Päiväkodissa on määritelty aikuisten määrä lapsia kohti. Mites suurperheillä?

  • Viestiketjun aloittaja Miettii taas?
  • Ensimmäinen viesti
mikä se olikaan
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja mun kokemus:
mun tuntemani ihmiset joilla on paljon sisaruksia, ja ovat "joutuneet" osallistua enemmän arkihommiin ja sisarusten hoitoon ovat järkeviä, vastuullisia, joustavia ja tasapainoisia itsevarmoja ihmisiä.

Samaa en voi sanoa läheskään jokaisesta esim ainoasta lapsesta. tai sellauisesta jolla on yksi sisar ja ehkä vielä suurella ikäerolla. =)
En usko että voi ihan noin yleistää. Mä taas tunnen yhden tapauksen, jossa ison sisarusparven vanhin ei aio IKINÄ tehdä lapsia juuri samasta syystä. Kyllä hän pääkopaltaan ihan kunnossa on, mutta ei se iso vastuunotto liian pienenä aina pelkästään hyvä tai mukava asia ole. Sitten hyvä jos vastuuta saa sopivissa määrin ikään nähden.

Musta vain vastuu on tosi iso, jos on pienistä lapsista ja heidän turvallisuudesta vastuussa. Jos jotain sattuisi, on se aika kamala taakka kantaa.
Ja siis tottakai joku raja pitää siinä vastuun antamisessa olla. Olet oikeassa. =)
 
Hei,mites sitten kouluissa???Luokkakoot voi olla yli 30 hlöäkin!!
Miten siellä toimii tuo...

haloo,onhan sitä perheissä eri-ikäisiä lapsia.
Mutta siinä mielessä ymmärrän ponttis että jos alle kouluikäisiä on esim 5 niin siinä onkin aika tekeminen...

 
Joissakin suurperheissä on aivan liian paljon lapsia vanhempien voimavaroihin nähden. Ja sitten niitä lapsia vaan "tulee lisää".

Mulla on 10 sisarusta. Joskun olen miettinyt, että varmaan neljä olisi ollut tarpeeksi mun vanhemmille. Vaikka kyllä mä ihan hyvä varaäiti ja lastenhoitaja olin.

(Kyllä, olen katkera.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Onneks mulla on lähärin lapsi-, nuoriso- ja perhetyön tutkinto ;)
Jep!!Hyvä me!!
Ja mulla psykopaatin eikun psykiatrinen tutkinto sairaanhoidosta... :wave: :wave:
Mut ootko varma, että saat nyt hoitaa sitten terveitä lapsia?
Ja onneks mulla on tuo kätilö/sh on myös, että sain ite synnyttää ja hoitaa sairaatkin lapset! Pitää olla kaikenmoista tutkintoa, että pärjää kotona :kieh:
 
vieras
On tosiaan vähän eriasia jos päiväkodilla on 14 1-6 vuotiasta lasta, ja jos kotona olis sama määrä (mikä olis aika mahdotonta, vaikka voishan ne olla kolmosia, kaksosia...). Ei nuo luvut pidä kutiaan enää kun lapset ismpia, eihän eskareissakaan ole aina työvoimaa välttämättä kuin se ope yksin lasten kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Onneks mulla on lähärin lapsi-, nuoriso- ja perhetyön tutkinto ;)
Jep!!Hyvä me!!
Ja mulla psykopaatin eikun psykiatrinen tutkinto sairaanhoidosta... :wave: :wave:
Mut ootko varma, että saat nyt hoitaa sitten terveitä lapsia?
Ja onneks mulla on tuo kätilö/sh on myös, että sain ite synnyttää ja hoitaa sairaatkin lapset! Pitää olla kaikenmoista tutkintoa, että pärjää kotona :kieh:
Aina sen verran niille saan diagnoosia että voin hoitaa!!!! ;)

Täytyy kyllä lähteä tästä opintojen tielle,toi terv hoitaja vois olla sellanen ettei tarttis aina diagnosoida lapsia sairaiks!!! :p :p

Meidän yhdistetty perhe olis aika toimiva,mrs Bucket!!!
MÄ hoitaisin ne sairaat ja sinä terveet!!! :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Aina sen verran niille saan diagnoosia että voin hoitaa!!!! ;)

Täytyy kyllä lähteä tästä opintojen tielle,toi terv hoitaja vois olla sellanen ettei tarttis aina diagnosoida lapsia sairaiks!!! :p :p

Meidän yhdistetty perhe olis aika toimiva,mrs Bucket!!!
MÄ hoitaisin ne sairaat ja sinä terveet!!! :attn:
Lääkäri vois olla kans hyvä, niin vois kirjottaa omille diagnooseille sit reseptit kanssa :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Aina sen verran niille saan diagnoosia että voin hoitaa!!!! ;)

Täytyy kyllä lähteä tästä opintojen tielle,toi terv hoitaja vois olla sellanen ettei tarttis aina diagnosoida lapsia sairaiks!!! :p :p

Meidän yhdistetty perhe olis aika toimiva,mrs Bucket!!!
MÄ hoitaisin ne sairaat ja sinä terveet!!! :attn:
Lääkäri vois olla kans hyvä, niin vois kirjottaa omille diagnooseille sit reseptit kanssa :D
Eiks se Pennola ole lääkäri taikka kohta valmis!!
Kaapataan se mukaan.... :p
 
Suhdeluvut muuten menevät niin, että lapsia voi olla neljä alle 3-vuotiasta/kasvatusvastuussa oleva aikuinen ja seitsemän yli 3-vuotiasta/kasvatusvastuussa oleva aikuinen. Esiopetusikäisiä lapsia voi olla 13 yhtä esikoulunopettajaa kohti. Mikäli näitä lukuja ei noudateta, silloin rikotaan lakia. Tämä suhdeluku pitäis olla aikuisia ihan koko päivän ajan.

Muuten en lähtisi kyllä tätä suurperheasiaa ja päiväkoteja mitenkään vertailemaan, ovat mielestäni kaikin puolin niin eri juttuja.
 

Yhteistyössä