PCO potilaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttönen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttönen

Vieras
Minulla todettiin juuri PCO, sain lääkäriltä kyllä tietoa sairaudesta, mutta haluaisin kuulla myös teidän kommentteja, jotka sitä sairastavat. Esimerkiksi kuinka sairaus huomattiin, kuinka olette tulleet raskaaksi ym. Kaikki tieto ja jutustelu tervetullutta! :)

Monilla pcolaisilla on insuliiniresistenssiä ja sillon auttaa vähähiilihydraattinen ruokavalio ja painonpudotus (jos ylimääräistä ). :) Mut jos kierrot toimii ni ei sit niin huolta.

Hmmm. mulla ei varsinaista diagnoosia annettu mut lääkäri sanoi et munasarjat on kuin konekiväärillä ammutut eli rakkuloita paljon. Sanoi pco-tyyppisiksi mutta koska ei oireile niin ei diagnosoinut niin. Kuulin sen vasta noin puoli vuotta sitten ja kaksi pientä lasta oon saanut ongelmitta ennen kuin lääkäri tuosta minulle kertoi eikä kukaan muu gyne oo koskaan sanonut vastaavaa. Mulla säännöllliset kierrot.

Mä hakeuduin lääkäriin 17-vuotiaana kun olin niin kipee munasarjojen kohalta. Ultralla katottiin että oli just niin kuin èrka`llakin eli "konekiväärillä ammutut täyteen". Sain sillon vähän tujummat e-pillerit niin kivut hävisivät. Siitä kolmen vuoden kuluttua kun pillerit lopetin niin ekasta kierrosta raskaaksi ja sen jälkeen alle 2 vuoden ikäeroilla vielä kaksi muksua, eli ainakin meillä onnisti. Mutta en tiedä mikä vaikutus on iällä, ite olin 20 kun eka synty eli varmaan paljon helpompaa kun lähempänä 40:tä vuotta... Tsemppiä teille!

Mulla se diagnosoitiin, kun toista lasta ei alkanut kuulua ja lähdimme tutkimuksiin asian tiimoilta. Pienellä Clomifen-avulla tulinkin sitten raskaaksi. Esikoinen ja kuopus ovat kolmesta lapsestamme tulleet ilman apuja.

Täällä kans todettiin PCO 7 vuotta sitten. Söin clomifenia ja terolutia muutamia jaksoja, mutta niistä ei ollu apua. Sitten sain lääkkeeksi e-pillerit vuodeksi ja laihdutin noin 10kg sinä aikana. Toisesta kierrosta sitten ylläriraskaus jonka tuloksena ihan pojan vesseli (1v 7kk). Sen jälkeen menkat tuli ihan normaalisti ja nyt tänään on laskettu aika tältä toiselta muksulta. :)

Mulla eka raskaus "hävitti" suurimman osan rakkuloista.. ultrassa näky vaan pieniä "arpia" josta lääkäri sitten kysyikin että onko mulla todettu PCO joskus aiemmin. KArvotusta on edelleen aikalailla runsaasti vaikka vähän raskaudet onki hillinneet kasvua.. ylipainoaki löytyy ja tässä tavotteena joskus että sais nekin pois.. :)

Tsemppiä sulle!!

Mä hakeuduin tutkimuksiin kun e-pillereitten lopetuksen jälkeen kierrot oli mitä sattui eikä lasta kuulunut. Se, ja lievä hirsutismi oireena, ylipainoa ei ole. Diagnoosin varmistuttua sain clomit ja metformiinit, mutta tärppäsi vasta inssillä.

Ekan raskauden jälkeen olikin parempi tilanne ja kierto säännöllistyi. Sitten tärppäsi luomusti, mutta meni kesken. PCOssahan on keskenmenoriski hiukan suurempi alkuraskaudessa kuin muuten. Koska kakkonen oli toiveissa söin taas metuja, ja jatkoin alkuraskauden ajan, ja nyt mennään jo reilusti yli puolenvälin.

Yhteistyössä