Peräpukamat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Mites teillä joille on tullut peräpukamia raskauden/synnytyksen aikana ne on parantuneet? Onko hävinneet itsestään vai onko niille täytynyt tehdä jotain? Mulle tuli jo raskauden aikana pari pientä pukamaa ja synnytyksessa tulivat isommiksi ja ovat kipeet. Millähän niistä pääsee eroon.

Ensinnäkin ruokavalio: kuitupitoista ja paljon vettä
Sitten alapesu kun käy vessassa, huuhtele hyvin ja taputtele kuivaksi
Käytä esim. Scheriproctin voidetta ja suppoja, ja tarpeen mukaan vaikka vaseliinia, jotta uloste luistaa hyvin ulos, eikä venytä pukamia lisää

Mulla olivat myös kiusana koko raskausajan ja jäivät vaivaamaan vielä synnytyksen jälkeenkin. Nuo em. apteekin voiteet ovat mulle olleet paras apu ja vähän myös ruokavalio. Mun vaiva pieneni synnytyksen jälkeen, mutta ei kadonnut kokonaan, niinkuin joillakin ilmeisesti on tehnyt. Mun pukamat on kuitenkin ilmeisesti niin pienet ettei niitä leikattu esim. synnytyksen jälkeen, mitä käsittääkseni jossain tapauksissa tehdään.

Heissan!

Mä kävin 1. synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa ja kerroin lääkärille, että vessassakäynti on melkoista tuskaa.. Lääkäri sanoi katsomatta, että hae apteekista pukamavoidetta. Vaiva ei helpottanut, vaan jatkoi pahenemistaan. Lopulta menin yksityiselle lääkärille ja kivun syyksi selvisi paha fissuura, eli haava peräsuolessa. Kävin kahdesti leikkauksessa, jossa katkaistiin osa sulkijalihaksesta. Vaatikaa siis myös neuvolassa kunnon palvelua, sillä pukamavoiteet tekivät mun vaivasta entistä pahemman. Lopullisesti vaivani parani noin 1.5 vuotta synnytyksen jälkeen.

minulle tuli pukamia sektion jälkeen ,kun kätilö tuönsi peräsuoleeni rektaaliputken, joka ulos vedettäessä repi peräsuolta niin pahasti ,että pukamat tulivat ulos.
kipu oli niin kamalaa ,että en nukkunut 3 viikkoon, jonka jälkeen ne poistettiin kirurgisesti.

Yhteistyössä