Panelikattojen maalaaminen valkoiseksi

Pohdin, että minkälaista raikkautta meidän kodille toisi panelikattojen maalaaminen valkoiseksi. Tällä hetkellä ne ovat valkolakatut (ja melko vaaleaksi valkolakatut), mutta ovathan nuo selkeästi tummemmat kuin valkoiseksi maalatut kattolistat.

Kommentteja siis kaipaan sekä puolesta että vastaan. Onko kukaan tehnyt vastaavanlaista operaatiota???
 
"vieras"
Minä haluaisin tehdä saman operaation, meilläkin on valkolakatut katot, tosin vajaan kymmenen vuoden aikana jo hieman tummuneet. MUTTA minua hirvittää se työn määrä. Siinä on ihan järkyttävän kova homma. Ajattelin, että huone kerrallaan alettaisiin tekemään, kun kohta tulee eteen huoneiden uudelleen tapetointi ja maalaus.

Ei minun mielipiteestä tainnut paljon olla apua..:D
 
"vieras"
me maalattiin syksyllä ja tuntui että huoneeseen tuli avaruutta ja katto olisi noussut metrillä ylöspäin. Itse ainakin tykkään. Maalattiin saman tien myös seinät ja laitettiin laminaatit lattiaan.
 
Meillä on toi seinien uudelleenmaalaus justiin tehty ja jotenkin sen jälkeen alkoi katto näyttää kauhtuneelta :D. Huone kerrallaan mäkin ajattelin, mutta tiedän vaan että yksin saisin tehdä, kun miestä ei kauheesti kiinnosta onko ne katot nykyisenlaiset vai sitten vähän valkoisemmat... Hirveä homma kuulemma on, mutta riittääkö kaksi käsittelyä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25996693]Minä haluaisin tehdä saman operaation, meilläkin on valkolakatut katot, tosin vajaan kymmenen vuoden aikana jo hieman tummuneet. MUTTA minua hirvittää se työn määrä. Siinä on ihan järkyttävän kova homma. Ajattelin, että huone kerrallaan alettaisiin tekemään, kun kohta tulee eteen huoneiden uudelleen tapetointi ja maalaus.

Ei minun mielipiteestä tainnut paljon olla apua..:D[/QUOTE]meillä on aika isot huoneet ja yhdessä katossa meni noin 4 tuntia. Kunnon työvälineet vain niin suht nopiaa se sujuu.
 
[QUOTE="vieras";25996706]me maalattiin syksyllä ja tuntui että huoneeseen tuli avaruutta ja katto olisi noussut metrillä ylöspäin. Itse ainakin tykkään. Maalattiin saman tien myös seinät ja laitettiin laminaatit lattiaan.[/QUOTE]

Tätä mäkin toivoisin, että katto avartuisi ylöspäin. Monta kerrosta laitoit maalia?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25996723]meillä on aika isot huoneet ja yhdessä katossa meni noin 4 tuntia. Kunnon työvälineet vain niin suht nopiaa se sujuu.[/QUOTE]

Huh, no just jotain tuollaista ajattelinki. Minua hirvittää se työasento. Niin ja pinta-alaa meidän katoissa on 140m2 -sauna. Jaiks.:/
 
"vieras"
Me vaihdettiin suosiolla koko katto uuteen. Helpommalla pääsi ja hinta suurinpiirtein sama. Eli tee laskelmat kuinka paljon menee rahaa materiaaleihin ja paljonko aikaa työhön ja vertaa sitte kumpi järkevämpää.
 
"joo"
Helpommalla tosiaan pääsee jos vaihtaa katon uuteen.

Me aikoinaan maalattiin panelikattoa n. 100 neliön verran, ja meillä oli puun väriset panelit, muistaakseni 4 kerrosta meni maalia että tuli valkoiseksi.
 
[QUOTE="vieras";25996735]Huh, no just jotain tuollaista ajattelinki. Minua hirvittää se työasento. Niin ja pinta-alaa meidän katoissa on 140m2 -sauna. Jaiks.:/[/QUOTE]

Se työasento muakin hirvittää. Viikonlopussa voisin saada yhden katon tehtyä, mutta se tarkoittaa sitä että jos joka viikonloppu maalaan, niin kestää kolme kuukautta että saisin katot maalattua :|. Meillä on 175 m3 kattoja + sauna ja pesutilat, joihin ei koskettaisi... Vessasta olis tietty helppo aloittaa kun se on niin pieni : )
 
"vieras"
Se työasento muakin hirvittää. Viikonlopussa voisin saada yhden katon tehtyä, mutta se tarkoittaa sitä että jos joka viikonloppu maalaan, niin kestää kolme kuukautta että saisin katot maalattua :|. Meillä on 175 m3 kattoja + sauna ja pesutilat, joihin ei koskettaisi... Vessasta olis tietty helppo aloittaa kun se on niin pieni : )
Joo, vessa voisi käydä harjoittelusta.:D Onhan tuo hirveä työ, mutta jospa se lopputulos sitten palkitsisi.:) Jatkan suunnittelua..
 
[QUOTE="joo";25996768]Helpommalla tosiaan pääsee jos vaihtaa katon uuteen.

Me aikoinaan maalattiin panelikattoa n. 100 neliön verran, ja meillä oli puun väriset panelit, muistaakseni 4 kerrosta meni maalia että tuli valkoiseksi.[/QUOTE]

Apua neljä kerrosta!!! Meillä kyllä on valmiiksi jo melkoisen valkoiset lakatut katot, joten toivon että kaksi kertaa riittäisi, mutta olen kyllä kuullut, että kolmella kerroksella vasta tulee tosi hyvä... Meillä kuitenkin on 1500 metriä panelia katossa, joten vaihtaminen ei ainakaan olisi halpaa eikä edes nopeaa.
 
[QUOTE="vieras";25996797]Joo, vessa voisi käydä harjoittelusta.:D Onhan tuo hirveä työ, mutta jospa se lopputulos sitten palkitsisi.:) Jatkan suunnittelua..[/QUOTE]

Mä ajattelen sitten sua jos/kun maalaan kattoja :D
 
[QUOTE="mie";25996840]Mites, kun ne katot on lakattuja, niin ne pitää varmaan ekaksi hioa? Ja sitten vielä 2-4kerrosta maalia?[/QUOTE]

Ei kuulemma tarvi. Pyyhkimienen maalipesulla pitäisi riittää...
 
maalaus
Kahteenpekkaan maalatessa kannattaa toisen levittää maalia pitkävartisella telalla ja toinen tulee pensselin kanssa perässä ja tasoittaa. Tosi nopea ja maalareiden käyttämä tekniikka.
 
"vieras"
Eipä se nyt mahdotonkaan homma ole, meillä on vanha talo ja valkoset katot ja yksi kerros piisaa korkeintaan toinen kerros niin ettei tari välejä mennä, kunnon pitkävartisella telalla ei kauaa nokka tuhise. Olen maalannut parin huoneen katot remonttien yhteydessä, ei ole tarvinnut varoa seiniä ja lattiaa, kun ovat olleet menossa kuitenkin vaihtoon.
 
Meillä oli ihan tummaa puupaneelia katto, vielä tummunut vuosien saatossa lisää. Ihan hiomatta ja pesemättä maalattiin kahteen kertaan valkoisella ja tuli kämpästä kyllä huomattavasti valoisampi. Oli ihan suht helppo homma kun rempattiin kämppä ennenkuin siirrettiin mitään tavaraa sisään. Katto maalattiin kahdestaan pitkävartisilla teloilla, toinen yhtä kohtaa ja toinen vieressä toista, muutaman panelin (ehkä 15cm leveitä) leveydeltä kerrallaan.

Jos olisi ollut huomattavasti vaaleampi katto valmiiksi, ei varmaan olisi maalattu. Ei ollut alunperin tarkoitus tehdäkään sille mitään, mutta se tummuus ja synkkyys alkoi ahdistaa.. Katto tosiaan nousi ja reilusti, mutta lähtökohta oli hyvin tumma sävy joten vaikea sanoa miten paljon eroa tulee vaaleammasta.
 
Nyt kesällä sitten (reilun vuoden pohdintatyön jälkeen :whistle:) aloin maalaamaan kattoja valkoisiksi. Kolme kertaa joudun maalaamaan jokaisen katon, jotta maalipinnasta tulee tasainen. Alakerran katot on nyt maalattu ja kyllä valkoinen maali todellakin tuo avaruuden tunnetta, vaikka ne valkolakatutkin oli melko vaaleat. Valo kuitenkin heijastuu tuosta ihan valkoisesta paljon paremmin...

Hirvee homma, mutta kyllä kannattaa :)
 
hahhaa
Apua neljä kerrosta!!! Meillä kyllä on valmiiksi jo melkoisen valkoiset lakatut katot, joten toivon että kaksi kertaa riittäisi, mutta olen kyllä kuullut, että kolmella kerroksella vasta tulee tosi hyvä... Meillä kuitenkin on 1500 metriä panelia katossa, joten vaihtaminen ei ainakaan olisi halpaa eikä edes nopeaa.
Kommentoinpahan tähän vanhaan sulle, vaikka urakan oletkin aloittanut... Eihän sitä vanhaa panelia olisi tarvinnut poistaa alta jos jollain levyllä olisi katon uudelleen päällystää.
 
"vieras"
Meillä on panelikatot ja kuparinaulat. Tahtoisin maalata, mutta rauta- ja maalikaupassa myyjät on sanoneet, että maali ei kuparinauloissa pysy. Tosin jos jokaisen naulan päälle sipaisisi jotain alkydimaalia (?), niin sitten. Mutta taitaa olla liian iso homma meille :O Varmaan pitää siis levyttää noiden panelien päälle valkoista kattolevyä.
 

Yhteistyössä