Auttakaa mua pihan suunnittelussa? (sis. "kuvan")

"tii-"
Mäkin sijoittaisin pöydän/oleskelualueen lähemmäksi taloa. Nythän se on vissiin lisäksi naapurin tontin rajalla? Mielestäni kivempi, jos esim. vieraiden käydessä puheet ei kuulu naapuriin (vaikka naapurit eivät juuri siinä nurkassa olisikaan, mutta kehtaako ne tullakaan, jos ootte pihan reunalla). Joku pergola voisi tehdä alueesta suojaisemmankin.

Sanot, ettette ole ennen syöneet juurikaan pihalla mutta myös ettei teillä ole ollut omaa pihaa. Älä nyt tee siitä ulkona syömisestä vaikeaa, jollet ole koskaan edes kunnolla harrastanut sitä :D Omalla pihalla se voi ollakin kivaa, jos olosuhteet on kunnossa.

Sanot, ettet halua pöytää talon eteen koska ikkunat matalalla. Kuka sieltä ikkunoista teitä katselisi? Sehän on teidän talo?! Joko olette itse pihalla tai sisällä tai sitten joku perheenjäsen on siellä tai vierailija (joka todennäköisemmin on samassa seurassa kuin te).

[QUOTE="tii-";24847692]Mäkin sijoittaisin pöydän/oleskelualueen lähemmäksi taloa. Nythän se on vissiin lisäksi naapurin tontin rajalla? Mielestäni kivempi, jos esim. vieraiden käydessä puheet ei kuulu naapuriin (vaikka naapurit eivät juuri siinä nurkassa olisikaan, mutta kehtaako ne tullakaan, jos ootte pihan reunalla). Joku pergola voisi tehdä alueesta suojaisemmankin.

Sanot, ettette ole ennen syöneet juurikaan pihalla mutta myös ettei teillä ole ollut omaa pihaa. Älä nyt tee siitä ulkona syömisestä vaikeaa, jollet ole koskaan edes kunnolla harrastanut sitä :D Omalla pihalla se voi ollakin kivaa, jos olosuhteet on kunnossa.

Sanot, ettet halua pöytää talon eteen koska ikkunat matalalla. Kuka sieltä ikkunoista teitä katselisi? Sehän on teidän talo?! Joko olette itse pihalla tai sisällä tai sitten joku perheenjäsen on siellä tai vierailija (joka todennäköisemmin on samassa seurassa kuin te).[/QUOTE]

Haha, mä vaikutan ilmeisesti vähän hurahtaneelta verisolta? :D Tuossa päädyssä pihaa missä uima-allas ja terassikalusteet kulmittain on, rajautuu tosiaan naapurin pihaan niin, että naapurin varastorakennuksen takaseinä jää alkaa tuosta mihin meidän piha loppuu. Heidän talonsa on vasta 15-20m kauempana ihan järven rannassa, joten varsinaista näkö- tai kuuloyhteyttä ei ole tuohon meidän pihaan ollenkaan.

Ja toi kun sanoin etten halua että ne pihakalusteet näkyy meille ikkunasta sisään, niin en siis tietenkään pelkää alkavani stalkkaamaan itse itseäni tai mitään muuta hullua, vaan tarkoitin etten halua katsella niitä kalusteita itsessään kaiken aikaa kun oon sisällä. Jotenkin mulle tulis sellanen olo kuin tuijottais naapurin ikkunasta sisään tms. vaikkei siellä siis ketään just sillä hetkellä olis. Lisäks noi ulkokalusteet ei yhtään sovi meidän sisäsisustuksen kanssa yhteen, senkään takia en halua niitä ikään kuin kehystetyksi "maisematauluna" seinälle, mikä vaikutelma mulle tulis kun ikkuna rajais sen ryhmän.

Ja tolla pihalla syömisellä tarkoitin, että ollaan kyllä kylässä ja molempien vanhemmilla grillattu paljonkin ulkona, mutta ei koskaan syöty. Ja toisaalta jos grillaa, niin ne ruuathan on sit jo valmiiks pihalla. Kyllä mä ne kahvit voin pari kertaa viikossa kantaa vähän pidemmällekin pihan perukoille. :)

No niin, mä piirtelin uuden kuva, sorry vielä huonompi kuvanlaatu, mutta ehkä saatte selvää.

Musta tää näyttää jotenkin pölöltä. En tiiä miks, mutta jotenkin en tykkää tosta polusta noin... Ja joo, siellä on nyt edelleen ne violetit kuorikatteet, halusin vaan kokeilla. :( Tässä kuvassa myös toi uima-altaan paikka on realistisempi.

Meillä on polun ympärillä reunakiviä jotta ruoho ei pääse leviämään polulle. Harmaa kivituhka on mielestäni kaunista, voisiko se sopia polun pinta-aineeksi?

Eikö teillä ole terassia? Se voisi olla hyvä paikka laittaa puutarhakalusteet ja mahdollinen grilli.

Kasveista sen verran, että eri väriset pensaskasvitkin voisivat olla kivoja, esim. purppuraheisiangervo. Kivan näköinen piha siitä joka tapauksessa varmasti tulee!

Meillä on polun ympärillä reunakiviä jotta ruoho ei pääse leviämään polulle. Harmaa kivituhka on mielestäni kaunista, voisiko se sopia polun pinta-aineeksi?

Eikö teillä ole terassia? Se voisi olla hyvä paikka laittaa puutarhakalusteet ja mahdollinen grilli.

Kasveista sen verran, että eri väriset pensaskasvitkin voisivat olla kivoja, esim. purppuraheisiangervo. Kivan näköinen piha siitä joka tapauksessa varmasti tulee!
No siis vaaleaa kivituhkaa meille on nyt tilattu, en tiedä onko se vaalean harmaata vai muuten vaaleaa. :D Reunakiviä ajattelin itse kanssa tuota sekoittumista estämään, katsotaan nyt vielä.

Terassia meillä ei oo, eikä varmaan tuukaan muuta kuin jos tuo lasketaan terassiks mitä nyt suunnittelen. :)

"vieras"
Minäkin sijoittaisin oleskelualueen mahdollisimman lähelle taloa ja ulko-ovea, jos siis siellä meinaa oikeasti oleskella. Itsellä on olohuoneesta ovi ulos avokuistille, jonka jatkeena on iso lautaterassi. Terassia vielä jatkettiin toissa kesänä ja jatkokseen upotettiin kylpytynnyri. Ja tehtiin vielä kattokin päälle. Siellä syödään kesäisin yhtä usein kuin sisällä :). Oletteko miettineet kylpytynnyriä uima-altaan sijaan. Sellaisen saa paremmin maastoutumaan esim. just terassiin upottamalla. Kolme metrisessä uima-altaassa ei nimittäin mahdu lapsikaan juuri uimaan. Meidän kylpytynnyrikin on halkaisijaaltaan 4,5 metriä ;). Itse asun maaseudulla ja en todellakaan laittaisi tähän ympäristöön valkoista koristekiveä tai violettia kuorikatetta :). Ne koristekivet ovat vielä erittäin vaikeita pitää puhtaana.
5 neliötä liuskekiviä ei taida tuohon suunnittelemaasi polkuun kyllä riittää alkuunkaan :(. Itse harkitsisin mieluummin nurmikkoon upotettua polkua, jolloin olisi "luonnollisemman" näköinen ja helppo ajella ruohonleikkurilla yli.

Pihan tekemisessä ne kaikki piiloon jäävät jutut on niitä tärkeimpiä. Ihan ekaksi kannattaa tarkastaa salaojitukset, kaadot yms. Kasvivalinnoissa vaikuttaa eniten valo-olosuhteet, kosteus ja maan laatu. Jos on itse ihan amatööri, kannattaa kyllä turvautua ammattilaisen apuun suunnittelussa. Tai marssia kirjastoon lainaamaan pino perusteoksia.....

ads
itse en sijoittais talon seinustalle mitään muuta kuin kiveä. puiden juuret puskee sokkeliin ja tiheämpi maa-aines ( multa savi hiekka) saavat aikaan kapillaarisen ilmiön jolloin sokkeli on kosteana koko ajan. Talon reuna salaojaan saakka soraa/ muuta vettä hyvin läpäisevää ainesta. Ja sitten vaikka erillisillä ruukuilla irti maasta ja istutukset niihin. Puut tontin reunoille. Ja kivituhkan jättäisin pelistä pois kokonaan. veemäinen kun kulkeutuu sisään. Mielummin vaikka ihan soraa taikka jonkunlainen muu kivetysalue.

Tuo jälkimmäinen kuva parempi, mutta katkaise polku altaalle kulmassa tai jatka kiveys altaan alle myös. jolloin siinnä on sitten tasainen alusta vaikka toiselle pöytäryhmälle myöhemmin kun allas ei enää kiinnosta. esim. vajaa metri altaan reunoista ulospäin kivetystä

vierailija
Myäääh! Mutku mä haluisin niin kovasti sitä valkoista kiveä. :D Violetti hake kyllä on varmaan liikaa, ootte kaikki ihan oikeessa, ehkä mä luovun siitä, mutta valkoisesta kivestä en suostu luopumaan! :p

Mä mietin kanssa että polun varrella sais olla jotain, mutta en vaan keksi mitä. Käviskö jotkut lamput, sellaiset vanhanaikaisen lyhdyn tapaiset, ja niiden juurelle jotain pientä istutusta? Vaikka pari kolme sellaista, ei vastakkain vaan sinne tänne.
Mantelipuita🌱

Yhteistyössä