Meilläkin on ollut toiveita lapsesta reilun vuoden. Ennen pillereitä kierto oli säännöllinen ja nuorena oli aknea. Pillereitä söin 8 vuotta ja sen jälkeen kuukautiset pysyivät epäsäännöllisinä ja niukkoina. Tästä syystä hakeuduin tutkimuksiin ja sain lähetteen alan asiantuntijalle. Minulla todettiin lievä pco (mitä lievä nyt tarkoittaakin, ei auta lievät tai vaikeat silloin, kun oikein toivoo lasta). Tällä hetkellä kuukautiset tulevat itsestään noin 35-42 kp eli pitkittyneesti. Lääkärin mielestä aina on positiivista, jos edes tulevat joskus. Itse kyllä ajattelen, että en taida ovuloida, mutta lääkäriä tämä ei vielä huoleta. Ultrassa on bongattu yksi ovulaatio, että kai tuo joskus aina tapahtuu. Meillä hoito menee niin, että minulle on juuri tehty sokerirasituskokeet (just insuliiniresistenssin osalta) ja munatorvien aukiolotutkimus. Nyt odotellaan hetki tapahtuuko mitään ja kokeillaan metformiinia, vaikka olenkin hoikka eikä ole muita tyypillisiä ongelmia (iho-ongelmia). Sitten keväällä aloitetaan sopivaksi katsotut hoidot. Taidanpa minäkin kokeilla tuota dieettiruokaa ilman lisättyjä sokereita.
Mieli on tietysti epätietoinen varsinkin kun olen ymmärtänyt, että pcolaisilla on lisääntynyt keskenmenon riski. Joidenkin tutkimusten mukaan vielä aika suuri. Alkuperäiselle kyselijälle vastaisin itse, että jätä vaan ehkäisy pois, vaikka juuri nyt ei tarvitsisikaan tärpätä. Meillä pcolaisilla suurella osalla raskauden alkaminen viivästyy. Itseä ainakin nyt harmittaa suuresti, että ei aloitettu yrittämistä nuoremalla ikää, vaan mentiin sitä perinteistä reittiä, että ensin opiskellaan ja sitten vakituinen työ. Antaisin itse mitä tahansa pois, jos vain saisin edes yhden lapsen. Raastavinta on tässä vaiheessa se, että ei koskaan voi tietää onnistuuko hoidot (plus että ne on rankat) vai onko meidän osalla vielä edessä adoptioprosessi. Olen 28v ja saattaa mennä vuosia ja vuosia, että meidän perheeseen tulee lapsi.