Päästättekö lapsenne kyläilemään kerrostaloissa asuvien kavereiden luokse?

  • Viestiketjun aloittaja arveluttaa
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"xxxxxx"
Omakotitalot on usein hankittu ja pidetty kyseenalaisin keinoin. Huoraamalla. Pettämällä. Ja kulisseilla niitä pidetään yllä. Onko se yhtään hienompaa? On valtavan yleistä elää toista elämää muualla, ja pysytella avioliitossaan vain omakotitalon vuoksi. Älä vaan päästä lastasi näkemään sellaista elämänmuotoa!
Ootko kenties kade.....
 
"vieras"
No ei todellakaan asu. Asuntojen hinnat ovat ns. hyvillä alueilla Helsingissä kovat, muttei asuntojen omistajat niissä asu.

Sekä Mediaani- että keskitulot eivät noilla Helsingin kallemmilla alueilla (Eira etc.) yllä lähellekkään vaikkpa Espoolaisia omakotitaloalueita.
Pahoitteluni, mutta Espoossa ei ole juurikaan puhtaita omakotialueita, varsinkaan siellä tulotilastojen kärjessä.
 
"vieras"
Ehkä ilmaisin itseäni väärin. Kai kerrostaloissa on sinänsä turvallista mutta en haluaisi että poikani näkee varjoisampaa puolta elämästä vielä näin nuorena. Olen kyllä matkustellut helsingissä, turussa ym. hotelleissa ja tuttavien luona joten tiedän mitä se on.
Tämä kyllä herättää kysymyksiä siitä millaisissa hotelleissa olet ollut ja millaisia tuttavia sinulla on jos olet niissä nähnyt elämän varjoisampia puolia... Tai sitten käsityksesi elämän varjoisimmista puolista on ihanan naiivi.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"vieras"
Ehkä ilmaisin itseäni väärin. Kai kerrostaloissa on sinänsä turvallista mutta en haluaisi että poikani näkee varjoisampaa puolta elämästä vielä näin nuorena. Olen kyllä matkustellut helsingissä, turussa ym. hotelleissa ja tuttavien luona joten tiedän mitä se on.
Kuulostaa enemmänkin siltä, että opiskellut näitä ilmiöitä jostain Kaurismäen elokuvista :D
 
vier
Kun minä olin lapsi ja teini, vanhempani antoivat minun vierailla kerrostalossa asuvan luokkatoverin luona. Nyt, yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin, asun itse kerrostalossa.

Vanhempani luultavasti itkevät itsensä uneen joka ilta omakotitalossaan, ja miettivät mitä jos olisivat tehneet toisin :'(
 
"vieras"
Minä päästän eskarilaisen ja ekaluokkalaisen leikkimään vain sellaisten kavereiden luo kenen vanhemmat tunnen! ..täällä päin se on helppoa kun asutaan pienessä kunnassa.. Omakotitalon rakentamisen ajan asumme nyt kunnanvuokra-asunnossa ja voi jösses mitä porukkaa täällä asuu!!!!!! ..sosiaalitapauksia ja alkkiksia piisaa!! Ja kyllä tämän pihan lapsista huomaa että ovat todellakin eri puusta veistetty kuin parin kilometrin päässä asuvat omakotitaloalueen lapset! ..sääliksi käy.. En päästä lapsiani täällä naapureille sisälle, mutta pihalla saavat leikkiä kaikkien kanssa (minun valvovan silmän alla..) Ymmärrän ap huolen!
 
"vieras"
Voi jeesus, missä lähiössä te luuserit asutte? Ei meillä näy kerrostaloja, me asumme täydellisessä paikassa, jossa ei ole rumia ja kamalia kerrostaloja pelottamassa meitä. Emmekä me todellakaan halua lapsiamme kerrostaloon Jesselle ja Jamielle kylään, eikä Jessiinalle tai Camillalle.

Me päästämme kultamme vain keltaisiin huviloihin, jossa on pitsiverhoiset eteiset ja yläkerrassa tyttöjen lämminhenkinen pinkki makkari. Siellä Hilla ja Lotta pelaa Afrikan tähteä pinkki-beigellä räsymatolla ja jalostaa itseään.
 
kirvi
Ollaan saamassa lapsi ja asutaan kerrostalossa. Onneksi ap (ja muutama muu) valisti, miten säälittäviä, alkkiksia, sosiaalitapauksia ja pilaantuneita ihmisiä ollaan, niin teenkin ens neuvolakäynnillä jo suoraan ls-ilmon itsestäni.
 
Pohdin vain
Ystäväni asuu Helsingin Kalliossa kerrostalossa. On yh, mutta omistaa asunnon. Neliöitä on, ja hintakin oli lähemmäs 400 000. Vuositulot käsittääkseni reippaasti yli 100 000. Jotenkin hauska paradoksi, tämän ketjun puitteissa!
 
"hansu"
Siis antaako joku oikeasti alle 18-vuotiaan nähdä köyhiä?!! Kauhean edesvastuutonta, toi olisi kyllä jo lastensuojeluilmotuksen paikka. Minä olen lapsille sanonut että sitten kun ovat täysi-ikäisiä saavat itsensä turmella mutta ennen sitä ei köyhiä tarvitse katsella!
 
eskarin täti
"en haluaisi että poikani näkee varjoisampaa puolta elämästä vielä näin nuorena" Herranjestas mitä typeryyttä. Voin kertoa kuule kyllä se sun poikasi jo siellä eskarissa näkee sen "varjoisammankin" puolen....ja hui, voihan hän oppia jopa rumia sanojakin. Kaikkien niiden ihanien kerrostalolapsien hyvinvointia ajatellen, ehkä sinun EI kannata päästää poikaasi sinne....ja vielä vähemmän mennä itse.
 
Kiesus
Alkoholisti on alkoholisti, juopuu se sitten suomiviinasta kerrostalossa tai shampanjasta omakotitalossa. Alkoholiongelmaa on varakkaiden keskuudessa ihan siinä missä vähävaraisempienkin.

Köyhyys, alkoholismi tai kerrostaloasuminen ei ole tarttuvaa. Asennevamma sen sijaan on. Siksi minä en päästäisi lapsiani teille kylään.
 
"Pöö"
HahahaHahahaHahahaHahahaHahaha
HahahaHahahaHahahaHahahaHahaha
HahahaHahahaHahahaHahahaHahaha
HahahaHahahaHahahaHahahaHahaha
Aih, nauran itseni tärviölle!!!! :-D
 
luuseri?
Ehkä ilmaisin itseäni väärin. Kai kerrostaloissa on sinänsä turvallista mutta en haluaisi että poikani näkee varjoisampaa puolta elämästä vielä näin nuorena. Olen kyllä matkustellut helsingissä, turussa ym. hotelleissa ja tuttavien luona joten tiedän mitä se on.
Hehhehhee, oot aika hauska :D :D

Ethän silti ole tosissasi? Jos kuitenkin olet, niin muistuttaisin ammattikasvattajana että liika tynnyrissä kasvattaminen ja kaikelta suojeleminen tietää paaaaaaljon vaikeuksia. Miten ajattelit, että lapsi selviää tulevaisuudessa mistään vaikeuksista, kun kaikki pienetkin ja toistenkin vaikeuksien näkeminen on eliminoitu? Kai ymmärrät, että kaikkia vaikeuksia et pysty mitenkään lapsesi elämästä poistamaan, ja jos hän ei ole yhtään saanut harjoitella tai kehittää selviytymismekanismeja niin silloin ne tulevat olemaan huonoja (monilla esimerkiksi alkoholi tms.).

Ja pakko kysyä, miten olet päätellyt että kerrostaloissa on elämän varjoisampaa puolta? Tutkimuksista voit tarkistaa, että esimerkiksi perheväkivaltaa ja alkoholismia on kaikissa yhteiskuntaluokissa, siis omakotitaloissa ihan samalla tavalla kuin niissä kerrostaloissa. Eivätkä kaikki ihmiset halua omaa pihaa, jotkut välttelevät sitä.

T. nimim. Kuulin juuri että täällä ihanassa funkkiskerrostalossamme elämä on varjoisaa... Tällä rahalla saisi paritalonkin kyllä, nyt äkkiä vaihtamaan!
 
"Hilkka"
Täällä Ullanlinnassa on kerrostaloneliöllä hintaa väh. 7000 euroa, eli pidä sinä köyhä ne kakarasi siellähalpaneliöillä omakotitalossa böndellä. Jos et beelo tiedä, niin omakotitalo neliöt ovat Suomessa halvemmat kuin kerrostalojen neliöt.
 
"Vieras"
Kyllä kerrostalossa asuu kaikenlainen yhteiskunnan pohjasakka, kannattaa kieltää lapselta vierailu
Me rakennetaan omakotitaloa ja väliaikaisesti muutettiin 75 m2 neliöiseen vähän vanhempaan kerrostaloon 6 henkisenä perheenä. Ei olla kehuvaa tyyliä omaavaa perhe ja ollaan annettu ihmisten itse päättää mielikuvansa.

Meidän lapsi on sosiaalinen tyyppi. Hän uudessa koulussa meni kaverille kylään ja kun saivat tietää, että asumme mitättömässä kerrostalossa, niin tuntui, ettei seura kelpaa ja kohtelu tosi tylyä. Ei aina edes sisälle laskettu, vaikka kyseessä tosi kiltti lapsi. :/ mutta kun ne asuin olot....

Rakennamme tyyristä 250 m2 neliön kotia ja tämä kun selvisi näille kaverin vanhemmille, niin olen huomannut aivan järkyttävän muutoksen kaverin ja kaverin vanhempien käytöksessä! Johan seura kelpaa enkä itse nyt tiedä mitä mieltä asiasta olisin. Lapsessa ei nyt ainakaan vika ole. Hän ei ole koskaan saanut kuin pelkkää positiivista palautetta käytöksestään opettajilta ja muilta...
 
"xxxxxx"
Suomessa on sekä kuppasia omakotitaloalueita ja kuppasia kerrostaloalueita. Ja niitä on ihan kaikissa kunnissa. Espoossa en asuis ikinä esim Espoon keskuksessa, Sunassa tai Suvelassa. Martinlaako Vantaalla hirvee, kuten myös Itä-Vantaan Mellunmäki, Länsimäki, Jakomäki, Kontula jne alueet. Ihan lääviä ja kuin jostain Murmanskista. Turussa Varissuo, Rovaniemellä Ounasrinne.... En jalkaani noihin panis enkä lapsiani sinne päästäis. On niin hiton masentavaa meininkiä noilla alueilla, ja lukuisilla lukuisilla vastaavilla alueilla. Lapsiani suojelen sen verran paljon, etten päästä niitä tommosille moniongelmaisille alueille,joilla vanhat pultsarit istuu penkin nokassa kuset housuissa, nuoriso vetää röökiä ja bissee keskellä päivää ja joilla on sotkusta, roskia, tupakan tumppeja, romuja, koiranpaskoja jne joka paikassa. Siistit hyvämaineiset omakotitalo- ja kerrostaloalueet asia erikseen, mutta murjualueet on ihan hiton murjualueta ja jos sitä ei tiedä tai tunnista, niin on täytynyt kasvaa siinä sosiaaliluokassa koko ikänsä ja tottua siihen.
 
"mamaa"
No siis mä oon ajatellu olla avomielinen ja suvaitsevainen, ja olen ihan pienestä saakka näyttänyt lapsille maalaisia, työttömiä, maahanmuuttajia, yyhoomutseja ja muita vastaavia, jotka siis ei todellakaan meidän piireihin kuulu, mutta suvaitsevaisuushan on päivän sana.

Lapset sietääkin niitä jo aika hyvin. Mun mielestä lasta ei saa pitää pumpulissa. Esimerkiksi sairaseläkeläisen tai työttömän voi hyvinkin näyttää jo 3-vuotiaalle, ajattele nyt mikä shokki se on 16-vuotiaalle jos silloin yhtäkkiä läväytetään tuollainen asia päin naamaa.

Sossun kohdalla käsken kyllä lasten aina sulkea silmät. Sama juttu kun ohitamme Kelan. Ihan kaikkein raadollisimpia asioita ei lastenkaan kuulu nähdä.

Ensi viikolla vien heidät ehkä terveyskeskukseen elämysmatkalle, näkemään miten vähäosaiset sairastavat. Ehkä se opettaa heitä arvostamaan paremmin kaikkea mitä meillä on. En ole ihan varma siitä, pitäisikö sinne mennä oikein bussilla...uskaltaisinko?
No niin, tervemenoa kalliiseen mun verorahoilla kustannettuun psykoterapiaan! Pitääkö sitä pelleillä lasten mielenterveyden kustannuksella? :( :(

Yritä nyt suojella se syntymätön lapsi edes, ja laita sille laput silmille aina kun käytte näillä elämysmatkoilla! Ehkä korvatulpatkin!
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä