Päiväkodista "suututtiin", kun kukaan ei päässyt tulemaan paikalle vaikka lapsi löi päänsä ja joutui käymään terveysk.

• Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä provo;25063499:
ei kukaan ole noin törkeän tärkeilevä työmatkoistan tai miehen kirurgin ammatista. ei ole yhtään tärkeämpää kuin vaikka pph:n ammatti.
kuka vaan pystyy esittää lääkäriä ja olla parempi kuin moni kouluttautunut lääkäri. koneet ja lääkkeet ja laitteet sen työn tekevät.
Itse olen lapseni tehnyt ja minulle voi aina soittaa ja haen lapset heti. Kukaan hoitotäti ei ole vastuullinen kenenkään toisen penikoita kuljettamaan yhtään minnekään hoitoon.
Huh!
:D itsehän nyt provoilet :D

"vieras"
"Se on lapselle aika onneton hetki kun pitäisi päästä kotiin/lääkäriin kesken päivän ja vanhempia ei tavoiteta."

Ymmärräthän, ettei jokaisesta työstä voi lähteä, vaikka olisi minkälainen hätä kyseessä.
Jos on sellainen tehtävä niin on hyvin tarkaan mietittävä miten asia voidaan hoitaa niin, että joku sen lapsen luokse pääsee.

Mietitö asiaa yhtään lapsen kannalta?

ei kukaan ole noin törkeän tärkeilevä työmatkoistan tai miehen kirurgin ammatista. ei ole yhtään tärkeämpää kuin vaikka pph:n ammatti.
kuka vaan pystyy esittää lääkäriä ja olla parempi kuin moni kouluttautunut lääkäri. koneet ja lääkkeet ja laitteet sen työn tekevät.
Itse olen lapseni tehnyt ja minulle voi aina soittaa ja haen lapset heti. Kukaan hoitotäti ei ole vastuullinen kenenkään toisen penikoita kuljettamaan yhtään minnekään hoitoon.
Huh!
Ei ole, mutta ensisijaisesti se menee niin että jos lapsi tarvitsee lääkärinhoitoa akuutisti, niin kyllä sinne lähdetään heti eikä vasta sitten kun vanhempi tai varahakija on paikalla. Esim. päässä iso vertavuotava haava, joka vaatii tikkausta.

Tyhmä provo
jos joltain kotiäidiltä joka on väsynyt viedään lapset pois masennukse takia, niin miksi ihmeessä ei tällaisilta, joista kumpikaan ei jousta? mutta provohan tämä oli. joku tyhmä raukka haaveilee kirurgimiehestä ja työnmatkoista. noissa ei ole mmitään hienoa.

Mutta on se hoitajallekkin hankala tilanne jos lapsen kanssa pitää lähteä paikattavaksi (sitä ei kovin usein satu, joten hekin varmasti vähän huolissaan) ja ei saada vanhempia kiinni. Puhumattakaan jos kävisi pahemmin niin siinä kyllä odottavalla tuntuu aika pitkältä.

ap...
Huh!
Tärkeilevä? Minä kyllä arvostan lähes kaikkia ammatteja, mutta kyllä mielestäni kirurgin ammatti on tärkeämpi kuin pph. Ja kyllä, mieheni on ihan aito kirurgi, ei siis mikään valekirurgi ;) Ja mistä lähtien koneet ja lääkkeet ja laitteet ovat leikanneet ihmisiä?

"vieras"
Olin neuvottelemassa. Olen sen jälkeen aina pitänyt puhelimen äänettömällä, kun sain urani alussa eräältä saksalaiselta saarnan siitä miten epäkohteliasta on vastata puhelimeen kesken neuvottelun. Ja niinhän se onkin. Toki olisin vastannut, jos puhelimeni ei olisi ollut äänettömällä, mutta nyt se vain sattui olemaan ja sille ei enää mitää voi.
Siis sakasalaiset, eihän siellä lapsia edes miehet hoida, vaan armaat kotirouvat kotona... tutustu kännykkääsi miten saat sen toimimaan niin että päiväkodin puhelut tulevat läpi.

Tyhmä provo
jos oma lapseni joutuisi laittomaan tilanteeseen jonkun laiskan kirurgin takia, joka ei tule itse viemään omaa kakaraansa terveyskeskukseen, niin kyllä nostaisin mekkalan asiasta. Ei ole hoitajan asia kuljetella ketään.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja miettikääs;25063468:
Sitä en ymmärrä, ettei vanhemmat anna sellaista numeroa, josta tavoittaa edes jonkun! Mitä jos sattuu jotain todella vakavaa... Lapsi katoaa, satuttaa itsensä hengenvaarallisesti tms. Silloin ois ehkä paras olla jostain suuntaa tavoitettavissa. Vaikka eihän sitä meidän muruselle voi mitään sattua...
Ei hyvää päivää! Jos lapsi loukkaa itsensä hengenvaarallisesti, ei siinä saa alkaa vanhemmille soittelemaan ja odottelemaan, että vanhemmat tulevat ties kuinka kaukaa (tai edes läheltä) päivittelemään tilannetta päiväkotiin. Silloin soitetaan ensimmäisen ambulanssi tai hoidetaan muuten lapsi välittömästi asianmukaiseen hoitoon.

Minä en ole lääkäri tai edes sairaanhoitaja. Minun hälyttämisestäni ei ole mitään hyötyä lapsen terveydelle, ei edes pienemmissä kolhuissa. Ne mihin hoitajien taidot eivät riitä hoitamaan, eivät riitä minunkaan.

Toki henkistä turvaa lapsi tarvitsee vanhemmastaan ja tietenkin haluaisin tietää mahdollisimman pian. Mutta jos vanhempi on tilanteessa tai paikassa, josta en voi lähteä kuitenkaan, on tuskin kovin ratkaisevaa sainko tiedon tuntia ennemmin vain myöhemmin. Vaikka ap:n tai hänen miehensä olisikin saanut kiinni välittömästi, ei heistä kumpikaan olisi silti päässyt avuksi. Ja jos olisi ollut kyseessä hengenvaara, eiköhän lapsi olisi ollut hoidossa nopeammin kuin vanhempi olisi ollut paikalla, vaikka olisikin päässyt heti lähtemään.

Ei lapsen terveys, turvallisuus tai hoitoon pääseminen voi olla päiväkodissa kiinni siitä, pystyykö vanhempi olemaan 5 minuutin kuluessa päiväkodissa millä hetkellä hyvänsä.

[QUOTE="vieras";25063544]Siis sakasalaiset, eihän siellä lapsia edes miehet hoida, vaan armaat kotirouvat kotona... tutustu kännykkääsi miten saat sen toimimaan niin että päiväkodin puhelut tulevat läpi.[/QUOTE]

On sellaisia neuvotteluita, joissa ei vastata kännykkään missään tilanteessa.

Jotenkin ymmärtäisin aloituksen jos se olisi tyyliin "harmittaa hirveäsi kun lapsi loukkantui päiväkodissa ja jouduttiin käyttämään ts:ssa eikä kumpaakaan meistä vanhemmista saatu kiinni. Aivan kun harmistus ei muutenkin olisi ollut riittävä päiväkodista hoitaja antoi ikävää palautetta siitä että ei ollut ketään vastaamassa puhelimeen", mutta... unohtuikohan tässä aloituksessa joku...

Viimeksi muokattu:
ap..
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä provo;25063554:
jos oma lapseni joutuisi laittomaan tilanteeseen jonkun laiskan kirurgin takia, joka ei tule itse viemään omaa kakaraansa terveyskeskukseen, niin kyllä nostaisin mekkalan asiasta. Ei ole hoitajan asia kuljetella ketään.
Laiskan? Eihän siinä voi herranjumala jättää leikkausta kesken.

"vieras"
Jos se kirurgi oliskin juuri leikkaamassa armasta puoliosoasi, niin aukiko se se potilas pitäsi jättää? Toki pitäisi olla suunnitelma b. tuollaisia tilanteita varten.

Etkö osaa ajatella? Jos lapsi tarvii akuutisti lääkärin hoitoa, niin ei siinä jäädä odottelemaan vastaavaa aikuista paikalle, vaan lapsi toimitetaan välittömästi hoitoon.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25063544]Siis sakasalaiset, eihän siellä lapsia edes miehet hoida, vaan armaat kotirouvat kotona... tutustu kännykkääsi miten saat sen toimimaan niin että päiväkodin puhelut tulevat läpi.[/QUOTE]

Mitä hyötyä siitä olisi ollut päiväkodille tai lapselle, vaikka ap olisi vastannut puhelimeen palaverissa tuhansien kilometrien päässä? Olisivatko jääneet odottelemaan, että ap lähtee palaverista, saa ostettua seuraavalle lennolle lentoliput, lentää Suomeen ja tulee viemään lapsen terveyskeskukseen? Toivottavasti ei...

Mun mielestä hätätilanteita varten - varsinkin, jos omat vanhemmat ovat hankalasti tavoitettavissa - kannattaisi antaa pk:iin vaikka mummon tai kummin tai jonkun muun tutun aikuisen numero, joka voisi tulla lapsen turvaksi.

Itse olen myös näitä huonostitavoitettavia kun olen töissä, mutta hoitopaikassa on aina esim. kanslian numero, jolla saa välitettyä mulle viestin milloin tahansa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25063589]Mitä hyötyä siitä olisi ollut päiväkodille tai lapselle, vaikka ap olisi vastannut puhelimeen palaverissa tuhansien kilometrien päässä? Olisivatko jääneet odottelemaan, että ap lähtee palaverista, saa ostettua seuraavalle lennolle lentoliput, lentää Suomeen ja tulee viemään lapsen terveyskeskukseen? Toivottavasti ei...[/QUOTE]

Mietihän sitä itse kun olet loukkaantuneen lapsen kanssa etkä saa lapsen vanhempia kiinni, niistä numeroista joista he ovat ilmoittaneet olevansa tavoitettavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmmä provo;25063601:
höpöhöpö. lässynlässynlää. laiskat keksivät aina selityksiä.
Mitä jos sinä keskenkasvuinen märkäkorva teini menisit vaikka nukkumaan? Voisit vaikka kasvaa hitusen ja tulla vaikka viisautta lisää yöunien aikana.

ap...
Mun mielestä hätätilanteita varten - varsinkin, jos omat vanhemmat ovat hankalasti tavoitettavissa - kannattaisi antaa pk:iin vaikka mummon tai kummin tai jonkun muun tutun aikuisen numero, joka voisi tulla lapsen turvaksi.

Itse olen myös näitä huonostitavoitettavia kun olen töissä, mutta hoitopaikassa on aina esim. kanslian numero, jolla saa välitettyä mulle viestin milloin tahansa.
Niin, mutta kun edelleen ei ole niitä mummoja ja kummeja tällä paikkakunnalla. Lähin asuu 200 km päässä. Ja ystävät ei pääse lähtemään töistä kesken päivän.

• Tykkää
Reactions: marskuukkeli
"vieras"

Itse kerroin tuossa yllä, kuinka meillä lapselle on annettu neljän varahakijan numerot. Mutta silti on ihan mahdollinen tilanne, ettei kukaan ehtisi pikaisesti päiväkodille. Eikä meillä ole töissä mitään kansliaa, mistä mulle saataisiin viestiä, jos en pääsisi vastaamaan puhelimeen. (Yleensä kyllä vilkuilen puhelinta aika tiheästi, jos on ääni pois päältä, mutta ei se tarkoita, että pääsisin paikalle nopeasti.) Miehellä aika sama tilanne, on välillä töissään esim. kellarissa, jossa ei ole kunnolla kenttää kännykässä.

Harvalla on näin hyvä tilanne, että on näin paljon varahakijoita, mutta ei tämäkään takaa, että aina saisi ketään kiinni, joka voisi loukkaantuneen lapsen viedä lääkäriin.

"plop"
Jaa-a, uskaltaakohan sitä tulevaisuudessa lastaan hoitoon laittaa... Lähin tukiverkko on 300km päässä, mies 20vkoa vuodessa työmatkoilla ja minulla työ, jossa en kuule puhelimen hälytysääntä tai koneen tärinän takia huomaa värinähälytystä. Voi olla, että menee kaksikin tuntia, ennen kuin seuraavan kerran vilkaisen puhelimeen...

Saisikohan näillä perusteilla anottua lisävuosia kotihoidontukeen?
Käsittääkseni on heitteillejättö, jos apua tarvitsevaa henkilöä (lapsi/aikuinen) ei auta. Jokainen on velvolinen huolehtimaan kanssa ihmisistään sen verran, sai siitä palkan tai ei.

pktäti2
[QUOTE="vieras";25063555]Ei hyvää päivää! Jos lapsi loukkaa itsensä hengenvaarallisesti, ei siinä saa alkaa vanhemmille soittelemaan ja odottelemaan, että vanhemmat tulevat ties kuinka kaukaa (tai edes läheltä) päivittelemään tilannetta päiväkotiin. Silloin soitetaan ensimmäisen ambulanssi tai hoidetaan muuten lapsi välittömästi asianmukaiseen hoitoon.

Minä en ole lääkäri tai edes sairaanhoitaja. Minun hälyttämisestäni ei ole mitään hyötyä lapsen terveydelle, ei edes pienemmissä kolhuissa. Ne mihin hoitajien taidot eivät riitä hoitamaan, eivät riitä minunkaan.

Toki henkistä turvaa lapsi tarvitsee vanhemmastaan ja tietenkin haluaisin tietää mahdollisimman pian. Mutta jos vanhempi on tilanteessa tai paikassa, josta en voi lähteä kuitenkaan, on tuskin kovin ratkaisevaa sainko tiedon tuntia ennemmin vain myöhemmin. Vaikka ap:n tai hänen miehensä olisikin saanut kiinni välittömästi, ei heistä kumpikaan olisi silti päässyt avuksi. Ja jos olisi ollut kyseessä hengenvaara, eiköhän lapsi olisi ollut hoidossa nopeammin kuin vanhempi olisi ollut paikalla, vaikka olisikin päässyt heti lähtemään.

Ei lapsen terveys, turvallisuus tai hoitoon pääseminen voi olla päiväkodissa kiinni siitä, pystyykö vanhempi olemaan 5 minuutin kuluessa päiväkodissa millä hetkellä hyvänsä.[/QUOTE]

Tuskinpa päiväkodilta soiteltiin, jotta vanhemmat lähtevät kuljettamaan lasta lääkäriin. Kyllä päiväkodista noissa tapauksissa lähdetään viipymättä lääkärille. Vanhempia tavoitellaan siksi, että lapsella on itsellään hätä ja silloin tietysti oman vanhemman läsnäolo on tärkeää. Ja ei sille mitään mahda tosiaan, että aina ei vain ole tavoitettavissa. Hyvä olisi, jos olisi lähellä niitä tilanteita varten joku muu läheinen aikuinen ketä voisi tavoitella. Kuitenkin niin kuin joku nimimerkki kirjoitti, niin ei kaikilla asu niin läheisiä aikuisia lähellä.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä