pco

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiia

Vieras
Hei, minulla on todettu pco. haluaisin kuulla mitä teille muille pco:sta kärsiville raskaaksi haluaville on annettu hoidoksi ja minkälaisia sivuoireita saitte? Lisäksi olisi kiva kuulla saitteko/saatteko hoidoista apua ja käykö kuinka kalliiksi!? kaikki pco:hon liittyvä tieto kiinnostaa myös..

Olen kiitollinen jokaisesta vastauksesta, asia raastaa todella paljon ja kanssasisaria kaipailen!

Terv. Terolutteja napsiva vauvakuumeileva itkupilli :)

Hei Kiia!

Mulla todettiin viime kesäkuussa kans PCO. Ultralääkäri määräs mut heti sokerittomalle ja matalahiilihydraattidieetille. PCO-munasarjat kuulemma "elävät sokerista" ... eivaan, liittyy siis insuliinivasteeseen. Kannattaa googlettaa! Se on ollut raskasta ja raastavaa mutta kierrot alkoivat heti lyhentyä (mulla oli aiemmin jpa 60-70 pvää) ja olen jopa bongannut oviksenkin jonkun kerran. Muuta lääkitystä mulla ei nyt samaan aikaan ole ollut.

Mutta ei maksa siis mitään, ja painokin on pudonnut 8 kg :) nyt oon tosin jo ihan normaalipainoinen, eli ei varsinaista ylipainoa edes ollut kuin muutama kilo.

Lapsettomuusklinikalle mennään eka kertaa (jollei muuta välissä tapahdu) marraskuussa.

Mutta tota sokeritonta suosittelen kyllä! Ja sen voi aloittaa vaikka ihan jättämällä ensin sen "lisätyn" sokerin....

Tsemppiä sulle ++++++!!

Mulla tilanne on semmonen että pillereiden lopetuksen jälkeen ei ole menkkoja kuulunut ollenkaan ja raskaana en ole, kuinka voisinkaan kun ei mikään toimi :( mulle gyne ei puhunut mitään tosta sokerista..auttaisiko se tosiaan..

terolutteja määräsi ja clomifeneja sit jos menkat joskus tulee :(

Moi vielä,
kyllä noi terot saa yleensä vuodon tulemaan, ootko koska aloittanut kuurin? Mut ovulaatiota ne ei tee.

Ja sokeriton kuuri ei varmasti ainakaan haittaa, kokeilla ainakin voi. Ja se oli tosiaan ihan alan lääkäri, miespuolinen sellainen, ja kertoi että sokeria vähentämällä on erittäin todennäköistä että saa kierrot tasoittumaan. Kertoi myös että hänellä monta potilasta jotka on näiden vaivojen kanssa ollut ultrassa ja muutamien kuukausien päästä sokerittoman kuurin jälkeen tulleet jo alkuraskauden ultraan.

No eihän se varmasti mikään ihmelääke se kuuri ole mutta mulla nyt on ainakin jo henkilökohtaisesti siitä hyviä kokemuksia.

ihan pari päivää sitten vasta aloitin ja 10 päivää pitäisi syödä. mitä kaikkea olet sitten välttänyt tällä sokerittomalla? kaikki pullat, karkit, keksit, mehut ja limut yms. nyt on itsestään selvää mutta entä muut esim. hedelmät? ja mitä muuta kun piti olla myös se vähähiilihydraattinen...

Hei!

Mullakin toinen munasarja pco-tyyppinen, tosin kaikenlaista muutakin vaivaa ilmeni taannoin, mitkä osaltaan ovat vaikeuttaneet tätä raskaaksi tuloa.

Mullakaan ei pillereiden lopettamisen jälkeen n.puoleen vuoteen tullut menkkoja. Sitten lääkäri määräsi Terolutit. Aluksi menkat oli tosi niukat niiden Terojenkin kanssa, mutta muutaman kierron päästä vuoto "normalosoitui" ja menkatkin alkoivat joskus jopa ennen terokuurin loppua. Mutta heti kun lopetin Terojen käytön, menkkoja ei kuulunut...

Clomifenejä kokeilin kolme kiertoa, ei tulosta. Mutta tosiaan kuten jo mainitsin, ehkä olen huono esimerkki, koska mun tilannetta on vielä tod.näk. vaikeuttanut kysta, joka juuri löydettiin ja poistettiin.

Tuo Iisan kertoma sokeriton-dieetti on varmasti kokeilemisen arvoinen, itsekin olen välillä miettinyt, josko testaisi.

Kiia, kyllä ne menkat varmasti Terojen kanssa tulee(jos ei, ota uudestaan yhteyttä lääkäriin) ja kun saat ne säännöllisesti tulemaan, ota myös clomit avuksi. Monilla clomit hyvin tehonneet. Mutta jos clomitkaan ei auta, sitten vaan tutkimuksiin.

Kyselit vielä sivuoireista ja hinnoista. Mulla ei juurikaan nuo clomit aiheuttaneet sivuoireita, vähän taisi olla yöhikoilua. Teroista finnit lisääntyivät. Terot on aika edullisia, clomit kalliimpia.

Tsemppiä yritykseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Kiia:
ihan pari päivää sitten vasta aloitin ja 10 päivää pitäisi syödä. mitä kaikkea olet sitten välttänyt tällä sokerittomalla? kaikki pullat, karkit, keksit, mehut ja limut yms. nyt on itsestään selvää mutta entä muut esim. hedelmät? ja mitä muuta kun piti olla myös se vähähiilihydraattinen...

Jeps, se ei oo ihan yksiselitteistä, miten tota sokeritonta pitäis noudattaa. Hedelmissä on hedelmäsokeria, joka on vähän parempi kuin tämä tavallinen sokeri, mutta sokeria se on sekin, imeytyy vähän hitaammin (nostaa hitaammin verensokeria). Eli; kohtuudella hedelmiä. Ja sitten; mä jätin kaikki "valkoiset" pastat ja riisit sekä perunan, niitten tilalle vihanneksia ja joskus tummaa pastaa/riisiä (täysjyvä-, imeytyy hitaammin). Leipää syön harvoin, jos syön, niin täysjyvää. Vähän enemmän munia, lihaa, kalaa, kanaa, papuja, salaattia, juustoja, pähkinöitä..... niin se hiilareitten jättämä aukko tulee täytetyksi. Mut oma ajatukseni on että järki käteen, kaiken maailman vauhkoilu ja äärimmäinen dieettien noudattaminen ei oo mun juttu ;) Kannattaa katsoa noita taulukoita esim finelin sivuilta, missä on vähiten imeytyviä hiilareita. Karppaus.infosta saa myös vinkkejä.

+++ Tsemppiä ++++!!

mulla todettu ultralla pco-tyyppiset munasarjat. Ylipainoa ei ole, akne sen sijaan on riesana. Pillereiden lopettamisen jälkeen 6kk menkat kateissa, tulivat sitten just kun olin aloittamassa terolutit, ja alkoivat tullakin itsestään pienellä vaihteluvälillä n. 28-37. Tulin raskaaksi toisesta yrityskierrosta, ihan luomusti! Mulle kyllä sanottiinkin, että saatan toisinaan ovuloidakin, mutta yllätys oli melkoinen! Kuitekin oli puhuttu jo clomeistakin hoitona aikoinaan, ennen kuin lapsi oli ajankohtainen. Nyt meillä on 3kk ikäinen tyttövauva :) Saa nähdä, saadaanko sille sisarusta yhtä helposti vai tuleeko sitten clomit yms. ajankohtaisiksi.

Yhteistyössä