PCO ja mahdollisuudet raskautua "luomusti"

Hei!

Mulla todettiin PCO reilut 7 vuotta sitten (17-vuotiaana) ja lääkkeeksi sain Yasminit. Nyt haaveissa olisi esikoinen. Pillerit jätin muutama päivä sitten pois. Vakkari gynekologini neuvoi meitä yrittämään luomusti 4 kk ja jos en tuossa ajassa tule raskaaksi, on edessä Clomifen kuuri. Mitkähän mahdollisuudet PCO-naisilla on tulla raskaaksi ilman hoitokeinoja? Itselläni on ilmeisesti aika pahaa laatua oleva PCO. Ylipainoa ei kuitenkaan ole, ei hirsutismia tai muutakaan, ainoastaan menkat eivät tulleet. Tai tulivat yhden ainoan kerran joskus 16-17-vuotiaana. Entä mitkä mahdollisuudet Clomifeneillä on tulla raskaaksi? Onko olemassa mitään tilastoja tälläisistä? Toivoisin todella kovasti, ettei lääkehoitoihin tarvitsisi mennä, mutta uskon, että niihin kuitenkin joudutaan turvautumaan.

Olen lukenut, että greippimehu voisi edesauttaa raskautumista muuttaen limojen koostumusta paremmaksi. Onko tuossa mitään perää? Aamulämpöjä olen myös mittaillut, vaikkei sitä pidetäkään kovin luotettavana keinona. Ovulaatiotestit kun eivät kuulemma oikein toimi PCO-naisilla. Kiitos todella paljon jo etukäteen vastauksista. Tällä hetkellä ajatuksissa pyörii niin paljon kysymyksiä, että kaikki tieto on tervetullutta. :)
 
Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelut vastauksen viivästymisestä.

Jos oma kuukautiskierto ei toimi, on valitettavasti raskaaksi tuleminen hyvin hakalaa koska raskauden alkamiseen tarvitaan ainakin mm. irtoava munasolu. Poissuljettu raskaus ei kuitenkaan ole pco:sta huolimatta.
Käsittääkseni hormonihoidot toimivat pco:ssa melko hyvin ja näillä saadaan useinkin kuukautiskierto toimimaan niin, että raskaus saa alkunsa. En nyt suoranaisesti osaa antaa sinulle mitään raskausprosenttia, koska tilanteeseen vaikuttaa niin paljon millainen pco sinulla on.
Älä turhaan pelkää hormonihoitoja, useimmiten ne ovat hyvinkin siedettäviä ja sivuvaikutuksetkin lievempiä kun oli ajatellut. Tietysti tämä on kovin yksilöllistä.
Tuosta greippimehusta en kyllä osaa sanoa, mutta todennäköisesti sitä pitäisi ainakin juoda aika reilusti, että haluttu vaikutus alkaisi näkyä. Haittaa siitä tuskin on.
Koittakaan nyt rauhassa yrittää muutama kuukausi, vaikka asia varmastikin mietityttää. Toivottavasti luonto kohdallanne järjestää asia parhainpäin!
Onnea matkaan!
 

Yhteistyössä