Pakko se nyt on myöntää, koska lääkärin seurantaan jo jouduttiin: Lapseni on ylipainoinen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Parahin ap, olet oikeassa ettei paino ole kaikki. Olet varmasti ihana äiti ja lapsesi on ihana ilopillerinne. Teet monta sellaista asiaa, jota ilman joku toinen lapsi jää. Et ole huono öiti. Tuo ruoka-asia on vaan hiukan hämärtynyt ja nyt se on korjattava, jotta teillä olisi vielä kymmeniä ihania vuosia yhdessä lapsenne kanssa. Ruokavaliossa on paljon korjaamista ja saatte siihen apua. Muu äitiys ei muutu hyvästä huonoksi tämän yhden asian vuoksi. Korjatkaa tämä epäkohta ja jatkakaa entistä paremmalla pohjalla eteenpäin.

Murot on saa sta. Kaverin lapsi syö niitä aamupalaksi 2 isoa kulhoa ja koulusta tullessa saman, ja taas iltapalksi 11 aikaan 2 -3 kuppia. Kaverin mielestä ne on terveellisiä.... Likka on 148 pitkä ja painaa 48. On todella pullukka 10 vuotias jo.

Kyse taitaa olla siitä ettei AP pysty myöntämään todellista tilannetta itselleen. Muutos voi tapahtua vasta kun rehellisesti myönnät että jotkut jutut ovat menneet pieleen ja että niitä pitää muuttaa. Sillä että selittelee asiaa itselleen parhain päin eikä myönnä tilanteen vakavuutta teet hallaa itsellesi ja perheellesi. Voit muuttua vain jos näet sen tarpeelliseksi ja haluat sitä.

• Tykkää
Reactions: kattimarri
Ei tässä ollut tarkoitus teilata sua äitinä, mutta tuntuu vaan siltä ettet oikein ymmärrä asian vakavuutta. Puhut siitä, ettei paino ole koko elämä ja lapsi on muuten ihan onnellinen jne. Sun lapsella on kuitenkin ylipainoa niin paljon, että se vaikuttaa jo nyt hänen terveyteensä, vaikkei vaivoja vielä olisikaan. Polvet ovat kovilla, pumppu joutuu tekemään enemmän töitä, keuhkojen tilavuus on pienempi kun vatsa painaa niitä.... Ja lihava lapsi on usein myös lihava aikuinen. Silloin se voi vaikuttaa hedelmällisyyteen, rasittaa edelleen niveliä, sydäntä, keuhkoja...

Ajattele tätä asiaa siinä mielessä positiivisena, että nyt on koko perheellä tilaisuus kääntää kelkka ja ruveta miettimään asioita uudelleen. Sullakin on runsaasti ylipainoa, säkin hyödyt siitä, että teidän ateriat pienenee ja kevenee.

Mä tiedän, mistä puhun, sillä mulla on itsellä ylipainoa sellaiset 45-50 kiloa. Ja mun miehellä myös. Lapsi on normaalipainoinen, mutta kuinka kauan??? Se sai meidät heräämään ja muuttamaan elintapoja. Ei mikään ihme, että lapsi aina ruinasi karkkia telkkarin eteen, kun meilläkin oli aina pussit. Mies ja tyttö tulevat mua melko harvoin töihin vastaan, yleensä silloin kun mennään johonkin. Yhtenä kertana tyttö oli tosi pettynyt, kun ei mentykään Mäkkäriin. Hän oli assosioinut mun hakemisen siihen, että mennään Mäkkärille tai Heseen :(. Koska niin useimmiten kävi. Tällaiset asiat herätti ja pisti miettimään, että nyt jos koska on tehtävä jotain. Kohta on liian myöhäistä.

[QUOTE="sama";26690096]ei paista luut läpi. Terve, hyvinvoiva ja pitkä poika.[/QUOTE]

Meillä tyttö oli 130cm ja 26 kiloa,ja lääkärin lausunnossa lukee hyvin hoikkarakenteinen?

Et sinä ole läpikotaisin huono äiti. Olet varmasti monessa suhteessa hyvä äiti. Ja sekin on hyvä, että olet tajunnut, että jonkinlainen muutos ruoka-asioissa on välttämätön. Kaikkea hyvää perheellenne ja tsemppiä muutoksen poluille!

Ei tässä ollut tarkoitus teilata sua äitinä, mutta tuntuu vaan siltä ettet oikein ymmärrä asian vakavuutta. Puhut siitä, ettei paino ole koko elämä ja lapsi on muuten ihan onnellinen jne. Sun lapsella on kuitenkin ylipainoa niin paljon, että se vaikuttaa jo nyt hänen terveyteensä, vaikkei vaivoja vielä olisikaan. Polvet ovat kovilla, pumppu joutuu tekemään enemmän töitä, keuhkojen tilavuus on pienempi kun vatsa painaa niitä.... Ja lihava lapsi on usein myös lihava aikuinen. Silloin se voi vaikuttaa hedelmällisyyteen, rasittaa edelleen niveliä, sydäntä, keuhkoja...

Ajattele tätä asiaa siinä mielessä positiivisena, että nyt on koko perheellä tilaisuus kääntää kelkka ja ruveta miettimään asioita uudelleen. Sullakin on runsaasti ylipainoa, säkin hyödyt siitä, että teidän ateriat pienenee ja kevenee.

Mä tiedän, mistä puhun, sillä mulla on itsellä ylipainoa sellaiset 45-50 kiloa. Ja mun miehellä myös. Lapsi on normaalipainoinen, mutta kuinka kauan??? Se sai meidät heräämään ja muuttamaan elintapoja. Ei mikään ihme, että lapsi aina ruinasi karkkia telkkarin eteen, kun meilläkin oli aina pussit. Mies ja tyttö tulevat mua melko harvoin töihin vastaan, yleensä silloin kun mennään johonkin. Yhtenä kertana tyttö oli tosi pettynyt, kun ei mentykään Mäkkäriin. Hän oli assosioinut mun hakemisen siihen, että mennään Mäkkärille tai Heseen :(. Koska niin useimmiten kävi. Tällaiset asiat herätti ja pisti miettimään, että nyt jos koska on tehtävä jotain. Kohta on liian myöhäistä.

Olet viisas!

Itselle kehittyi kotona opittujen huonojen ruokailutottumusten jälkeen pois muutettuani bulimia, kun ei ollut mitään käsitystä terveellisestä ruokavaliosta.
Tänäkin päivänä suhde ruokaan on vielä aavistuksen kieroutunut, mutta ylipainoa ei enää ole. Käyn joka aamu puntarissa ja luen ravintoarvot kaikesta edelleen. Välillä se stressaa.

Ylipaino vaikutti kaikkeen, koululiikuntaan, ei otettu touhuihin mukaan kiusattiin, haukuttiin jne. Sitten kun oli paha mieli niin annettiin herkkuja, että tulee PAREMPI MIELI... Voi v...u!

Toivottavasti en tee omien pienten rakkaiden kanssa samoja virheitä, enkä myöskään tartuta tätä hysteriaa heihin. :)

Tsemppiä kaikille, tämä maailma ei valitettavasti ole ylipainoisten..

Luulin oman tyttöni olevan pahastikin liian painava, kun terkka käski painoa tarkkailla..muutta ei ole kyllä lähelläkän ap:n lapsen painoa:(
Meillä ei tosiaan syödä kahta-kolmea kulhollista muroja ja kaikkee muuta vielä aamupalaksi, eikä iltapala oo kuin buffetaamiainen..ei lapsi (eikä ees aikuinen) TARVITSE niin paljoa ruokaa. Se välipala voi olla hedelmääkin tai leipäpalanen.

• Tykkää
Reactions: emmiina
[QUOTE="vieras";26689992]Koko perhe ollaan kyllä ylipainoisia indeksien mukaan kyllä, mutta nää nykyiset langanlaihat ideaalipainot ei nyt oikein sovi nykyaikaan noin muuten, mielestäni. Itse painan noin 100 kg ja olen 160 pitkä, joten löytyy kyllä mistä puristaa ;)
Siis onhan niistä terveysriskeistä ollut juttua ja puhetta, mutta jotenkin niin hysteeristä ja nipoa juttua... Jotenkin tuntuu, että aina olet joko liian laiha (nää anoreksiat sun muut on niin yleisiä eikä muutenkaan ole nättiä olla mikään pakkasen raiskaama pulkannaru) tai sitten liian pyöreä.

Mutta kyllä toi lääkärikäynti herätti, oikeasti. Nyt on pakko alkaa panostamaan tähän asiaan. Itkut on itketty ja nyt ryhtiä! Tosiaan kuten joku sanoi, niin tartteis varmasti pistää koko perheen projektiksikin tämä.

-ap-[/QUOTE]

siis... teidän perheessä oliskin syytä pienelle hystrerialle ja nipotukselle!

Myös mun tyttärelle on kouluterveydenhoitaja huomautellut painosta, ja ei paino ei ole vielä lähelläkään ap:n tytön painoa. Ja minä olen jo huolissani kuitenkin tytön painon kehityksestä.
Meillä tosiaan murot & kaakao on harvinaisia herkkuja, karkkia syö lauantaisin.
Mutta ehkäpä tytön annoskoot ovatkin olleet pielessä kun ex-mies on ruuan annostellut lapselle ja vaatinut sen jätti annoksen syömään kokonaan.
Meillä lapsi niin kuin minäkin olemme hyötyliikunnan suurkäyttäjiä - autoa kun meillä ei ole ja täällä maalla tuo julkinen liikenne on tuntematon käsite. Lapsella myös pari liikunta harrastusta.

Ja kyllä, silmäni avautuivat taas ( tai tietoinenhan olin, mutta harmitti se painonnousu) kun koulutrerveydenhoitaja soitti toukokuun lopulla ja kertoi tytön mitat, jotka olivat 131 cm ja 40 kg, eli ihan liikaa. Mutta tästä on vain yksi suunta, minun pitää äitinä huolehtia tarkemmin tytön syömisistä

Viimeksi muokattu:
APn tilanne kuulostaa kyllä tosi hurjalta, mutta ei minun mielestäni mitenkään täysin uskomattomalta. Uskon, että tuollaisia perheitä on Suomessakin ja hyvin minusta äidin ajatusmaailmasta kuvastuu se, miksi tilanteeseen on päädytty. Tosi hienoa, että tyttö on iloinen ja pärjää koulussa, mutta sisimmässään voi silti kärsiä ylipainostaan.

Oma tyttäreni (nyt 12v) on ollut lihava. 6-vuotiaana painokäyrä oli +4 -käyrällä, en muista mittoja muuten. Samaan aikaan pikkusisko 4v oli samoilla ruoilla painokäyrällä -2... Esikoinen sanoi, että syöminen on hänestä kaikista ihaninta eikä mulla ollut sydäntä häneltä sitä kieltää. Meillä ei siis syöty välipaloja, mutta viisi ateriaa päivässä, joista kaikilla tyttö oli ruokaa lisää. Ravitsemusterapeutti neuvoi, kuinka eteenpäin. Tavoitteena ei hänellä ollut saada painoa alaspäin, mutta painoa ei saanut tulla lisää. Pituuskasvun oli tarkoitus hoitaa homman. Pikkuhiljaa lähdimme siis eteenpäin. 8-vuotiaana tyttö oli jo normaalikäyrillä (+2) ja nykyään on vieläkin alempana. Tyttö on harrastanut liikuntaa koko ikänsä ja nykyään voimistelee sm-tasolla. On tietysti edelleen isompi kuin muut voimistelijat, mutta ei mitenkään enää eroa valtavirrasta. Muutos on mahdollista

Ihan käsittämättömät ovat käsityksesi normaalista ruuasta, meillä esim. 10-vuotias, 140 cm, 30-kiloinen poika syö näin.

Aamupala: Joguttia ja ruisleipä, päällä juustoa, juomaksi maito.

Lounas: Kouluruoka

Välipala: Voileipä tai hedelmä tai jogurtti tai vanukas tai karjalanpiirakka, joku näistä, ei kaikkia. Vanukkaita ei ole todellakaan kuin kerran kaksi viikossa.

Iltaruoka: Jos on perunaa niin 1 tai 2 perunaa. Juo lasin maitoa, lasin vettä. Ruuan kanssa ei leipää. Eikä jälkkäreitä.

Iltapala: Voileipä tai kaksi, hedelmä tai esim porkkanaa, paprikaa, n. 5 cm kurkkua ja lasi kaakaota.

Joskus illalla syödään jäätelöä tai vaikka pannaria, näitä kuitenkin ehkä kerran viikossa kahdessa.

Täytyy sanoa, että erityisesti iltapalan kohdalla ap:n perheessä ammutaan pahasti pieleen. Rasvaista ruokaa vasten iltaa, kun sitä ei edes kuluteta. Ei ihme, että kiloja kertyy.

Vaikka ketju on selkeä provo niin toivottavasti herättää ajattelemaan annoskokoja. Meidän 2.v. meni kokoajan +2 käyrällä. Ihmettelin asiaa, koska syömme terveellisesti ja liikumme. Päätin laskea päivän kalorit ja siitä tulikin aivan liikaa, koska pk:ssa antoivat ruokaa niin paljon kun lapsi söisi. Pakotin pk:n noudattamaan samaa linjaa ja tartuin asiaan jo ajoissa. Eli annoskoot olivat ikään ja pituuteen nähden liian isot. Itse olen siis ihan normaalin mitoissa ja ennen harrastanut aktiivisesti 20h/vkossa tanssia. Pienennettiin annoskokoja ja annettiin porkkanaa, kurkkua tms.. Jos oli vielä olevinaan nälkä.
Nyt vuoden jälkeen normi käyrällä ja aktiivinen, liikkuvainen tyttö, joka pyöräilee, jumppaa jne..

Eli opetuksena, sitä voi sokeutua annoskoosta, kun päässä ajattelee lapsen oleva kasvava lapsi.

Ei tehnyt todellakaan terkkari LS-ilmoitusta. Miksi olisi, tyttöhän voi kuitenkin hyvin? Meillä on perheenä asiat hyvin, koulu sujuu jne. Tätä ennen tyttö kävi viimeksi terkkarilla kouluun mennessään eli melkein 3 vuotta sitten kun nyt kävi 3. luokan keväällä. Kolmessa vuodessa oli tullut painoa lisää noin 40 kg, eli kieltämättä paljon... Aiemminkin kyllä ekalle mennessä ja neuvolassa oli painosta puhuttu, mutta missään seurannoissa ei missään vaiheessa oltu. Nyt sitten joudutaankin kyllä kouluterkkarillakin seurannoissa käymään... Niin moneen paikkaan ollaan menossa, että kyllä tämä asia nyt otettiin joka taholta vakavasti, vaikkei LS tähän onneksi puutukaan.

-ap-

Niin, oltaisiin kyllä silloin tytön ekalle mennessäkin päästy painoseurantaan halutessamme ja terkkari taisi sitä suositella, mutta silloin ei tuntunut tarpeelliselta. Nyt ei kyllä kysytty mitään vaan oli ihan pakko mennä sinne sairaalaan.

[QUOTE="vieras";26691334]Niin, oltaisiin kyllä silloin tytön ekalle mennessäkin päästy painoseurantaan halutessamme ja terkkari taisi sitä suositella, mutta silloin ei tuntunut tarpeelliselta. Nyt ei kyllä kysytty mitään vaan oli ihan pakko mennä sinne sairaalaan.[/QUOTE]

-ap-

Murojen suhteen pääsee helpolla, ne on pakattu noin 300gpaketteihin. Jos niitä kotiin ostaa, kolme neljä lautasellista niistä saa ja sitten ne ovat loppu.

Muutenkin olen havainnut helpommaksi jättää herkut kauppaan kuin ottaa ne kaappiin kiusaamaan meitä. Kaikki kumminkin menee, mitä kotiin kuskataan.

Tuosta kotikasvatuksesta. Meitä on paljon, jotka ovat voineet osoittaa kiltteytensä syömällä lautasen tyhjäksi. On pitänyt oikein treenata itseän, että ilahduttaa ja lohduttaa lasta ennemmin lukemalla krjan, tekemällä manikyyrin, lähtemällä metsäretkelle ym . Helpointa olisi aina vaan antaa joku herkku.
Ap, onko teillä keiitövaaka?

Iltapalasta vielä: raskas ja rasvainen iltapala haittaa unta ja sitten päivällä väsyttää eikä jaksa liikkua. Nälkäisenä ei toki pidä nukkumaan mennä mutta illalla pitäisi syödä kevyttä ja helposti sulavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja voi teitä;26690052:
Musta mittasuhteet ihan ok! Mulla tyttö 11v 153cm ja 91kg.. Ei saa lapsia laittaa laihikselle. Juuri teidänlaistenne vouhottajien takia yhä nuoremmat tytöt laihduttaa.. Antakaa lasten olla rauhassa. Kyllä lapsen pyöreys sitten aikanaan sulaa..

Vauvan ja lapsen pyöreys sulaa-- eli 1 kk - 2 vuotta voipi vielä olla pyöreä ja se sulaa kun lapsi lähtee liikkeelle.

11 v tytön LIHAVUUS ei enää sula.

HEI IHAN TOTTA!!!!!
Lapsesi on SAIRAANLOISEN LIHAVA!!! Lapsen painoa kun ei voi aivan suoraan verrata aikuisen painoon.

Itselläni on 3-luokan päättänyt lapsi (joka kylläkin vähän lyhyempi kuin ap:n lapsi). Meidän 10v mitat oli 138cm ja 28kg.

Hoikka toki on ja on sitä ollut koko ikänsä, mutta ei TODELLAKAAN mitenkään sairaanloisen laiha. Joten todella huolestuttavat ovat nuo ap:n lapsen mitat

[QUOTE="vieras";26690039]Voi luoja! 134 cm ja 23 kg? Anteeksi, mutta taitaa kyllä luut paistaa läpi. Ei normaalilta vaikuta tuokaan!!!

-ap-[/QUOTE]

Mulla 6v, 117cm ja painaa 20kg. Ihan hoikka, normaali liikkuvainen tyttö. Mustakin tuo kuulostaa alipainoiselta pojalta...

Yhteistyössä