Päivää, olen insinööri

• Viestiketjun aloittaja pit. rekkaamatta
  • Ensimmäinen viesti
pit. rekkaamatta
..sanoi uusi naapurini kolme vuotta sitten, kun esittelin itseni rapussa tavatessamme. Edelleenkään en tiedä miehen etunimeä, vaikka lähes päivittäin moikkaamme. Keskustellessamme hänestä puhumme aina alakerran insiööristä.. ;-)

Hyvää päivää kirvesvartta, ja oikein hauskaa Juhannusta kaikille!

Vastine
Pakko kertoa tähän yksi tapahtuma viime kesältä vastineeksi :) Olin tulossa ystäväni kanssa uimasta, minulla oli joku pikkupikkumekko päällä, märät hiukset leteillä, aurinkolasit, eikä tietenkään yhtään meikkiä. Kävin siinä sitten tässä hehkessä kesälookissa käydä terassilla ottamassa yhdet. Yhtä äkkiä samaan pöytään tulee yksi mieheni ja minun tuttu, josta emme kumpikaan pidä, ojentaa kätensä ja sanoo nimensä (vaikkapa nyt Matti Meikäläinen) ja sen perään vielä lisää varmuudeksi: varatuomari Meikäläinen.

Hän ei siis tunnistanut minua ja aloin miettiä, että kuka tulee esittelemään itsensä vieraille ihmisille kertomalla olevansa vaikkapa nyt tuo varatuomari, mutta näköjään näitä sitten on muitakin ;-)

No semmonen
joka ei ole itse mitään, vaan hän ilmoittaa oppiarvonsa/ammattinsa, jotta olisi edes jotakin.

Semmoseen passaisi vastata vaikkapa siten, että "Naisihminen, päivää-päivää". Taitaisin kylläse jälkeen kääntyä selin ja jutustella seurani kanssa tai jos olisin yksin, katsella maisemia.

insinöörin vaimo
Insinöörithän ovat tunnetusti oma ihmisrotunsa, eikä niitä ole tutkittu vielä niin tarkkaan, että tuohon alkuperäisen kirjoittajan insinöörin käytökseen olisi vielä löydetty syytä. Täytyy vain yrittää tulla toimeen niiden kanssa.

en ole mitään
Alkuperäinen kirjoittaja No semmonen:
joka ei ole itse mitään, vaan hän ilmoittaa oppiarvonsa/ammattinsa, jotta olisi edes jotakin.

Semmoseen passaisi vastata vaikkapa siten, että "Naisihminen, päivää-päivää". Taitaisin kylläse jälkeen kääntyä selin ja jutustella seurani kanssa tai jos olisin yksin, katsella maisemia.
Kiitos ap. Jussin toivotuksista. Säiden puolesta ainakin hyvää on odotettavissa.

Minulle sattui muutama kuukausi sitten hauska tapaus. Teen kahta työtä. Toisessa työssä soittelen jatkuvasti ja esittelen aina itseni. Kiireessä tempaisin luurin päivätyössä ja aloin puhua samalla tavalla. Sitten pyytelin moneen kertaan anteeksi. Minulla lipsahti väärä rooli päälle.

Noin voi tapahtua kenelle vain. Jos esittelee itsensä jatkuvasti samalla litanialla työnsä puolesta, sama kasetti jyrähtää päälle kodin porraskäytävässä.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Ehkä ap:n naapuria nolottaa vietävästi, mutta ei kehtaa ottaa asiaa puheeksi.

Vanhoissa Suomi filmeissä tehdään parodiaa titteleillä. Rouva ottaa nyt sitä ja asessori tätä.

Kävelin eilen kotiin kesäteatterin ohi. Nenääni leijui ihana vastapaistetettu lenkkimakkara. Näytelmä oli jo menossa. Siellä esitettiin suosittua lastennäytelmää.

Minä en kaipaa teatteria. Se on jatkuva non-stop esitys. Vaikka elän vaatimatonta elämää, sotkeennun aina hullunkurisiin tilanteisiin.

Yritän pysyä "luppoajalla" työmaakomerossani. Jos lähden käytäville tai kahvihuoneisiin heittämään läppää, olen taas joutunut omituisiin tilanteisiin.

Käy ap. lohduttamassa nimimerkkiä Luuseri Ellien Kahvitunnilla palstalla. Hän oli saanut fudut koeajalla.

Minä lähden kohta stadiin halpiskaupan kautta. Ovikellosta on patterit loppuneet.
Jälkikasvu keksi syyn siihen miksi jehovantodistajat eivät soita kelloa. Vain esite oli heitetty postiluukusta.

En ole Jehovantodistaja, mutta lörpöttelen kaikkien kanssa.
Tein äsken ainakin yhden kirjoitusvirheen Ellit 50+ palstalla. Korjaan sen tässä. Sinkut palstalla on hauska blogi Kiksinurkka. Ei Niksinurkka/Melissa. Hauskasti kirjoittava bloginpitäjä. Jos minulla olisi noin hyvä ulosanti ja elämässäni sattuisi edes jotain kirjoittamisen aihetta, voisin heittäytyä blogin pitäjäksi. Jos joku lukija vaivautuisi kerran kommentoimaan, olisin onnesta yrmykkänä.

Ellien Lukunurkka palstalla joku Elli kertoi kirjoittavansa kuudetta kirjaa.
Elämäni on kuin avoin kirja. Tuosta porraskäytävä jutusta vielä. Kurahdin eilen kahden Alepa-kassin kanssa sateenvarjo kainalossa sisään. Naapurin mies piti ystävällisesti ovea auki. Ei me koskaan mitään toisillemme sanota. Toivottavasti hän ei koskaan tule tietämään, että olen Ellien palstariiviö eli Alepa-täti.

Mullakin hyvä koulutus mutta en kersku
Juu, kyllä nämä insinöörit tiedetään! :) Varsinkin ne vastavalmistuneet jotka heti koulunpenkiltä pääsivät hyvään asemaan työpaikallaan. Kovaan ääneen kertovat työpaikan kuulumisia julkisella paikalla, että varmasti kaikki ulkopuolisetkin tajuaisivat että nyt on oikea insinööri paikan päällä!

InsinööriM
Pienipalkkaisten ja turhia yliopistotutkintoja omaavien naisten ei kannattaisi puhua mitään. Suomea vie eteenpäin ja rakentaa insinöörit, joiden älykkyys on toista luokkaa kuin kähertäjien ja kirjastotätien. On varmaan hyödyllistä kouluttaa vuosittain satoja yhteiskuntatieteilijöitä suoraan työttömyyskortistoon. Voisi niistäkin naisista tehdä suoraan lähihoitajia vanhainkotien hoitajapulaa auttamaan. "Opiskelen humanistisessa tiedekunnassa..." No, hyvä. Minä käynkin oikeissa töissä ja kustannan sinun työttömyyskorvauksesi tulevaisuudessa.

Erik S.
Alkuperäinen kirjoittaja InsinööriM:
Pienipalkkaisten ja turhia yliopistotutkintoja omaavien naisten ei kannattaisi puhua mitään. Suomea vie eteenpäin ja rakentaa insinöörit, joiden älykkyys on toista luokkaa kuin kähertäjien ja kirjastotätien. On varmaan hyödyllistä kouluttaa vuosittain satoja yhteiskuntatieteilijöitä suoraan työttömyyskortistoon. Voisi niistäkin naisista tehdä suoraan lähihoitajia vanhainkotien hoitajapulaa auttamaan. "Opiskelen humanistisessa tiedekunnassa..." No, hyvä. Minä käynkin oikeissa töissä ja kustannan sinun työttömyyskorvauksesi tulevaisuudessa.
Hyvä! Joku sentään uskaltaa sanoa tuonkin ääneen!

Mutta entäs nämä erikoissairaanhoitajat? Joskus tuntuu, että ovat erikoistuneet kitisemään palkkauksestaan

Erik S.

Mutta entäs nämä erikoissairaanhoitajat? Joskus tuntuu, että ovat erikoistuneet kitisemään palkkauksestaan

Viimeistelijä
En koskaan käytä titteliäni, enkä paljasta ammattiani muissa kuin työasioissa. Jos ammattiani tiedustellaan minulta vapaa-aikana, enkä katso relevantiksi sen kertomista, sanon olevani Viimeistelijä. Tietenkin se herättää kiinnostusta ja aina kysytäänkin, mitä Viimeistelijä tekee?

No, kerron että nykyisin lakkautetut kansakoulut ovat niin kysyttyjä, että eräs pakettitalofirma Pohjanmaalta on alkanut valmistaa lakkautettuja kansakouluja elementtirakenteisina ja rakennuspaikalle toimitettuna avaimet-käteen-periaatteella. Toimin siis viimestelyosastolla ja työni on veistää pulpettien kansiin puukolla pillunkuvia.

Sen jälkeen ei enää juuri kysellä!

Heini N
Alkuperäinen kirjoittaja Erik S.:

No höh! Ei täällä kukaan mitään ääneen sano! Netissä on helppo nimettömänä mollata toisia. Sanoisiko toi insinööri M todellisuudessa mitään ääneen, vai onko hän sellainen arka ja epäsosiaalinen hiiri?

Mullakin hyvä koulutus mutta en kersku
Tyypillistä insinööreille (siis niille mun tuntemille) on myös toi etteivät siedä edes leikkimielessä annettua kritiikkiä. Ei varsinkaan jos on kyse tittelistä tai työpaikasta. Onko tämä niin arka asia sen takia ettei työn ohella ole muuta elämää? Vai?

Toinen asia joka on tyypillistä insinööreille (mun tuntemille) on että he kuvittelevat olevansa ainuita jotka tekevät oikeaa ja arvokasta työtä. Senkin huomaamme tuosta insinööri M´n kommentista. No mäkin olen töissä, en siis elä sun varoillasi. Ja mun koulutukseni on myös ammattikorkeakoulutus, eli samaa tasoa kun insinööreillä.

Sori nyt muille insinööreille, varmasti on olemassa ihan normaalejakin! Itse vain olen törmännyt tuommosiin ylimielisiin...

Tytönkloppi
InsinöörM:lle. Vai on insinööreillä älykkyys ihan toista luokkaa kun muilla? Huh, huh... No varmasti (ja toivottavasti) te hallitsette oman alueenne paremmin kun muut, mutta ei se tarkoita sitä että olisitte yleisesti ottaen älykkäämpiä.

Hyvä!
Alkuperäinen kirjoittaja Viimeistelijä:
En koskaan käytä titteliäni, enkä paljasta ammattiani muissa kuin työasioissa. Jos ammattiani tiedustellaan minulta vapaa-aikana, enkä katso relevantiksi sen kertomista, sanon olevani Viimeistelijä. Tietenkin se herättää kiinnostusta ja aina kysytäänkin, mitä Viimeistelijä tekee?

No, kerron että nykyisin lakkautetut kansakoulut ovat niin kysyttyjä, että eräs pakettitalofirma Pohjanmaalta on alkanut valmistaa lakkautettuja kansakouluja elementtirakenteisina ja rakennuspaikalle toimitettuna avaimet-käteen-periaatteella. Toimin siis viimestelyosastolla ja työni on veistää pulpettien kansiin puukolla pillunkuvia.

Reps! :) :) :)

tyypit
Olemme vastuullisissa viroissa ja haluamme joskus rentoutua vieraiden paikkakuntien kylpylöissä tai tehdä joskus hotelli/teatterireissuja.

Iltarientoihin emme pukeudu edes samalla tasolla kuin työasumme keskimäärin ovat.
Siis jonkinverran rennommin.
Ainahan puhe kiertyy ammatteihin..olemme jo vuosia sitten päättäneet esiintyä myös hiukan rennommissa ammateissa missä oikeasti olemme.

Se toimii, yleensä meillä on kivaa ja miehet hakevat kilvan tanssimaan.

Uskokaa tai älkää, mutta näin se vaan on.
Juttu kulkee, eikä kenenkään tarvitse edes yrittää esittää "parempaa" kuin on.

Ins

Kovin on tekemällä tehty vitsi, jota oikeassa elämässä en jaksaisi kuunnella loppuun. Siirtyisin minäkin vähin äänin moisen viisasteliajn luota sen enempiä kyselemättä.
Itse olen myös insinööri, ja sen tittelin kehtaa sanoa missä vaan kotona ja puutarhassa, päisssään tai selvin päin.

tyhymä
Alkuperäinen kirjoittaja Ins:

Kovin on tekemällä tehty vitsi, jota oikeassa elämässä en jaksaisi kuunnella loppuun. Siirtyisin minäkin vähin äänin moisen viisasteliajn luota sen enempiä kyselemättä.
Itse olen myös insinööri, ja sen tittelin kehtaa sanoa missä vaan kotona ja puutarhassa, päisssään tai selvin päin.
jaa jaa... suomalainen on aina niin kohtelias.. siksi sinäkin kehtaat esittäytyä insinööriksi ;))))
Tittelillä esittäytyvät ovat aina, ja poikkeuksetta pösilöitä. Kertoo kaiken oleellisen ihmisen ajatusmaailmasta, amerikanmallin tekohymy naamalla sanon: olipa hauska tavata... ja käännyn miellyttävämpien ihmisten puoleen.

,,,,
Alkuperäinen kirjoittaja Ins:
...Itse olen myös insinööri, ja sen tittelin kehtaa sanoa missä vaan kotona ja puutarhassa, päisssään tai selvin päin...
Eräspä mies ei kehdannut. Kertoi lapsilleen toimivansa bordellissa pianistina. Kun opettaja oli koulussa tiedustellut lasten isän ammattia ja lapset olivat kertoneet iskän muusikon toimesta "hieromalaitoksessa". Epäilevä opettaja soitti sitten lasten isälle varmistaakseen asian todenperäisyyden, isä kertoi olevansa oikeasti insinööri, mutta ei ollut kehdannut sitä kertoa lapsilleen - edes päissään.

Insinööri minäkin
Olen valmistunut insinööriksi jo 20 vuotta sitten. Silloin oli nykyistä helpompi saada työpaikka ja tehdä urasuunnitelma + toteuttaa se. Osittain siksi olen toiminut muutamassa yrityksessä päällikkönä, parissa viimeisessä johtoryhmän jäsenenä. MUTTA: eteen ei ole vielä tullut tilannetta, jossa minun olisi pitänyt esitellä itseni insinöörinä. Eiköhän yritysmaailmassa pääasiassa esittely tehdä sanomalla ammattinimike, esim. projektipäällikkö, it-tukihenkilö, talouspäällikkö jne? Pelkkä koulututkinto ei kerro henkilöstä juuri mitään kun taas tehtävän kertomisella pyritään siihen, että yhteistyökumppanit tietävät mitä tehtäviä kukin hoitaa ja missä asioissa henkilöön voidaan ottaa yhteyttä.

DI:n tytär ja äiti
Riippuu vähän MIKÄ insinööri. Jos on vanha opistoinssi eli nykyinen amk = (ennen sanottiin) viiden pennin inssi. En kehtaisi mainostaa. Saman tasoinen tutkinto kuin ennen merkonomi, joka on nyt tradenomi. Niitä riittää kuin vikkilässä kissoja.

Jos on dippainssi, voi sen koulutusta kysyttäessä mainitakin.

Kultahippu1
Alkuperäinen kirjoittaja pit. rekkaamatta:
..sanoi uusi naapurini kolme vuotta sitten, kun esittelin itseni rapussa tavatessamme. Edelleenkään en tiedä miehen etunimeä, vaikka lähes päivittäin moikkaamme. Keskustellessamme hänestä puhumme aina alakerran insiööristä.. ;-)

Hyvää päivää kirvesvartta, ja oikein hauskaa Juhannusta kaikille!
Siihen olis voinu vastata vaikka, että ei se haittaa... ; ) Tai otan osaa....

Nimim. itsekin inssi tai oikeastaan DI ; )

sute-/insi-
Insinöörit eivät ole jumalia, mutta Jumala on varmaan insinööri.

Kun naisen kehoa on suunniteltu, niin vain insinöörille voi pälkähtää paahän sijoittaa pääviemärin poistoaukko aivan huvikeskuksen viereen.

humanistinrenttu
Kouluaikoina tunsin yhden lukihäiriöisen kakaran, joka sai myös puheopetusta. Kun tunnilla luettiin ääneen, niin ei se osannut oikein mitään, vaikka isoa tekstiä oli nenän edessä. Oltiin sentään neljännellä jo silloin. Lukioon sen oli pakko päästä, kun oli inssiopinnot tähtäimessä. No, pääsihän se surkeilla papereillaan inssikouluun (kaikki paitsi matikka jotain aata tai beetä). Että ihan totta inssi jupiset, on se inssien älykkyys ihan toista luokkaa kuin kirjastotätien !!!

työläinen
Miksi aina pitää morkata jotain ammattiryhmää ja miksi aina joku ammattiryhmä nostaa itsensä korkeammalle...Eikös kaikki työt ole tärkeitä töitä tehtäväksi ja kaikki linkity toisiinsa, ilman insinöörejä ja arkkitehtejä ei suunniteltaisi taloja ja laitoksia, ilman rakennustyöläisiä ne eivät valmistuisi, sairaanhoitajat ja lääkärit hoitavat ne loukkaantuneet rakennusmiehet, siistijät pitävät insinöörien toimistot siistinä, siivousfirmat saavat työtä kun joku siivoaa insinöörin ja arkkitehdin toimiston, työvaateliike saa kauppaa kun myy rakennusporukalle ja siistijälle vaatteet heidän työhönsä, rekkakuski tuo kauppaan ruokaa jotta kokit ja keittäjät voisivat ostaa tarvikkeita laittaakseen ruokaa laitoksen insseille ja siistijöille, työmaaruokalaan. Maahantuontifirmat ja muut järjestävät elintarvikkeita ulkomailta suomeen rekkakuskin kuljetettavaksi jne. jne. Kaikilla meillä on joku tärkeä osa tätä kokonaisuutta joten ei korosteta tai mollata mitään ammattiryhmää, jookos.
Hauskaa juhannusta ihan kaikille ja nauttikaa kesästä !!

Yhteistyössä