Päästättekö lapsenne kyläilemään kerrostaloissa asuvien kavereiden luokse?

  • Viestiketjun aloittaja arveluttaa
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Karhusaaren Kuningas
En voisi itse edes kuvitella saatika yrittää ymmärtää millään tavalla ihmisiä jotka joutuvat kerrostaloissa asumaan, koko touhu vaikuttaa edesvastuuttomalta ja moraalittomalta. Mitä tulee lasten vierailuihin kerrostaloihin tai päinvastoin, omille lapsilleni antaisin välittömästi selkään jos saisin vihiä että heillä olisi taipumuksia tuommoisen vähempiarvoisten kanssa oleskeluun, ja siinätapauksessa että kerrostalolainen edes YRITTÄISI päästä tontillemme, vartijamme hoitaisivat asian kuntoon Classic Armyn M24 tarkkuuskivääreillänsä, usein näistä tapauksista saamme ruoat koirillemme, Purulle ja Lelulle, hekun niin pitävät näistä kerrostalolaisesta laatulihasta.
 
vastuullinen äiti
Me ollaan juurikin tästä syystä valittu asuinalueeksi sellainen alue, jossa ei ole ongelmaperheitä. Lapsemme käyvät yksityistä eskaria, joka on sen verran kalliimpi kuin kunnallinen, että vain vastuulliset vanhemmat laittavat lapsensa sinne. Tämä on kaikille paras vaihtoehto. Lasten kaverit kuuluvat näin ollen luonnostaan hyviin piireihin, eikä tarvitse rajoittaa sitä kenen tarhakaverin kanssa saa olla ja kenen ei.
 
"xxxxxx"
En voisi itse edes kuvitella saatika yrittää ymmärtää millään tavalla ihmisiä jotka joutuvat kerrostaloissa asumaan, koko touhu vaikuttaa edesvastuuttomalta ja moraalittomalta. Mitä tulee lasten vierailuihin kerrostaloihin tai päinvastoin, omille lapsilleni antaisin välittömästi selkään jos saisin vihiä että heillä olisi taipumuksia tuommoisen vähempiarvoisten kanssa oleskeluun, ja siinätapauksessa että kerrostalolainen edes YRITTÄISI päästä tontillemme, vartijamme hoitaisivat asian kuntoon Classic Armyn M24 tarkkuuskivääreillänsä, usein näistä tapauksista saamme ruoat koirillemme, Purulle ja Lelulle, hekun niin pitävät näistä kerrostalolaisesta laatulihasta.
Paitsi Karhusaari on mun mittakaavassa poissuljettu alue, sillä sieltä mennään kouluun lääväalueelle ja siinäpä sitten menee koko Karhusaaren sulokkuun sen saman tien.
 
jkn
Itse olen 49v, muuttanut omakotitaloon ensimmäisen kerran 44 vuotta vanhana. Koko lapsuuteni asuin kerrostalossa ja ihan hyvä ihminen musta tuli. Vanhempani asuvat kerrostalossa, ovat aina asuneet ja ovat myös elämässä menestyneitä, nyt eläkeläisiä. Yli kolmikymppisenä vasta muutin ekan kerran rivitaloon. Asumismuoto ei vaikuta siihen millainen ihminen on, tunnen monia jotka eivät missään nimessä haluaisi asua omakotitalossa tai edes rivitalossa. Mutta varmasti jokaisessa kaupungissa/kunnassa on omat ongelma-alueensa, mutta tuskinpa te sellaisella asutte jos lapsenne eskari on lähistöllä. Joten en ymmärrä millään huoltasi, lähinnä olen kauhuissani jos olet ihan tosissasi.
 
kerrostaloasuja omakotitalossa
Onpas ajatuksenjuoksua ap:lla! itse helsinkiläisenä kerrostaloasujana kriiseilin pitkään ennen kuin päätimme muuttaa "sukupolvanvaihdoksen" myötä omakotitaloon, joka myös Helsingissä. Koin itseni huonoksi äidiksi riistämällä lapsilta yhteisöllisyyden. naapureiden äänet ja läheisyyden ja sen tuoman turvallisuuden. Mahdollisuus myös siihen, että pihapiirissä olisi kavereita automaattisesti katoaa omakotitalossa. Ihan oikeasti siis mietin, onko lapsiani kohtaan väärin, että heidät laitetetaan pininä omakotitaloon kerrostalon sijaan. Kouluikäiset jo liikkuvat paremmin itse, joten ei haittaa, vaikka kavereille olisi vähän matkaa. Olen elännyt onnellisen lapsuuden helsinkiläisellä kerrostaloalueella ja pitänyt kerrostaloasumista lapselle parhaana asuinmuotona. Nyt tähänkin asumiseen tottunut, mutta edelleen välillä haikailen kerrostalon yhteisöllisyyttä, naapureita ja muiden elämän ääniä.
 
Ai kauhee! Oonko mä nyt pilannut lapseni kun asutaan oikein kaupungin vuokra-asunnossa kerrostalossa?? Ja vielä on vammanen äitikin sillä... Voevoe!
Siltikään että on hyvä maineinen paikka ja hki keskustaan matkaa 2min..

Voi tsiisus joitain ihmisiä!!

:popcorn:
 
"Repa"
Poikamme on tutustunut eskarissa tällaisiin kavereihin mutta en ole varma olisiko tuo turvallista.
Mitä ihmettä, emme tietenkään päästä! Kuinka joku voi edes harkita tuollaista! Meillä rivaritkin ovat pannassa, paritaloa voidaan juuri ja juuri harkita, jos se sijaitsee hyvällä alueella ja kaverin vanhempien tulot ovat riittävät (tarkistamme verotiedot).

Mutta kyllä alle 5-vuotias kivitalo on lapsen kehityksen kannalta se paras leikkipaikka, tästä on ihan tutkimuksiakin.
 
JB81
[QUOTE="xxxxxx";25732556]Suomessa on sekä kuppasia omakotitaloalueita ja kuppasia kerrostaloalueita. Ja niitä on ihan kaikissa kunnissa. Espoossa en asuis ikinä esim Espoon keskuksessa, Sunassa tai Suvelassa. Martinlaako Vantaalla hirvee, kuten myös Itä-Vantaan Mellunmäki, Länsimäki, Jakomäki, Kontula jne alueet. Ihan lääviä ja kuin jostain Murmanskista. Turussa Varissuo, Rovaniemellä Ounasrinne.... En jalkaani noihin panis enkä lapsiani sinne päästäis. On niin hiton masentavaa meininkiä noilla alueilla, ja lukuisilla lukuisilla vastaavilla alueilla. Lapsiani suojelen sen verran paljon, etten päästä niitä tommosille moniongelmaisille alueille,joilla vanhat pultsarit istuu penkin nokassa kuset housuissa, nuoriso vetää röökiä ja bissee keskellä päivää ja joilla on sotkusta, roskia, tupakan tumppeja, romuja, koiranpaskoja jne joka paikassa. Siistit hyvämaineiset omakotitalo- ja kerrostaloalueet asia erikseen, mutta murjualueet on ihan hiton murjualueta ja jos sitä ei tiedä tai tunnista, niin on täytynyt kasvaa siinä sosiaaliluokassa koko ikänsä ja tottua siihen.[/QUOTE]

Jepjep, meillä on omistuskämppä kerrostalossa Suvelassa, joten ollaan varmaan moniongelmainen päihdeperhe? Täälläkin on hieman rauhallisempia ja rauhattomampia paikkoja, mutta hyvin olen täällä itse lapsena kasvanut ja uskallan omatkin lapset kasvattaa. Välillä näkee juoppoja ja narkkeja, mutta ei ne ärsyttämättä tee muuta kuin korkeintaan vähän juttelee ;)

Vaimo on puolestaan asunut lapsuutensa Jakomäessä... Onkohan meissä jotain vikaa, kun molemmilla on vielä korkea-asteen koulutus tuohon päälle?

Niin ja joo, meidän lasten tarhassa on muuten paljon MAAHANMUUTTAJIA!! Värejä on vaikka MUILLE JAKAA! Ovat jopa lastemme KAVEREITA :O Pitäisiköhän nyt olla huikean huolissaan vai tyytyväinen siitä, että lapsilla on ikäistään seuraa eikä ennakkoluuloja kuten eräillä?

Kun on viettänyt aikaa näillä "moniongelmaisilla alueilla", on huomannut että ne ovat mainettaan aika paljon parempia. Ei taida tuon lainatun kommentin kirjoittaja olla koskaan oikeasti käynyt noilla mainitsemillaan alueilla...
 
  • Tykkää
Reactions: kookosta
Joonas Ruskiainen
En päästäisi. Ties mitä kummajaisia sieltä löytyy, kerrostalosta. Oikea ihmisen asunto on semmoinen talo, jonka isäntä on Mooseksen kirjan määrittelemä mies! Siellä asutaan, asutaan ja rakastetaan, välillä jopa rakastellaan, kasvatetaan sukua, välillä pettyen, välillä riemastuen. Riemastus Jeesuksessa! Siinä on kodin sydän; usko ja rakkaus! Sillä jos ei ole uskoa, ei ole mitään, vaikka materiaalisesti menisikin hyvin, ja kerrostaloissa hyvin usein tekouskovainen tekee täydellisen frontside ollien.
 
Onnellinen kerrostaloperhe
Sun varmasti kannattaisi muuttaa lapsen kanssa metsään asumaan ja tynnyrissä häntä kasvattaa niin varmasti hänestä tulee yhtä järkevä kuin sustakin.....jos kerrostalo olisi se maailman kammottavin asia niin veikkaan että kaikki maailman lapset olisivat aika helvetin onnellisia ja tasapainoisia...sinuna muuttaisin jo heti aamusta jonnekkin missä pippuri ei kasva eikä ole muitakaan ihmisiä !
 
Nauri
Ristikäämme kätemme ja hiljentykäämme. Hänen aivonsa ovat poistuneet keakuudestamme.Toivon voimia hänen lapsilleen, sillä jonain päivänä he vielä kohtaavat ihmisen joka asuu KERROSTALOSSA!
 
"Hihhuli"
Siis herraisä et kai sä oo päästäny lapsias vaan kerrostalojen lähelle? Niillä on niitä leikkipaikkojakin pihoissa vaan houkuttelemassa lapsia...etä saavat niitä sinne...
Varo vaan..kohta tulevat sinunki oven taakse muka "tutustumaan"...yrittävät vetää teidätkin sinne kerrostaloon..
Mä kuulin et kaveri oli kerran joutunu soittaan poliisit ku joku oli kysynyt siltä asuuko ne kerrostalossa...ihme vihjailuja...ihan ku olisivat syyttäneet rikolliseksi! Pitihän siinä heti syytteet nostaa ja soitella lastensuojeluun...ihme epeleitä!
 
prööt
Valitettavasti me asumme kaupungissa kun emme kestä landen paskan käryä :(
Mutta asiaa ei helpota yhtään sekään että nyt joudumme asumaan kerrostalossa :(
Joka aamu kun saatan lapseni kouluun joudun sitomaan hänen kasvoilleen liinan ettei näe naapurin rouvaa joka samaan aikaan lähtee asioilleen minkkiturkki päällä :( ensinnäkin kamalaa eläinrääkkäystä ja toisekseen lapsi saattaisi saada tarumoja jos näkee että asumme oikeasti tällaisessa varjoisassa kerrostalossa.
Ainakaan kun tähän muutimme meidän pitikin tehdä iso remontti asuntoomme sillä edellinen asukas oli joku pimeä tyyppi ja oli niin harmaata kuin mustaa kuulemma jotakin tehosteseinää.
Kyllä oli kova homma kun lapsi oli pieni ettei hän saisi mitään traumoja,onneksi oli valkoinen tuo komero jonne lapsen siksi ajaksi laitoimme jotta remontoimme.
Nyt on valkoista ja keltaista joka seinällä,ei ole meillä sitä tummaa puolta asunnossamme.
Tosin muutaman kerroksen alespäin muutti myös lapsiperhetaannoin ja järkytykseni olikin suuri :O
Onneksi menin varuiksi lapseni mukaan kyään eille jotta osasin taas sitoa lapselleni huivin silmien eteen joten ei kerennyt nähdä kuinka varjoisia ihmisiä nämä naapurimme on, on mustaa ja harmaata kuten meillä aikanaan ennen remonttia :(
Nyt vaan joudumme pitämään aina huolen ettei nähdä tuolla rappukäytävässä sillä en halua että lapseni on näiden kansa missään tekemisissä.
Perheellä on musta autokin kaiken lisänä!
Oneksi muut naapurimme on melkein valistuneita ja heillä ei ole tummia autoja.
Tosin en ole muiden asunnoissa käynyt joten pidämme jo senkin takia tiettyä välimatkaa muihinkin.
Sitä olenkin miettinyt että toivon mukaan lapsemme ei saa traumoja kun nyt ostimme kerrostalosta asunnon eikä muutettu sinne landelle kun siellä on taas ne omat vaarat :(
Kerrostalossa kuitenkin ehkä pystyy lapsen silmät sitomaan kaikilta vaaroilta ja näyttämään nämä hurjat jutut lapselle hänen ollessa 18v tosin landella se paskan haju...
 
Sossu lahjottuko
Meidän naapurimme on adoptoinut 2 lasta.
Olenkin usein miettinyt kuinka se on mahdollista sillä he on jo ensimmäisen lapsen adoptoidessaan asuneet tässä kerrostalossa.
Onko mitään tahoa tai virkamiestä mihin siitä voisin ilmoittaa?
Eikös tuo sossu kuitekin tee sen tarkistuskäynnin perheen kotiin ennen päätöstä antaa edes lupaa adoptioon,
joten selkäastihän tässä on kyse nyt siitä että heidän on jotenkin pitänyt sossu lahjoa :(

Itse me ollaa tilanteen vuoksi lapsettomia, emme halua aiheuttaa jälkikasvulle traumoja.

Mekin asutaan korkeassa kerrostalossa ja auringon sopivaan kulmaan paistaessa talostamme lankeaa valtavan iso varjo :(
 
Lahti
En minä ainakaan päästäsi lastani Lahden liipolan asuinalueelle,sillä asuu koko Lahden pohjasakka.
Oli sitten omistusasunnoista tai vuokrasta kyse.
Näkeehän sen jo hinnoistakin että sen alueen asunnot on halpoja muuhun paikkakunnalla verrattaviin asuntoihin.
Vuokrataloissakin niin rauhallista että pyssyt ja puukot heiluu jatkuvalla tahdilla.
Joihinkin taloihin ei edes postia uskalleta jakaa ja tiedämpä pitseria ravintolankin joka haluaa valikoida asiakkaansa ja ei toimita kyseiselle alueelle edes pitsoja, joten se kertonee tuosta liipolan hyvästä maineesta.
 
kieli oppi poli isi
[QUOTE="Vieras";25732533]muutettiin 75 m2 neliöiseen[/QUOTE]
...
[QUOTE="Vieras";25732533]Rakennamme tyyristä 250 m2 neliön kotia[/QUOTE]

Minkäslaisia nämä ämkaksineliöt on, ja miten ne eroaa normaaleista neliömetreistä?

75-neliöiseen tai 75 m2, mutta ei mitään sekasikiöitä.
 
"xxxxxx"
Jepjep, meillä on omistuskämppä kerrostalossa Suvelassa, joten ollaan varmaan moniongelmainen päihdeperhe? Täälläkin on hieman rauhallisempia ja rauhattomampia paikkoja, mutta hyvin olen täällä itse lapsena kasvanut ja uskallan omatkin lapset kasvattaa. Välillä näkee juoppoja ja narkkeja, mutta ei ne ärsyttämättä tee muuta kuin korkeintaan vähän juttelee ;)

Vaimo on puolestaan asunut lapsuutensa Jakomäessä... Onkohan meissä jotain vikaa, kun molemmilla on vielä korkea-asteen koulutus tuohon päälle?

Niin ja joo, meidän lasten tarhassa on muuten paljon MAAHANMUUTTAJIA!! Värejä on vaikka MUILLE JAKAA! Ovat jopa lastemme KAVEREITA :O Pitäisiköhän nyt olla huikean huolissaan vai tyytyväinen siitä, että lapsilla on ikäistään seuraa eikä ennakkoluuloja kuten eräillä?

Kun on viettänyt aikaa näillä "moniongelmaisilla alueilla", on huomannut että ne ovat mainettaan aika paljon parempia. Ei taida tuon lainatun kommentin kirjoittaja olla koskaan oikeasti käynyt noilla mainitsemillaan alueilla...
Olen käynyt ko alueilla. Viimeksi Jakomäessä apteekissa. Ihan kamalia. Ehkä sitten vain on niin, että mikä on mun mielestä murju niin ei ole vielä sun mittakaavassa murju. Olet tottunut tohon ja susta ei oo pahakaan jos lapsi näkee kaikkee levotonta ympärillään.

Mun mielestä lasten ei tarvi nähdä pultsareita, ei kännissä örisevi ja riiteleviä ihmisiä, ei teinareita vetämässä röökiä ja bisseä Alepan nurkalla. Ei roskattuja lähiöitä, kusen hajuisia rappukäytäviä jne. Jos lapset sattumoisin sitä näkee niin näkee sitten sattumoisin eikä siinä mitään, mutta pannapa lapset asumaan sen keskelle. Jos on taloudellinen vaihtoehto asua muualla, niin kyllä täyspäiset ihmiset haluaa suojella lapsiaan ja mielummin valitsevat toisen asuinalueen.

Lasten ei tarvitse mielestäni nähdä liikaa maailman kurjuutta. Tietty lapsien täytyy kasvaessa olla perillä siitä, että kaikilla ei ole asiat hyvin, mutta panna nyt kasvamaan lapsi tommosille masentaville alueille jotka vähintäänkin antavat monelle toivottoman kuvan siitä, mitä tulevaisuus on ja että elämä on maailman tappiin sellaista kuin niissä kurjissa lähiöissä. Kyllä minä haluan, että lapseni kokevat, että heillä on mahdollisuudet hyvään ja turvalliseen elämään ja että heidän ei tarvitse asua slummialueiden keskellä, sillä heillä on aina vaihtoehtoja tehdä elämässään valintoja, jotka kantavat kohti valoisaa tulevaisuutta.

Ja missä vaiheessa motin maahanmuutajia? En tekstissäni missään kohtaa, sillä musta ei saa maahanmuuttajavastaista millään. Monella alueella on kuitenkin niin, että maahanmuuttajia, eli usein erityistukea koulutiellä tarvitsevia pannaan samaan kouluun liikaa ja koska koulussa ei riitä resurssit tukihenkilöstöön luokissa, viivästyttää erityistarpeiset lapset koko kouluryhmän opiskelua. Tämä ei ole maahanmuuttajaperheiden ja heidän lastensa vika, heillä on oikeus koulupaikkaan, mutta Suomen valtion ja kuntien pitäisi tehdä enemmän töitä sen eteen, että liian suuria keskittymiä ei synny ja että maahanmuuttajalapsilla on riittävä tuki koulutiellään. Kaikki maahanmuuttajat eivät tukea tarvi, mutta useat kuitenkin. Eli minusta maahanmuuttajia pitäisi sijoittaa tasaisemmin eri alueille.
 
.........
Minä en päässyt lapsena leikkimään kavereille jotka asuivat kerrostaloissa, vaan kaverit tulivat aina meille... huoh.

Nykyäänkin pelkään jotenkin kerrostaloja :D
 
"Hämmentynyt"
Eihän tää voi olla todellinen mielipide?? Olen näyttänyt lapselle maalaisia, yyhoo äitejä yms?? Mitenkäs se asia että omakotitaloissakin voi asua hyvin huonosti voivia ihmisiä? On paljon velkaa ja perheväkivaltaa yms.. Tän täytyy olla joku vitsi. En voi käsittää että joku oikeesti toimii ja ajattelee noin? Todella hämmentävää. Asun kyllä omakotitalossa, mutta mielestäni asumismuoto ei kerro ihmisestä mitään..
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä