päiväkoti vai perhepäivähoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ollakko vai eikö olla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perhepäivähoito vastaan muu maailma - niin tämäkin keskustelu taisi muuttua. Haluan kuitenkin kertoa vielä kokemuksiamme 1) perhepäivähoidosta 2) ryhmiksestä ja 3) päiväkodeista

1) Perhepäivähoidon paras puoli on kodinomaisuus, ja se, että yksi ja sama ihminen on koko päivän lapsen kanssa. Kaikki meidän kohdalle "osuneet" pph:t ovat esim. ulkoilleet lasten kanssa säässä kuin säässä, ovat järjestäneet retkiä jne. extraa, mutta myös panostaneet tavalliseen ja turvalliseen arkeen. He ovat kaikki olleet omalla tavallaan korvaamattoman ihania hoitajia. Kyllä lapsesta näkee, viihtyykö hän hoitopaikassaan vai ei. Tuskinpa lapsi kaipailisi hoitajaansa lomillaankin, jos olisi ikävä paikka.

Hoitajan sairastuessa tai lomalla ollessa meillä on ollut ennalta sovittu varapaikka, ja homma on useimmiten toiminut hyvin.

2) ryhmis. Sinänsä hyvä ajatus, mutta jos on varahoitopaikkana kovin monelle lapselle, niin vakkarilasten kannalta ei ehkä ideaali paikka. Pöpöt ja täit vaihtuvat kyllä...

3) päiväkoti. Ei ilmeisestikään kovin hyvä vaihtoehto alle 3-vuotiaalle, tai ylipäätään alle eskari-ikäiselle lapselle, koska yhdenkään päiväkotimme työntekijöiden omat lapset eivät ole päiväkodeissa olleet, eskaria lukuunottamatta. Aika selkeä kannanotto mielestäni tuokin. Ja kyllähän se on totta, että lapsi ehtii sitten kouluikäisenä olla kyllin paljon ylisuuressa lapsiryhmässä. Ainakin täällä Etelä-Suomessa.

Joku mainitsi tässä ketjussa, että haluaa mieluumminen koulutetun henkilön hoitamaan lastansa. Minä puolestani haluan lapsiani hoitamaan IHMISEN, jolla on sydän paikallaan. Tärkeimmät asiat nähdään sydämellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuota:
Ottakaa huomioon myös se, että päiväkodeissa on ammattitaitoinen koulutettu henkilökunta, kun taas perhepäivähoitajaksi pääsee kuka vaan lyhyen kurssin käymällä.

Olen perhepäivähoitaja ja tuon "kurssin" käynyt, voin kokemuksesta sanoa että se koulutus on monipuolinen, ei mikään pikakurssi. Näyttötutkintoja on ollut vastaanottamassa perhepäivähoidon johtaja ja päiväkodin johtaja sekä kentällä työskenteleviä hoitajia, ja seuranta on tiivistä joten ei hoitajaksi pääse noin vain kuka tahansa. Näyttötehtävät on myös olleet laajoja ja vaatinut paljon työtä, eli ei mikään läpihuutojuttu!!

Meillä lapset pph:lla ja ehdottoman tyytyväisiä ollaan. Ulkoilevat paljon (välillä käyvät vain syömässä sisällä), touhuavat mukana kodin touhuissa (tyttö on ylpeänä kertonut tampanneensa mattoja tai järjestelleensä haarukat ja veitsen laatikkoon pesun jäljiltä), käyvät perhekerhossa kahdesti kuussa, retkeilevät (esim. metsään eväsretkelle taikka torille perunoita ostamaan). Pojan ehdoton hitti on hoitajan mies, joka tekee vuorotyötä, mutta vapaapäivinään puuhailee lasten kanssa (esim nikkaroi). Lisäksi pph:ta löytyy tarvittaessa joustoa, jos työt alkaakin normaalia aiemmin tai päättyvät myöhemmin. Välillä lapset on myös olleet iltahoidossa esim. esikoisen vanhempaen illan ajan.

Lapsemme siis aiemmin päiväkodissa. Tämä ei toiminut. Jokaikinen aamu tappelimme nappulat sinne. Olimme itse puhki ja poikki. Jotain oli pakko tehdä, joten vaihdoimme. Ensimmäisen viikon jälkeen kertaakaan ei olla tapeltu hoitoon menosta, lähinnä kotiin tulosta :) Joustavuutta, ei päiväkodeissa tunneta. Meillä pk oli auki aina 7.00-16.30. Aina ei mitenkään saa töitä päättymään ennen tai alkamaan aiemmin ja sukulaisetkin asuvat 500km päässä... Olimme siis mahdottoman tilanteen edessä, jos esim. omat työt alkoivatkin poikkeuksellisesti klo 5 tai päättyivät 18.

Meillä pph:lla on hoidossa lastemme lisäksi kaksi muuta lasta samasta perheestä. Olemme sopineet, että toipilaan voi viedä hoitoon. (Sairas jää tietysti kotiin!) Pk:ssa tällainenkaan ei onnistuisi. Myös loma-ajat hoitaja ilmoittaa muutamaa kuukautta aiemmin miehensä lomien mukaan. Jos emme itse saa samaan aikaan, olemme itse palkanneet kotiin "kesätytön" siksi aikaa.

Ainakaan meillä ei ole mitään valittamista pph:sta. Pk:sta senkin edestä. Kokemusta on neljän lapsen verran.

Itse olen lastentarhanopettaja, joten kokemusta on päiväkodeista. :) Meidän oli tarkoitus laittaa pieni 1 v 9 kk ikäinen lapsemme päiväkotiin, mutta kaikeksi onneksi meille tarjottiin paikkaa perhepäivähoitajalle, ja se oli todella hyvä ratkaisu. Hoitaja on ihana, 30 vuotta työtään tehnyt. Selkeästi tykkää hoitolapsistaan, ja lapsemme pitää hänestä ja hoidossa olevista kavereista tosi paljon. Lapsemme on jäänyt alusta asti hoitoon ongelmitta, kotiin lähtö sen sijaan onkin vaikeampaa, kun hän haluaisi vielä leikkiä... Olen kyllä ehdottomasti omien kokemusteni ja tietoni perusteella sitä mieltä, että alle 3- tai 4-vuotiaalle perhepäivähoito on parempi ratkaisu, jos hoitaja vaan on hyvä ja innostunut työstään. Isompi, yli 4-vuotias, sopii jo hyvin päiväkotiinkin. Päiväkodeissa on paljon enemmän ohjattua, tavoitteellista toimintaa, siellä kiinnitetään huomio mahdollisiin ongelmiin, tartutaan niihin ja pyritään tukemaan lapsen kehitystä eri tavalla kuin mihin perhepäivähoitajalla on mahdollisuus.

Perhepäivähoitajia on erilaisia. Jos löytää hyvän, niin se on aarre lapselle ja perheelle. Me löysimme hyvän: hän on lapsellemme kuin varamummo. 5-kymppinen, hyvässä kunnossa oleva täti, joka on niin omistautunut lapsille. Parasta tädissä on se, että hän on aidosti kiinnostunut lapsista. Sen huomaan pojastamme, hän halaa tätiä usein ja kesäloman aikana kun kuljimme tädin kodin ohi, olisi halunnut mennä sinne. Ja sitten kun kaupassa törmättiin, niin siitäkös riemu syntyi!
Tämä täti on myös ilmeisen ammattitaitoinen: hän osaa hoitaa lapsia, lohduttaa tarvittaessa, lukee heille paljon kirjoja, leipoo usein lasten kanssa ja askartelee joka viikko. He ulkoilevat joka päivä, paitsi jos on poikkeuksellisen mahdoton sää. Talvella, kun oli pakkasta, eivätkä he voineet olla ulkona, täti järjesti lapset lastenteatteriin yhdessä toisen perhepäivähoitajan kanssa.
En olisi uskonut että lapselleni löytyy näin hyvä hoitopaikka. Yksi miinus on se, että kerran tädin ollessa sairaana lapset joutuivat toiseen, vieraaseen hoitopaikkaan. Mutt nyt asia on hoidettu niin, että lapsilla on kaksi tuttua varahoitopaikkaa, mihin voivat mennä, jos täti sairastuu.

Ihan pakko kommentoida kun yksi oli aiemmin kirjoittanut että päiväkodeissa koulutuksen käyneitä hoitajia... Pyh ja pah. helposti siihenkin hommaan pääsee. Mulla yks kaveri meni ihan harjoitteluun yhteen päiväkotiin kahdeksi kuukaudeksi ja sen jälkeen pyysivät häntä sinne jäämään töihin! Eikä mitää koulutusta! Ja tuntuu vähä että erittäin monessa paikassa on näin... Ehkä juurikin kurssi tai pari käydään mutta ei siihen ammattitutkintoa tarvi. Pphoitajat käyvät hyvin kattavan koulutuksen myös. Kyselkääpä vaikka päiväkodinhoitajilta kurssitodistuksia. Menee varmaan vaikeaksi....

Alkuperäinen kirjoittaja joillain on joillain ei:
Ihan pakko kommentoida kun yksi oli aiemmin kirjoittanut että päiväkodeissa koulutuksen käyneitä hoitajia... Pyh ja pah. helposti siihenkin hommaan pääsee. Mulla yks kaveri meni ihan harjoitteluun yhteen päiväkotiin kahdeksi kuukaudeksi ja sen jälkeen pyysivät häntä sinne jäämään töihin! Eikä mitää koulutusta! Ja tuntuu vähä että erittäin monessa paikassa on näin... Ehkä juurikin kurssi tai pari käydään mutta ei siihen ammattitutkintoa tarvi. Pphoitajat käyvät hyvin kattavan koulutuksen myös. Kyselkääpä vaikka päiväkodinhoitajilta kurssitodistuksia. Menee varmaan vaikeaksi....

Tähän on kyllä mun taas ihan pakko tarttua, päivähoidon ammattilaisena. Olen itse yliopiston käynyt, tosin nyt VAIN alempi korkeakoulututkinto, eli kasvatustieteen kandidaatti. Se on lastentarhanopettajan tutkinnon laajuus. Lastentarhanopettajaksi pääsevät nykyään myös mm. sosionomit (AMK). Lastenhoitajat ovat nykyään yleensä lähihoitajia, mutta vanhempia tutkinotoja olivat mm. lastenhoitajan tutkinto. Joitakin yli 50-vuotiaita lastenhoitajia tiedän, jotka ovat aikanaan käyneet vain jonkun kurssin, mutta nykypäivänä ei todellakaan pääse toimeen päiväkotiin ilman alan koulutusta. Jos ei ole koulutusta, ei ole pätevä hoitamaan lapsia, eikä siten voi olla vastuullinen työntekijä päiväkodissa. Harjoittelijaksi tai avustajaksi pääsee päiväkotiin ilman koulutustakin, tosin avustajat ovat yleensä työllistettyjä eikä heillä ole vastuullista asemaa ryhmässä, ts. heitä ei voi jättää yksin lasten kanssa, koska vastuu on aina niillä koulutetuilla henkilöillä. Ihmettelen siis todella suuresti jos tuttusi, täysin kouluttamaton henkilö, on muka otettu töihin päiväkotiin. Ei ainakaan meidän kunnassa olisi mahdollista. Opettajan sijaiseksi kouluun pääsee kuka tahansa, mutta meillä ei edes sijaiseksi pääse päiväkotiin ilman alan koulutusta.

Aika mustavalkoista ajatella, että kaikki pphoitajat hoitavat lapsia kuin omiaan ja tarhantädit taas olisivat ihan evvk. Mulla on seuraavanlainen kokemus pphoitopaikasta, mihin lapseni oli tarkoitus mennä hoitoon, mutta peruin koko hoitopaikan, koska:
-hoitajan oma lapsi terrorisoi ja rääkkäsi hoitolapsia, ja hoitaja ei puuttunut asiaan mitenkään
-pihaa ei oltu aidattu
-hoitaja käytti omia ala-asteikäisiä muksujaan "apuhoitajina" (jättäisitkö sinä lapsesi vieraiden lasten vastuulle?)
-hoitaja joutui kiinnittämään huomiota omien ala-asteikäisten muksujensa tappeluun niin, että 4 hoitolasta olivat jonkun aikaa täysin valvomatta aitaamattomalla pihalla.

Uskon, että sekä perhepäivä- että päiväkotihoidossa on hyviä paikkoja, mutta tämä karmea kokemus osoitti sen, että mieluummin vien lapseni päiväkotiin, jossa on useampia ihmisiä valvomassa toistensa töitä. Minusta pitäisi olla ehdottomasti kiellettyä, että pphoitajalla on omia alle kouluikäisiä lapsia samaan aikaan hoidossa. En jaksa uskoa, että kaikki äidit ovat niin jaloja, että kohtelevat vieraita lapsia tasa-arvoisina oman lapsensa kanssa. Tämän hoitajan pikkulapsi oli selvästi mustasukkainen hoitolapsille(ihan ymmärrettävääkin), ja todella yritti vahingoittaa muita aika kovakouraisestikin.
Annoin kyllä kaikesta näkemästäni palautetta päivähoitotoimistoon, mutta näinköhän puuttuvat asiaan.

Itselläni on todella huono kokemus perhepäivähoidosta. Olin jatkuvasti parvekkeella miettimässä tekosiani, koska en ollut tarpeeksi 'kiltti tyttö' (=hiljainen, tunteet sisällään pitävä). No nyt olen, ja katkera myös. Yritin kertoa vanhemmilleni, mutta kolmevuotiaan juttuja ei kuunneltu, kun hoitotäti kertoi muuta.

Tällä halusin vaan sanoa sitä, että aina asiat eivät tule ilmi lasten kautta. Päiväkodissa sentään on muitakin aikuisia valvomassa. Tosin sielläkin saatetaan suojella työkaveria tai pelätään puuttua asioihin.

Kunnan perhepäivähoitaja:aluksi meni ihan kivasti,kun porukka vaihtui alkoi ongelmat.Kadun vieläkin etten vaihtanut paikkaa.Vessapaperia ei saanut käyttää pissalla käynnin jälkeen,isommat joutuivat antamaan lelut pienemmille kädestä,jos yrittivät ottaa takaisin,joutuivat arestiin,huudettiin ym.Lapseni ei saanut leikkiä leikkihellalla,vaan pienet.Hän ei lukenut koskaan lapsille.Ei askarreltu kuin pari kertaa vuodessa.Vanhemmille osataan kyllä olla mielinkielin.Siellä oli kolme pientä palleroa.Eihän hän nyt esim.ruokaa laittaessa pystynytkään niitä kunnolla vahtimaan.Alle 2 vuotiaan paikka on ainoastaan kotona.Sen jälkeen hyvässä hoitopaikassa.Sitte sinne viedään lapsia jotka ovat tottuneet määräämään kaikesta,ja huutavat kun eivät saa repiä leluja kädestä.Ja hoitaja ei näe tilannetta.Ajattelee vaan että loppuupa ton pikkupennun huuto.Kaduttaa etten vaihtanut paikkaa.Ajattelin vain,että hän on vanha ja kokenut hoitaja.Lapseni muistaa nämä jutut vielä 4 vuoden päästä katkeruudella.Mutta päiväkodista hän oli karannut,joten en halunnut sinnekään häntä.

Viimeksi muokattu:
Täällä meidän kaupungissamme perhepäivähoito ei aina ole sitä mitä sen luulisi olevan. Naapurissa asuu kunnallinen pph, ja häneltä olen kuullut paljon asioita ja kokemuksia.

Esimerkiksi, jos pph:n ryhmästä on vain 2 lasta paikalla (muut sairaina tai lomalla), pph ottaa lapset matkaan ja lähtee päiväkodille siksi päiväksi. Päiväkodissahan tarvitaan aina lisätyövoimaa. Siis mitä ihmettä?! Vanhemmat ovat kuitenkin valinneet lapsilleen nimenomaan perhepäivähoidon eikä päiväkotia. Sinne vaan vieraiden lasten ja aikuisten sekaan hakemaan pöpöjä. Ja tuskin se pph:kaan pystyy osallistumaan päiväkodin töihin, kun pelokkaat hoitolapset roikkuu jaloissa.

No eipä päiväkotienkaan tilanne täällä ole hyvä. Ystäväni on päiväkodissa töissä ja kertoi, että jos joku hoitaja on sairaana, ei sijaisia yleensä saada tilalle. Koska sairauspoissaolot ovat tilapäisiä, ei lain kirjainta rikota siinä että lapsia on liikaa per aikuinen. Yleensä vaan on niin, että aina joku hoitajista on sairaana tms. eli hyvin harvoin ovat kaikki yhtä aikaa töissä. Ja isompien puolella joku 8 lapsen ryhmä on ihan utopistinen ajatus. 20 lasta, yleensä lisäksi joku ylimääräinen osa-aikainen/puolipäiväinen lapsi.

Itse olen elämäni aikana käynyt tasan kahdessa päiväkodissa sisällä. Toinen oli yksityinen ja toinen kunnallinen. Se mikä yllätti, oli tilojen a) ahtaus (no tästäkin on varmaan jotkut normit olemassa), b) kuluneisuus. Rikkinäisiä leluja, päiväunipeitot riepoteltuina pitkin lattioita leikkien keskellä. Nuhjaantuneita ja rikkinäisiä mattoja jne jne.

Täytyy kommentoida tähän, koska itse olen tällä hetkellä ihan helisemässä tämän asian kanssa.

Vähän taustaa. Minulla on nyt 1,5v ikäinen tyttö, jolle hain syksyksi pph-paikkaa, kun palaan töihin. Olen itse lastentarhanopettaja koulutukseltani, ja vaikka työvuosia ei ole montaa, olen hyvin perillä päiväkotien ongelmista. Olen ollut sijaisena tai harjoittelussa viidessä pienten ryhmässä, joista kolmeen voisin laittaa omani. Huonoista puolista tärkeimpiä: liikaa lapsia, melu, kiire, kaoottisuus ja pöpöt. Hyviä puolia: ammattitaitoiset työntekijät, ryhmässä useampi aikuinen, ongelmista huolimatta ajatellaan aina lapsen parasta ja pyritään tekemään parhaansa heidän hyväkseen.

Pph:sta ei ole omaa kokemusta, mutta halusin lapseni pph:lle, koska ryhmä on pieni ja hoito kodinomaisempaa. Ja uskoin siihen, että suurin osa pph:sta on hyviä, vastuullisia hoitajia.

Noh, ulkoilen lapseni kanssa paljon lähipuistossa. Aamupäivisin puiston valtaa 4-5:n perhepäivähoitajan ryhmät, joten lapsia (tavallisesti kovin pieniä, alle 3v) on samassa lössissä vähintään toistakymmentä. Nämä pph:t seisovat ringissä, osa selin lapsiin, puhuvat keskenään. Puisto ei ole aidattu, osa lapsista juoksentelee kaukana pitkin metsiä. Puiston vieressä metsässä kulkee sähkölinja, jonka tolpissa lukee "hengenvaara". Näiden tolppien juurella isoimmat pojista leikkivät. Lähes joka kerta joku hoitajista puhuu puhelimessa, lähtee kauemmas tielle puhumaan. (Voi olla työasioitakin, en tiedä.) Isommat vie pienemmiltä leluja, ottavat kyselemättä esim meidän hiekkaleluja. Lapset laskevat liukumäkeä ilman valvontaa, isommat ja pienimmät (ehkä 1v) sikin sokin.. Kun oma lapseni on likumäessä, katson sitten samalla näiden pph:den lasten perään.

Samaa olen kuuluut mammakavereideni suusta, joten en millään usko, että ylireagoisin.

Vai tämän ulkoilun olen nähnyt, mistään muusta en osaa sanoa. En haluaisi tuomita, mutta ymmärrätte varmaan, että on noussut karvat pystyyn.. hetken aikaa yritin vakuutella itselleni, että kaikki on ok, että on se pph kuitenkin parempi.. mutta tämän ketjun luettuani ja tämän kirjoitettuani aion soittaa päivähoitotoimistoon, että vaihdan toiveekseni päiväkodin.

Jos tätä lukee joku oikeasti hyvä ja vastuullinen perhepäivähoitaja, älköön hän syyllistykö. En missään tapauksessa halua tuomita kaikkia pph:ita, toivottavasti tämä porukka on vaan poikkeus, mutta koska ovat juuri tämän meidän alueen pph:ita, lapsni päätyisi todennäköisesti jollekin heistä.

Tämä ketju herätti paljon ajatuksia.
Oma mielipiteeni on, että perhepäivähoito on pienelle lapselle parempi kuin päiväkoti, JOS tuntee hyvin perhepäivähoitajan, voi luottaa tähän ja on samanlaiset säännöt kuin kotona.

Itse olen perhepäivähoitajan lapsi ja äitini on aloittanut hommat syntymäni jälkeen ja toimii edelleen hoitajana. Varmaan silloin reilu 20 vuotta sitten ei käyty ihan samanlaista kurssia, mitä nykyään, mutta mielestäni pelkkä koulutus ei tässä sano kaikkea. Joku voi olla vähemmän koulutettuna hoitajana sata kertaa parempi kuin koulutettu hoitaja, joka onkin jäänyt väärään ammattiin tai tekee työtä vain rahan takia.

Yksi kommentti ketjun alkupäästä jäi mieleeni (vapaasti muotoiltuna): "perhepäivähoitopaikassa sai leikkiä vain yhdessä huoneessa".
Mielestäni tässä ei ole mitään outoa. Perhepäivähoitopaikka on kuitenkin jonkun toisen koti (pph:n lisäksi mahdollisesti myös tämän miehen ja lasten koti) ja tottakai hoitolapsilla pitää olla tarpeeksi tilaa leikkiä, mutta on mielestäni kohtuutonta vaatia tähän koko taloa/asuntoa. Eiköhän yksi huone leikkihuoneeksi riitä, piha/puisto ulkoiluun, keittiössä syödään ja ehkä askarrellaan jne. Ja jos ei riitä, niin sitten kannattaa viedä päiväkotiin, vaikka en tiedä, voiko sielläkään ihan vapaasti juoksennella huoneesta toiseen. ;)

Omasta kokemuksestani piti sanoa sen verran, että meillä minä taisin joutua pahempaan syyniin verrattuna hoitolapsiin, koska äitini ei halunnut antaa mitään erikoiskohtelua omalle lapselleen. Silti tykkäsin olla enemmän koti-perhepäivähoidossa kuin päiväkodissa, jossa kävin eskarin. Siellä oli aika olematon valvonta välillä ja jos jotain sattui, syylistettiin lapsia/leikkiä, eikä heidän valvomattomuuttaan. Lisäksi eräs poika sai haukkua minua läskiksi, eikä asiaan puututtu, vaikka asiasta yritin kertoakin.
Ei päiväkoti mitään traumoja jättänyt, mutta muistan, etten erityisesti viihtynyt.

Silti en voi sanoa mustavalkoisesti niin tai näin, koska pph:t ja päiväkodit ovat tapauskohtaisia ja eri paikkakunnilla ja niiden sisällä erilaisia. Molemmista varmasti löytyy niitä huonoja ja hyviä, niin kunnallisistakin kuin yksityisistäkin.

Päiväkodin puolestapuhujana haluan kertoa, että lapseni meni päiväkotiin ollessaan 10kk ja nyt reilu puoli vuotta myöhemminkin viihtyy siellä todella hyvin. Aamuisin lapsi juoksee jo innoissaan kavereiden ja lelujen pariin kun äiti vielä jää laittamaan vaatteita naulakkoon. Taakseen lapsi ei katso kertaakaan. Iltapäivällä kotiin haettaessakaan lapsella ei ole mikään kiire vanhempien luo vaan jatkaa leikkejään, mutta lähtee kotiin kun pyydetään. Lähtiessäkin muistaa aina vilkuttaa hoitajille. Lapsi on päiväkodissa 4pv/viikko.

Ainoana "ongelmana" olen pitänyt hoitajien sairaslomien runsautta. Lapseni ryhmässä on 3 hoitajaa, joista välillä vain yksi on töissä ja muut sairaana/lomilla, mutta sijaisina ovat päiväkodin muut hoitajat, joita lapsi tapaa päivittäin ulkoilujen aikana ja aamuisin kun ryhmät ovat vielä kaikki samassa tilassa. "Vieraat sijaiset" tässä päiväkodissa sijoitetaan isompien ryhmiin, joissa muutenkin on enemmän lapsia ja hoitajia, pienet saavat olla aina tuttujen hoitajien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä mieltä tämä äiti;8904524:
Arvostan koulutusta. En haluaisi lapsiani esim kouluun, jossa ei olisi päteviä opettajia. Sama koskee päivähoitoa. Lastentarhanopettajat osaavat tukea lapsen kehitystä, sekä fyysisesti, että henkisesti ja kiinnittävät huomiota lapsen osaamiseen taatusti eri tavalla kun perhepäivähoitajat.

Niin, harmi ettei vanhemmilta vaadita pätevyyttä, millä tahansa koulutuksella voi jäädä kotiäidiksi..

Luuletko että lapsen hoito on oikeasti jotain rakettitiedettä mikä vaatii korkeakoulututkinnon ja tohtorinhatun? Kyllä itse annan mieluummin lapseni työlleen omistautuneen, kokemusta omaavan ja sydämellisen kouluttamattoman perhepäivähoitajan hoivaan kuin pätemisentarpeessa olevan, vastavalmistuneen päiväkotiohjaajan (jotka taitaa enimmäkseen olla lähäreitä..) isoon ryhmään..

Alkuperäinen kirjoittaja Ollakko vai eikö olla;8901986:
Kummassa lapsesi on eli kumpaa suosittelet? Hyvät ja huonot puolet??

Kaikki tahot puhuvat pienten ryhmien puolesta joten kallistun pphoidon puoleen.Aikoinaan lapseni olivat pphoitajalla ja kaikki toimi hyvin ,oli ihanan kodikas tunnelma ,ei kauheata melua.
Pphoitajat leikkivät,lukevat,askartelevat lasten kanssa.Puistossa on vapaata leikkiä jolloin hoitajat voivat keskustella keskenään,mikä ei kuitenkaan tarkoita että lapset ovat heitteillä.Lapsi tarvitsee myös vapaata aikaa jolloin saa leikkiä mitä itse haluaa.Lapsen mielikuvitus kehittyy kun saa itse keksiä leikkejä.Aikuisestakaan ei ehkä tuntuisi kivalta jos koko aika joku määräisi mitä pitää tehdä,miettikää sitä.Pphoitajat retkeilevät,liikkuvat metsissä.
Lapsen ollessa n.5 vuotia voi harkita siirtymistä päiväkotiin että voi harjoitella olemista isossa ryhmässä ennen koulun alkamista.
Kunnioitan perhepäivähoitajia jotka tekevät pitkää päivää ja antavat oman kotinsa käyttöön.Perhepäivähoitaja ei tee työtä ellei todella pidä lapsista,sillä palkka pieni työmäärään verrattuna.

Yhteistyössä