Ei tässä ollut tarkoitus teilata sua äitinä, mutta tuntuu vaan siltä ettet oikein ymmärrä asian vakavuutta. Puhut siitä, ettei paino ole koko elämä ja lapsi on muuten ihan onnellinen jne. Sun lapsella on kuitenkin ylipainoa niin paljon, että se vaikuttaa jo nyt hänen terveyteensä, vaikkei vaivoja vielä olisikaan. Polvet ovat kovilla, pumppu joutuu tekemään enemmän töitä, keuhkojen tilavuus on pienempi kun vatsa painaa niitä.... Ja lihava lapsi on usein myös lihava aikuinen. Silloin se voi vaikuttaa hedelmällisyyteen, rasittaa edelleen niveliä, sydäntä, keuhkoja...
Ajattele tätä asiaa siinä mielessä positiivisena, että nyt on koko perheellä tilaisuus kääntää kelkka ja ruveta miettimään asioita uudelleen. Sullakin on runsaasti ylipainoa, säkin hyödyt siitä, että teidän ateriat pienenee ja kevenee.
Mä tiedän, mistä puhun, sillä mulla on itsellä ylipainoa sellaiset 45-50 kiloa. Ja mun miehellä myös. Lapsi on normaalipainoinen, mutta kuinka kauan??? Se sai meidät heräämään ja muuttamaan elintapoja. Ei mikään ihme, että lapsi aina ruinasi karkkia telkkarin eteen, kun meilläkin oli aina pussit. Mies ja tyttö tulevat mua melko harvoin töihin vastaan, yleensä silloin kun mennään johonkin. Yhtenä kertana tyttö oli tosi pettynyt, kun ei mentykään Mäkkäriin. Hän oli assosioinut mun hakemisen siihen, että mennään Mäkkärille tai Heseen

. Koska niin useimmiten kävi. Tällaiset asiat herätti ja pisti miettimään, että nyt jos koska on tehtävä jotain. Kohta on liian myöhäistä.