PÄIVÄHOITO KAIKILLE MAKSULLISEKSI!!!

  • Viestiketjun aloittaja Siinäpä näitte taas
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:07 Jahas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:43 fjonga kirjoitti:
ihan per.seestä... muutenki pieni palkka ja siitä sitten vielä pitäis alkaa päikkärimaksuja maksaan :headwall:
taitas sitten olla toinen vaihtoehto se, että hoidat itse lapsesi? Ei ilmaiseksi tartte hoitoon lasta saada, kenenkään. Jos ei pysty ite hoitaan, eikä rahat riitä hoitomaksuihin, niin jättäkää ne lapset tekemäti. Ei yhteiskunnan tartte teitin lapsia/teitä elättää.
etkö sä älyä et silloinhan mä joudun jäämään yhteiskunnan kasvatiksi ja soskun luukulle eläjäksi kun hoidan lapseni kotona. nyt käyn töissä ja lapset ovat tarhassa, palkka on kuitenkin sen verran pieni ettei hoitomaksuja tarvitse maksaa!!!
 



[/quote]

En kyllä oikein ymmärrä, että olet yksin päivät kotona, ja lapsen olet tarhaan laittanut, ja silti teet toisen, vaikka et jaksa edes yhtä hoitaa?


[/quote]

Kyse ei ole siitä ettenkö jaksaisi mutta mitäs teen jos täytyy päästä hammaslääkäriin? \|O Tai on muuta menoa? Ja kai kotiäidinkin tarvitsee saada omaa aikaa?!?! Ja en kasvatuta lastani muualla, se on alle 10 prosenttia ajasta muualla kuin minun luonani!
[/quote]

Pakko puuttua tähän.. Ei sen takia lapsia viedä hoitoon että pääsee hammaslääkääriin.Mä oon yksin 3 lapsen kanssa kotona..Jos kaverit tai kukaan ei pysty kattoo lapsia niin lekuriin mukaan tulevat.. viimekskin just hammaslääkärissä olivat kaikki kolme alle 6v mukana..
siellä kun on niitä kirjoja yms leluja mitä otettiin huoneeseen mukaan..
jos olet opettanut lapsesi käyttäytymään niin luulis onnistuvan..ja jos on niin pieni niin pistä rattaisiin kyllä se siellä pysyy.

Omaa aikaa, sitä täytyy miettiä sitten ennen kun tekee sen toisen lapsen.
voi vaikka palkata sen hoitajan sinne kotiin pariks tunniks vaikka, onhan miehesi töissä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:10 MaidA kirjoitti:
aika mielenkiintoista et harmaat täällä taas haukkuu muita....

Minä olen kysynyt tarhan ja monen muun virallisen tahdon mielipidettä tässä asiassa, ja kaikkien mielestä tämä on hyvä ratkaisu kun meillä ei ole tukiverkkoa täällä. \|O :headwall: :headwall: :headwall:
Luuletko, että olet ainoa ihminen, jolla ei ole tukiverkkoa? Suuri osa koulutetuista muuttaa työn perässä etelä-suomeen, eikä kukaan sen vuoksi hoitoon vie ja itse jää kotiin (oletko työtön vai sairaslomalla vai eläkkeellä?) että ei ole tukiverkkoa. silloin hoidetaan miehen kanssa. Mutta ehkä teillä teineillä on eri tavat?
 
HÖHHÖH
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:04 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:54 Harmaana kirjoitti:
Työttömänä äitinä (juu, haukkukaa pummiksi) pidän uudistusta hyvänä. Moni tuttavani vie lapsiaan virikkeiden toivossa päivähoitoon ja ainahan nekin paikat ovat joltain pois. Jos lapsen saa, pitää häneen sen verran uhrata että itse pitää huolen ensisijaisesti. Opiskeluja voi siirtää, koulun kanssa sumplia jonkun ratkaisun (älkääkä nyt väittäkö ettei pidä paikkaansa). Kaikista pienituloisimmat saavat varmaankin tuon päivähoitomaksun sossulta tms., koska se luetaan menoksi. Siksi en käsitä tätä vouhottamista; kaikki pitäisi olla ilmaista kaikille eikä mistään haluta maksaa?
kerros mulle miten mä sumplin jonkun ratkaisun opiskelijana. koulua 8h per päivä ja harjoittelujaksoja ajoittain?miksi myöskään siirtäisin opiskelujani?
Se opiskelee, jolla siihen on varaa. Se tekee lapsia, jolla siihen on varaa.
 
autsis
Tuo minimimaksu tulee kokopäivähoidon osalta vain eli osapäiväinen lapsi saa edelleen olla ilmaiseksi tarhassa, jos tulot ovat pienet.. JIHUU!

Nyt vain katsomaan että onko alle 8h päivä osapäiväinen ;)

Tällä hetkellä minimimaksu on 18? / kk, eli suurta maksua tuskin tulee.

Itse ainakin meinaan tehdä mahd. paljon pimeenä töitä jos kaikki edut köyhältä viedään. Onneksi se on mahdollista monellakin alalla.

On se ihme ettei köyhä saa olla enää edes köyhä!
 
Itse en ole maksanut lapsen päivähoidosta reilun 3 vuoden aikana kuin 2 kuukautta. Olen ollut opiskelija koko lapsen hoidossa olon ajan eli tulot minimissä. Kesätöissä olessani olen maksanut normaalit maksut.
Täytyy sanoa, että monesti olen miettinyt kuinka tyytyväinen olen lapseni saamaan hoitoon ja arvostan kovasti sitä, että voin opiskella rauhassa kun lapseni on turvassa ja hyvissä käsissä sen ajan. Monesti olen tuntenut "huonoa" omaatuntoa siitä, etten joudu maksamaan hoitomaksuja, sillä olisin täysin valmis maksamaan lapseni hyvästä hoidosta kykyjeni mukaan. Ilmeisesti kuitenkin on katsottu, että rahani ei siihen riitä (mikä on kyllä totta). Kuitenkin olisin valmis korvaamaan lapseni hoidon jonkinlaisella edes näennäismaksulla. Tästä varmaan johtuu, että olen hemmotellut joka kevät ja syksy lapseni hoitajat pienillä lahjoilla ja herkuilla =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:14 HÖHHÖH kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:04 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:54 Harmaana kirjoitti:
Työttömänä äitinä (juu, haukkukaa pummiksi) pidän uudistusta hyvänä. Moni tuttavani vie lapsiaan virikkeiden toivossa päivähoitoon ja ainahan nekin paikat ovat joltain pois. Jos lapsen saa, pitää häneen sen verran uhrata että itse pitää huolen ensisijaisesti. Opiskeluja voi siirtää, koulun kanssa sumplia jonkun ratkaisun (älkääkä nyt väittäkö ettei pidä paikkaansa). Kaikista pienituloisimmat saavat varmaankin tuon päivähoitomaksun sossulta tms., koska se luetaan menoksi. Siksi en käsitä tätä vouhottamista; kaikki pitäisi olla ilmaista kaikille eikä mistään haluta maksaa?
kerros mulle miten mä sumplin jonkun ratkaisun opiskelijana. koulua 8h per päivä ja harjoittelujaksoja ajoittain?miksi myöskään siirtäisin opiskelujani?
Se opiskelee, jolla siihen on varaa. Se tekee lapsia, jolla siihen on varaa.
no sossu maksaa sitten minun hoitomaksut :kieh:
 
No olkaa te suvaitsemattomat kaiken tietäjät mitä mieltä haluatte! Tämä on meidän perheelle paras ratkaisu, vaikka teillä ei ole älyä sitä ymmärtää. En aio teidän juttujen takia mieltäni pahoittaa, koska tiedän tasan tarkkaan, että lapseni hoidossa olossa ei ole mitään pahaa. Ja tasan tarkkaan itse lapseni kasvatan!
 
Kiasus et ällöttää tämmöset köyhät kyykkyyn jutut. Mitäs jos perheessä on esim. mielenterveys ongelmia tai jotain vakavampaa niin eikös sen lapsen/ lapsien ole parempi olla hoidossa vaikka ILMATTEEKS!!!!!!
 
virn
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:14 Vieras kirjoitti:
Itse en ole maksanut lapsen päivähoidosta reilun 3 vuoden aikana kuin 2 kuukautta. Olen ollut opiskelija koko lapsen hoidossa olon ajan eli tulot minimissä. Kesätöissä olessani olen maksanut normaalit maksut.
Täytyy sanoa, että monesti olen miettinyt kuinka tyytyväinen olen lapseni saamaan hoitoon ja arvostan kovasti sitä, että voin opiskella rauhassa kun lapseni on turvassa ja hyvissä käsissä sen ajan. Monesti olen tuntenut "huonoa" omaatuntoa siitä, etten joudu maksamaan hoitomaksuja, sillä olisin täysin valmis maksamaan lapseni hyvästä hoidosta kykyjeni mukaan. Ilmeisesti kuitenkin on katsottu, että rahani ei siihen riitä (mikä on kyllä totta). Kuitenkin olisin valmis korvaamaan lapseni hoidon jonkinlaisella edes näennäismaksulla. Tästä varmaan johtuu, että olen hemmotellut joka kevät ja syksy lapseni hoitajat pienillä lahjoilla ja herkuilla =)
Ymmärretään, mutta millä maksat jos tulot ovat jo niin tiukilla että hyvä kun sillä elää?

Mahdoton yhtälö niille jotka ovat oikeasti varattomia!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:03 VIERAS kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:59 MaidA kirjoitti:
meillä lapsi virikepaikalla kolmena päivänä viikossa kuusi tuntia päivässä. Mies töissä, minä päivät kotona. Pakko olla paikka jonne saan lapsen esim jos on lääkäri tai muita menoja. Ja että saan omaa aikaa, mies tekee pitkää päivää, Ei sukulaisia lähellä eikä ystäviä keltä pyytää apua kun vasta viime vuoden lopulla muutettiin tänne.

Ja lapsi pysyy hoidossa kun pikku kakkonen syntyy. Haluan saada rauhassa tutustua uuteen tulokkaaseen ja toisaalta iltaisin antaa esikoiselle ns. laatuaikaa kun mies voi olla vauvan kanssa.

Pitäkää vain minua laiskana p***ana, mutta tämä on paras ratkaisu minulle, lapselle, miehelle ja tulevalle vauvalle! :attn:
Uskomatona. Kehtaat vielä myöntää. Joutuu ne muutkin ottamaan lapsena mukaan normaaliin elämään kuten lääkärissä käynteihin ym. Kannattaisi vähän miettiä ennenkuin niitä lapsia tekee tähän maailmaan. Kyllä on maailma nykyään mallillaan. Mitähän siitäkin tulisi jos vaikka suurperheelliset yhtäkkiä haluaisivat laatuaikaa (äidit siis) ja veisivät kaikki 10 tenavaa päivähoitoon vedoten subjektiiviseen oikeuteen, niin siinähän saisi perustaa aika monta uutta päiväkotia vain heidän tarpeisiinsa. Onneksi ovat sen verran viisaita ja jaksavia, etteivät sitä tee. Vaan tämä pullamössö sukupolvi sen tekee, joka ei osaa huolehtia edes itsestään saatika lapsistaan, niin johonkinhan ne on vietävä jaloista lapset, ettei äiti vaan väsy. \|O

**nyt on pakko lyödä lusikka tähän soppaan... oon sitä mieltä, että kun kerta niin kannustetaan tekemään lapsia, niin pitäisi myös minimi äp-raha ja kh-tuki saada roimasti paremmaksi, jotta äitien työtä tunnuttaisiin oikeasti arvostettavan ja kannustettavan... niin kauan kun on nämä aivan naurettavat tuet, niin oon sitä mieltä, että KAIKKIEN kotiäitien pitäisi "liittoutua" ja viedä yhtäaikaa, sovittuna päivänä päiväkotihakemukset vetämään, juuri vedoten subjektiiviseen oikeuteen! sillon olis suomen maa k.usessa ku pitäis tuhansille ja tuhansille lapsille saada järjestettyä päivähoitopaikka! siinä tilanteessa ois jo kumma jos ei alettais tehdä ratkaisuja tukien hilaamisesta ylöspäin eikä vaan pidetä pilkkana kotona lapsia hoitavia vanhempia! nyt mukaan kaikki siskot! ;)
 
äly hoi
jos palkka on pieni, mistä maksaa? sossun luukulle vaan , sekö on ratkaisu ongelmiin? ja muka kaikille sama maksuluokka :kieh: , jos tulot on yh:lla 800 euroa,siitävielä maksaa tarhamaksut ja vuokra, mitä syödään? :eek:
 
bubatsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:11 Nonni kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:56 lumihiutale82 kirjoitti:
jos minä joutuisin maksamaan 190e:n opintotuesta vielä kahden lapsen hoitomaksuja niin opiskelut loppuisi siihen...
opiskel ensin ja tee lapset sitten! Jos jo kakara tehty, et lähde opiskelemaan, jollei ole varaa siihen! Itse valitset.
lapset on jo tehty... eikö olisi hyvä opiskella kunnon ammatti lapset päiväkodissa mennä sitten töihin ja maksaa niitä päivähoiyomaksuja palkasta eikä onnettomasta opintotuesta

vai pitäisikö mun elättää mun lapsi työttömyyskorvauksella ettei "käyttäisi väärin päiväkotia ilmaiseksi"
 
Mikähän idea tässäkin on? Musta päivähoidossa pitäisi olla etusijalla työssäkäyvien ja opiskelijoiden lapset, ja toiseksi, myös pienipalkkaisen työssäkäynnin tulisi olla palkitsevampaa taloudellisesti kuin työttömyys/sossun tukien varassa elämisen.

 
täysi peesi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:14 autsis kirjoitti:
Tuo minimimaksu tulee kokopäivähoidon osalta vain eli osapäiväinen lapsi saa edelleen olla ilmaiseksi tarhassa, jos tulot ovat pienet.. JIHUU!

Nyt vain katsomaan että onko alle 8h päivä osapäiväinen ;)

Tällä hetkellä minimimaksu on 18? / kk, eli suurta maksua tuskin tulee.

Itse ainakin meinaan tehdä mahd. paljon pimeenä töitä jos kaikki edut köyhältä viedään. Onneksi se on mahdollista monellakin alalla.
On se ihme ettei köyhä saa olla enää edes köyhä!
:D
 
Lainaus:
24.05.2007 klo 22:14 Vieras kirjoitti
Itse en ole maksanut lapsen päivähoidosta reilun 3 vuoden aikana kuin 2 kuukautta. Olen ollut opiskelija koko lapsen hoidossa olon ajan eli tulot minimissä. Kesätöissä olessani olen maksanut normaalit maksut.
Täytyy sanoa, että monesti olen miettinyt kuinka tyytyväinen olen lapseni saamaan hoitoon ja arvostan kovasti sitä, että voin opiskella rauhassa kun lapseni on turvassa ja hyvissä käsissä sen ajan. Monesti olen tuntenut "huonoa" omaatuntoa siitä, etten joudu maksamaan hoitomaksuja, sillä olisin täysin valmis maksamaan lapseni hyvästä hoidosta kykyjeni mukaan. Ilmeisesti kuitenkin on katsottu, että rahani ei siihen riitä (mikä on kyllä totta). Kuitenkin olisin valmis korvaamaan lapseni hoidon jonkinlaisella edes näennäismaksulla. Tästä varmaan johtuu, että olen hemmotellut joka kevät ja syksy lapseni hoitajat pienillä lahjoilla ja herkuilla =)


Ymmärretään, mutta millä maksat jos tulot ovat jo niin tiukilla että hyvä kun sillä elää?

Mahdoton yhtälö niille jotka ovat oikeasti varattomia!


Oikeasti varattomia tässä ollaan itsekkin, mutta silti olisin valmis maksamaan edes pienen näennäismaksun lapseni hoidosta =)
Näin meillä....muiden ei tarvitse olla samaa mieltä :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:20 Surina74 kirjoitti:
Mikähän idea tässäkin on? Musta päivähoidossa pitäisi olla etusijalla työssäkäyvien ja opiskelijoiden lapset, ja toiseksi, myös pienipalkkaisen työssäkäynnin tulisi olla palkitsevampaa taloudellisesti kuin työttömyys/sossun tukien varassa elämisen.
elämäni eka PEESI tälle B)
 
NuoriAikuinen
Ensinnäkin mä en edes tiennyt tämmöisistä virikepaikoista ja olin siinä käsityksessä ettei päivähoito kenellekään täysin ilmaista ole.. Mulle nuo päivähoitoasiat eivät ole olleet ajankohtaisia. Mun mielestä kuullostaa sinänsä ihan fiksulta päätökseltä, toki mietityttää opiskelijoiden ja todella huonotuloisten yksinhuoltajien puolesta kun ei sitä rahaa liikaakaan ole.. Mutta kyllä musta jokaisen palvelua käyttävän tulisi siitä joku minimimaksu maksaa ja mitään "virikepaikka" systeemejä mä en hyäksy, lapsen voi viedä kerhoonkin tms. Itse siis olen tällä hetkellä opiskelija, joka on äippälomalla, ennen äippälomaa kävin opiskelun ohella töissä.<br><br>
 
uutisissa oli, että 14000 lasta on hoidossa vaikka toinen/molemmat vanhemmat ovat kotona..(tässä luvussa on tietenkin mukana pätkätyöläiset)

Ja tuo maksu menee uudistuksen myötä KOKOPÄIVÄHOIDOSTA, eli puolipäiväisiltä ei edelleenkään mene mitään jos tulot ovat pienet.

Tällä uudistuksella on tarkoitus ohjata ne virikepaikkalaiset puolipäivä hoitoon, jollon nykyisillä resursseilla saataisiin lisää paikkoja niitä tarvitseville.

Ja ihan oikein.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:18 voi viude kirjoitti:
Täällä menee puurot ja vellit taas mammoilta sekaisin!
Päivähoitomaksulla ja subjektiivisella päivähoito-oikeudella kun ei ole mitään tekemistä keskenään!
Kyllähän ne puurot ja vellit ui tässä tapauksessa samassa kattilassa. Katsos kun yleensä tuota subjektiivista oikeutta käyttävät on just näitä jotka saavat hoidattaa lapsensa ilmaiseksi, vielä tällä hetkellä. Jos tuo nollamaksu luokka poistuu, niin nää kotona makaajat ei raski viedä lapsiaan saamaan niitä virikkeitä, kun ei ole täpäkkää jolla se huvi maksaa, you know!!!
 
pois
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:21 pangaia kirjoitti:
Keneltä se on pois jos joku toinen ei päivähoidosta maksa?
Tai jostain muusta?

Eipä se omaan hoitomaksuun vaikuttaisi suuntaan eikä toiseen.
se on häneltä pois joka vie aamulla pyörällä tarhaan lapsen toiselle puolen kaupunkia kun lähitarha on täynnä kotona olijoiden lapsia. tai siltä jonka lapsi vaihtaa paikkaa vähintään kk välein että pääsee lähemmäksi kotia.. ei maksuun mutta käytäntöön.
 

Yhteistyössä