieltä saa hakea mitään! On muka tuon oman lapsen aarteita. Minusta talon kaikki lelut kuuluu kaikille! Myös minun lapselle.
Tuo ulkoilu on jo niin tympäsevää , että aloitamme loman aiemmin!
Vaikka hoitaja on lapseni kanssa joka aamu parituntia ulkona ja hoitajan lapsi myös on minusta väärin , että iltapäivällä hoitajan lapsi saa mennä johonki muualle leikkimään jonkun toisen kanssa ja minun lapsi odottaa pienten vauvojen heräämistä ja välipalaa.
Vääntäköön sitten vaikka mitä kivaa aikuisen kanssa ja kehittävää mutta ne leipomiset ja opettelut kuuluu mulle ja lapselle. En pidä siitä , että lapsi on nyt eka kertaa hoitajan kanssa virkannut, leiponut ja kerännyt muka jotain omaa satukirjaa jonka saa sitten kotia kun hoitoloppuu eskarin alettua.
Minusta tuo on niin väärin, että hoitaja on muka spesiaalia aikaa lapseni kanssa ja omansa huitelee ties missä. Varastaa mun lapseni kun oman lapsen kanssa ei onnistu sitten kait?

Samat säännöt kaikille pph:lla. Ja se että hoitajan lapsi lähtisi vaikka isänsä kanssa hoitoaikana uimaan tai muuhun ! Viekööt minunkin lapseni samalla! Mikä etuoikeus tuolla hoitajan lapsella on saada kokemuksia joita mun lapsi ei saa?

Kysymys kuuluu miksi et hoida lastasi sitten ihan oikeasti itse, mitä ne lapset sitten saavat tehdä jottei se ole sinulta pois? Kysyy äiti joka tekee iltatöitä, koska lapsille ei löydy inhimillisen matkan päästä hoitopaikkaa ja joutuisin viemään lapseni eri hoitopaikkoihin kaikki kenet minnekkin sekä päivät olisivat todella pitkiä. Kun meillä ei ole juurikaan perhepäivähoitajia, ja niille vähille jonotetaan kuin lottovoittoa. Elämä on valintoja, mutta hyvänen aika sentään lapsesi saa hoitopaikassa hoidon lisäksi virikkeitä ja aikuisenkin seuraa joka on myös tärkeää. Onko tuo nyt ihan oikeasti se ongelma, että lapsesi saa virkata ja leipoa, kokea asioita tutun aikuisen kanssa. Itse veisin lapset riemusta kiljuen tuollaiseen paikkaan!!

Siis oikeesti, sulla on aivan samat oikeudet

1. hoitaa oma lapsi kotona.
2. alkaa perhepäivähoitajaksi.

Mutta kun et jaksa. Siinä työssä on paska palkka ja työ on raskasta sen takia kun sun kaltaiset vanhemmat on niin yleisiä. Muutenkin lastenhioto on niitä raskaimpia hommia mitä itse olen tehnyt. Olen ollut kesätöissä siivoojajna, mansikkamailla keräämässä ja istuttamassa, puutarhoilla, siivoamassa lämpölaitosta, jakanut postia jne jne jne

sinä haluat että teilllä on varaa matkustella, käydä ulkomailla jne. eli haluat tehdä jotain työtä josta maksetaan kunnolla. jos jäisit kotiin perhepäivähoitajaksi, ja oma lapsi kotona, niin saisit ottaa vain 3 lasta. sillä tienaa sairaan huonosti.

mutta silti kadehdit niitä äitejä, jotka tekevät sairaasti uhrauksia OMIEN lapsien vuoksi. Ja kun he eivät ilmaiseksi järjestä kaikkea samaa sun apinallesi, sinä syyttelet heitä itsekkyydestä, kun oikeasti SINÄ olet itsekäs.

Jokainen on vastuussa ihan itse siitä mitä sieltä peräpäästä on tullut aikoinaan, se on rankkaa, on valittava paljon asioiden välillä. Ei voi syödä kakkua ja säästää.

• Tykkää
Reactions: juupsis
Tuolla oli aika hyvä pointti:

Hoidossa olevat eivät ole lomalla. He ovat hoidossa.

Näin se on. He ovat hoidossa ja heitä koskevat hoitopaikan säännöt. Jos hoitajan oma lapsi on lomalla niin hän on silloin lomalla, piste. Hän ei silloin noudata hoitopaikan kellonaikoja tms. (paitsi ne ruokailut, riippuen tietysti minkä ikäinen on ) vaan lomailee.

Vai alkaako kohta valitus siitä että hoitajan teini-ikäinen nukkuu puoleen päivään mutta hoitolapset joutuvat heräämään aikaisin kun tulevat hoitoon?

Just näin!! Musta on todella epäreilua kun pph lapsi saa päivällä olla omassa huoneessan omien lelujen kanssa! Sieltä toki tuo leluja leikittäväksi mutta mun lapsi ei sieltä saa hakea mitään! On muka tuon oman lapsen aarteita. Minusta talon kaikki lelut kuuluu kaikille! Myös minun lapselle.
Vaikka hoitaja on lapseni kanssa joka aamu parituntia ulkona ja hoitajan lapsi myös on minusta väärin , että iltapäivällä hoitajan lapsi saa mennä johonki muualle leikkimään jonkun toisen kanssa ja minun lapsi odottaa pienten vauvojen heräämistä ja välipalaa.
Vääntäköön sitten vaikka mitä kivaa aikuisen kanssa ja kehittävää mutta ne leipomiset ja opettelut kuuluu mulle ja lapselle. En pidä siitä , että lapsi on nyt eka kertaa hoitajan kanssa virkannut, leiponut ja kerännyt muka jotain omaa satukirjaa jonka saa sitten kotia kun hoitoloppuu eskarin alettua.
Minusta tuo on niin väärin, että hoitaja on muka spesiaalia aikaa lapseni kanssa ja omansa huitelee ties missä. Varastaa mun lapseni kun oman lapsen kanssa ei onnistu sitten kait?

Tän on pakko olla ihan yltiöprovo... Ei kukaan voi ajatella noin typerästi siitä, että pph:n lasten pitää kotonaan olla "hoidossa" ja olla pakolla hoitolasten kanssa.

Itse olen pph:n tytär, ja olen siis asunut kotona kun äiti on hoitanut muiden lapsia. Ja kyllähän juttu on niin, että vaikka meillä on ollut lapsia hoidossa, niin mä olen saanut tehdä niitä juttuja mitä kotona yleensä tehdään ja ne hoitolapset on niitä, jotka on hoidossa ja jotka noudattaa hoitopaikan sääntöjä.

Ihan hölmöä ajatella, että pph:n lasten on leikittävä hoitolasten kanssa ja että jos pph:n lapsi viedään johonkin kivaan paikkaan (esim. iskä vie) niin samalla pitää viedä kaikki hoidettavatkin... Tai että jos hoitolapsi ei saa mennä leikkimään jonnekin huoneeseen niin sitten se pph:n lapsikaan ei saa mennä... Ei se nyt niin mene, järki käteen.

Mä oon aika monen kanssa samoilla linjoilla tän munmunmun minäminäminä -jutun kanssa. Totta kai sitä jokainen haluaa lapsilleen parasta, mutta joku tolkku pitää vaatimuksissakin olla. En mä ainakaan kotona asuessani halunnut, että hoitolapset (niin kivoja kuin ne olikin) tuli meidän huoneisiin leikkimään ilman lupaa tai hakivat ne rakkaimmat lelut leikkiin ilman lupaa, koska ne ei aina olleet ystäviä vaan lapsia, jotka olivat meillä hoidossa. Eikä mua velvoitettu leikkimään hoitolasten kanssa jos ei haluttu - ei ne hoitolapset olleet meitä lapsia varten eikä me lapset oltu hoitolapsia varten, vaan ne oli meillä hoidossa, äiti oli silloin "töissä". Hoitolapsille oli yhdet säännöt, meille lapsille toiset ja sitten oli vielä yhteisiä sääntöjä (esim. käsienpesu, ruokailut jne..) Yhdessä saatiin leikkiä jos haluttiin, mutta saatiin myös mennä omia menojamme.

Enkä mä hoitoon lapsia viedessäni oleta, että mun lapsia kohdellaan samalla tavalla kuin perheen omia lapsia. Mutta tuo teidän tapauksen hoitajahan kuulostaa ihanalta kun kuitenkin tekee isomman kanssa juttuja pienten päiväuniaikaan. Meidän yksi hoitajista pakotti kaikki nukkumaan, ja jos ei nukkunut, niin sitten kaikki makasi hiljaa paikallaan...

Jos ongelma on tosiaan vaan se, että hoitajan lapsi pääsee naapuriin ja teidän lapsi joutuu olemaan sisällä, niin oikeasti ei ole ongelmaa. Kuten moni jo sanoi, ei hoitaja voi laskea teidän lasta oman lapsensa kanssa ulos - kuka vastaa siitä, jos teidän lapselle tapahtuu jotain??

ehkä voit ehdokttaa jotain kirjallista sopimusta, jossa otat vastuun siitä että pph ei voi vahtia lasta kun sen on oltava sisällä pienempien päiväuniaikaan. en tiedä onko mahdollista tuo.

mutta ihan hyvältä kuulostaa se hoitaja, enpä tiedä ketään joka ois noin nuorelle jaksanut virkkkamista opettaa ja askarrella kuin toiset lepäävät. yleensä ne joiden vanhemmat on saaneet puhuttua hoitajan siihen, että oman lapsen ei tarvitse levätä, joutuvat olla omissa olosissan lueskella, piirtää jne. koska pph tarvitsee hteken keittiön raivaamiseen, välipalan laittoon, omaan syömiseen tai kahviin, ehkä suunnitteluun, tai kansioiden tekemiseen, valokuviin jne.

Ensin mietin et oothan oikeesti ihan terve, mut ei, trollihan sä olet.

Hei aapee, mitä sun lapsi ajattelee tästä kaikesta? Vai onko ongelma vaan sun päässä? Siis että lapset monesti sopeutuu ja hyväksyy mukisematta nää jutut, mutta vanhemmille ottaa koville... ;D

Ajattele tää juttu myös toisinpäin: jos sulla olisi sun lapselle vieraita lapsia hoidossa, niin antaisitko niiden vapaasti rellestää sun lapsen huoneessa ja leikkiä sun lapsen aarteilla? Ja jos sun lapsi halutaan viedä johonkin kivalle retkelle, niin kieltäisitkö sitä vaan siksi, että ne hoitolapset ei pääse mukaan??

[QUOTE="hmmm";26446636]ehkä voit ehdokttaa jotain kirjallista sopimusta, jossa otat vastuun siitä että pph ei voi vahtia lasta kun sen on oltava sisällä pienempien päiväuniaikaan. en tiedä onko mahdollista tuo.[/QUOTE]

Tuollaisilla kirjallisilla sopimuksilla ei ole mitään virkaa. Vastuu on aina pph:n, ei edes ohjaajan, vaikka hänkin lupaisi ottaa vastuun. Itse siinä pph joutuu liriin, jos jotakin sattuu, vaikka olisi mitkä sopimukset. No mutta, johan se tosiaan selvisi, että provohan tämä juttu on. Silti, ihan uskomattomia vaatimuksia vanhemmilla voi ihan oikeastikin olla.

No ota kotiin se penikkas ja tee noita asioita sen kanssa!

[QUOTE="shihtzu";26446206]Minä en ikinä laittaisi lapsiani pph:lle, näiden keskustelujen jälkeen totean, että päiväkoti on paljon parempi paikka.
Itse kyllä ymmärrän ap:n harmistuksen, ap:n lapsi kokee varmaan omasta mielestään vääryyttä, kun toinen samanikäinen saa mennä ja tehdä mitä haluaa ja toinen ei. Kuitenkin tämä pph:n lapsi lasketaan yhdeksi hoitolapseksi ryhmässä, joten minusta olisi kohtuullista, että suurimmaksi osaksi sillä omalla lapsella olisi samant säännöt kuin hoitolapsilla, sen hoitopäivän ajan.
Tuollaisesta voi jäädä lapselle ikuiset traumat. Ap:n tilanteessa hakisin lapselle hoitopaikkaa muualta.[/QUOTE]

siis ohhhoh! törkeää!!!
Pph:n lapselle ainakin jäisi elinikäiset traumat, jos häneltä kiellettäisiin vapaus liikkua omilla kotinurkillaan!

Joo provohan tää oli mut ku jotku ehotti ap:tä itse alkaan pph:ksi niin onneks nykyään ei ihan kuka vaan siihen voi alkaa. Nykyään vaaditaan pph ammattitutkinto. Siis joo jos ap eka lukis ammatin niin sitte se onnistuu, mut ei suorilta käsin..

Jos tää on totta niin voin sanoa, että ihanan tuntuinen tuo pph kun vain sinun lapsesi kanssa touhuaa kaikkea iltapäivällä. Siis oikein viitseliään tuntuinen pph, ei monetkaan pph:t edes tosiaan laittaisi isoa kuin tv:n eteen, piirtämään tai lukemaan kirjoja. Olisit tyytyväinen ja tosiaan sitten hakemusta sinne päiväkotiin jos ei tää miellytä. Siellä ei kuule hoitajilla ole aikaa laatuaikaa VAIN yhden 5 v:n kanssa, siellä on kuule 25 lasta ja ehkä kolme tai neljä hoitajaa...
Tuo oli vähän naurettavaa, että pph:n miehen pitäisi viedä sinunkin lapsesi uimaan oman lapsensa seuraksi. Se pph:n mies ei taida olla pph, ei taida kunnan vakuutukset ihan kattaa hänen ja hoitolasten uimareissuja, jos vaikka jotain sattuisi.... Sinun lapsesi on siellä hoidossa, ei kylässä!!

Ihan hirveää tekstiä aloittajalta. Itse olen perhepäivähoitaja ja kauhulla luin kuvailuasi "hirviöhoitajasta", joka askartelee, leipoo ja opettaa virkkaamaan lastasi eli auttaa häntä kehittämään hienomotorisia taitoja, jotka ovat erittäin tervetulleita ajatellen eskaria, koulunkäyntiä ja harrastuksiakin ajatellen. Lapsesi varmasti saa sosiaalista kanssakäymistä toisten lasten kanssa vaikka hän tekisikin asioita 2h päivässä hoitajan kanssa. Ja tosiaan joku muu hoitaja ei välttämättä näkisi noin paljon vaivaa lapsesi eteen. Sinun kannattaa miettiä, mitä todella toivot päivähoidolta ja ymmärrätkö yhtään lapsen kehityskaarta. Otapa nyt muutama opus käteesi ja lue ne. Kysy neuvolassa tarvitaanko esim. piirrustustaitoja mihinkään tai miten esim.muovailuvahalla leikkiminen (tai esim.leipominen), askartelu ja virkkaaminen kehittävät lastasi. Kuulostaa, ettet itse ole tietoinen noiden asioiden hyödystä. Ja todellakin, pph:n lapsi ei ole siellä viihdyttämässä sinun lastasi. Ajatella jos hän olisi esim. 12-vuotias, vaatisitko edelleen että hän viihdyttää sinun lastasi. Kuulostaa absurdilta. Ja siis pph ei saa eskari ikäisestä lapsestaan, ei palkkaa, eikä mitään tukia. Lapsi on siis kotihoidossa ja mielestäni olisi epäreilua, että hän ei saisi mennä kavereiden luo tai leikkiä pihalla, koska äiti on perhepäivähoitaja. Mielestäni sinä itse lisäät lapsesi harmitusta asenteellasi. Jos olisin sinä, yrittäisin ajatella lapsen parasta ja perustelisin hänelle miksei hän voi mennä ulos pienten lasten päiväuniaikaan ja miksi pph:n lapsi saa mennä kavereilleen, eikä teidän lapsenne voi luonnollisestikaan esim. lähteä hänen mukaansa. Voithan toki kertoa huolenne pph:lle, että toivoisit lapsellanne olevan enemmän ikätasoisiaan kavereita, jolloin he voisivat käydä esim. leikkipuistossa tai vaikka perhekerhoissa yhdessä. Mutta muista, että siihenkään hänen ei tarvitse suostua ja etenkin jos muut lapset ovat pienempiä kerhoissa ja muualla voi olla haastavaampaa vahtia useampaa lasta. Sinun kannattaa todella miettiä asennettasi. Jos sinua huolestuttaa ettei lapsesi saa tarpeeksi ulkoilua tai ikäisiään kavereita, kannattaa itse tehdä asiaan eteen jotain, eikä valittaa täällä huonosta hoidosta, jolta kuvaamasi hoito ei todellakaan vaikuttanut. Lycka till!

Yhteistyössä