Pakko kysyä mielipidettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nina

Jäsen
30.05.2004
146
0
16
Hei,

Mun on pakko kysyä mielipidettä raha-asioista! Meillä on ukon kanssa jatkuvasti riitaa rahasta. Ollaan avoliitossa ja yhdessä on oltu 7 vuotta ja yksi pieni lapsi. Eli, ukko omistaa asunnosta 70% ja minä 30% ja on sitä mieltä, että kaikki kuuluu maksaa kuitenkin puoliksi? Jos oikein halutaan pilkkua viilata, niin itse olen tietenkin eri mieltä. No, kyllä meillä kaikki yleensä puoliksi maksetaan yhtiövastike ym. Mutta poinntti on se, että mun mielstä on kuitenkin kohtuutonta!? En tiedä saitteko tästä mitään tolkkua, mutta kysymys on siitä että onko teidän mielstä oikeudenmukaista molempien maksaa yhtä paljon jos toinen omistaa enemmän? Tää on nyt vaan tämmönen periaate kysymys. Syy miksi ukko omistaa enemmän on se, että sillä oli jo asunto ennen meidän tapaamista. Eli, tähän yhteiseen asuntoon on sijoittanut enemmän.

Moikka!

Meillä on aina mennyt niin, että kummalla on rahaa ollut enemmän se maksaa. Mun mielestä se on reilua, kun yhdessä asutaan. Niin meillä oli avoliitossa ja sama on pätenyt myös nykyään avioliitossa ja hyvin toimii. Ei me erotella mitenkään et kumman kuuluu maksaa mitäkin. Meillä on 3 lasta.

Mut toi on mun mielipide vaan. Jokainen pari valitsee oman tyylin. Tiedän myös niitä jotka maksaa kulut puoliksi ja heillä se on hyvin toiminut.

Olen suunnilleen samaa mieltä äidin vm75 kanssa. En oikein koskaan ole ymmärtänyt miten perheen sisällä voidaan rahat erotella sun ja mun rahoihin.

... mutta kysymykseen: kohtuullista ja oikeudenmukaista olisi kai että ns. juoksevat kulut maksetaan 50/50 ja kulut jotka vaikuttavat asunnon kuntoon, arvoon tai esimerkiksi mahdolliseen asunnon myyntiin pitäisi siten olla 70/30 eli omistusosuuden mukaan.<br><br>

Nyt olen hoitovapaalla (vielä tän viikon!) joten mies maksaa kaikki kulut. Mutta muutoin meillä menee kaikki puoliksi vaikka miehellä onkin isompi palkka.

Muutin tähän miehen omistamaan taloon ja vaikka itsellä oli silloin osake niin en käynyt maksamaan mitään osuutta talosta koska olisi tullut kaikki leimaverot, varainsiirtovelat ym. Mies omistaa talon, mulla on vähän säästöjä. Avioliitossa ollaa, avioehto on sekä yhteisiä lapsia. Lasten hankinnat menee kans puoliksi.

Kaikki juoksevat kulut puoliksi kuten ruoka, vakuutus, sähkö ym ym. Jos taloa rempataan niin ne menee pääsääntöisesti miehen pussista koska on hänen nimissä ja hänellä on isommat tulot. Lainoja talosta ei enää ole.

Meillä toimii tosi hyvin ja näin on ollu alusta saakka. Ja kertaakaan ei ole riidelty rahasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 08:55 Nina kirjoitti:
Hei,

Mun on pakko kysyä mielipidettä raha-asioista! Meillä on ukon kanssa jatkuvasti riitaa rahasta. Ollaan avoliitossa ja yhdessä on oltu 7 vuotta ja yksi pieni lapsi. Eli, ukko omistaa asunnosta 70% ja minä 30% ja on sitä mieltä, että kaikki kuuluu maksaa kuitenkin puoliksi? Jos oikein halutaan pilkkua viilata, niin itse olen tietenkin eri mieltä. No, kyllä meillä kaikki yleensä puoliksi maksetaan yhtiövastike ym. Mutta poinntti on se, että mun mielstä on kuitenkin kohtuutonta!? En tiedä saitteko tästä mitään tolkkua, mutta kysymys on siitä että onko teidän mielstä oikeudenmukaista molempien maksaa yhtä paljon jos toinen omistaa enemmän? Tää on nyt vaan tämmönen periaate kysymys. Syy miksi ukko omistaa enemmän on se, että sillä oli jo asunto ennen meidän tapaamista. Eli, tähän yhteiseen asuntoon on sijoittanut enemmän.
ymmärrän pointtisi... ja mun mielestä 30-70 olis oikein (ja etenkin avolitossa)
Ja niille jotka ei ymmärrä tai oudoksuvat rahojen erittelyä "perheen sisällä".. joidenkin kohdalla tilanne vaan toimii paremmin kun kumpikin maksaa omansa ja yhteiset kulut puoliksi tai esim. tilanteessa jossa toinen puolisoista varakkaampi(tai suku/perintö), silloin kaikkea ei tarvitse/ voi käyttää oman perheen yhteisenä omaisuutena/ tuloina

<br><br>

Niin periaatteen että molemmilla omat rahat ja maksetaan puoliksi minäkin ymmärrän ja sen että joillekin yrityksen nimeltä kotitalous pyörittämäminen onnistuu niin parhaiten. Mutta kun ruvetaan viilaamaan pilkkua niin ihan tasapuolinen jako esimerkiksi käytön mukaan on mahdoton tai sitten käy niin että toisen puolison kuoleman jälkeen räknätään että hän jäi niin ja niin paljon velkaa toiselle talousmenoista (esimerkki "oikeasta" elämästä).

Vaikea tilanne! Meilläkin eletään avoliitossa. Mies laittoi yhteiseen taloomme asunnostaansa saadut rahat. Uusi laina minun nimissä ja käytännössä mies kuitenkin maksaa suurimman osan lainasta ja minä satsaan enemmän ruokaan ja juokseviin menoihin. Käytännössä se maksaa kellä rahaa ja lompakko lähettyvillä. Tärkeintä, että talous toimii. Jos joskus tiet eroaa, vaikea tilanne. Emme pidä kirjaa kuka maksanu mitäkin ja kuka omistaa mitäkin. Tyhmän rakastuneita kai vielä neljän vuoden yhdessäolon ja kahen yhteisen lapsen kanssa ;) Mulla menisis hermot, jos olisi vain minun ja sinun rahat ja ainaista laskemista. Meillä omat tilit ja yhteinen tili.

Meillä on periaatteessa yhteiset rahat. Ei olla enää pitkään aikaan laskettu, että kumpi maksaa mitkäkin laskut. Tyyli on ollut se, että kumpi tienaa enemmän myös maksaa enemmän. Perintörahat tai vastaavat on kuitenkin erillään yhteisestä "läjästä"(Hehheh, huumoria toi läjä, koska eipä tässä nyt niin hirveitä oo yli jäänyt...).

Mitä kysymykseesi tulee niin mun mielestäni kuulostaa ihan oikeudenmukaiselta juuri siten, että asunnon kunnostuskulut ja ylipäänsä kulut, jotka vaikuttavat asunnon arvoon, tulisi kulut jakaa omistusuhteen mukaan eli teidän tapauksessanne 70/30 ja muut elämisen kulut 50/50.

meilla rahat on yhteisia ja niista maksetaan kaikki kulut, ei olla riidelty rahasta. mun vanhemmilla taas on "omat rahat" ja "omat kulut" ja niilla on kinaa rahasta. mun mielesta se on luottamuskysymys.

Hei! Pakko olla pikkasen eri linjoilla. Jos asunnon omistus on 70/30, niin mahdollinen asuntolaina + korot maksetaan samassa suhteessa. Mutta yhtiövastike ja muut asummosta johtuvat kulut periaatteessa puoliksi, sillä käytättehän sitä molemmat asuntonanne. Näin siksi, että eron (kuolema, avoero) tapahtuessa asunto todella on 70 % miehesi ja 30 % sinun omistama, sen verran olette siihen sijoittaneet. Yhtiövastike on kulu eikä se vaikuta asunnon arvoon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 16:53 vieras kirjoitti:
Hei! Pakko olla pikkasen eri linjoilla. Jos asunnon omistus on 70/30, niin mahdollinen asuntolaina + korot maksetaan samassa suhteessa. Mutta yhtiövastike ja muut asummosta johtuvat kulut periaatteessa puoliksi, sillä käytättehän sitä molemmat asuntonanne. Näin siksi, että eron (kuolema, avoero) tapahtuessa asunto todella on 70 % miehesi ja 30 % sinun omistama, sen verran olette siihen sijoittaneet. Yhtiövastike on kulu eikä se vaikuta asunnon arvoon.
Peesi. Yhtiövastike ei kartuta miehen omaisuutta, vaan on sen hetkistä asumista ylläpitävä meno, ja se kuuluu maksaa puoliksi, jos molemmat asutte. samoin kuin muut asumismenot.

Kummalla sattuu sitä rahaa sillä hetkellä olemaan laskuihin.Meillä äijä maksaa vuokran joka kerta.Minä maksan vakuutusmaksuja, lisenssimaksuja ym ym silloin kun pystyn.Kumpikin maksaa oman puhelinlaskun ja muut "omat" maksut.

Meillä maksetaan vain asuntolaina puoliksi, sitten minä maksan ruuat ja lasten vaatteet yms ja mies muut laskut (bensat, auton, vakuutukset, sähkön...) Lapsia tosin on 3+3, että ainakaan en aina halvemmalla pääse...

Heippa!
Sen verran lähtisin kommentoimaan että meillä ei rahasta kyllä tarvi riidellä, meillä on perjaatteessa omat rahat laskuja maksetaan yhdessä niin että lainanlyhennys menee puoliks ja muita laskuja minä maksan tietyt ja mies maksaa tietyt, kuitenkin niin että mä vähän vähemmän kun tienaankin vähemmän.

Yhteistyössä