Paluu lapsettomuushoitoihin pikkukakkosta yrittämään, vol 2

Ei oo todellista Iitu! Tää on kyllä niin arpapeliä koko touhu. Tulee itellekin sellainen olo, että miten tässä voi kukaan onnistua, jos edes tuplablastoilla ei saa plussaa :O Todella isot pahoittelut :( Täällä eletään hengessä mukana, vaikkei siitä taida mitään apua olla.
 
Voi ei! VMP! Kerta toisensa jälkeen täällä saa lukea pettymyksistä, on se vaan niin väärin.. Aina sitä antaa itsensä toivoa ja se pudotus on niin kova :( Alkaa tässä tosiaan usko mennä onnistumisiin kun näitä siirtoja tässä ketjussa on ollut varmaan kohta 20 ja olisko 2-3 plussaa tullut, joista yksi mennyt vielä kesken :'(

Suurimmat pahoittelut myös sinulle Iitu. Kun surut on surettu niin katse kohti uutta hoitoa - musta tuntuu, että se on ainut pakokeino synkkyydestä.

Mä tässä yks ilta taas mietiskelin, kun en saanut unta, että vieläkö tämä lapsettomuus minuun vaikuttaa ja enkö ole kösitellyt kaikkia niitä asioita mitä surua ja murhetta se on elämäämme tuonut. Meillä oli tosi raskas vauva-aika ja voin jälkikäteen myöntää olleeni todella masentunut, kun kaikki ei ollutkaan autuutta ja pilvilinnoja niinkuin kuvittelin sen olevan. Ajattelin ennen esikoista, että kaikki on niin paljon paremmin sitten kun saan vauvan.. Hävettää edelleenkin myöntää nämä ajatukset. Sitten mietin, että miksi musta tuntuu että kunnon suhde syntyi poikaan omasta mielestäni tosi myöhään. Pelkäsinkö edelleen menettäväni hänet? Välillä edelleen niin vaikea uskoa, ettei kukaan vie häntä huomenna minulta pois. Poika on minulle rakkain ja tärkeintä koko maailmassa siksi välillä pelot hiipivät mieleeni.

Sori vuodatus ja asioista poikkeaminen. Tänne kirjoittaminen on vaan eniten terapeuttista mitä olen tähän mennessä kokenut. Kiva, että saa jakaa tuntojaan. Miten voikaan vieraiden ilot tuntua mahtavalta ja surut niin ikäviltä.
 
Iitu: Pahoittelut negasta :hug:

Täälläkin testi tehty ja nega, kuten arvata saattoi. V*%#uttaa
:( Vuotoa tulee niukasti, mutta kunhan tässä lopetan lutinukset niin eiköhän se sieltä ala. Ottaa rankasti päähän, se että jos siirto tehtiinkin liian myöhään. Eli 2 päiväinen alkio 5 päivää ovis plussasta. Eli 10 päivää ennen menkkoja. Per%#le, mitä enemmän sitä ajattelen, sitä vakuuttuneempi olen, ettei alun perinkään voinut olla mitään mahdollisuutta. Lääkäri tuhlasi yhden top alkion.
Ja jottei liian helpolla pääse, vauva/raskaus uutisia tulee joka puolelta. Niin ja mies on sitä mieltä, että enää ei yritetä, vaikka huuruneniä pakkasessa onkin. Että eipä enää paremmin voisi mennä. ...vetti!

Anteeksi purkautuminen :(
 
Surettaa kaikkien negan testanneitten puolesta. Olette ajatuksissani.

Melindan mietteet kuulostivat tutuilta. Mulla nyt ei ollut mitään ruusuista kuvaa vauvan kanssa olemisesta enkä mitään autuutta odottanut (en ole koskaan ollut mikään vauvaihminen eikä tähänastinen kokemus ole sitä tilannetta muuttanut), hirveän tiukoilla eka vuosi esikoisen kanssa oltiin. Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa kun ajattelin, että kyllähän mullekin luontoäiti aika selvin keinoin vihjasi, ettei mun pitäisi tässä elämässä päästä lisääntymään, niin miksi piti väen vängällä niissä hoidoissa sitten käydä. Ja parisuhde oli sillä tasolla, että ajatus yksinhuoltajuudesta houkutteli kovasti, kun silloin ei olisi tarvinut kuunnella kuin sen vauvan parkumista päivät yöt läpeensä eikä vielä aikuisen miehen kitinää siihen päälle. Että ei tosiaan ensi kuukausina mitään rakastavaa äiti-lapsi suhdetta pässyt meilläkään kehittymään.

Ja mun pelot huonojen munasolujen seurauksista jatkuu siis YHÄ, lapsella ikää tänään 1v 8kk. Olen sata kertaa sen taannoisen plussaamisen jälkeen kuvitellut, että seuraava etappi on se, jolloin pääsen tästä helvetillisestä pelkäämisestä (nt-ultra, rakenneultra, synnytys, vatsalleen kierähtäminen, konttaaminen… aina olen ajatellut, että kunhan sinne asti päästään, voin luottaa siihen, että kaikki on tämän lapsen suhteen hyvin ja se on ns. terve lapsi). Viime vuoden mittaan olen hiljalleen alistunut siihen, että sitä pelotonta elämää ei tule ikinä enää. Vasta tuon täysi-ikäistyttyä saa varmuuden, seurasiko huonoista muniksista kehitysongelmia tai jotain muuta.
 
Ja heti perään sitten Nipsullekin pahoittelut :(

Eikä tarvitse kenenkään anteeksi pyydellä avautumistaan, sitä vartenhan täällä kirjoitellaan.

Niin tutulta kuulostaa Aleksan ja Melindan mietteet! Mä en ole myöskään mikään vauva-ihminen (kauhea tunnustaa, kun kerran hoidoissa käydään :ashamed:) ja monesti olen miettinyt, olenko voinut aiheuttaa lapselle jotain vahinkoa, jos en ole ollut mikään läheinen äiti. Meille syntyi hyvin herkkä koliikki-vauva, joten vauvavuosi oli kyllä melkoinen. Useamman kerran tässä hoitojen aikana on tullut mietittyä, että olenko aivan varma siitä, että haluan kokea tuon uudestaan, mutta jostain se sisaruskaipuu vain kumpuaa.

Nipsu: huomaan että mullakin on hirveä tarve löytää aina joku, mitä syyttää hoidon epäonnistumisesta. Miten olisikaan voinut käydä, jos heti ekassa yrityksessä olisi ollut kilpparilääkitys käytössä tai kolmannessa vaidettu hormoni toiseen niin kuin itse toivoin. Ja se fragmentaatio... saattaa kuulemma johtua ICSIstä, eli joku kesäharjoittelija on siellä tumpeloinut meidän solut elokuussa. Itellä on jatkuvasti sellainen olo, että klinikka on mokannut kaikissa hoitoa koskevissa päätöksissä, alkaen siittiöiden pakastuksesta, mutta helppohan se on jälkikäteen sanoa. Jos kaikki olisi mennyt hyvin, varmaan ylistäisin meidän klinikkaa, mutta nyt en kyllä pysty siihen.

Meillä on maanantaina seuraavan IVF/ICSIn suunnittelukäynti, vaikka hoito alkaa vasta maaliskuussa. Katsotaan joko siellä nyt suostuttaisiin muuttamaan kaavaa/hormonia.
 
Pahoittelut Iitulle!

Miten niitä plussia ei oikeesti ala tulla tähän ketjuun. Kaikilla kuitenkin on jo yksi lapsi!

Käytiin eilen niissä kromosomi-verikokeissa. Kävin miettimään, että entä jos niistä löytyykin jotain. Se olis ehkä ainoa syy, miksi suostuisin jättämään hoidot tähän. Sit haluaisin seuraavaksi miettiä adoptiota. Meidän perheessä on paikka toiselle lapselle. Jotenkin en vaan pysty luovuttamaan vielä, vaikka jo 5 alkionsiirtoa tehty. Me kuitenkin on onnistuttu jo kerran! Mun järkeen ei käy, et se ei onnistuis uudestaan. Ellei sitten löydy joku syy jostain. Asian hyväksymistä ei helpota, et esikoisen kanssa on mennyt niin hyvin. Tää on niin epäreilua. Ja vaikuttaa niin vahvasti arkeenkin. Tuntuu, et mieli on usein maassa epäonnistumisten takia. Hyvä ystävä on raskaana, mut en osaa olla hänelle tukena. Inhottaa nää kateuden tunteet. Mut ei auta kun yrittää ja toivoa parasta.
 
Olen todella pahoillani negoista Iitu ja Nipsu! :(
Tutun kuuloisia ajatuksia monella. Kyllä tämä lapsettomuus on kova itsetutkiskelun paikka ollut ainakin minulle, mielelleni ja parisuhteellemme.
Jotenkin ajattelen, että jos tästä selvitään, niin selvitään kyllä monesta sen jälkeen. Minullakin oli harhakuva, että ensimmäisen jälkeen tämä olisi helpompaa ja kyllä kroppa muistaisi kuinka toimia. Ketunmarjat, vaikeammaksi tämä vain meni..:ashamed:

Tamtam pp1
 
Kiitos kaikille! Ihanaa että olette olemassa.
Vuodatan minäkin, esikoisen vauva-aika oli ihanaa, mutta mä erosin lapsen isästä kun tyttö oli vuoden. Nyt hän on teini ja olen sata kertaa itkenyt että miten tein väärin, kun lapsi kaipaa paljon isäänsä. Onneksi heillä hyvät välit ja tapaavat paljon, myös mulla ex-mieheen hyvät välit. Silti, miksen antanut lapselle ehjää perhettä. Sitte tuli uusperhe ja aina ajattelee että osasinko nauttia tarpeeksi pikkulapsi-ajasta. Olin tosi nuori silloin. Ja kuinka sitä nyt kaipaisi!!

No, toiseen asiaan. Lääkäri heti pahoitteli kovin kun kuuli tuloksen. Oli sitä mieltä että PAS kokeillaan luonnolliseen kiertoon. Mulla ei oo hajuakaan siitä! Mitä kokemuksia teillä on? Pienentääkö se mahiksia vai onko prosentit samat? Apua. Eli ei näistä menkoista vaan seuraavista noin 16.päivän kieppeillä ois siirto. Kertokaa jos on kokemuksia, onhan täällä usealla tehty luonnolliseen kiertoon.
 
Huh, mä oon ihan lamaantunut näistä negoista. Mä olin ihan varma että joku teistä kolmesta plussaa... Tosi paha mieli teidän kaikkien puolesta, ihan itku meinas tulla kun luin nää suru-uutiset. Ei vaan pysty käsittämään tätä.

Iitu78, mun blasto-kaima. Miten voi olla että 2 huippu-blastoa siirrettiin, eikä kumpikaan kiinnittynyt. Käsittämätöntä! Pistää kyllä paniikkia tännekin, eikö ne blastot olekaan niin hyviä? Tsemppihaleja, ja katse eteenpäin. Onneksi pakkasessa on vielä huurunenät odottamassa. Tosta luonnonkiertoon tehtävästä passista, meidän pas-poikahan tuli just sellaisella. Mitä oon lukenut tutkimuksia blogeja ja keskusteluja, nykyään ja tulevaisuudessa vielä enemmän pyritään tekemään pas luonnonkiertoon, koska alkion kiinnittymisprosentit ovat korkeampia, kun keho on luonnollisessa tilassa eikä ole tankattu ylimääräisiä hormoneja. Toki kaikille se ei ole mahdollista, mutta jos oma kierto toimii, niin ehdottomasti pas luonnolliseen kiertoon.

Miten se toimii? No, käydään ultrassa sopivassa kohtaa kiertoa (mulla kp 10), jossa tarkistetaan tilanne, että ovulaatio tekee tuloaan ja että limis on ok. Sit jos kaikki on ok, bongaillaan ovistesteillä ovista ja kun plussa tulee, siirtoon sen mukaan minkä ikäinen alkio on. Joten jos sulla 5-päiväinen alkio, vois luulla että siirto on oviksesta 5 päivän päästä.

Nipsu, olen sun kanssa samaa mieltä tosta siirtoajankohdasta. Musta se kyllä siirrettiin liian myöhään. On voinut vaikuttaa limakalvoon. Missä olittekaan hoidossa?
 
Aivan uskomatonta, ettei kenelläkään tärpännyt! Pahoittelut kaikille.

Minä Nipsun tavoin mietin tuota siirtopäivää, kun mullahan siirrettiin myös 5 päivää ovisplussan jälkeen. Ollaan Nipsun kanssa molemmat Oyssissa hoidossa. Nyt on alkanut jo tiputtelemaan, mutta su tai ma ei saisi kuukautiset alkaa tai tulee taas siirto viiden päivän päästä olettaen, että ovisplus tulee samaan aikaan kuin joulukuussa. Tällä kertaa kyllä haluaisin tietää, että on varmasti tutkimustuloksia aiheesta ja että mahdollisuudet on yhtä hyvät kuin aikaisemmin siirrettäessä. Lisäksi tikuttelen ovista aamuin ja illoin, jos vain saisin siirron siten ennen viikonloppua.

Mulle on myös koko ajan sanottu, että pas tehdään luonnolliseen kiertoon, jos mahdollista, koska silloin on paremmat mahdollisuudet onnistua.
 
Viimeksi muokattu:
Tulevat hoidot:

Armi74..................1. IVF 3. PAS......... vko 7/14?
joku_raja...............1. IVF 2. PAS......... helmikuu 2014
Tamtam.................2. IVF
Ciram....................4. ICSI ................. kesäkuu 2014
Melinda84..............2. ICSI 2. PAS............helmi-maaliskuu 2014
Aleksa2…………………..2. IVF……………………….huhtikuu 2014
jauhopeukalo..........4.ICSI+TESA............helmikuu 2014


Piinailijat:......................Testi:

Kirsi76...........................5.2
Popcorn78......................7.2.
Tamtam.........................14.2

Plussanneet:
 
Heipä hei kaikille!

Ensin pahoittelen tätä huikeaa nega-aaltoa mikä täällä on käynyt :hug:

Olen tarkoituksella pitänyt hieman etäisyyttä kaikkeen hoitoihin liittyvään mut nyt ei enää voi. Eilen otin viimeisen primolutin ja menkkojen pitäisi alkaa viim. keskiviikkona jolloin 0-ultra. Punktio suunniteltuna viikolle 8 ja olen yrittänyt järjestellä muita perhettämme koskevia asioita pois siltä viikolta. Yhtä hyvä tuuri ku ois lotossa ku elämässä tällä hetkellä nii miljonäärejä oltais....
 
Jauhopeukalo, tervetuloa taas ja tsemppiä uuteen kierrokseen!
Popcorn, kiitos kun valaisit mua ja kiva kuulla hyvää aiheesta. Joo, niin mäkin luulin että nyt on "varmat alkiot" kun oli AA ja BB-luokan blastot kyydissä. Mutta ei. En vain tajua miten tuo ovisplussa toimii, kun mulla ei ovista joka kk ole. Kasvaako limis silti?? Mikä teidän mielestä on se ihanteellisin siirtopäivä? kun en tajua miten se lasketaan. Ultra pitäis olla kierron 2.ja 10.pv. Kyllähän se kuulostaa järkevältä, että mahikset ois paremmat luonnolliseen kiertoon kun ei tartte käyttää tuota hormonimäärää. Seuraavaa hoitoa odotellessa..ja niin toivoen että joku täällä plussaisi!
 
Jauhopeukalo, tervetuloa taas piinailemaan! Ei täällä hauskaa ole, mutta vertaistukea löytyy... ;)

Iitu, kyllä mun mielestä oviksen pitää tapahtua että siirto voidaan tehdä. Tarkista vielä lääkäriltä ja kerro että sulle ei ovis tule joka kuukausi.
 
Mulla ihan sama homma, ettei ovulaatio todellakaan tapahdu kun muutamia kertoja vuodessa. Sitä ihmettelin tässä viimeisimmässä PASsissa, että jos on lääkkeellinen kierto niin tarkoittaako se automaattisesti, että ovulaatio tapahtuu? kun ei tarvinnut sitä tikuttaa.. Lääkkeinä siis progynova ja Lutinus/Lugesteron. Ei mitään irrotuspiikkiä ym.

Aleksa mä niin samaistun kaikkeen mitä sanoit. Pelko persiissä, kun alkio "väkisin tehty" ICSIllä on ja pysyy. Mun ja mun miehen ei oo vaan tarkotus lisääntyä yhdessä. Jospa nää ajatukset ajan myötä poistuisi..
 
Melinda, meillä taas lääkkeellisessä kierrossa vissiin just ehkäistään oma ovulaatio (ultrassa seurataan ettei ole follikkeleja) ja lääkkeiden tarkoitus on vain kasvattaa kohdun limakalvo samaan tilanteeseen kun se olisi luonnollisen ovulaation aikaan. Sama kai pätee lääkkeelliseen PASsiinkin. En sit tajua että onko niin että munasolun ei tarvii irrota (ovulaatio) vaan riittää että PAS tehdään oikeaan aikaan kiertoa limakalvoa ajatellen. Kyllä munkin lääkäri tietää etten ovuloi säännöllisesti.
 
Mä olen kyllä ymmärtänyt niin, että luonnolliseen kiertoon tapahtuvassa passissa ovulaatio pitää ehdottomasti tapahtua eli ovisplus pitää saada tai siirtoa ei tehdä. Mulla vielä ennen siirtoa lääkäri tarkisti asian ja samalla kommentoi, että limakalvokin on muuttunut, kuten ovulaation jälkeen kuuluu tapahtua.
 
Tulevat hoidot:

Armi74........….……...1. IVF 3. PAS...………….…..... vko 7/14?
joku_raja…...…........1. IVF 2. PAS………………….... helmikuu 2014
Tamtam......…….......2. IVF
Ciram.........……….....4. ICSI .........………………...... kesäkuu 2014
Melinda84......…….....2. ICSI 2. PAS...……………......helmi-maaliskuu 2014
Aleksa2…………..…....2. donor-IVF…………………..….huhtikuu 2014
jauhopeukalo………...4.ICSI+TESA....... ….……..…...helmikuu 2014
Iitu78…………2.luovutettu munasolu -hoito, 1.PAS….maaliskuu 2014

Piinailijat:......................Testi:

Kirsi76...........................5.2
Popcorn78......................7.2.
Tamtam.........................14.2

Plussanneet:
 
Viimeksi muokattu:
Tulevat hoidot:

Armi74........….……...1. IVF 3. PAS...………….…..... vko 7/14?
joku_raja…...…........1. IVF 2. PAS………………….... helmikuu 2014
Tamtam......…….......2. IVF
Ciram.........……….....4. ICSI .........……………….......kesäkuu 2014
Melinda84......……....2. ICSI 2. PAS...…………….......helmi-maaliskuu 2014
Aleksa2…………..….....2. donor-IVF…………………....….huhtikuu 2014
jauhopeukalo………....4.ICSI+TESA..... .. ….……..…...helmikuu 2014
Iitu78…………2.luovutettu munasolu -hoito, 1.PAS….maaliskuu 2014
Neitoperho.............4.ICSI................................maalis-huhtikuu 2014

Piinailijat:......................Testi:

Kirsi76...........................5.2
Popcorn78......................7.2.
Tamtam.........................14.2

Plussanneet:
 
Meillä kaikki pas-siirrot on tehty lääkkeelliseen kiertoon, joka onkin sinänsä kauhean helppo ajoituksen kannalta.
Nyt lääkäri kysyi, että onko minulla tasainen kierto ja onhan minulla. Hänen mielestään nyt voitaisiin sitten tehdä mahdolliset siirrot omaan kiertoon, koska sen jälkeen tukilääkitystä ei tarvitse käyttää kuin sen pariviikkoa kahdentoista sijasta..
Hieman itse sitä epäilin ja kyselin joutuuko sitten kauheasti tikuttelemaan sitä ovisplussaa. Lääkäri kuitenkin sanoi, että ensin käydään ultrassa, jossa varmistetaan folliikkelin kasvu ja sitten voidaan laskea ovulaatiopäivä, joka voidaa laukaista myös pregnylillä.
Tämä kuullosti minusta paljon mukavammalta vaihtoehdolta, kuin oviksen metsästäminen.. :)
 
Nipsu, pahoittelut vielä negasta! Ei meidän kolmikolla hyvin mennyt..Onko tosiaan tilanne se, ettei mies suostu enää hoitoihin vaikka pakkasessa ois alkioita?? Tuo ois ihan kauhee tilanne..ottaisin varmaan kaikki mökötys-kiristys keinot käyttöön.
Täällä oottelen menkkoja..kai ne kohta alkaa..alkais ny, ni vois sitte odotella seuraavia ja pääsis kokeilee sitä luonnonkierron Passia, jos se nyt mulle mitenkään on mahdollista. Oviksen pyydystelyssä voi vierähtää..vaikka vuosi tai jotain..
 
Aleksa TESA on miehelle tehtävä kivespunktio. Viimeks oli tiukkaa löytää hyviä siittiöitä mut edellisellä kerralla ku tehtiin kaksi TESAa puolen vuoden sisään jälkimmäisen tulos oli parempi. Nythän ei välissä ole kuin 4kk nii toiveet senkin vuoksi korkealla...

iästä oli tuolla aiemmin ollut puhetta. Itse olen 25 ja mies on 44. Mies on uusintakierriksella ja varsinainen syyhän meillä on miehelle edellisen liiton aikana tehty sterilisaatio. Ongelmaa hoitojen aikana on aiheuttanut myös miun munasarjat joissa hieman monirakkulaisuutta. Innostuivat viimeksi liikaa pitkästä kaavasta joten nyt mennään lyhyellä, jonka luulin olevan mahdotonta meille epäsäännöllisen kieron vuoksi.

Listaan laittamani 4.ICSIin sisältyy myös ne millä esikoista yritettiin, oliko näin tarkoitus?

Suksia kokeilin tänään 10 vuoden jälkeen ja olipa ihana kokemus. Ainoa asia esikoisen lisäksi mistä jotain iloa saa.
 
Jauhopeukalo, mä en ole tuota TESA-lyhennettä kuullut, vaikka miehelle toki tehtiin kivesbiopsia silloin kun vielä eläteltiin toiveita yhteisestä biologisesta lapsesta. Miehen puheessa kyseinen toimenpide tosin kulkee yhä nimellä palliammunta.

Niin ja toisella kierroksellaan sekin, edellisestä avioliitosta sillä on biologinen lapsi eksänsä kanssa. Minne lie joka ikinen siittiö siinä välissä sitten hävinnyt. Ja ikäero teillä näyttäisi olevan vain vuosi enemmän kuin meillä.

Mä muuten taas jätin ekan kierroksen hoidot listasta pois, olisko ne kuulunut näkyä siellä myös? Sit meillä oltais tekemässä seuraavaksi huhtikuussa viidettä IVF:ää.
 

Yhteistyössä