Paha mieli :/ Ylireagoinko??

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Pienet olivat yökylässä, eilen menivät ja tänään haimme kotiin. Molemmat olivat eri paikoissa. Meillä ei ollut mitään menoa eikä mitään, mutta esikoinen halusi itse yökyläilemään kun kaverinsa pyysi, ja mietittiin että pienemmänkin on kiva päästä.

No, tänään kun haettiin niin mummu kertoi ihan avoimesti että pappa nappasi luunapin pojalle, kun tämä keikutteli tuolilla eikä uskonut kun kiellettiin. Kertoivat että poika oli loukkaantunut, eikä enää mennyt papan lähelle tai hymyillyt papalle. No, eipä ihmekään :/

Mä en hyväksy tommosta, en lainkaan. Kyse on kuitenkin juuri kaksi vuotta täyttäneestä lapsesta, johon meillä sovelletaan sellaista metodia että ellei sana kuulu ja tuolilla pelleillään -> pois tuolista.

Ja sitten vielä ihmeteltiin että lapsi pahastui kun pappa nippasi :( Tuli ihan hirmu surullinen mieli, kun oli tarkoitus että toisella on kivaa, niin tarviiko sitä sitten noin kohdella :(

En minäkään kannata väkivaltaa lapsen kasvatuksessa, mutta hei..ehkä vähän ylireagoit? Kyse oli kuitenkin luunapista, ei mistään retuuttamisesta, tukasta vetämisestä tms. Vanhemmat ihmiset eritoten on tottuneet siihen että lapset kasvatetaan ja niiden on kunnioitettava vanhempiaan. Kyllä kaksivuotias jos ymmärtää puhetta ja osaa totella kun sanotaan, jos kotonakin vaaditaan tottelemaan. Minä haluan kasvattaa lapseni myös enkä suosi tätä nykyajan vapaata kasvatusta että penskat saa tehdä mitä huvittaa, tuossa tilanteessa olisin ehkä sanonut vaarille että meillä ei ole napsittu tuolla laila kun puhe tehoaa. Mutta tehoaako se? Sellainen kasvatus on yhtä tyhjän kanssa että sanotaan ja kielletään monen monituista kertaa mutta ei loppujen lopuksi mitenkään lopeteta sitä lapsen toimintaa ja lapsi oppii että kun vaan tekee niin ei siihen lopulta kukaan puutu.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisuli:
En minäkään kannata väkivaltaa lapsen kasvatuksessa, mutta hei..ehkä vähän ylireagoit? Kyse oli kuitenkin luunapista, ei mistään retuuttamisesta, tukasta vetämisestä tms. Vanhemmat ihmiset eritoten on tottuneet siihen että lapset kasvatetaan ja niiden on kunnioitettava vanhempiaan. Kyllä kaksivuotias jos ymmärtää puhetta ja osaa totella kun sanotaan, jos kotonakin vaaditaan tottelemaan. Minä haluan kasvattaa lapseni myös enkä suosi tätä nykyajan vapaata kasvatusta että penskat saa tehdä mitä huvittaa, tuossa tilanteessa olisin ehkä sanonut vaarille että meillä ei ole napsittu tuolla laila kun puhe tehoaa. Mutta tehoaako se? Sellainen kasvatus on yhtä tyhjän kanssa että sanotaan ja kielletään monen monituista kertaa mutta ei loppujen lopuksi mitenkään lopeteta sitä lapsen toimintaa ja lapsi oppii että kun vaan tekee niin ei siihen lopulta kukaan puutu.

eiköhän olisi riittänyt että poika poistetaan tuolilta!

Alkuperäinen kirjoittaja RokkiMakkara:
Ovatko isovanhemmat tietoisia että teillä ei hyväksytä luunappejakaan? Ennenmuinoin ne oli kuitenkin ihan normaali käytäntö...
Tämä minullekin tuli mieleen. Ennen vanhaan luunappi oli ihan normikäytäntö ja isovanhemmat mielestään toimivat oikein. Juttele rohkeasti ja asiallisesti miten teillä toimitaan niin jatkossakin pikkuisella on varmasti kivaa
=)

On tietoisia kyllä, asiasta on juteltu aiemminkin... Ja mä olen vielä sitä mieltä, että jossain ihan pattitilanteessa luunappi voi olla ok, jos lapsi jatkuvasti vaarantaa itsensä tekemällä jotain tyhmää tms. Mutta ei nyt hyvänen aika tommoselle juuri kaksi vuotta täyttäneelle... tuntuu varmaan kivalta kun luotettu pappa yhtäkkiä satuttaakin :(

Alkuperäinen kirjoittaja kaisuli:

Siis meillä lapset kyllä tottelevat oikein kauniisti, mutta elleivät usko niin tämänlaisessa tilanteessa mä olisin vain poistanut lapsen siitä tuolilta, enkä napannut lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
On tietoisia kyllä, asiasta on juteltu aiemminkin... Ja mä olen vielä sitä mieltä, että jossain ihan pattitilanteessa luunappi voi olla ok, jos lapsi jatkuvasti vaarantaa itsensä tekemällä jotain tyhmää tms. Mutta ei nyt hyvänen aika tommoselle juuri kaksi vuotta täyttäneelle... tuntuu varmaan kivalta kun luotettu pappa yhtäkkiä satuttaakin :(

juu ei munkaan mielestä tuolillakeikuttelu ole pattitilanne!
ja jos joku nyt haluaa luunappia käyttää..niin eiköhän se ole se viimeinen vaihtoehto kun kaikki muu on jo kokeiltu!

Tämä palsta nyt on puolillaan äitejä jotka käyttää luunappeja ja tukistuksia omina kasvatusmenetelminään ja haukkuu vapaiksi kasvattajiksi kaikkia jotka eivät fyysistä kuritusta käytä...
Mä olen sitä mieltä että isovanhempien on kunnioitettava lapsen vanhempien tapaa näissä asioissa, jos vanhemmat ei nippaile niin isovanhemmillakaan ei siihen oikeutta ole.

Tosin mun mielestä kenelläkään ei olisi oikeutta nippailla kenenkään lapsia...

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
et ylireagoi..mulla on sama periate kuin sulla ja ododtan kyllä että muutkin sitä kunnioittaa.

Ja senkin takia vielä törkeän huono mieli, että vietiin pieni sinne sen takia että hänellä olisi kivaa kun saa viettää aikaa isovanhempien kanssa. Niin mun mielestä aikuisen kyllä pitää sen verran pystyä hallitsemaan itseään (tai pitämään se diktatuurinsa kurissa, tais pappaa ottaa luonnolle kun 2v ei aina tottele joka sanaa) ettei fyysisesti toista kurita.

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:

juu ei munkaan mielestä tuolillakeikuttelu ole pattitilanne!
ja jos joku nyt haluaa luunappia käyttää..niin eiköhän se ole se viimeinen vaihtoehto kun kaikki muu on jo kokeiltu!

Niin...ja jos tosiaan tuolilla pelleily vaatii luunapin, niin mitähän sitten tapahtuisi jos lapsi tekisi jotain "pahempaa"... :whistle: :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Tämä palsta nyt on puolillaan äitejä jotka käyttää luunappeja ja tukistuksia omina kasvatusmenetelminään ja haukkuu vapaiksi kasvattajiksi kaikkia jotka eivät fyysistä kuritusta käytä...
Mä olen sitä mieltä että isovanhempien on kunnioitettava lapsen vanhempien tapaa näissä asioissa, jos vanhemmat ei nippaile niin isovanhemmillakaan ei siihen oikeutta ole.

Tosin mun mielestä kenelläkään ei olisi oikeutta nippailla kenenkään lapsia...

Näin. Ja paasataan että lapsen pitää kunnioittaa vanhempia...no, kyllä vanhemman väenkin pitää mun mielestäni kunnioittaa lapsia, eikä käyttää mielivaltaa heidän "kasvattamisessaan". Ja kunnioittaa silläkin tapaa, ettei toiseen kajota fyysisesti.

Lapsesta tulee oikeasti tosi sairas tapaus, jos hän ei saa osoittaa kiukkuaan eli kiukutella. opetetaan lapsi pienestä pitäen tukahduttamaan kielteiset tunteensa.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Ei lapsia nippailla, eikä VARSINKAAN niin pieniä. Tunnevammaset isovanhemmat. |O

:saint:

Mun mielestä on oikeasti käsittämätöntä että ruvetaan noin pientä nippaamaan. Hän kun ei tahallaan ole ilkeä, kunhan kokeilee rajojaan. Epäreilua musertaa toisen tahto satuttamalla, yhtä hyvin rajat voi tehdä selväksi tilanteesta poistamalla. Tai ainakin meillä kotona se on riittänyt...

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Lapsesta tulee oikeasti tosi sairas tapaus, jos hän ei saa osoittaa kiukkuaan eli kiukutella. opetetaan lapsi pienestä pitäen tukahduttamaan kielteiset tunteensa.

Jep. Semmonen "kapinahengen karsiminen" on aikuiselta tosi epätervettä toimintaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja RokkiMakkara:
Sun pitäs varmaan keskustella uudestaan, ei oo menny jakeluun heille tuo asia jos kerran mummo kertoi ihan avoimesti asiasta... :/

Ilmeisesti joo.

Oon jo tuonut julki senkin, että kynttilät pois sohvapöydiltä yms. kun lasta ei jatkuvasti vahdita, kun mummu on sitä mieltä että siitä sitten oppii jos tunkee kätensä sinne... Siinä vaan voi syttyä tuleen myös vaatteet/hiukset tms. Ne kynttilät onneksi katoavatkin aina pöydiltä kun pienet menevät kylään. Mutta tämä toinen juttu ei ole mennyt vielä jakeluun.

Mummun kanssa ei ole mitään ongelmaa, mutta papparainen aiheuttaa niitä enemmänkin aina välillä.

Oliko pahoillaan? Oliko tämä eka kerta kun oli hoidossa ja eka kerta kun sai luunapin? Vai olisiko saanut aiemminkin muttei ole kantautunut teidän korviin? Mitäs lapsi itse asiasta, monestihan ne unohtavat nopeammin kuin aikuiset..
Meidän poika kerran suunnilleen sivulauseessa mainitsi että isäni olisi ottanut kiinni niskavilloista kun temppuili pitkään nukkumaanmenon kanssa.. Minua asia vaivasi hieman mutta koska poika ei siitä enempää puhunut, annoin olla. Eikä ole toiste sellaista sanonut.
Tosi kurja tilanne
:hug: Itse en myöskään luunappeja hyväksy, joskus kun mikään muu ei auta, olen ottanut lapsia kovin hartioista tai kädestä kiinni, jotta rauhoittuvat. Tuossa tilanteessa olisin ottanut myös pois tuolilta ja toivon totisesti etteivät muutkaan lapsiani fyysisesti komentele!
Kuka asiasta sinulle meinaan kertoi?
Mitä jos vielä sanoisit isovanhemmille ettei moista hyväksy ja tarvittaessa jatkossa harkitsest voiko lasta jättää?
toivottavasti kaikki selviää parhain päin!!

:o Kaksvuotiasta, kun _keikutteli tuolilla_ :o Oliko vähän järjetön ja ajattelematon rangaistus. Ei sitten sen vertaa ollut aikuisella älliä päässä, että olis osannut nostaa lapsen tuolilta alas. Ja onko se keikuttelu nyt sitten edes väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Oliko pahoillaan? Oliko tämä eka kerta kun oli hoidossa ja eka kerta kun sai luunapin? Vai olisiko saanut aiemminkin muttei ole kantautunut teidän korviin? Mitäs lapsi itse asiasta, monestihan ne unohtavat nopeammin kuin aikuiset..
Meidän poika kerran suunnilleen sivulauseessa mainitsi että isäni olisi ottanut kiinni niskavilloista kun temppuili pitkään nukkumaanmenon kanssa.. Minua asia vaivasi hieman mutta koska poika ei siitä enempää puhunut, annoin olla. Eikä ole toiste sellaista sanonut.
Tosi kurja tilanne
:hug: Itse en myöskään luunappeja hyväksy, joskus kun mikään muu ei auta, olen ottanut lapsia kovin hartioista tai kädestä kiinni, jotta rauhoittuvat. Tuossa tilanteessa olisin ottanut myös pois tuolilta ja toivon totisesti etteivät muutkaan lapsiani fyysisesti komentele!
Kuka asiasta sinulle meinaan kertoi?
Mitä jos vielä sanoisit isovanhemmille ettei moista hyväksy ja tarvittaessa jatkossa harkitsest voiko lasta jättää?
toivottavasti kaikki selviää parhain päin!!

Ei ollut ensimmäistä kertaa, kerran tai kaksi on ollut aiemmin. En tiedä onko saanut nappeja, mutta ei ainakaan ole meille informoitu...

Pieni reagoi niin ettei enää mennyt papan lähelle ollenkaan, eikä jutellut papalle. Säikähti kai aika pahasti, koska yleensä on ollut semmonen pappan poika...

Ja siis mummu kertoi, mummun kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa koskaan.

En kyllä taida enää jättää hoitoon, ellei pappa tosiaan suostu käsittämään sitten että meillä ei toimita noin, eikä myöskään muut toimi meidän lasten kanssa noin.

Yhteistyössä