PAS tammi-helmikuussa

Ellastiina Mulla alkaa PAS ensimmäsistä kuukautisista keskenmenon jälkeen, paitsi, jos aikataulu nyt menee huonosti joulun (klinikan aukioloaikojen) kanssa päällekäin, niin sitten aloitetaan vasta seuraavista kuukautisista. En tosiaan tiedä minkälaista kiertoa tässä odottaa. Juteltiin lääkärin kanssa alustavasti, että voitaisiin kokeilla "ei lääkkeellistä" PASia, koska mulla periaatteesa pitäis kierron olla suht säännöllinen, ja hormonitoiminta normaalia. Itse en kuitenkaan ole asiasta niin vakuuttunut, koska ovistestit on todella heikosti näyttäneet plussaa, siksi pelkään, että jos koitetaan ilman lääkkeitä, niin en bongaakaan ovista, tai sitä ei tapahdu, ja joudutaan siirtämään kuukaudella eteenpäin. Tästäkin asiasta varmaan jutellaan viikon päästä jälkitarkastuksessa. Jos PAS on lääkkeellinen, niin mitä lääkkeitä siinä sitten käytetään? Tarvitseeko jarrutuslääkkeitä vai pelkästään piikkejä vai miten?

 
Haltia: Mulla lukee ohjeistuksessa, että ensimmäisestä vuotopäivästä aletaan ottamaan Zumenon 2mg lääkitystä annoksella yksi tabletti aamulla, päivällä ja illalla. "Lääkitystä jatketaan 12-14vrk ajan, minkä jälkeen tehdään ultraäänitutkimus. Hoitava lääkäri kertoo, millon lääkitykseen lisätään Lugesteron, joita käytetään 200mg kapseli tai kaksi 100 mg kapselia kolmesti vuorokaudessa. Alkiosiirron jälkeen sama lääkehoito (Zumenon ja Lugesteron) jatkuu vielä 14 vrk, sen jälkeen voit tehdä raskaustestin. Zumenon ja Lugesteron -hoitoa jatketaan alkuraskaudessa vielä 6-8 viikon ajan."
 
Hei! Minäkin taidan liittyä tänne :)
Minulla on takana kaksi ICSIä ja yhteensä kolme alkion siirtoa (kaikki kaksoisalkion siirtoja), joista viimeisimmästä sai alkunsa meidän poika. Syntyi 11/07. Pakkasessa on vielä neljä olkea, kussakin 2-3 alkiota. Hoidon suunnittelu aika meillä on 8.1 ja käsittääkseni siitä seuraavaan kiertoon siirto tehtäisiin. Nyt vain sitten jännään miten nuo miun kierrot menee. Normaalisti kun ne ovat säännöllisen epäsäännöllisesti 28-62 päivää.

Alexandria onkin tuttu muualta. Teillä on kyllä pitkä ja kivinen hoitohistoria, toivottavasti saatte oman pienen aarteen lopulta :hug:

Haltia minulle on kaikki PASsit tehty lääkkellisesti. Käsittääkseni lääkityksiä voi olla erityyppisiä riippuen omasta hormonitoiminnasta. Minulla on ollut käytössä Luget ja estrogeeni-laastari.
 
Minä en edes tiedä miten meidän homma etenee :( Polille soitin, ja sinne sitten soitto tammikuussa joulutauon jälkeen uudelleen, ultraavat kuulemma n. kp10 ja sitten katsotaan.. siellä oli sama vanha kärttynen hoitaja edelleenkin töissä, odotin että se ois tällä välin jäänyt jo eläkkeelle mutta ei. Yritin kysellä mitä tapahtuu ja mimmonen aikataulu ja mitämitä, mutta vastaus oli että sitten katsotaan :headwall: Äh, ärsyttää jo valmiiksi nähdä sitä hoitajaa...
 
Tervetuloa minunkin puolestani Hipkukka ja muutkin, jos en ole tervetulleeksi tajunnut toivotella :)

Ihanaa, että se jälkitarkastus lähestyy. Odotan jo niin malttamattomana, että hoidot alkaisivat taas. Niin tietysti ne lääkkeet ovat varmasti jokaiselle erilaiset, täytyy vain odottaa lääkäriin pääsyä. Pitääköhän klinikalle ottaa se alkioiden pakastussopimus mukaan?

Tänään luin helsingin sanomien yleisöosastolta jonkun lääkärin kirjoituksen siihen liittyen, että Kela ei enää korvaa kuin 3 IVF hoitoa. Siis yksityiselläkin käydessä vain kolmesta saa kelakorvauksen, kun ennen ei ilmeisesti ole ollut rajaa. Hieman järkytyin. Alkaa pelottaa, ehditäänkö me saada sitä vauvaa ennen kuin tuo raja tulee täyteen, ja kun haluttaisiin useammankin kuin yhden lapsen. Tuntu nyt hieman siltä kuin olis ovis. Tuntemuksia vatsassa ja sellaiset limat, joten jos kaikki menis hyvin mun kierto ei olis paljon normaalia pidempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haltia:
Tänään luin helsingin sanomien yleisöosastolta jonkun lääkärin kirjoituksen siihen liittyen, että Kela ei enää korvaa kuin 3 IVF hoitoa.
Jos kiinnostaa, niin tuosta aiheesta löytyy lisää tietoa http://www.simpukka-yhdistys.fi/simk.php?a=tp
 
Kiitos Hipkukka linkistä. Löysinkin sen kautta lohduttavaa tietoa, että suorakorvaus siis loppuu kelalta 3 hoitokeran jälkeen, jonka jälkeen voi saada kovausta lääkärin lausunnon perusteella. Tilanne ei olekaan sitten loputtoman lohduton.
 
Saakos tähän pinoon hypätä muutkin kuin passit?

Meillä takana eka ivf, paitsi että ei päästy siirtoon asti. Punktiossa saatiin vain yksi munasolu, joka sekin osoittautui epäkypsäksi. Ei siis siirrettävää, saati pakastettavaa. Nyt uusi aloitus suunnitteilla tammikuuksi. Puregon vaihtuu Menopuriin, josko sillä saataisiin paremmin rakkuloita aikaiseksi. Mieli on maassa tästä epäonnistumisesta, mutta ei auta, nokka pystyyn ja uutta kohti.
 
Saatanpa liittyä tänne pian minäkin.... :'( Suuren osan teistä muistankin heinäkuun helistäjistä, tosi kurjaa että teille on käynyt ikävästi. Takapakki tuntuu joskus niin äärettömän lohduttomalta.

Omaa taustaa: 4 inssiä vuodesta 2003 alkaen (kaikki negaa). 3. IVF meneillään nyt. Ekasta tuulimunaraskaus, 2 alkiota pakkaseen (negaa) 2. IVF:stä syntyi ihana rakas poikamme 09/07, ei pakastettavaa. Nyt kokeiltiin pikkukakkosta lokakuussa ja viikkoja pitäisi nyt olla 8+2. Olen lähes 100varma että on lopahtanut alkuunsa: eka ultra (6+5): ruskuaispussi löytyi ja jotain pientä sen sisältä, muttei sykettä. Toka ultra (7+5): hyvin epäselvä kuva, joten lääkärikin sanoi että todennäköistä että on mennyt kesken. Kävin nyt kaksissa verikokeissa ultran jälkeen ja hcg kuitenkin nousussa?!? (44710 ja 51000 arvot kolmen pvn välein?!) Ajattelin josko toinen alkioista olisi munanjohtimessa. Viikkoja jo kuitenkin aika paljon, eikä kipuja (ei mitään raskausoireitakaan) Joten fiilarit menee todellista vuoristorataa. Ensi keskiviikkona viimeinen tuomio, koska kyllähän sen olisi selkeästi pitänyt näkyä jo viime ultrassa. Ei ole ollut vuotojakaan joten tää tilanne on ihan mysteeri. Tullapa se keskiviikko niin tietää milloin lähdetään tyhjennykseen (olen heittänyt kirveen kaivoon jo tokassa ultrassa), niin voin alkaa jännitellä PAS aikataulua (2 pakkasessa)...

Halusin lähinnä tulla tänne tsemppaamaan teitä jotka pelkäätte ettei tulevat hoidot onnistu: itse olen tullut raskaaksi kaikista IVF -hoidoista. Kun odotin meidän poikaa, niin kävin hierojalla kerran viikossa, olin erittäin stressaavassa ja liikkuvassa työssä, harrastin paljon liikuntaa. Pikkumies pysyi sitkeästi mutta varmasti matkassa. Inssikierteen ja tuulimunan jälkeen olin aika väsynyt jo näihin, mutta miehen kanssa ei suostuttu luopumaan toivosta; jos on se pieni mahdollisuus, on myös toivoa!
Minä TOIVON sydämestäni tsemppiä ja onnenkantamoisia teille kaikille, koettakaa kestää! Kohta ehkä tavataan täällä ja sitten plussapinossa
:flower:
 
Junnu: Kiitos rohkaisusta! Toivon kovasti, että olisitkin iloisesti yllättynyt ja raskautesi olisi täysin normaali!

Karatin
Olen pahoillani, että viime IVF päättyi pettymykseen heti alkuunsa. Toivottavasti seuraava tuo paljon kypsiä munasoluja, jotka hedelmöittyvät ja jakaantuvat upeasti! Perustin pinon ensisijaisesti meille PAS:iin menijöille, koska nuo pinot, joissa on myös IVF:läiset mukana tulevat tosi pitkiksi. Ajattelin, että yrittäisin aloittaa tämmöisen pienemmän jonon, jossa ei tarvitsisi miettiä mikä hoito kenelläkin olikaan menossa. Ketään ei kuitenkaan syrjitä, joten jos koet olosi mukavammaksi täällä, niin tervetuloa! Halutessasi voi tsekata myös tämän toisen pinon: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1233622
 
Hei! Tämä oma ketju yhdelle "hoitomuodolle" on hyvä idea, koska tuossa pitkässä ketjussa ei tahdo pysyä vauhdissa mukana! :)

Sopiiko tähän ketjuun tulla, vaikka ei olisikaan (ikinä ) plussannut? En olisi liittymässä vielä, mutta luultavasti myöhemmin - nyt tyytyisin vielä taustailemaan... (eli ei tarvitse merkata vielä listalle). Jotenkin on vielä liian kivulias olo edellisestä pettymyksestä. Meillä siis kuitenkin edessä 1. ivf:n 1. PAS.

IVF:ssä ei ollut edes kiinnittymisen yritystä, joten toiveet ovat todella, todella, todella matalalla... Uskoa ei ole yhtään, kun top-alkio ei edes yritä tarrata kiinni. :( Musta tuntuu, että mä en oikein edes meinaa uskaltaa ryhtyä PAS:iin. En tiedä. Olo on todella toivoton. Ja tuntuu, että on tyhmää yrittää.

Omanapaisen valituksen jälkeen on todettava, että:
Pidän peukkuja kaikille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja soleil76:
Sopiiko tähän ketjuun tulla, vaikka ei olisikaan (ikinä ) plussannut?
No, totta kai sovit sinäkin joukkoon :hug: Mie itekin olin kamalan anteeksi pyytelevällä tuulella, kun ekan viestini tähän ketjuun kirjoitin, että huolitaanko, kun olemme jo yhden lapsen saanut :snotty: Tyhmäähän se oli. Meitä kaikkia kuitenkin yhdistää tahaton lapsettomuus, vaikka eri tilanteissa ollaankin.
 
Meitä sattui kolme samoilla oireilla suunnilleen samoihin aikoihin keskenmenon alkumetreillä kokenutta tähän pinoon, joten tuo km hieman korostui pinon alussa. Kaikki painimme kuitenkin saman asian kanssa. Keskenmenostakin johtuen sitä epätoivoisena miettii, että kun ei kiinnittynyt kunnolla tms. Eihän näitä tiedä, mikä johtuu mistäkin. Pitää vaan yrittää ja toivoa parasta.

Jotenkin mulla on välillä sellainen olo, että ei osaa edes kuvitella, että tästä vauva-haaveestakaan tulee mitään. Mä olen tosi paljon pettynyt sekä töiden hakemisessa toisesta kaupungista (johon haluaisimme muuttaa) että tässä vauva asiasta. Pettymyksiä on lukematon määrä ja jotenkin ihan sellainen olotila, että kaikki on turhaa. Kuitenkaan en ole masentunut, vaan olen aika neutraali suurimman osan aikaa. Ihan kuin vaan seuraisi sivusta omaa elämäänsä. Pitäisiköhän huolestua...
 
Hei!
Minäkin voisin liittyä mukaan joukkoon. Meillä takana yritystä -04 alkaen ja toukokuussa -07 tehtiin icsi, josta pinniksessä tuhisee pikkuinen poika. Pakkaseen saatiin silloin 4 alkiota. Nyt olisi haaveissa toinen pikkuinen ja alkuvuodelle PAS. Mies laittoi aikarajan, että voin soittaa klinikalle vasta kun seuraavat menkat alkavat (näkisi sitten onko kierto yhtään säännöllinen). PAS:iin pääseminen on siis vielä ihan auki, mutta ajattelin tänne kuitenkin tulla kun asia on koko ajan mielessä...

Meille ei annettu tietoa siitä millaisia alkioita sinne pakkaseen meni eikä sitä ymmärretty kysyäkään. Onkohan sekin ihan paikasta kiinni? Täytyy kysäistä samalla kun soitan sinne. Me ollaan muuten julkisella puolella hoidoissa.
 
Pikku-Tintti Minulle sanottiin, ettei kierron tarvitse olla säännöllinen. Minulla ei ole ollut kuin yhdet menkat synnytyksen jälkeen, soitin heti klinikalle, kun alkoivat :D ja tuolloin tietysti kysyin, vaikuttaako se asiaan. Paljon tärkeämpää on, että et enää imetä. Hoidonsuunnittelukäynnillä kuitenkin katsotaan tuota kiertoa ja mietitään tavitseeko käyttää esim Teroluteja apuna.
 
Kiitos tervetuloa-toivotuksista. :hug:

Ellastiina: Minulla on ihan sama tilanne siinä mielessä, että myös työnhaku on päällä (eikä ole onnistanut). Nyt on ollut pakko keskittyä siihen, enkä muutenkaan ole jaksanut vielä jatkaa hoitoja... Me olisimme saaneet jatkaa PAS:iin heti seuraavasta kierrosta. Minulla on myös ihan TURTA olo. Tuntuu, ettei ole mitään toivoa, mutta toisaalta ei ole se suurin epätoivon ja surun olokaan. Kirjoitit tosi hyvin mun tän hetkiset fiilikset: on niin kuin seuraisi vain elämäänsä sivusta...
 
Tervetuloa kaikille uusille. :wave:

Mulla oli tänään jälkitarkastus, ja kaikki raskausmateriaali oli poistunut. Limakalvo kohdussa näytti puhtaalta, ja oviskin oli ilmeisesti juuri tapahtunut, joten kuukautisia odottelen kahden viikon sisällä. Sovittiin, että ei kuitenkaan aloiteta tästä kerrosta vielä sitä pasia, vaan sitten seuraavasta, eli toisista kuukautisista täälläkin mennään. Meillä yritetään luomukiertoon, joten arvailujen ja ovistestejen varassa ollaan. kierron ei kuulemma tarvi olla säännöllinen, mullakin melko pitkä n 30-36, kunhan ovis tapahtuu.. no olo on ihmeellinen. pidän kyllä siitä lääkäristäni ihan hirveän paljon. hän oli toiveikas meidän suhteen, että yksi keskenmeno ei vielä sano mitään negatiivista. sanoi sitäkin, että edelleen suosittelee yhden alkion siirtoa koska kaksosraskauden riski on suuri. sanoi myös, että voidaan viljellä alkioita pidempään, jos näyttää, että molemmat olis hyviä, sitten selviää, kumpi on parempi. Nyt siis odotellaan vaan ja otetaan rennosti. tai yritetään ainakin. Kiire kaiken muun suhteen pitää kyllä ajatukset onneksi muualla.
 
Tervetuloa kaikille uusille!

Täällä on hiljaista, tyyntä myrskyn edellä, kaikki odottavat vain alkuvuotta, jospa sitten... Niin odotan itsekin. Imetyksen lopetin vajaa pari viikoa sitten, nyt vaan odotan tammikuuta ja polin aukeamista joulutauon jälkeen. Mulla on jostain syystä odotukset kauheen korkealla, ja ei ole mukava tippua sieltä ja lujaa. Mutta uskotaan kaikki oikein kovasti, kyllä me onnistutaan vielä!
 
Niin, nyt vaan odotellaan, että joulu tulee ja menee ja sen jälkeen vasta asiat etenevät. Ja välissä on vielä yksi kokonainen kierto.

Haltia
: Muistelen, että olet suhteellisen nuori (kun itse olen yli kolmekymppinen). Lääkäri sanoi minulle, että nuoremman henkilön kohdalla miettivät enemmän sitä, kuinka monta munasolua esim. inssiä varten on kehittynyt, koska munasolut ovat todennäköisemmin parempi laatuisia ja monikkoraskauden todennäköisyysi on suurempi (tämä siis, kun inssiin mennessä oli kolme munasolua irtoamassa). Meillä on kaksi 16 soluiseksi viljeltyä alkiota pakkasessa. Sitähän ei tiedä selviävätkö molemmat tai kumpikaan, mutta huomaan ajattelevani kaksosia aika paljon. Asennoidun siihen, että se olisi mahdollista.
 
Uusille kovasti tervetuloa :wave:

Hiljaiseloa on täällä meilläkin kun odotan vain sitä ens viikon jälkitarkastusta.Keskenmenosta on nyt 6 viikkoa ja ei ole kuukautisia kuulunut.No eipä mun kai pitäis yllättynyt ollakaan kun omat kuukautiset mulla on ollu 27-vuotisen elämäni aikana 4 kertaa :LOL: ...
 
Hmmm, mie täällä pohdin, että pitäiskö tuota meidän PASsin ajankohtaa siirtää. Minulla olis vihosta viimeisen viisaudenhampaan poistoaika maaliskuun loppupuolella. Mulla nuo visureiden irrotukset ei ole sujunut ihan helpoimman kaavan mukaan, muuten olis nyt kaikki jo irti. Ja mahdollinen hoito tai raskaus ei sovi yhtäaikaa poiston kanssa (kipulääkityksen takia). Kahen vaiheilla oon, kumpaa siirrän. Hoitojen aloitusta vai hampaan poistoa... Tuosta varatusta hoidonsuunnittelu ajasta kyllä pidän kiinni, sinne mennään joka tapauksessa tammikuussa.

Kamala olis hinku jo päästä hoitoja taas aloittelemaan, mutta toisaalta tuo hammaskin pitäisi poistaa. Miten parin kuukauden heitto suunnitelmissa voi tuntua mahdottoman pitkältä ajanjaksolta toteuttaa :headwall: Miksi kaikki aina kasautuu :kieh: Miten sitä osaakin tehdä ihan yksinkertaisista asioista niin monimutkaisia...
 
Mäkin olen miettinyt, että onko tammikuu oikea aika siirrolle elämässä olevan stressin takia. Yllättäen olenkin vaihtamassa haasteellisempaan tehtävään samassa talossa. Lisäksi perhettäni on kohdannut suru, josta ei tiedetä vielä, miten kaikki päättyy. Omat asiat on ihan senkin takia siirtyneet syrjään ja sitä vain odottaa, että kaikki päättyisi hyvin. Ei oikein osaa keskittyä muuhun.

Järjellä ajatellen elämäni saattaa mennä niin stressaavaksi, että se jo heikentää pas:in onnistumista. Toisaalta, eihän tässä vielä pidä mitään päättää, vaan vasta silloin ottaa yhteyttä lääkäriin kun alkaa se kierto, johon haluaa pasin tehtävän (tod.näk.vko 2, kun kierto alkaisi). Lääkkeet vain täytyy muistaa hakea joulukuun puolella. Tammikuussa voi katsoa mikä on tilanne. Elämä vaan luisuu kädessä ja biologinen kello tikittää. Päivääkään en haluaisi siirtää äidiksi tulemista.
 

Yhteistyössä