Päiväkodissa on määritelty aikuisten määrä lapsia kohti. Mites suurperheillä?

  • Viestiketjun aloittaja Miettii taas?
  • Ensimmäinen viesti
Miettii taas?
Tuli mieleen, että kun päiväkodissa on määrätty esim. että kuutta lasta kohden pitää olla yksi aikuinen ryhmässä. Mites esim. 12 lapsen perheelle. Saako se äiti olla yksin niitten mukuloitten kanssa, jos isä on töissä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
En tiedä miten on mutta olisi hyvä idea että ei saisi. Saisi perheen esiteinitkin olla lapsia.
Joo, musta on aika väärin lähteä siitä että automaattisesti isommat hoitaa pienempiään. Mä aina muistan se että Aurinkokunnan joidenkin lasten piti olla pois koulusta auttamassa äitiä kun osa lapsista piti viedä lääkäriin/neuvolaan/hammikseen.
 
Onhan siellä osan aikaa päivästä ne 2 aikuista joten se on 6/ aikuinen ja osa on jo yli 12 v. joten heitä ei lasketa.
Eihän päiväkodissakaan tarvitse koko päivää olla se aikuisten määrä, vaan riittää että on osan päivää tarpeeksi aikuisia.
 
Kimppa
Lapsia voi olla millainen lauma tahansa (kuten jossain lehdessä oli, vaikka kaksiossa). Mutta jos kyse olisi vaikka koirista, olisi viranomaiset syynäämässä, että onko olosuhteet millaiset..? Vai nou?
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja mua:
ihmetyttää se että kuka vaan saa hommata muksuja mutta lastenhoitajalla pitäis olla koulutus
Päivähoito on muutakin kuin pelkkää hoitamista ja leikkimistä.
mitä muuta se on ja vanhemmuusko ei ole mitään muuta?
Niin mullakin tuli mieleen, että vanhemmuus ja siihen liittyvä kasvatustehtävä, tunteet jne. taitaa olla jotain enemmän kuin mitä päivähoito on..
 
toisen ketjun ap
Eli siis meillä oli se 11 lasta tänä aamuna. Ite siihen oppinut ja tottunut samoin kuin kaveritkin joilla enemmän lapsia. Se että vie lapset jollekin hoitoon perustuu siihen että luottaa siihen kenelle ne vie. Ei tulis mieleenkään viedä omaa kuutta lasta jollekin jolla on vain 1 tai 2 lasta eikä muuta kokemusta lapsista. Yhden tai kaksi voisin sellaselle viedä.
Ja sitten tuo kun on paljon lapsia kerralla. Jokaiselle löytyy sitten kaveri. Ja leikkivät pienemmissä ryhmissä. Isommat monesti ulkona. Kyllä sitä jonku tunnin pärjää helposti jopa päivän (kunhan se motivaatiokin kunnossa).
Meillä on tuo 6 lasta ja ei tulis mieleenkään pyytää lapsia olemaan pois koulusta että itse pääsen pienempien kanssa lääkäriin tms. Kyllä se pitää muuten saada järjestymään. Välillä kun oon ite ollut huonossa kunnossa niin ollaan palkattu ulkopuolista apua.
Luulen että meillä joutuu lapset kuitenkin tekemään enemmän kotitöitä kuin kaverinsa keskimäärin. Mutta toisaalta minusta on hyväkin asia että kotona oppii perusasiat. Ok lopetan nyt vaikka voisin jatkaa ties kuin pitkään.
 
mun kokemus
mun tuntemani ihmiset joilla on paljon sisaruksia, ja ovat "joutuneet" osallistua enemmän arkihommiin ja sisarusten hoitoon ovat järkeviä, vastuullisia, joustavia ja tasapainoisia itsevarmoja ihmisiä.

Samaa en voi sanoa läheskään jokaisesta esim ainoasta lapsesta. tai sellauisesta jolla on yksi sisar ja ehkä vielä suurella ikäerolla. =)
 
Nuo 12 lasta vaan tuppaavat olemaan niin eri-ikäisiä etteivät vastaa 12 lapsen päiväkotiryhmää. Tädilläni on muuten 12 lasta joista nuorin on nyt 2v ja vanhin 27v. 5 vanhinta on jo muuttanut kotoa pois, alle kouluikäisiä löytyy 2 tai 3.

Muutenkin tuo suurperheellisyys on ihmisten oma valinta, eli kukaan ei pakota hankkimaan lisää lapsi jos tuntuu ettei aika ja voimavarat riitä enempään. Päiväkoti henkilökunta on töissä ja tottakai heille on määritelty lapsimäärät/hoitaja jotta pystyttäisiin takaamaan lasten turvallisuus ja hyvä hoito.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja mun kokemus:
mun tuntemani ihmiset joilla on paljon sisaruksia, ja ovat "joutuneet" osallistua enemmän arkihommiin ja sisarusten hoitoon ovat järkeviä, vastuullisia, joustavia ja tasapainoisia itsevarmoja ihmisiä.

Samaa en voi sanoa läheskään jokaisesta esim ainoasta lapsesta. tai sellauisesta jolla on yksi sisar ja ehkä vielä suurella ikäerolla. =)
En usko että voi ihan noin yleistää. Mä taas tunnen yhden tapauksen, jossa ison sisarusparven vanhin ei aio IKINÄ tehdä lapsia juuri samasta syystä. Kyllä hän pääkopaltaan ihan kunnossa on, mutta ei se iso vastuunotto liian pienenä aina pelkästään hyvä tai mukava asia ole. Sitten hyvä jos vastuuta saa sopivissa määrin ikään nähden.

Musta vain vastuu on tosi iso, jos on pienistä lapsista ja heidän turvallisuudesta vastuussa. Jos jotain sattuisi, on se aika kamala taakka kantaa.
 
mikä se olikaan?
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja mun kokemus:
mun tuntemani ihmiset joilla on paljon sisaruksia, ja ovat "joutuneet" osallistua enemmän arkihommiin ja sisarusten hoitoon ovat järkeviä, vastuullisia, joustavia ja tasapainoisia itsevarmoja ihmisiä.

Samaa en voi sanoa läheskään jokaisesta esim ainoasta lapsesta. tai sellauisesta jolla on yksi sisar ja ehkä vielä suurella ikäerolla. =)
En usko että voi ihan noin yleistää. Mä taas tunnen yhden tapauksen, jossa ison sisarusparven vanhin ei aio IKINÄ tehdä lapsia juuri samasta syystä. Kyllä hän pääkopaltaan ihan kunnossa on, mutta ei se iso vastuunotto liian pienenä aina pelkästään hyvä tai mukava asia ole. Sitten hyvä jos vastuuta saa sopivissa määrin ikään nähden.

Musta vain vastuu on tosi iso, jos on pienistä lapsista ja heidän turvallisuudesta vastuussa. Jos jotain sattuisi, on se aika kamala taakka kantaa.
Sanoinkin että mun tuntemani, en yleistänyt. =)
 

Yhteistyössä