PCO - Vauhtia vauvahaaveisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tien risteyksessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Neilikka..:
Lisa, olen kuullut saman muualtakin, pitänee kokeilla, kun ei muukaan tunnu auttavan... Se on vaan niin toivottoman vaikeaa, kun muutenkin elämä potkii päähän niin tekisi mieli edes herkutella.
Voitko vielä kertoa, että oletko normaalipainoinen? Mietin vain, että monestihan pco:hon liittyy ylipainoisuus (minun kohdallani ei), ja olen miettinyt että auttaaako tuo sokeriton ruokavalio vain ylipainoisille..

Tämähän on mahtavaa... taas kerran! Miksi teille ei ensin anneta ruokavalio-ohjeita?

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/vauvoja.htm

Keräsin tuonne aikoinaan muutaman jutun... Onhan tuo kaikkein halvin konsti myös:-D

Mahtavaa, täällä on pco-asiantuntijoita!

Täällä oli aiemminkin puhetta osaamattomista/välinpitämättömistä gyneistä, jotka vaan määräävät Teroluteja. Oma tarinani on tällainen: Puoli vuotta sitten kävin gynellä perustarkastuksessa ja hän ehdotti myös ultraäänellä tutkimista. Kerroin myös vauvahaaveista gynelle (nyt jo lähes vuosi yritystä takana). Gyne ei juurikaan puhunut ja vasta kotona huomasin uä kuvien alla tekstin: pco-tyyppinen! Gyne ei sanonut siitä sanaakaan! Selvittämättä jäi siis onko mitään tsänssejä saada luomuraskautta. Terot kyllä määrättiin, vaikka kierto on säännöllinen.

Netissä olen tietenkin kahlannut pco-sivuja läpi. Lähinnä haluaisin tietää, mistä olen sen "saanut". En ole ylipainoinen.. Ja onko mahdollisuuksia raskautua ilman lääkkeitä. Onko clomeissa haittavaikutuksia? Mitä ne oikeastaan tekevät jne..?

Kertokaa siis lisää kokemuksia pcosta! Perustetaan vaikka oma ryhmä sille :):)

PCO-tyyppis; mulla gyne kirjoitti samaan tyyliin, mutta selitti myös siellä vastaanotolla kun kyselin. Ja mulle painotti on täysin eri asia jos on vhän pco-tyyppistä muodostusta kuin se että olisi ihan oikeasti pcos. Eli pco tarkoittaa tarkoittaa vaan sitä että kypsyy useampi munasolu, mutta pcos on vasta se tauti joka voi vaikeuttaa lastensaantia. voi siis olla pco-tyyppiset munasarjat ja silti lapsia tulee ihan hyvin, jos vaan noi munasolut kypsyvät. JOs taas niin valtavasti munasoluja, että eivät kypsytä yhtään riittävän suureksi niin silloin aletaan puhua pcos:sta johon liittyy yleensä myös ylipainoa, aknea, hirtuismia jne. Mutta tuo diagnosoidaan ihan erikseen. ja mua gyne lohdutti vielä niin että jossain tutkimuksessa juuri todettiin että yllättävän suurella määrällä naisia jos tutkittaisiin niin löytyy viitteitä pco:sta, mutta se ei siis vielä tarkoita että olisi mitään hätää lastensaantimielessä.

ja pcos:kin on vielä melkein toivottavin hidaste, koska yleensä clomeilla saadaan munasolu kypsymään ja raskaus alkamaan.

Jos mietityttää niin soita ihmeessä gynellesi ja kysy tarkemmin mitä sillä tarkoitti. Ja itse on helppo niistä kuvista katsoa, jos ne pallukat (eli munarakkulat) ovat helmimäisessä rivissä niin silloin voi olla pcos:stä kyse, mutta jos niitä on vaan useita mutta ovat sikinsokin niin silloin ovat vaan pco-tyyppiset.

PCO-tyyppis: en kyllä ymmärrä miksi sulle määrättiin terot jos kierto on säännöllinen, koska terot tosiaan vaan aikaansaavat vuodon jos sitä ei ilman niitä tulisi. mutta kyllä silti uskon että lääkärit tietävät nämä paremmin kuin me normaalit pulliaiset ;)

"näin minulle kerrottiin" kiitos kirjoituksestasi. Helpotti oloa kummasti. Iselleni on sanottu, että minulla on pco-tyyppiset munasarjat. Olen nyt sitten vuosikausia kauhistellut, että en varmaan saa lapsia ilman hormoneja ja muita vippaskonsteja. Uskon, että psyykkinen tila saattaa helposti ehkäistä raskaaksituloa, vaikka fyysisesti olisi ok. Nyt yritys on alkanut ja toivon parasta:-)

No kYllä: itsekin olin tuon gynekäynnin jälkeen ihan shokissa pari viikkoa ja itkin miehelle että ei nyt mistään tule sitten mitään. Mutta sen jälkeen alkoi taas järki voittaa ja kun olen bongannut oviksia nyt melkein joka kuukausi niin en enää edes ajattele tuota. Kaverillani diagnosoitiin pcos kun olivat vuoden turhaan yrittäneet. Pari kuukautta käytti clomeja ja tärppi tuli =) joten kannattaa ottaa ihan vaan rennosti (heh, niinkuin nyt voisi ottaa rennosti kun vauvaa kaipaa) mutta siis ei kannata ainakaan pco-tyypin takia stressata.

Kovasti tärppionnea kaikille!

Kiitos sulle "näin minulle kerrottiin" kirjoittaja! Mulla on kyllä tossa ultraäänikuvassa ne pallot silleen helmimäisesti, ei siis sikin sokin. Ovista olen kyllä tikuttanut noin 6 kierrossa, mutta silti ei ole tärpännyt... Miten pcos diagnosoidaan? Siis jos mulla on jo noin 6 kk vanha uä-helmikuva niin onko siitä hyötyä? Tehdäänkö jotain muita testejä?

Outoa miten erilaista palvelua eri gyneiltä saa. Toiset kertovat kaiken ja toiset jättävät ihan oman onnensa nojaan! Ja noista lääkkeistä en tosiaan ymmärrä, että miksi ne sain..

Millaisia lääkkeitä ne clomit ovat? Onko niissä sivuvaikutuksia?

Meilläkin on ollut toiveita lapsesta reilun vuoden. Ennen pillereitä kierto oli säännöllinen ja nuorena oli aknea. Pillereitä söin 8 vuotta ja sen jälkeen kuukautiset pysyivät epäsäännöllisinä ja niukkoina. Tästä syystä hakeuduin tutkimuksiin ja sain lähetteen alan asiantuntijalle. Minulla todettiin lievä pco (mitä lievä nyt tarkoittaakin, ei auta lievät tai vaikeat silloin, kun oikein toivoo lasta). Tällä hetkellä kuukautiset tulevat itsestään noin 35-42 kp eli pitkittyneesti. Lääkärin mielestä aina on positiivista, jos edes tulevat joskus. Itse kyllä ajattelen, että en taida ovuloida, mutta lääkäriä tämä ei vielä huoleta. Ultrassa on bongattu yksi ovulaatio, että kai tuo joskus aina tapahtuu. Meillä hoito menee niin, että minulle on juuri tehty sokerirasituskokeet (just insuliiniresistenssin osalta) ja munatorvien aukiolotutkimus. Nyt odotellaan hetki tapahtuuko mitään ja kokeillaan metformiinia, vaikka olenkin hoikka eikä ole muita tyypillisiä ongelmia (iho-ongelmia). Sitten keväällä aloitetaan sopivaksi katsotut hoidot. Taidanpa minäkin kokeilla tuota dieettiruokaa ilman lisättyjä sokereita.

Mieli on tietysti epätietoinen varsinkin kun olen ymmärtänyt, että pcolaisilla on lisääntynyt keskenmenon riski. Joidenkin tutkimusten mukaan vielä aika suuri. Alkuperäiselle kyselijälle vastaisin itse, että jätä vaan ehkäisy pois, vaikka juuri nyt ei tarvitsisikaan tärpätä. Meillä pcolaisilla suurella osalla raskauden alkaminen viivästyy. Itseä ainakin nyt harmittaa suuresti, että ei aloitettu yrittämistä nuoremalla ikää, vaan mentiin sitä perinteistä reittiä, että ensin opiskellaan ja sitten vakituinen työ. Antaisin itse mitä tahansa pois, jos vain saisin edes yhden lapsen. Raastavinta on tässä vaiheessa se, että ei koskaan voi tietää onnistuuko hoidot (plus että ne on rankat) vai onko meidän osalla vielä edessä adoptioprosessi. Olen 28v ja saattaa mennä vuosia ja vuosia, että meidän perheeseen tulee lapsi.

Moi "Pco-tyyppis"! Kyselit miten pcos diagnosoidaan..Minulla todettiin nimenomaan juuri pcos verikokeiden,ultraäänen ja sitten oireiden perusteella.Ei ole aivan selvää miksi jotkut sairastuvat tähän oireyhtymään,saattaa olla periytyvää ja ilmeisesti ylipaino kuukautisten alkaessa voi suurentaa riskiä normaalipainoiseen verrattuna,mutta monet eri tekijät ja geenit vaikuttavat "taudin" kehittymiseen.Ihmettelen itsekin mistä oireyhtymä minulle on muodostunut,mutta näin vain on päässyt käymään,kaipa tuo on lukuisien asioiden summa vaikkei ainakaan ylipainoa ole koskaan ollut.Itse en voine saada lapsia normaalilla tavalla ilman mitään hoitoa kun ei tule ovulaatiota lainkaan,mutta jos munasarjat ovat lievemmin pco-tyyppiset niin silloin pitäisi olla paremmat mahdollisuudet,kunhan ovulaatio vain tapahtuu.Niistä clomeista vielä sen verran että minulla ei ainakaan tullut mitään sivuvaikutuksia,eivätpä nuo tosin muutenkaan minuun vaikuttaneet.Mutta kuten muillakin lääkkeillä,myös clomeilla voi olla joitakin sivuvaikutuksia,nämä oli pakkauksessa kyllä selvitetty en vain muista enää ulkoa.Clomifenin kuuluisi kiihdyttää munasarjojen toimintaa ja saada ovulaatio aikaan,olen kuullut että monilla ovat olleet avuksi.Kannattaa kuitenkin ehdottomasti käydä ennen clomifenin aloittamista asiaan hyvin perehtyneellä lääkärillä joka ottaa uudet uä-kuvat ja tutkii myös munatorvien kunnon.Ja joka selittää perusteellisesti kaiken pco:sta ja antaa lisäksi esim. kirjallista materiaalia mistä saa asiasta lisätietoa..

Niin unohdin sanoa, että mulla pco todettiin ainoastaan ultrassa. Lääkäri laskee helminauhassa olevat rakkulat/munasarja ja se raja on 10. Siitä ylöspäin puhutaan pco:sta. Tutkimuksissa yleensä kahden oireen pitää täyttyä: eli ylipaino, insuliiniresistenssi, hormoniarvot tietynlaiset, liikaa karvankasvua, akne eli testosteronin liikatuotanto, epäsäännöllinen kuukautiskierto.

Clomeja minullekin yksi lääkäri ennen tutkimuksiin pääsyä antoi, mutta en hakenut reseptiä, koska siinä pitää seurata ultralla koko ajan munarakkuloiden kasvua. Siis riskitekijät ovat suuria, vaikka tietty vauvahaaveet tahtoivat viedä voiton (tyyliin hinnalla millä hyvänsä). Teroluteja sain myös alkusyksystä, mutta ne eivät yksin tehonneet kuin pari kuukautta.
Mikä siis jo yksin on viite siitä, että ovulaatiota ei tapahdu kuin harvoin.

Nyt siis metfominilla ja loppukeväästä hoidot. Oletteko te olleet/menossa hoitoihin? Meitä askarruttaa paljon sellaiset kysymykset, kuin että mitä yleensä ensin kokeillaan pco-potilailla ja mikä on tehokkain? Kuinka kauan hoidot keskimäärin ovat kestäneet ja onko niistä tulosta?

Lohdutuksena kaikille vielä, että tämä minun nykyinen pcon asiantuntijalääkärini lohdutti, että myös pco-naiset ovat hyvin tulleet raskaaksi tai ainakin heillä tulokset ovat hyviä, joten toivoa varmasti meilläkin vielä on!

Hei Pco-tarina! Päädyin itse samaan kuin mitä olisit ehdottanut. Jätin pillerit pois ajatellen, että jos vauva tulee niin kyllä hän on toivottu. Työpaikkoja tulee ja menee. Tietysti tämä voi kääntyä vielä win-win voitoksi ja ehdin saada työpaikan ennenkuin vauvan... :) Ja jos sattuisi niin että heti onnistaisi, vauvan suhteen, niin kyllä se onnea olisi. :) Mutta, menkkoja ei kuulu enkä bongannut ovista. Nyt hölmönä pähkäilen kumpi tulee edellisistä ensin vai tuleeko kumpikaan. Suunnittelin, että huhtikuussa voisin kysyä gyneltä jo apua. Vai oletteko muut heti hakeneet lääkitystä?
Elämä mietityttää kun pelottaa, että jos todellakin menee adoptioprosessiin asti tämäkin pco. Lääkäri vakuutti, että raskauden onnistumiseen on hyvät mahdollisuudet, mut minkä sille mahtaa, että mietityttää silti. Pco-tarinan kysymykset pyrii minullakin päässä. Mutta silti vielä sydän toivoa täynnä.

Onnea yritykseen kaikille. Pitää yrittää (nimenomaan yrittää) pitää mielessä, että myös pco-naisille on saatu hoidoilla hyviä tuloksia aikaiseksi. Näin lääkärini alleviivasi. Vaikka vaikea pysyä positiivisena, kun mielessä on ainakin itsellä tunneli, jonka päässä on kysymysmerkki.

Meillä yritettiin omin voimin lasta vuosi. Tosin kyllä hälärit päässä soi, koska kuukautiset eivät normalisoituneet pillereiden jälkeen lainkaan, vaan vetelivät kaikkea 20-60kp välillä. Pco-diagnoosia ei siis mulla ollut ennen tätä. Ei ole ylipainoa eikä enää teini-iän jälkeen akneakaan. Yksityinen gyne laittoi lähetteen tutkimuksiin julkiselle puolelle. Viidessä yliopistosairaalassa on meneillään yhteinen tutkimus pco:n lapsettomuushoidoista ja raskaudesta. Pääsimme mukaan tällaiseen projektiin lääkärin johdolla, joka on tautia tutkinut jo vuosia. Eli kannattaa varmasti olla yhteydessä suoraan yliopistosairaaloihin ja niiden lapsettomuuspoleille tai kysyä omalta gyneltä vastaavaa lähetettä. Me ei siis varsinaisesti löydetty lääkäriä, vaan meidät seulottiin lähetteistä tähän tutkimukseen mukaan. Meille annettiin vaihtoehdoksi joko ottaa itse yhteyttä yksityiseen (nopea reitti) tai sitten lähetteellä julkiselle (joka on halvempi). Tosin meille kävi niin, että tämän projektin puitteissa päästiin kahdessa kuukaudessa aloittamaan ekat kartoitukset.

Pieni toive ainakin itsellä on, että tästä olisi myös vauhtia tutkimuksiin. Ainakin alkututkimukset ollaan saatu muutamassa kuukaudessa, vaikka yleensä tuntuu, että niihinkin vierähtää vuosi. Lisäksi heti tuli sellainen tuntu, että lääkäri osaa asiansa ja ollaan hyvissä käsissä.

Niin ja ihmeellistä oli se, että mulle ei myöskään oma gyne puhunut pcosta mitään, vaan sain eka kirjeen tuolta yliopistosairaalasta. Sitten tuli vasta ultrassa otetut kuvat. Eli se, mitä täällä on puhuttu siitä, että kaikki gynet ei oikein tunnu tietävän asiasta on ällistyttävän yleistä. Suosittelen siis kaikin sydämin, että otatte lähetteen oman alueen yliopistosairaalaan. Käsittääkseni (jostain lukenut), että jokainen kunta kuuluu jonkin yliopistosairaalan piiriin.

Ja onpa IHANAA keskustella ja purkaa ajatuksia. Itsellä on ainakin se tilanne, että töissä ei viitsi kertoa, vanhemmille haluan sanoa vain pakollisen ja kaverit ei ymmärrä, koska eivät koe samaa. Olen sitä mieltä, että vaan ne jotka asian kokee, voi ymmärtää, miltä tuntuu.

Tulinpa piipahtamaan. Tuosta keskenmenoasiasta ja pco:sta tuli vaan mieleeni ja pohtineeksi että mites sitten, jos joskus tulee raskaaksi, niin onkohan olemassa jotain hormonivalmistetta, jolla saadaan raskaus jatkumaan. Meinaan vaan, että jos pco:laisilla on lisääntynyt riski keskenmenoon, niin eikö silloin olisi hyvä varmistaa jollain hormonilla se, että alkio pysyisi kohdussa. Tietysti keskenmenot voi johtua monesta muustakin tekijästä, mutta tulin vaan pohtineeksi asiaa... Itsellä yksi keskenmeno, ja nyt on alkanut mieitityttämään, että mitä jos olisi pco diagnosoitu aiemmin, niin olisiko se otettu huomioon raskaudessa. Tiiän, että tämmöinen jossittelu on tässä vaiheessa turhaa, mutta haluaisi vaan varmistua siitä, että kaikki tarvittava tulisi tehtyä, ettei tarvitisisi enää km:n tuskaa kokea ainakaan pco:n takia... Nää mun pohdinnat on varmaan ihan tyhmiä, mutta jos joku sai ajatuksesta kiinni ja olisi parempaa tietoa asiaan, niin olisi kiva, jos kommentoisi.

Puregon pistokset tässä aloitettiin ja alku ei kovin lupaavalta vaikuta,pcos lyö kapuloita rattaisiin ja kolmen päivän kuurin jälkeen toisessa munasarjassa 2 ja toisessa 3 aavistuksen suurempaa rakkulaa ja kummassakin lisäksi yli kaksikymmentä pientä. Ei muuta kuin kuuri seis ja katsellaan taas kuukauden parin päästä uudemman kerran. En tiennyt että munarakkuloita voi edes kehittyä noin paljon. Ennen puregonia minulla on ollut maksimissaan noin kymmenkunta per munasarja joten aika pommi oli. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Ei kai tässä toki minulla vielä pahinta pelkoa ole mutta ei nyt olo ole kovin toiveikaskaan,hieman pyrkii masentamaan hoitorumba vaikka alkutaipaleellahan tässä vielä ollaan.

Voi ei Nemi-82! On tosi harmi että kuuri vaan huononsi tilannetta. Minä itse vielä vasta arvon että haenko apua nyt heti vai myöhemmin. Ajattelin että lääkärissä tulee pettymys kun varmaan sanovat että muutamat kuukautiset pitäisi odottaa ennen lääkkeitä. On pää minullakin kovin painava kun etukäteen jo harmittelen hoitoja.
Sanoiko lääkäri mitä sulle seuraavaksi sitten?

Suurpahoittelut Nemi! Toivottavasti jatkossa on parempi tuuri. Sanoiko lääkäri, että onko tämä tyypillistä pcolaisille?

Gallup teille: jos olette käyttäneet pillereitä aiemmin, onko teillä ollut eroa menkoissa ennen pillereitä ja jälkeen? Itse nimittäin ihmettelen suuresti, että ennen pillereitä mulla oli menkat säännölliset ja pillereiden jälkeen vuosi meni siihen, että tasoittuivat edes vähän. Lääkäri väittää, että pillereillä ei ole vaikutusta tähän, mutta itse ihmettelen, että miksi ihmeessä näin voi olla.

Kiitos kovasti osanotoista:) Mutta pieni ihme tapahtui kun kuuria jatkettiinkin vielä kolme päivää pienemmällä annoksella ihan vain siksi että nähdään kuinka munasarjat reagoivat edelleen lääkkeeseen. Seuraavassa ultrassa todettiin että molemmissa oli alkanut erottua yksi suurempi ja tänään tulin juuri äsken ultrasta niin vasemmalla oli yksi jo lähes kypsä=) Eli maanantaina inseminaatio!! Ei toki mikään ole vielä varmaa mutta mieli koheni heti kun päästiin edes tähän pisteeseen. Lääkäri sanoi juu että tuollainen useampien munarakkuloiden kehittyminen on tyypillistä pco-tyypeille,munasarjat ikäänkuin ylireagoivat. Mutta mikäli meillä ei nyt tärppää niin on ihana tietää että tämä lääkitys ilmeisesti tepsii tulevaisuudessakin. Toivoa siis on.. "Tien risteyksessä", apua kannattaa toki hakea ajoissa kun koko prosessi voi kestää vaikka kuinka pitkään. Olen itsekin varautunut yrittämään kaikkea ja jatkamaan hoitoja pitkään,silti toivon ettei tarvitsisi. Mielialat heittelee kyllä kovasti,mietinkin voivatko lääkkeet vaikuttaa myös asiaan. Pidän peukkuja että kaikki menisi niinkuin pitää maanantaihin asti eikä tulisi mitään ikäviä yllätyksiä. Pieni pelko koko ajan persuuksissa.. Älä silti etukäteen huoli tulevista hoidoista,keinoja on kuitenkin niin monia ja monet ovat avun saaneet niiden kautta.Ei auta kuin yrittää:) "pco-tarinalle" pillerigalluppiin; söin pillereitä monta vuotta sitten ja minulla menkat tasoittuivat heti niiden avulla, niitä ennen kun tulivat kuinka sattui. Kyllähän tuo kuulostaisi että pillerit hieman sekoittivat sinun rytmiäsi, mutta tiedäpä sitten.. Hyvä jos lopulta tasaantuivat. Ei taas muuta kuin yritetään pitää lippu korkealla..!