Paljonko teidän taloudessanne on rahaa/omaisuutta?

  • Viestiketjun aloittaja "Lellu"
  • Ensimmäinen viesti
eerrrrrr
Alkuperäinen kirjoittaja äitee myös;30700458:
Ei ole kiire maksaa pois näillä koroilla. Eikä toisaalta haluta vielä tilanteeseen, että tili on lähes tyhjä. Meillä on iso kuukausittainen liikevaihto.
Se ettei näillä koroilla lyhennä lainaa on toki ok, mutta koska ei tililtäkään saa korkoa, tulisi rahoista ainakin osa sijoittaa pörssiiin tms
 
"Realisti"
[QUOTE="Katja";30697525]Mä en oikeasti tunne KETÄÄN kenellä jäisi nettopalkka käteen yli 2000e! Mä en jaksa kuin ihmetellä kuin ihmetellä miten muka keskipalkka Suomessa on brutto 3000[/QUOTE]

Et tunne ketään insinööriä tai ekonomia tai lääkäriä? Tai edes sairaanhoitajaa?
 
äitee myös
Se ettei näillä koroilla lyhennä lainaa on toki ok, mutta koska ei tililtäkään saa korkoa, tulisi rahoista ainakin osa sijoittaa pörssiiin tms
Tämä on tällainen välivaihe. Lainat on tarkoitus maksaa piakkoin pois. Minä en ole vielä löytänyt sijoitusta, jossa olisi lyhyellä aikavälillä varma tuotto (=riski nolla). Noista en ole valmis uhraamaan euroakaan. Ne on kovalla työllä ansaittuja rahoja.
 
"viekku"
No meillä on noin 180 000e arvoinen talo ja tontti sekä kaksi velatonta uutena ostettua ja edelleen uudehkoa, mutta kuitenkin edullista autoa (Nissan ja Renault). Sijoituksia ja säästöjä on vain muutaman satasen edestä tällä hetkellä, koska rempattiin kesällä taloa ja käytiin kahdesti ulkomailla tässä vuodenvaihteen molemmin puolin. Luottokorttivelkaa molemmilla on muutamasta satasesta muutamaan tonniin. Asuntovelkaa noin 145 000e. Tulot mulla 1800e/kk ja miehellä 2200e/kk, nettona siis. Lapsia yksi.
Ap ei kerro missä he asuvat, mutta jos missä tahansa isommassa kaupungissa, voisi olla teillekin kateellinen. Miksi te saatte asuta omassa talossa omalla tontilla, kun esim. täällä meillä päin tuolla hinnalla saa juurikin tuon 100m2 rivariasunnon. http://kaksplus.fi/images/icons/icon6.png
 
sddddddddddd
Alkuperäinen kirjoittaja äitee myös;30700628:
Tämä on tällainen välivaihe. Lainat on tarkoitus maksaa piakkoin pois. Minä en ole vielä löytänyt sijoitusta, jossa olisi lyhyellä aikavälillä varma tuotto (=riski nolla). Noista en ole valmis uhraamaan euroakaan. Ne on kovalla työllä ansaittuja rahoja.
Lyhyt aikaväli ei ole oikea tapa laskea edes odotettua tuottoa.
 
osarilla vaan..
Mitä työtä teette kellä nettotulot 2000-2500 tai enemmänkin?

Mä teen kolmivuorotyötä ja käteen jää se 1500-1800€. Olisin kyllä valmis opiskelemaan lisää jos se takais paremman toimeentulon.
 
masentaja
Ikää meillä 23 ja 24. omakotitalo arvo 220t ja velkaa 190t. auton arvo 12000€ Lisäksi sijoitusasunto jonka arvo noin 8000€ josta velkaa 50000€ jonka tulot/menot +-0, lainahan siinä lyhenee koko ajan.
 
"..."
Mä aloitin viime kesänä "kolmannen elämän" eli pistettiin miehen kanssa lusikat jakoon ja otin lapset mukaan. Tuossa prosessissa kului sekä omat että vieraat rahat. Siispä mun tilanne:
- rahastoissa n. 600€
- lapsilla tileillä muutama satanen
- lainoja yhteensä n. 22 000€ (pankista, luottokortti, auto)
- tulot: palkka n. 1600€, minimielarit, asumistukea muutama kymppi, lapsilisät, satunnaiset hoitsun keikkapalkkiot

En matkustele vuosittain, lapset ovat ravanneet vuosittain Saksassa, koska siellä asuu veljen perhe ja yhdessä ollessa käytiin siellä vuosittain. Ajatus ja pyrkimys ois jatkaa tuota Saksassa käyntiä.

Ajan kalliimpaa autoa, kuin ikinä ennen. Mutta tarvitsen auton sekä päivätyössäni että oman yrityksen pyörittämisessä. Asun myös tilavammin kuin ikinä, mutta vuokralla. Sisustan asuntoa jatkuvasti, mutta 99% sisustustuotteista on peräisin tori.fistä (olen todella tarkka mitä sieltä kotiin kannan).

Itselleni en oikein osaa ostaa vaatteita, mutta merkkilaukkuja ostan käytettynä. Lapsille ostan sekä käytettyä että uutta tavaraa ja vaatetta, mutta ulkovaatteet ostan uutena. Lasten merkkeinä Name it, Lindex, HM, talvikengät Superfit, kesäkengät mistä vaan.

Ruuassa säästän niin, että ostan vain sellaista ruokaa mikä meillä oikeasti menee suuhun eikä roskiin. Hedelmiä ja vihanneksia on aina eivätkä ole kausituotteita.

Periaatteessa tällä hetkellä säästämistä enemmän keskityn talouteni tasapainottamiseen ja jos pysyn suunnitelmissani, olen velaton 3 vuoden päästä. Enkä silti koe kituuttavani, en ole kade muille enkä harmittele miten vähän on säästössä. Elämä on valintoja :)
 
Tyhmyydestä saa maksaa
Ihmisillä on kyllä ihan suhteettoman suuria autovelkoja. 66 000 e velkaa autosta on jo pienen yksiön verran, ja auton arvo ei tasan kasva millään markkinoilla. Tuollaista lainaa joutuu jo maksamaan aika suuren kuukausierän takaisin, joten ei ihme, ettei monelle jää mitään säästöön ja kitkutellaan. Esimerkkilaskelma 10 vuoden maksuajalla Nordean lainalaskurilla. Laina-ajalta menee myös ihan kelpo pikkuauton verran korkoja ynnä muita kuluja. Mitä iloa on ajaa kalliilla autolla, jos koko elämä on sitten pelkkää makaronin syöntiä ja ihmettelyä, että miten muilla on varaa...

Lainan määrä 66000 euroa
Laina-aika 10 vuotta
Kuukausierä 637 euroa
Erien lukumäärä 120 kpl.
Korot laina-ajalta yhteensä 10476 euroa
Todellinen vuosikorko 3,21 %
 
"Inkeri"
Mitä työtä teette kellä nettotulot 2000-2500 tai enemmänkin?

Mä teen kolmivuorotyötä ja käteen jää se 1500-1800€. Olisin kyllä valmis opiskelemaan lisää jos se takais paremman toimeentulon.
Mun mies on insinööri (AMK) ja bruttopalkka hieman yli 5000. Mä olen sosionomi (AMK) ja bruttopalkka ja peruspalkka on 2500, mutta teen kaksivuorotyötä, joten käteen jää yleensä tuo 2000-2500. Riippuu lisistä.
 
Asutaan vuokralla ja omaisuutta on tasan kahden auton verran joiden arvo on yhteensä noin 2000e. Tileillä on tällä hetkellä 100e. Lapsilla on isovanhempien tallettamia rahoja säästötileillään tuhansia, mikä on hyvä niin saavat sitten ajallaan ajokortit ym.
 
"Wiola"
Mitä työtä teette kellä nettotulot 2000-2500 tai enemmänkin?

Mä teen kolmivuorotyötä ja käteen jää se 1500-1800€. Olisin kyllä valmis opiskelemaan lisää jos se takais paremman toimeentulon.
No mies on automyyjä Toyota liikkeessä tienaa reippaasti yli 2000. Mä olen valokuvaamossa töissä ja käsittelen kuvia, otan kuvia, oon kassalla ja mitä milloinkin. Brutto 2580e.
 
Lilli.P
-minä 28v tradenomi ja tilitoimistossa töissä ja palkka bruttona 3480e/kk
- mies töissä puhelinoperaattorin teknisessä asiakaspalvelussa (koulutukseltaan datanomi) ja palkka riippuu bonuksista, mutta keskimäärin 3500e paikkeilla
- esikoinen syntyy heinäkuussa
- omistusasunto kerrostalossa 80m2 ja ostohinta oli 210.000
- lainaa 150.000
- kaksi velatonta vanhempaa autoa
- osakkeita ja rahastoja ja metsää noin 70.000, joista osa perinnön ansiota
-tileillä noin viisi tonnia kummallakin
 
"vieraana"
Luin vain aloituksen, ja ihmettelen tosi paljon. Yhden ihmisen palkalla kaikki tuo, ja aloittajan mielestä se on huonosti. Tervetuloa todellisuuteen, monella perheellä on se tilanne että ei ole mahdollista hankkia kaikkea tuota vaikka molemmat kävisivät töissä. Yksinhuoltajilla voi olla rahallisesti todella tiukkaa, ei siinä tarvitse mitään ulkomaanmatkoja välttämättä edes harkita.
 
"mamma-"
Ei aloittajan tilanteessa ole mielestäni mitään ihmeellistä, hänhän on ollut opiskelija ja kotiäitinä. Ei silloin ole mitään tulojakaan, mistä voisi säästää.

Meillä 2 lasta, omakotitalo Tampereella. Ei mikään uusi, mutta veikkaisin tämän hetkiseksi arvoksi vähän päälle 200 000. Lainaa jäljellä 95 000 euroa. Ollaan tosi säästäväisiä, ollaan saatu kaikki isommat remontit (katto, keittiö ym.) tehtyä omilla säästöillä. Nettotulot 4500 e kk minulla ja miehellä, lisäksi vuosittain kummallekin tulee bonuksia muutamalla tuhannella (tänä vuonna yhteensä 4000 euroa), näillä rahoilla ollaan matkusteltu. Ruokaan meillä menee tosi vähän rahaa (ehkä 400 e kk) , en välitä mistään ihmeellisestä sapuskasta. Arkisin keittoja ja laatikkoruokia, paljon hedelmiä, ruisleipää ja perusjugurttia. Viikonloppuisin ehkä jotain noutoruokaa tai vaikka pihviä ja kermaperunoita, itse tehtynä ei paljoa maksa. Ravintolassa käydään aika harvoin koko perheen voimin, itse pääsen työpaikan kautta usein ulos syömään eli siitä ei tarvitse erikseen maksaa. Merkkivaatteista en ole kiinostunut, niihin ei mene rahaa. Töissä mun pitää pukeutua jakkupukuun, mutta yksi kestää helposti pari vuotta, riittää kun välillä uusii aluspaitoja :)
 
Dkfjdkk
Ollaan molemmat valmistuttu yliopistosta (iät 46 ja 47 v), bruttotulot yhteensä on noin 11 000 e / kk.
Omaisuutta on:
-Ok-talo arvo n. 300 000 ja mökin arvo suurinpiirtein saman verran
-eläkerahastot noin 85 000 e
-osakkeita, arvo noin 40 000 e
-2010 vm tila-auto (arvo ehkä 15 000 e?)

Lainoja jäljellä vähän yli 300 000 e. Lainaa on paljon, se on otettu koska olemme juuri ostaneet mökin ja asuntolainaa on myös hiukan jäljellä.
 
"Laku"
Mies insinööri amk ja brutto 4800e ja minä hoitoalalla ja brutto 2200. Lapsia kaksi.
Meillä on omakotitalo, jonka arvo on noin 450.000 ja lainaa 150.000e. Autoja meillä on kaksi, joista toinen viitisen vuotta vanha "pikkuauto" ja miehen farmari volvo -08.
Matkustelemme paljon, panosta sisustamiseen ja meillä ostetaan paljon merkkivaatteita. Mulla on paljon luksuslaukkuja ja käyn kampaajalla oikeastaan kerran kuukaudessa. Meillä kaikilla on harrastuksia.
Miehellä on erilaisia sijoituksia noin sadan tuhannen edestä ja käteisvaroja varmaan noin 30 tonnia. Mulla on perittyä metsää noin 60t edestä, osakkeita kolmella tonnilla ja käteisvaroja ehkä kymppitonni. Kummallakin lapsella on tilillään noin kymppitonni ja lasten iät pian 6v ja pian 9v.
Mä olen 27v ja mies 41v.
 
"yyhoo"
No, mikä lasketaan "omaisuudeksi" - auto ja asunto(ko)? Eli "kiinteää omaisuutta" ei ole muuta. Rahaa on sen verran, mitä kuukausittain tulee ja menee. Säästöjä tällä hetkellä ei ole juurikaan, kun tuli hljattain ylimääräisiä menoja ja jouduin käyttämään siihen. Mutta pyrin kyllä laittamaan säästöön aina jotakin, kun vaan liikenee - tosiaan niitä isompia yllättäviä juttuja / ylimääräisiä menoja (auto, kodinkoneet tmv hajoaa) varten.
 

Yhteistyössä