Paljonko teidän taloudessanne on rahaa/omaisuutta?

  • Viestiketjun aloittaja "Lellu"
  • Ensimmäinen viesti
"Lellu"
Musta tuntuu, että kaikilla muilla on paljon enemmän rahaa, kuin meillä. Tottakai on olemassa paljon köyhempiäkin, mutta keskiverto kolmekymppisillä tuntuu pyyhkivän paljon paremmin. En mä nyt tästä pulttia ota, mutta joskus tuntuu vaan, että kaikilla muilla on varaa vaikka mihin ja meillä ei oikein mihinkään.

Asutaan omistusasunnossa, rivari 100m2 ja lapsia kaksi 2,5v ja 8v. Mä olen vielä kotona kuopuksen kanssa ja lasten välissä opiskelin. Mies on sähköasentaja ja välillä ollut huono työtilanne, mutta tällä hetkellä töissä. Lainaa meillä on yli 150.000. Autosta ei ole koskaan ollut lainaa, mutta se on käytettynä ostettu. Meillä on ihan peruskiva koti, löytyy ipadi, älyluurit, xbox yms hilavitkuttimet. Mutta rahaa ei säästössä ole kuin max 3000e ja koko perheellä siis tuo yhteensä.. Lapsilla on lompakoissa joitain kymppejä. Monipuoliseen ruokaan meillä on rahat ja lasten harrastuksiin, mutta muuten joudutaan kyllä säästää kaikesta. Vaatteet ostetaan lähinnä kirpparilta tai h&m:ltä tms. Ulkovaatteet ja kengät ehkä vähän laadukkaampina. Kuopus ei ole käynyt koskaan ulkomailla ja esikoinen Tukholmassa ja Berliinissä.
Jos jokin kodinkone hajoaa, niin on kyllä rahaa hakea uusi, mutta sitten seuraava kuukausi kyllä eletään aikalailla kädestä suuhun.
Säästöön jää vähän, mutta joulu ja kesälomat vie aina ne säästöt.

kaikki muut matkustelee monta kertaa vuodessa ulkomailla ja suomessa, on viimeisen päälle sisustetut kodit, perheissä kaksi autoa, merkkivaatteita, syödään hyvin, kaikki harrastaa ja yksi pesukoneen uusiminen ei tunnu missään.
 
"Late"
Teillä on vain pienemmän tulo? Sinä opiskelija ja sitten kotona lapsen kanssa ja mies perus duunari? Tulonne ovat varmasti reilusti pienemmät, mitä keskiverto perheellä, joten siksi monilla on enemmän?
 
Pienet menot
Asun vuokralla, koti-irtainta jolla ei ole sanottavaa arvoa - joitakin satasia max.1500 euroa, autona Volvo vm. 2000 jonka arvo noin 3000 euroa ja käteistä rahaa pankkitileillä noin 300000 euroa.

Olen 46-vuotias mies, ikisinkku, lapseton, rakennusalalla työssä suorittavassa portaassa.
Säästöön jää joka kk noin 1500 euroa.

Työskennellä aion vielä noin 10 vuotta ja sitten saa olla mun osalta.
 
"kaikki muut matkustelee monta kertaa vuodessa ulkomailla ja suomessa, on viimeisen päälle sisustetut kodit, perheissä kaksi autoa, merkkivaatteita, syödään hyvin, kaikki harrastaa ja yksi pesukoneen uusiminen ei tunnu missään. "

Eipä oo kyllä mun tutavapiirissä yhtäainutta perhettä, jolla ois rahaa tai aikaa matkustella useamman kerran vuoden aikana.
 
"Kerttuli"
"kaikki muut matkustelee monta kertaa vuodessa ulkomailla ja suomessa, on viimeisen päälle sisustetut kodit, perheissä kaksi autoa, merkkivaatteita, syödään hyvin, kaikki harrastaa ja yksi pesukoneen uusiminen ei tunnu missään. "

Eipä oo kyllä mun tutavapiirissä yhtäainutta perhettä, jolla ois rahaa tai aikaa matkustella useamman kerran vuoden aikana.
Me matkustellaan useita kertoja vuodessa. Kotimaassa käydään usein pienillä kaupunkilomilla, kylpylässä, laskettelemassa, mökillä tms. Risteilyillä käydään noin kolme kertaa vuodessa. Perheen käydään ulkomailla kerran tai kaksi vuodessa, mies kaveriporukalla kerran vuodessa katsomassa valioliigaa Englannissa ja mä teen kerran tai kaksi vuodessa omien kavereiden kanssa ulkomaanreissun. Tukholmassa ja/tai Tallinnassa käydään aika useasti.

Meidän tuttavapiirissä matkustellaan paljon. Työpaikallani oikeastaan kaikki reissaavat ulkomailla vuosittain, osa useammin ja suurin osa reissailee kotimaassa tämän tästä. Olen töissä paikassa, jossa henkilökunta on koulutukseltaan sosionomeja tai sairaanhoitajia, eli ihan tavallinen työpaikka. Osalla toki mies esim. insinööri tms, joka varmaan tienaa ihan hyvin ja kenenkään perintöjä tai sijoituksia en tietenkään tiedä.
 
urpoturbo
Mihin sitä omaisuutta pitäs kerätä? Käärinliinoissa ei ole taskuja
Syitä miksi säästän

- äkillinen sairastuminen tai työttömyys
- kodin remontit, kodinkoneiden vaihto jne
- lasten ajokortit
- auton huollot, uudet renkaat ja joskus se autokin pitää uusia, vaikka ei kirjaimellisesti uutta ostaisikaan
- matkustaminen joskus johonkin pidemmälle lomalle ja kauas Suomesta

Nuo nyt ekana tuli mieleen.
 
"ööööö"
Te jotka ette säästä, niin ettekö te koskaan aio uusia esim. autoa tai eikö teidän autoihin koskaan pidä ostaa uusia talvirenkaita tai vaihtaa vaikkapa rikki mennyt tuulilasi? Eikö teillä hajoa esim. pesukone ja onko työttömyys tai vaikkapa työkyvyttömyyseläke jotenkin ihan täysin poissuljettu kohdallanne? Eikö olisi kiva, jos voisi lapsia auttaa, kun opiskelevat ?
 
"Wilma"
Kuten joku jo sanoi, niin teidän perheen tulot lienee reilusti alle keskitason?
Mun mies on insinööri (amk) ja bruttopalkka n reilut 5000e ja käteen jää jotain 3000e luokkaa. Mä olen luokanopettaja ja käteen jää noin 1900e kuukaudessa. Meillä on lapsia vain yksi. Pääomatuloja saadaan vuodessa kymppitonni.
 
"miima"
omaisuutta noin 250.000. velaton asunto ja auto. järjestelen menoja sen mukaan jos yllätyksiä tulee. ja ainahan niitä tulee, enemmän tai vähemmän. siksi käyn töissä ;)
 
"miima"
[QUOTE="Wilma";30696681]Kuten joku jo sanoi, niin teidän perheen tulot lienee reilusti alle keskitason?
Mun mies on insinööri (amk) ja bruttopalkka n reilut 5000e ja käteen jää jotain 3000e luokkaa. Mä olen luokanopettaja ja käteen jää noin 1900e kuukaudessa. Meillä on lapsia vain yksi. Pääomatuloja saadaan vuodessa kymppitonni.[/QUOTE]

onko luokanopettajalla noin pieni palkka :O ?? Siis puhutko netosta?
 
Valintoja
Elämä on valintoja täynnä? Jos puhutaan terveistä ihmisistä, niin Suomessa on kaikilla mahdollisuus kouluttautua. Sinä ja miehesi olette niin tehnytkin. Sä olet valinnut, että olet lapsen kanssa kotona, etkä ole mennyt vielä töihin.

Me olemme rakentaneet uuden omakotitalon, josta ei ole lainaa penniäkään. Säästöjä on tällä hetkellä noin 40.000e ja muuta omaisuutta noin 80.000e. Autotalli rakennetaan joskus myöhemmin, koska ei haluta käyttää säästöjä siihen tässä vaiheessa. Ikää vielä alle 30v. Autot meillä on aika vanhoja. Koti on ns. viimeisen päälle sisustettu, vaatteet merkkivaatteita ja matkustellaan paljon.
 
Nettona joo
[QUOTE="miima";30696687]onko luokanopettajalla noin pieni palkka :O ?? Siis puhutko netosta?[/QUOTE]

Nettopalkka on 1900e, eli jää käteen tuon verran. Riippuu paljon myös tuntimäärästä. Osalla on oma luokka + sen lisäksi vaikka liikunta- ja käsityötunteja ja osalla vain oman luokan opetus jne.
 
missä lukutaito
[QUOTE="miima";30696687]onko luokanopettajalla noin pieni palkka :O ?? Siis puhutko netosta?[/QUOTE]

Hän sanoi että "käteen jää". Netosta tietenkin silloin puhutaan.
 
"Heli"
Mä olen DI ja NETTOpalkka 2500e ja mies insinööri amk ja NETTOpalkka 3500e. Talosta maksettu itse 200 000e ja lainaa otettu 100.000. Autot ovat melkein 10v vanhoja. Osakkeita, maata, metsää noin 100.000edestä ja lisäksi sijoitusasunto, josta lainaa vielä 30.000e. Käteisvaroja ehkä 30.000.
Lapsia kaksi (5v ja 8v).
 
Syitä miksi säästän

- äkillinen sairastuminen tai työttömyys
- kodin remontit, kodinkoneiden vaihto jne
- lasten ajokortit
- auton huollot, uudet renkaat ja joskus se autokin pitää uusia, vaikka ei kirjaimellisesti uutta ostaisikaan
- matkustaminen joskus johonkin pidemmälle lomalle ja kauas Suomesta

Nuo nyt ekana tuli mieleen.
Kysyinkin mihin omaisuutta pitää kerätä, en säästämisestä
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
harmaillen
-Perittyä metsää, jonka arvo on 60t
- omakotitalo, josta lainaa 120t ja talon arvo on kokonaisuudessaan noin 300t
- rahaa mulla ja miehellä yhteensä säästöteillä hiukan alle 30t
- lapsia kaksi ja heillä omaa rahaa kummallakin noin 8000e/lapsi
- miehen auto farmari volvo vm 04 muistaakseni ja mun pieni toitsu taitaa olla vuosimalllia -09
- miehellä on osakkeita noin 30t eurolla ja mulla kolmella tonnilla
- asuntolaina on meidän ainut lainamme
- mä panostan kodin sisustamiseen ja irtaimistoon todella paljon
- tykkään ostaa hienoja vaatteita ja merkkilaukkuja, käytän ripsienpidennyksiä ja käyn usein kampaajalla, kasvohoidossa tms
- matkustellaan paljon kotimaassa ja ulkomailla 2-3 krt vuodessa, mutta yksi kerta niistä on Tallinna tai Tukholma
- ruokaan tuhlataan paljon
- Miehellä harrastuksina salilla käyminen ja hiihto, mulla juoksu ja hiihtäminen = vain varusteet maksavat
- pojat pelaavat jalkapalloa
- Mies on ammattikorkeakoulun käynyt insinööri ja esimiestehtävissä, bruttopalkka reilut viitisen tonnia ja mä olen sosionomi ja palkka bruttona 2500e.
 
"miima"
Alkuperäinen kirjoittaja missä lukutaito;30696704:
Hän sanoi että "käteen jää". Netosta tietenkin silloin puhutaan.
lukutaito ja luetunymmärtäminen on kyllä ihan kohdillaan, 25 vuotta työelämässä olleena varmaankin tiedän myös mikä on netto ja brutto. Sitä taas en vaan tiennyt, että luokanopettajan palkka voi olla/on noin pieni, siksi varmistin että on netosta kyse eikä jostain muusta summasta josta on vähennetty esim elinkustannuksia ;)
 
"jjjj"
[QUOTE="miima";30696730]lukutaito ja luetunymmärtäminen on kyllä ihan kohdillaan, 25 vuotta työelämässä olleena varmaankin tiedän myös mikä on netto ja brutto. Sitä taas en vaan tiennyt, että luokanopettajan palkka voi olla/on noin pieni, siksi varmistin että on netosta kyse eikä jostain muusta summasta josta on vähennetty esim elinkustannuksia ;)[/QUOTE]

No kolmivuorotyötä tekevän lähihoitajan NETTOPALKKA on 1500-1900e kuukaudessa. Mä painan uuden vuoden töitä, kun muut juhlii, mä olen juhannuksena töissä, kun muut juhlii ja viikonloppuna kun muut nukkuu yönsä hyvin, niin mä kääntelen vanhuksia...käteen jää huonoimmillaan 1500e ja parhaimmillaan lähemmäs 2000e.
 

Yhteistyössä