PAS tammi-helmikuussa

Tevetuloa uusille! Moni onkin "tuttu" jo loka-marraskuun ketjusta.

Ellastiina kyseli zumenonin oireista. Mulla tuli pahoinvointia parina ensimmäisenä päivänä ja aivan älyttömiä hikoiluita yön aikana. Helppoahan niiden käyttö kuitenkin oli, kun otin vaan tabletin aamulla ja illalla.

Onko teillä muilla alkanu menkat siirtojen jälkeen vasta, kun ootte lopettaneet lugesteronit?
Mulla on näiden kolmen hoidon (1 inssi+2 ivf) jälkeen alkanu vuoto aina pp 11 kieppeillä. Mietityttää kovasti, et miksi ne alkaa aina joka kerta tuohon samaan aikaan... Eli siis pähkäilen missä vika mahtaa olla. Onkohan vielä jotain muita tukilääkkeitä olemassa? Viimeks mulla vaihtu lääkäri taas kesken hoidon ja hän oli sitä mieltä, etten tarvitse zumenonia kun limakalvo oli niin hyvä. Halusin kuitenkin sen kokeilla, koska eka lääkäri oli sitä mieltä, et ehdottomasti lisätään se tukilääkkeksi.
 
Wilson: Lohtuhali sinne murheisiisi!

Tao: Kiitos oirekuvauksestasi! Mulla lukee ohjeessa, että joudun ottamaan sitten Zumeja kolme päivässä. Eli jonkinlaisiin oireisiin voi henkisesti jo alkaa valmistautumaan... Lugejen kanssa mulla ei ole alkanut vuoto, ei edes silloin kun alkio kuoli kohtuun. Vasta kun lopetan Luget, tulee vuoto. Kaikillahan ne eivät pidä vuotoa poissa. Ehkä lääkäri osaa sanoa, mistä se johtuu. Mun mielestä limakalvoni on ollut hyvä, mutta jotain vajetta on ehkä keltarauhashormonitoiminnassa. Mitään selkeää selitystä en lääkäriltä ole saanut. Ehkä pitää nyt tammikuussa kysyä sitten kaikki kysymykset, mitkä ovat jääneet mieltä painamaan ja tehdä oikein lista, että varmasti saa vastaukset...

Mä olin viikonlppuna aika maassa tämän lapsettomuusasian takia. Pelottaa vaan lähestyvä pas ja mahdollinen pettyminen. Miten sitä täysjärkisenä selviää tästä elämästä... Vaikka yleisesti ottaen olen saanut palautetta ystäviltä, että putoan jaloilleni ja olen jo menossa kohti seuraavaa haastetta lannistumatta. Mutta ehkä en seuraavan ja sitä seuraavan ja sitä seuraavan ja sitä seuraavan pettymyksen jälkeen enää jaksakaan.
 
Tervetuloa uusille. Itselläni on myös ollut tässä niin hirveä kiire, ja kaikkea huonoa on tapahtunut, että en ole paikalle ehtinyt. Kaikki murheet ja epäonni tuntuu täälläkin kasautuvan. Nyt viimeisenä tuli sitten yllättävä turha 6000 ? lasku, oli kaataa kaiken kumoon, mutta kai tässä taas noustaan. Hoidoista en suostu tinkimään. Ne ovat minun henkireikäni, joita odotan enemmän kuin mitään. kuukautiset loppui juuri, nyt sitten toivotaan, että seuraavat tulee ajallaan, ja päästään hoitoihin.

Voimia kaikille odotteluun ja muiden murheiden keskelle. Oikein lämmintä joulua!
 
Täältä yksi uusi hyppää teidän kanssa samaan kyytiin :wave: Ensimmäinen ivf-hoito takana(marras-joulukuu) ja tuoresiirrosta nega. Pakkaseen jäi 8 alkiota, ovat 5:ssä oljessa. Ja nyt kysymys teille viisaammille...
Miten käy siirron, jos alkiot eivät kestä sulatusta?Keritäänkö samaan kiertoon sulattaa uusia(tietenkin jos reserviä pakastimessa), vai siirtyykö siirto kuukaudella eteenpäin?Tietääkö kukaan? Mulla kierto pidetään teroluteilla säännöllisenä, muuten venyy ja venyy eikä menkkoja näy. Muuta lääkkeitä ei kuulema sitten tulekkaan, paitsi ne luget jossain vaiheessa. Minä luulin, että olis tullu se zumeron, vai muistanko nyt tuon lääkkeen nimen oikein?!?, mutta ei. Tietääkö kukaan, että millä perustella ko. lääkettä määrätään?

Pää täynnä kysymyksiä ja toisaalta olo ihan tyhjä. Koville on ottanut nousta taas jaloilleen, ja enpä ole vielä tainnut oikein noustakaan. :(
 
Meitä on nyt sitten pinossa 15hlö, jos oikein laskin...

Täällä odotellaan niitä toisia "oikeita" kuukautisia keskenmenon jälkeen. Jos ei joulu sattuisi väliin, niin tästä alkaisivat Zumet. Vaikka toisaalta ajattelin soitella huomenna klinikalle ja kysellä, että mitäs jos menkat alkavatkin vasta viikon päästä -- aloitanko silloin Zumet ja päästäänkö siirtoon sitten jo heti kuun alusta. Vaikka toisaalta mietin, että olisiko silti järkevämpää suosiolla odottaa loppukuuhun, sillä vuoden alku on tosi kiireinen uusien työkuvioiden takia... Yhtä ja samaa jossittelua siis täällä edelleen.

Pohtijatar: En osaa sanoa, millä perusteella Zumeja määrätään. Itselläni ainakin on vaikeuksia löytää ovista tikulla, joten kyllä tämä lääkkeelllinen on parempi vaihtoehto mulle.
 
Täällä odotellaan myös niitä toisia kuukautisia keskenmenon jälkeen. Kovasti olen kipeänä ja munasarjoihin särkee. Täällä mennään ilman lääkkeitä pasiin, koska ovis kuitenkin yleensä tapahtuu.

Pohtijatar
Kyllä pas voidaan suorittaa, vaikka ensimmäiset alkiot eivät sulatuksesta selviäisikään. Sitten vain otetaan seuraavat sulatukseen, ei tarvitse odottaa seuraavaan kiertoon. Näin ainakin meillä helsingin väestöliitossa. Soittavat sitten vain, että onko mitään siirrettävää, vai sulatetaanko toisia jne.


Hirveä vauvakuume taas iskenyt. Tekee taas ihan pahaa kun kaikilla on vauvoja.. mutta ehkä se meidänkin aika jossain vaiheessa koittaa.
 
Mullakin ovis tapahtuu tuntemusten ja ultrausten perusteella, mutta en tiedä onko siinä kuitenkin jotain häikkää, sillä luteaalivaihe jää lyhyeksi.

Mitä mieltä olette -- uskaltaisinko syödä Clomit tähän seuraavaan kiertoon??? Niitä ei kai suositella yleensä ilman ultrausta, mutta olen kolmeen kiertoon niitä insseihin syönyt ja kerran kasvoi kolme follia, muuten muistaakseni yksi tai kaksi. Olenkohan ymmärtänyt oikein, että toiset taas syövät Clomeja ihan ilman ultrausta??? Mulla olisi niitä viisi varastossa ja tekisi mieli kokeilla niitä ja Lugeja omatoimisesti seuraavaan kiertoon... Uskon aika vakaasti siihen, että mun häikkä on juuri tuossa munasolun irtoamisessa ja siihenhän määrätään Clomeja.
 
Pohtijatar Minulle on käynyt siten, että edellisenä päivänä sulamaan otetut alkiot kyllä selvisivät sulatuksesta, mutta eivät jatkaneet jakautumista. Lääkäri ilmaisi asian muistaakseni, että ne vaan olla möllöttää :LOL: Siirtopäivän aamuna (siirto oli klo14) olivat ottaneet vielä yhden oljen sulatettavaksi. Siitä oljesta kaksi selvisi sulatuksesta (kolmesta). Noin lyhyessä ajassa eivät kuitenkaan ehdi jakautua, joten jakautumiskyvystä ei ollut varmuutta. Soluissa oli kuitenkin ehtinyt tapahtua muutoksia, joiden perusteella niiden tiedettiin olevan hengissä. Molemmat alkiot siirrettiin.
Tuon siirron tuloksena on suloinen reilun vuoden ikäinen poika :heart:
 
Kiitos Hipkukka edellisestä kommentista, luo positiivista ja jännittävää odotusta tulevaan PAS -koitokseen meille kaikille =)

Itse olin eilen jälkitarkastuksessa ja niinhän siinä oli käynyt kuten arvelinkin, ettei ihan kaikki raskausmateriaali ollut vielä tullut ulos, joten uusi cytotec -satsi huomenna jotta saadaan loputkin ulos. Hcg oli laskenut hienosti tässä parissa viikossa 128:aan ja muuten kaikki oli ookoo. Lääkärin kanssa laskeskeltiin että PAS sitten helmikuun alussa tai puolivälissä.

Ellastiina -kyselin lääkäriltä (HT) siitä blastokystahommelista ja hän sanoi että TAYSin labrassa käytetään nykyaikaista ja turvallista sulatusjärjestelmää joka on parempi kuin vanhanaikaisempi, perinteisempi metodi.... (nämähän ei kerro mulle mitään) ja että kyllä ne aika hyvin säilyvät sulatuksesta yleensä. Kyselin laitetaanko sitten molemmat kerralla, johon lääkäri että raskautumisprosentti on aika hyvä näissä blastopasseissa joten mieluummin yksi kerrallaan. Kaksosraskauksissa on kuitenkin aina aika suuret riskit. Ja siis olettamuksena nyt että yleensä selviää sulatuksesta. Joten aika hyviä uutisia vai mitä! Ainakin minulle tuli parempi ja positiivisempi mieli.

Onko muita kellä pakkasessa odottaa blastokystavaiheeseen asti viljeltyjä alkioita tai kokemuksia niiden siirrosta?

Itsellä ekasta IVF:stä ihan normaali, muutamasoluisen alkion PAS -siirto, joten tämä on minulle ihan uusi juttu että näin pitkälle viljellään. Zumenonista ei muistaakseni tullut mitää oireita, mutta muistelisin että oli aika ällö tai siis epämukava lääke, niinkuin lugekin.

Joku kyseli joskos lisättäisiin sinne etusivulle myös "hoitolat"...minustakin hyvä idea. Mikäli päivittäjä ehtii, ei stressiä! Meillä siis TAYS.

Joulunodotusta ja sen jälkeistä odotuksen odotusta!
Junnu :xmas: :xmas:
 
Junnu Me kans Taysissa hoidossa ja kolme blastokystiksi viljeltyä kahden top alkion lisäksi pakastimessa. Tää on meikäläisten ensimmäinen pas, joten aivan ulalla olen näistä hoidoista.

Tänään alkoi joululoma ja huomenaamulla olis tarkotus lähteä viikoksi saariselälle. Loma tuleekin nyt todella tarpeeseen, kun on aika raskas syksy takana.

Kaikille oikein rentouttavaa joulunaikaa! :xmas:
 
Päivitin meidät tiedossa olevat tayslaiset listaan... Kukahan klinikan lisäämistä ehdotti... En nyt äkkiseltään löytänyt sitä viestiä. Muistan sen, että siinä oli mainittu ehdottajan klinikka myös...

Junnu: Kiitos kun kerroit keskustelustasi lääkärin kanssa. Rohkaisevaa. Mun on kyllä sanottava, että jos molemmat alkiot selviävät sulatuksesta, toivon, että ne molemmat siirretään. En halua, että toinen vain heitetään roskiin. Itselleni tämä on eettinen asia. Onneksi niitä ei ole kolmea pakastetettu yhdessä ja kaikki selviäisi... Tavallaan olen toivonut sitä, että näistä hoidoista selvittäisiin tällä ja ei tarvitsisi miettiä pakkasessa olevia alkioita ja niiden kohtaloa (jos olisi runsaasti niitä ). Kuinka paljon te muut olette miettineet näitä asioita? Mulla tämä asia on ollut enemmän mielessä, kun kuulin, että alkiot ovat pidemmälle viljeltyjä.
 
Ellastiina:

Alkioita ei sulateta kahta kerrallaan mikäli niin ei ole etukäteen sovittu että 2 siirretään...mitään ei todellakaan siis heitetä roskiin!
Kysyin vaan lääkäriltä että siirretäänkö Passissakin aina 2 kerralla kuten tuoresiirrossa yleensä tehdään, niin siihen hän vastasi että ensin sulatetaan yksi ja katsotaan jos se selviää niin sitten se siirretään, ei mielellään kahta samaan aikaan. Jos eka ei selviä, niin sulatetaan seuraava jne. Meillähän on vaan 2 kaikenkaikkiaan pakkasessa.
Kuka osaisi selittää mikä ero on TOP -alkiolla ja nk. normaalilla monisoluisella??
 
Ahaa, näinkö se siis on... Mä olen luullut, että jos ne on pakastettu samaan olkeen, niin ne pitää yhdessä myös sulattaa... Sehän olisikin hyvä, jos niitä ei tarvitsisi yhtä aikaa sulattaa vaan yksi kerrallaan. Tuli jotenkin hyvä mieli tuosta aikaisemmasta viestistäsi, että on hyvät mahikset blastoillakin. Illan ollut sellainen fiilisi, että ehkä meillä tosiaan on kohta vauva. =)

Myös meillä on siis vain kaksi blastoa pakkasessa. Jos ei onnistu nyt, niin sitten IVF taas.
 
Tervetuloa uusille!
Mulla ei ole mitään tietoa mimmoset ja monisoluiset alkiot meni silloin pakkaseen, jospa sitten tammikuussa selviäisi. Onko muuten kellään tietoa mihin asti keski-suomen keskussairaalaan joulutauko kestää? Menkatkin oli, joten seuraavaan kiertoon olisi tarkoitus yrittää, siirto olisi siten joskus tammikuun loppupuolella.

Ja se isäni sitten sairastui uudelleen, leikataan tammikuussa... tietenkin kaikki isot asiat aina samaan aikaan :(
 
Mäkin olen luullut, että jos alkiot ovat yhdessä oljessa, molemmat pitää sulattaa. Joskus tunnutaan tekevän niinkin, että pakastetaan sitten uudelleen toinen. Meillä alkiot ( 5kpl) on pakastettu yksitellen (tre, väestöliitto).

Mulla oli jo yhdet menkat IVF:n jälkeen, mutta nyt toisia ei kuulu... Kierto on aina ollut säännöllinen ja nyt mennään jos ihan huikeilla lukemilla. Testi näyttää negaa. Että vielä tällainen ongelma piti saada!
 
Mulla on meneillään toiset menkat km:n jälkeen -- eli tästä periaatteessa olisi alkanut Zumet, jos olisi vaan ollut joku toinen vuodenaika. Kierto oli suhteellisen normaali. Taisi pituudeksi tulla 26 pv, kun mulla vaihtelee 23-28pv. Nyt on sitten kp 3.

Soleil76 Kärsivällisyyttä odotteluun! Olisi kyllä ihana yllätys, jos olisitkin luomuna tullut raskaaksi! Kurjaa, jos kroppa vaan temppuilee.
 
Niin, meille on myös väestöliitossa sanottu, että yksi olki sulatetaan kerrallaan, oli siinä sitten kuinka monta alkiota vaan. sitten sanoivat myös, että ei niitä kohtalaisia alkiota pakasteta enää uudelleen, vaikka vain ykksi siirrettäisiin. sanoivat, että kättärillä tekivät niin, ja siitä ei oikeastaan seurannut mitään hyvää, koska yleensä aina se uudelleen pakastettu oli sitä siirrettyäkin heikompi, ja ei selviytynyt seuraavasta sulatuksesta,,..

täällä odotetaan seuraavia kuukautisia malttamattomana. uusi omakotitalo on ihan. olis nyt tilaa lapsiillekin 112 neliötä enemmän :) tervetuloa vauvat, toivottavasti meidän alkiot selviää pakastuksesta.
 
Taisin ilmaista itseni hieman epäselvästi....itsekkäästi kas kun puhuin vain omista pakkasukoistani, joita on 2 ja erikseen pakastetut...meillä kun ei niitä blastokystiä saatukaan kuin 2 pakkaseen. Mutta sehän on selvä että kaikki mitkä sulatuksen kestää (ja samasta oljesta), siirretään, eikä mitään "roskiin" heitetä.

Minulla tyhjennyksen tyhjennys takana, cytotec ei vaikuttanut tässä kakkososiossa mitenkään, joten saa nähdä mitä verikoe sanoo vai joutuuko tässä vielä kaavintaan. Toivottavasti luonto on tehnyt itse tehtävänsä ja hematooma häviää itsekseen, mitään kipuja tai oireita ei onneksi ole ollut. Haluisin niin vaan että päästäisiin normimenkkakiertoon!

Toiovttavasti kaikilla oli ihanan rauhaisa (ja valkea!) joulu!
 
Junnu Mitä sulla lukee siinä raportista, joka tuli TAYS:sta? Oliko siinä selkeästi, että pakastettu erikseen? Muistelen, että itselläni luki, että yhdessä oljessa (en pysty tarkistamaan, kun ollaan vielä joulun vietossa muualla). Sehän on tosi hyvä, jo ne on erikseen pakastettu. Miksiköhän itselläni ne olisi samassa, vaikka sama paikka on kyseessä... Saas nähdä. Muutaman viikon päästä alkaa varmaan SE kierto, jossa päästään taas itse asiaan.
 
Ellastiina; mulla lukee raportissa vain että "Viisi alkiota jatkoviljeltiin, näistä kaksi kehittyi blastokysteiksi jotka luokkaa 5BB ja 3BC". Ota nyt tuosta sitten selvää....missään ei mainita että olisivat samassa oljessa...ja lääkäri kyllä minulle nimenomaan sanoi että siirretään vain yksi kun sitä kysyin että kaksiko minulle sitten siirretään kerralla. Ja puhui siinä myös tuosta hyvästä raskautumisprosentista ja blastojen sulatusmahdollisuuksista. Nyt mäkin olen jo kuitenkin vähän ulalla.... :/
En tiedä sitten vaikuttaako se jotain, että olen tullut kaikista kolmesta ICSI:stä raskaaksi...tosin myös yksi epäonnistunut PAS takana. Toinen lääkäri kun sanoi että on harvinaista että joku tulee kaikista IVF/ISCI -hoidoista raskaaksi (vaikkei 2 kolmesta nyt hyvin sitten päätyneetkään). ??. Kai lääkärin kuiten pitäisi sanoa, että on joku tietty syy miksi mulle ei siirretä kuin 1 kerrallaan?
 
Täällä sitä taas ollaan! Joululoma vietetty ja huomenna takaisin töiden pariin.
Aloin tuossa kans penkomaan Taysista tullutta raporttia, enkä löytäny mainintaa edes blastokystien luokista saati sitten miten ne on pakastettu... Viimeisessä tuoresiirrossa siirretyn alkion luokka oli mainittu ja se oli 3.0. Täyttä hepreaa kyllä meikäläiselle! :LOL:

Menkkoja odottelen alkavaksi ehkä ensi viikolla. Tosin tuntuu, et kierto voi olla aivan sekaisin tällasen syksyn hoitorumban jälkeen. No, kai ne sieltä alkaa jossain vaiheessa niin pääsee taas zumeja popsimaan!

Pidetäänhän lippu korkealla ja uskotaan, että alkava vuosi on meille kaikille positiivinen! =)
 
Minulla lukee näköjään, että "kaksi blastokystiä pakastettu 3BB ja 5CA"... Myös meillä nämä kaksi tulivat viidestä jatkoviljellyistä. Tässä ei siis lue, että onko pakastettu yhdessä vai erikseen. Muistelisin, että kysyin sitä laboratoriosta ja olisivat sanoneet, että ovat yhdessä pakastettu... Jos muistan oikein. Noh, nyt vain odotellaan. Sitten selviää taas enemmän, kun jatkoa seuraa...

Junnu, minkä ikäinen olet? Ikäkin voi vaikuttaa siihen, haluavatko laittaa yksi vai kaksi alkiota...
 
Heip kaikille :wave:

Tännehän se sitten minäkin liittyisin. 2. IVF tehty joulukuussa ja siitä nega. 12.1. on PASin suunnittelukäynti, joten eiköhän se siihen tammi-helmikuun taitteeseen sitten osu tuo 2. IVF:n ainokainen PAS. Meillla pakasteessa yksi TOP-luokan alkio.

Muutaman teistä tunnenkin jo aikaisemmista ketjuista. Heip vaan. :wave:

Mukavaa vuodenvaihteen aikaa kaikille. =)
 

Yhteistyössä