Päästättekö lapsenne kyläilemään kerrostaloissa asuvien kavereiden luokse?

  • Viestiketjun aloittaja arveluttaa
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Mehän asumme kerrostalossa. On aika rankkaa, kuljetan lapset aina silmät sidottuna tuonne paremmalle alueelle, etteivät näkisi köyhiä. Olen ajatellut, että ehkä joskus 16-vuotiaana voisivat olla kypsiä näkemään vaikkapa sairaseläkeläisen? Koska te muut olette antaneet lapsen nähdä köyhiä?
 
"kuningas"
Ymmärrän aloittajaa tavallaan. Meillä herkkä, "pieni" 5v poika ja lähikaupungissa on asuinaluea, mikä on vähän huono maineeltaa. Siellä on muutama "omituinen" kerrostalo. Joudun työni puolesta yhdessä käymään kerran kk ja tosiaan en päästäisi häntä sinne yksin, iso hissi, iso talo, usein tulee kännisiä ihmisiä vastaan, paljon epämääräisiä porukoita jne.
Toisessa vastaavassa kerrostalossa kävin pari vuotta sitten, työkaveri ei tykännyt mennä sinne yksin (työasiosisa tämäkin) talossa on luodinreikiä parissakin ovessa ja joku ovi auki ja kuulu huutoja, talo mihin mentiinkin oli epämääräinen: kusi ja tupakka haisi, asukkaat humalassa...

Eli kyse ei tietenkään ole että kerrostalossa olis huonompaa porukkaa, tollasta samaa jengiä on ok-taloissakin, mutta itse ainakin saattaisin lapsen perille ja hakisin kotiin, vaikka matka ei oliskaan tosi pitkä.
 
Mehän asumme kerrostalossa. On aika rankkaa, kuljetan lapset aina silmät sidottuna tuonne paremmalle alueelle, etteivät näkisi köyhiä. Olen ajatellut, että ehkä joskus 16-vuotiaana voisivat olla kypsiä näkemään vaikkapa sairaseläkeläisen? Koska te muut olette antaneet lapsen nähdä köyhiä?
No siis mä oon ajatellu olla avomielinen ja suvaitsevainen, ja olen ihan pienestä saakka näyttänyt lapsille maalaisia, työttömiä, maahanmuuttajia, yyhoomutseja ja muita vastaavia, jotka siis ei todellakaan meidän piireihin kuulu, mutta suvaitsevaisuushan on päivän sana.

Lapset sietääkin niitä jo aika hyvin. Mun mielestä lasta ei saa pitää pumpulissa. Esimerkiksi sairaseläkeläisen tai työttömän voi hyvinkin näyttää jo 3-vuotiaalle, ajattele nyt mikä shokki se on 16-vuotiaalle jos silloin yhtäkkiä läväytetään tuollainen asia päin naamaa.

Sossun kohdalla käsken kyllä lasten aina sulkea silmät. Sama juttu kun ohitamme Kelan. Ihan kaikkein raadollisimpia asioita ei lastenkaan kuulu nähdä.

Ensi viikolla vien heidät ehkä terveyskeskukseen elämysmatkalle, näkemään miten vähäosaiset sairastavat. Ehkä se opettaa heitä arvostamaan paremmin kaikkea mitä meillä on. En ole ihan varma siitä, pitäisikö sinne mennä oikein bussilla...uskaltaisinko?
 
Lapset sietääkin niitä jo aika hyvin. Mun mielestä lasta ei saa pitää pumpulissa. Esimerkiksi sairaseläkeläisen tai työttömän voi hyvinkin näyttää jo 3-vuotiaalle, ajattele nyt mikä shokki se on 16-vuotiaalle jos silloin yhtäkkiä läväytetään tuollainen asia päin naamaa.


Ensi viikolla vien heidät ehkä terveyskeskukseen elämysmatkalle, näkemään miten vähäosaiset sairastavat. Ehkä se opettaa heitä arvostamaan paremmin kaikkea mitä meillä on. En ole ihan varma siitä, pitäisikö sinne mennä oikein bussilla...uskaltaisinko?
Saatat kyllä olla oikeassa...voi kun tämä kasvatus on niin vaikeaa välillä :/ Olin kyllä ajatellut, että joskus 10-vuotiaana kertoisin mitä kaikkea pahaa maailmassa saattaa joskus tulla eteen (kun ehkä kuitenkin kavereilta kuulevat). Mutta ehkä se on silti liian myöhään se 16-v...olin ajatellut että silloin saisivat ulkoilla yksin, niin asia tulisi joka tapauksessa eteen (nytkin yrittävät aina kurkkia, niin eivät varmasti kulje silmät kiinni jos en ole vahtimassa!).

Bussia en kyllä suosittele, olin kerran enkä voi sanoin kuvailla!
 
"xxxx"
Tavallaan hauska tuo ap:n aloitus, sillähän me kaikki varmaan jossain elämänvaiheissa asutaan kerrostaloissa. Juttu onkin, että on hyviä ja huonoja kerrostaloalueita, ja omiani en päästä kyllä kylään kerrostaloalueille, joilla huono maine. Suomessa on oikeasti niin katastrofialueita, että karvat nousee pystyyn jo pelkästä ajatuksesta, että joutuis tekemisiin ko. alueiden asukkaiden kanssa. Pultsareita R-kiskan tai Alepan nurkalla kuset housussa, teinareita vetämässä röökiä ja juomassa kaljaa kesken päivän. Ok, siellä on normaaleja mutta vähävaraisempia ihan hyviä perheitä myös, mutta ei puhettakaan että päästäisin lapsiani hengaamaan tuonne omin päin tai edes saatettuna.
 
ahahahha
[QUOTE="xxxx";25730466]Tavallaan hauska tuo ap:n aloitus, sillähän me kaikki varmaan jossain elämänvaiheissa asutaan kerrostaloissa. Juttu onkin, että on hyviä ja huonoja kerrostaloalueita, ja omiani en päästä kyllä kylään kerrostaloalueille, joilla huono maine. Suomessa on oikeasti niin katastrofialueita, että karvat nousee pystyyn jo pelkästä ajatuksesta, että joutuis tekemisiin ko. alueiden asukkaiden kanssa. Pultsareita R-kiskan tai Alepan nurkalla kuset housussa, teinareita vetämässä röökiä ja juomassa kaljaa kesken päivän. Ok, siellä on normaaleja mutta vähävaraisempia ihan hyviä perheitä myös, mutta ei puhettakaan että päästäisin lapsiani hengaamaan tuonne omin päin tai edes saatettuna.[/QUOTE]

Ahaa eli vähävaraiset asuvat kerrostaloissa? :D
Täällä se on juuri toisinpäin. ;)
 
Saraldo
Ehkä ilmaisin itseäni väärin. Kai kerrostaloissa on sinänsä turvallista mutta en haluaisi että poikani näkee varjoisampaa puolta elämästä vielä näin nuorena. Olen kyllä matkustellut helsingissä, turussa ym. hotelleissa ja tuttavien luona joten tiedän mitä se on.
Ainakin Turussa on useampia 55+ kerrostaloja, joissa siis alaikäraja asukkaille on tuo reilu viiskymmentä. Siellä on varmaan melko syntistä menoa.... :D Mut joo, ollaan me kerrostaloasukkaat aika pelottavia ja hurjia.
 
"xxxxx"
Ahaa eli vähävaraiset asuvat kerrostaloissa? :D
Täällä se on juuri toisinpäin. ;)
Sisälukutaitoa. Puhuin tuossa siitä, että on hyviä ja huonoja kerrostaloja. Ja nuo negatiiviset merkit oli niistä huonoista. On hyviä ja kalliita kerrostaloasuntoja toki, mutta niissä ihmisten on jo oltava omat asiansa hoitavia eikä kuset housuissa notkuvia jotta voivat asua sen hintasissa asunnoissa. Ei hyvätuloiset lähe ihan pienestä asumaan missään sellaisessa taloyhtiössä, jossa muuta lämpät on sosiaalihuollon ym asuntoja.
 
Lunatic
[QUOTE="kuningas";25730305]Ymmärrän aloittajaa tavallaan. Meillä herkkä, "pieni" 5v poika ja lähikaupungissa on asuinaluea, mikä on vähän huono maineeltaa. Siellä on muutama "omituinen" kerrostalo. Joudun työni puolesta yhdessä käymään kerran kk ja tosiaan en päästäisi häntä sinne yksin, iso hissi, iso talo, usein tulee kännisiä ihmisiä vastaan, paljon epämääräisiä porukoita jne.
Toisessa vastaavassa kerrostalossa kävin pari vuotta sitten, työkaveri ei tykännyt mennä sinne yksin (työasiosisa tämäkin) talossa on luodinreikiä parissakin ovessa ja joku ovi auki ja kuulu huutoja, talo mihin mentiinkin oli epämääräinen: kusi ja tupakka haisi, asukkaat humalassa...

Eli kyse ei tietenkään ole että kerrostalossa olis huonompaa porukkaa, tollasta samaa jengiä on ok-taloissakin, mutta itse ainakin saattaisin lapsen perille ja hakisin kotiin, vaikka matka ei oliskaan tosi pitkä.[/QUOTE]

Ja kaikki kerrostalothan on toki tollasia. Samoin kuin kaikki ok-talot on rötisköjä joissa asuu juoppoja.
 
Kaupunkilainen
Ihan olen syntyjäni kaupunkilainen. Aina on kerrostaloissa asuttu. Jopa vuokra-asunnoissa. Penskasta saakka on juostu naapureissa kylässä. Hengissä on selvitty. Oikeasti, hei yritä vähän laajentaa maailmankuvaa. Ihmiset valitsevat asuinpaikkansa mieltymystensä mukaan. Kerrostalossa asuminen on vaivatonta. Jos sua ne eskarin kaverien perheet epäilyttää niin rohkeasti vaan jutteleen niiden äitien kanssa, kutsu itsesi kylään, kutsu heitä kylään. Saatat yllättyä todella positiivisesti. Saada jopa oikeita ystäviä... huolimatta kerrostaloasumisesta. Ihmetyttää oikeasti missä olet elämäsi viettänyt? Pumpulissa? Tule pois sieltä rohkeesti elämään ihan oikeaa elämää. Ei maailma ole vaarallinen. Jopa kerrostalolähiöt voivat olla todella idyllisiä asuinpaikkoja. Ja jos jonkun laitapuolen kulkijan mukula näkee, niin se on hänelle erittäin tervettä, ei sitten tule turhia pelkoja, kuten äidilleen.
 
"Heh"
lastani sellaisten ihmisten luo, joilla ei ole arvot elämässä kohdillaan ja jotka kuvittelevat olevansa enemmän kuin ovatkaan. Jos lapsi näkee sellaista, se vasta vaarallista onkin. Hui kauhea sentään!!!! :O Haluan, että lapseni kaverien vanhemmatkin ovat normaalin tasapainoisia ihmisiä, siis aivan tavallisia ihania pulliaisia. T. Ihanan rauhallisessa ja idyllisessä pienkerrostalossa asuva perheenäiti <3
 
[QUOTE="alma";25729645]Olen asunut koko lapsuuteni omakotitalssa, ja muistan kadehtineeni kerrostalossa paria kerrostalossa asuvaa kaveriani. Pidin kerrostaloja jotenkin eksoottisena ja hienoina.
Ei ole kyllä edelleenkään omakotitalon hinkua, ja kerrostalossa olenkin koko aikuis-ikäni asunut. Näissä Etelä-Helsingin slummeissa kuten Punavuoressa ja Ullanlinnassa.[/QUOTE]

Ai, mä en olekaan ainoa, joka on kerrostaloasujia kadehtinut :D Meidän koulu sattu vielä olemaan sellaisella paikalla, että aika harva lapsi tuli kerrostalosta, joten se oliki sitten todella eksoottista...
Muistan, että yhen kaverin kanssa laulettiin rappukäytävässä koulun jälkeen ja siellä oli mahtava kaiku :D Ja kellarin hämärissä, ahtaissa käytävissä oli niiiiiiiiiiiiin jännä seikkailla ja juoksennella... (ja varmaan muut siinä talossa asuneet suorastaan rakasti meitä ja meidän laulelua/juoksentelua......)
 
[QUOTE="xxxx";25730466]Suomessa on oikeasti niin katastrofialueita, että karvat nousee pystyyn jo pelkästä ajatuksesta, että joutuis tekemisiin ko. alueiden asukkaiden kanssa. Pultsareita R-kiskan tai Alepan nurkalla kuset housussa, teinareita vetämässä röökiä ja juomassa kaljaa kesken päivän. Ok, siellä on normaaleja mutta vähävaraisempia ihan hyviä perheitä myös, mutta ei puhettakaan että päästäisin lapsiani hengaamaan tuonne omin päin tai edes saatettuna.[/QUOTE]
Niin on, mutta ainakin täällä Turussa noilla alueilla on myös rivi- ja omakotitaloja, enkä päästäisi lapsiani kulkemaan ko. alueilla yksikseen edes siinä tapauksessa että olisivat menossa omakotitaloon tai rivariin kylään. Tai antaisi heidän leikkiä kavereiden kanssa ko. alueilla. Sen sijaan tulee mieleen useampikin kerrostaloalue jossa lapset saisi ihan mieluusti leikkiä ja kulkea :)
 
Ehkä ilmaisin itseäni väärin. Kai kerrostaloissa on sinänsä turvallista mutta en haluaisi että poikani näkee varjoisampaa puolta elämästä vielä näin nuorena. Olen kyllä matkustellut helsingissä, turussa ym. hotelleissa ja tuttavien luona joten tiedän mitä se on.
Mä en nyt oikein oo ap sun kanssa samalla planeetalla. Siis millä tavalla se kerrostaloelämä on varjoisempaa kuin omakotitalossa asuminen? :O Ai senkö takia kun ne talot on niin korkeita, niin kyllähän ne aiheuttaa sen että varjo lankeaa pihan päälle kun on korkea talo :whistle:
 
"vieras"
Ehkä ilmaisin itseäni väärin. Kai kerrostaloissa on sinänsä turvallista mutta en haluaisi että poikani näkee varjoisampaa puolta elämästä vielä näin nuorena. Olen kyllä matkustellut helsingissä, turussa ym. hotelleissa ja tuttavien luona joten tiedän mitä se on.
Me asutaan täällä Helsingin Eirassa omakotitalossa ja täytyy myöntää, että aika vaikea on löytää lapsille sopivia kavereita. Koko Helsingin kantakaupunki on täynnä kerrostaloja!!! Voitko kuvitella?! Hirveen vaikeeta, vaikka lapsi olis kuinka korkeatasoisessa päiväkodissa tai koulussa, niin kavereista suurin osa on just näitä elämän varjoisemman puolen ihmisiä, sillä he asuvat kerrostaloissa! Ei oo helppoo meilläkään.
 
"vieras"
Ainakin Jyväskylässä on pari kerrostalolähiötä johon en toivoisi lapseni muuttavan tai jonne en haluaisi lapsia viedä kyläilemään. Ei ole kuin pari viikkoa kun täällä oli viimeksi joku puukotustilanne vuokrataloissa tässä lähistöllä. Melko rauhatonta on ainakin Pupuhuhdassa ja tietääkseni myös Keltinmäessä.
 
jiii
[QUOTE="juupajuu";25730349]Helsingissä suurin osa rikkaista asuu kerrostaloissa, joten en päästäisi köyhiin omakotitaloihin joita täällä laitamilla näkyy.

Heh heh.[/QUOTE]

No ei todellakaan asu. Asuntojen hinnat ovat ns. hyvillä alueilla Helsingissä kovat, muttei asuntojen omistajat niissä asu.

Sekä Mediaani- että keskitulot eivät noilla Helsingin kallemmilla alueilla (Eira etc.) yllä lähellekkään vaikkpa Espoolaisia omakotitaloalueita.
 
Omakotitalot on usein hankittu ja pidetty kyseenalaisin keinoin. Huoraamalla. Pettämällä. Ja kulisseilla niitä pidetään yllä. Onko se yhtään hienompaa? On valtavan yleistä elää toista elämää muualla, ja pysytella avioliitossaan vain omakotitalon vuoksi. Älä vaan päästä lastasi näkemään sellaista elämänmuotoa!
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä