Päätin jättää miehen, voisitteko neuvoa käytännön asioissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta yh

Vieras
Minä olen töissä, mies ollut pidempään työttömänä, on ollut 2 v. lapsen kanssa kotona siitä asti kun minä palasin hoitovapaalta töihin viime keväänä.

Meillä on välit mennyt tosi huonoiksi, ja tänään sitten mies kävi ekan kerran kunnolla käsiksi, kuristi minua kurkusta niin että jäi jäljet, lisäksi töni. Tiedän että se on vasta alkua väkivallalle, ja päätin että tuo oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, jätän miehen.

Mutta, asunto on miehen oma, jonka siis on hankkinut jo ennen tapaamistamme. Asunnon saisin varmasti hommattua aika pian tässä tilanteessa, kun on lapsikin, mutta miten lapsen hoitopaikka, eihän niitä varmaan kovin nopeasti saa? Kuinkahan nopeasti sellaisen voisi saada? Ei ole tiedossa ketään joka voisi hoitaa lasta ollessani töissä, siihen kunnes saan lapselle hoitopaikan. Kannattaisikohan minun vaikka ottaa sairaslomaa siihen asi kunnes saan asunto-ja hoitopaikka-asiat kuntoon? Antaisikohan lääkäri sairaslomaa?

Olen aika shokissa nyt, mutta tiedän että se on oikea ratkaisu tässä tilanteessa.

1. Lääkäriin ja lääkäriltä lausunto + sairasloma
2. Rikosilmoitus poliisille
3. Turvakotiin
4. Ilmoitus lastenvalvojalle
5. Kaupungilta asunto hakuun
6. Ero vireille
7. Kamat pois kämpiltä 'turvamiehen' kanssa

Lisään vielä että mies ei ole koskaan aikaisemmin nostnut sormeaankaan minua vastaan, tämä oli eka kerta. Tilanne meni niin, että olin laittamassa astianpesukonetta päälle, mies määräsi etten saa laittaa sitä päälle hänen kotona ollessaan, koska koneessa oleva pesuaine haisee kuulemma niin pahalle hänen nenäänsä. Laitoin kuitenkin, koska minusta miehen ei kuulu määrätä koska saan pestä astioita koneella. Mies kilahti siitä ja kävi käsiksi. Eli henkistä vallankäyttöä, sitä mies on harjoittanut aiemminkin, muttei väkivaltaa.

no eikö se isä voi hoitaa lastaan, niin kuin tähänkin asti. Vai kohteleeko lastakin väkivalloin?

Tässä tilanteessa minusta päiväoito olisi paras ratkaisu minusta , en tiedä jatkosta. Minusta olisi hyvä olla jonkun aikaa näkemättä miestä ollenkaan, niin kauan kunnes "pöly laskeutuu" lapselle mies ei ole ollut väkivaltainen, joskus kyllä huutaa ja kiroilee tälle tavalla jota minä en hyväksy ollenkaan.

teit todellakin oikean päätöksen! onnea sen johdosta.. minä olisin sen kannalla, että haet sitä sairaslomaa ja mietit sen aikana näitä kaikkia käytännön asioita. Minun isäni pahoinpiteli äitiäni koko minun ja sisarusteni lapsuuden ajan, ja kärsimme siitä kaikki (vaikka isä ei koskaan meihin lapsiin koskenutkaan) kun äiti ei uskaltanut ottaa eroa. Hän kasasi itseään henkisesti 11 vuotta, ja otti vasta silloin eron. Lapsesi kannalta päätöksesti on ehdottoman oikea! :) Toivottavasti kaikki järjestyy kohdallasi.. Voimia tulevaan.. :)

teit todellakin oikean päätöksen! onnea sen johdosta.. minä olisin sen kannalla, että haet sitä sairaslomaa ja mietit sen aikana näitä kaikkia käytännön asioita. Minun isäni pahoinpiteli äitiäni koko minun ja sisarusteni lapsuuden ajan, ja kärsimme siitä kaikki (vaikka isä ei koskaan meihin lapsiin koskenutkaan) kun äiti ei uskaltanut ottaa eroa. Hän kasasi itseään henkisesti 11 vuotta, ja otti vasta silloin eron. Lapsesi kannalta päätöksesti on ehdottoman oikea! :) Toivottavasti kaikki järjestyy kohdallasi.. Voimia tulevaan.. :)

Kiitos paljon! Maanantaina alkaa asunnon ja hoitopaikan haku, onneksi voidaan olla siskolla sen aikaa .

Kahdessa viikossa kuuluisi saada hoitopaikka, käytännön toteutumisesta en tiedä. Se sairausloma siihen asti voisi olla hyvä vaihtoehto. Tuo on kuitenkin ollut henkisestikin aika kova juttu. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";22498078]Kahdessa viikossa kuuluisi saada hoitopaikka, käytännön toteutumisesta en tiedä. Se sairausloma siihen asti voisi olla hyvä vaihtoehto. Tuo on kuitenkin ollut henkisestikin aika kova juttu. Tsemppiä![/QUOTE]

Varmaan menee kauemmin, koska tarvitsen vuorohoitopaikan. En nyt mitenkään saa itselleni päivätyötä hommattua tähän hätään. :-(

Mulla vähän vastaava tilanne eli mies kävi kesällä kiinni ja sen jälkeen on erottu mutta käytännön asiat vielä pahasti kesken. Voimia, ei tule olemaan helppoa. Mä tänään taasen mietin että pitäisikö kuitenkin vain palata yhteen mutta kun ajattelen sitä tilannetta kun kävi päälle ja vielä lapsen nähden niin taas palaa päättäväisyys ettei enää tuon miehen kanssa yhteen. Mutta vaikka se kuulostaakin ihan hurjalta niin yhteenpaluun ajatteleminen vain pulpahtelee mieleen ja se ei paljon kannata koska väkivallalla on taipumusta vain lisääntyä. Näin kävi meillä eli ensin pientä lievää ja viimeisen kerran kävi kunnolla käsiksi ja nyt saa jäädä se mies.

Lain mukaan ja lain edessä et saa viedä lasta hänen kodista (siinä missä isä ja sinä olette asuneet) ilman isän lupaa. Et myöskään saa muuttaa tuosta kodista lapsen kanssa ilman isän lupaa. Yksin kyllä saat muuttaa. Mutta lapsen muuttoon tarvitaan molempien vanhempien suostumus, siis jos on yhteishuotajuus. Olipa välit miten tulehtuneet tahansa.
Tämä on laki, olipa käytäntö sitten mikä tahansa.

Sanomattakin on selvää, että tulet taistelemaan siitä että olet lapsesi lähihuotaja. Mutta varaudu siihen, että niin tulee tekemään isäkin. Ja koska lapsi on kirjoilla siinä asunnossa missä isä asuu, ei lasta periaatteessa saa siitä kodista viedä pois. Joten kotiin jäävä osapuoli on näissä asioissa aina vahvoilla. Lähtevä heikoilla. Moni jäävä osapuoli vaan ei tiedä tätä oikeuttaan.

Joku tyrmäsi sen ajatuksen, että isä hoitaisi lasta työpäiviesi ajan. Minäkin ehdotan tätä - silloin molemmat saisivat olla lapsen kanssa eikä lapselle tulisi suurtakaan muutosta. Tärkeintähän tässä on lapsen etu ja kaikki muut ratkaisut eivät ole niin edukkaita lapsille kuin tämä. Monilla vastaajilla vaan menee aikuisen henkilökohtainen etu lapsen edun edelle, ja sitten ehdotetaan päivähoitoa...

Lain mukaan ja lain edessä et saa viedä lasta hänen kodista (siinä missä isä ja sinä olette asuneet) ilman isän lupaa. Et myöskään saa muuttaa tuosta kodista lapsen kanssa ilman isän lupaa. Yksin kyllä saat muuttaa. Mutta lapsen muuttoon tarvitaan molempien vanhempien suostumus, siis jos on yhteishuotajuus. Olipa välit miten tulehtuneet tahansa.

Onko laki tosiaan noin paska, että ei saa viedä lasta turvaan väkivaltaiselta vanhemmalta. Enpä usko.

Sanomattakin on selvää, että tulet taistelemaan siitä että olet lapsesi lähihuotaja. Mutta varaudu siihen, että niin tulee tekemään isäkin. Ja koska lapsi on kirjoilla siinä asunnossa missä isä asuu, ei lasta periaatteessa saa siitä kodista viedä pois. Joten kotiin jäävä osapuoli on näissä asioissa aina vahvoilla. Lähtevä heikoilla. Moni jäävä osapuoli vaan ei tiedä tätä oikeuttaan.

Joku tyrmäsi sen ajatuksen, että isä hoitaisi lasta työpäiviesi ajan. Minäkin ehdotan tätä - silloin molemmat saisivat olla lapsen kanssa eikä lapselle tulisi suurtakaan muutosta. Tärkeintähän tässä on lapsen etu ja kaikki muut ratkaisut eivät ole niin edukkaita lapsille kuin tämä. Monilla vastaajilla vaan menee aikuisen henkilökohtainen etu lapsen edun edelle, ja sitten ehdotetaan päivähoitoa...

Missä vaiheessa minä olen puhunut kuka on missäkin kirjoilla yms. asioista? Nyt kyllä olet tehnyt ihan omia päätelmiä.:-(

Meillä sattuu asia olemaan niin että minä olen täysin vapaa lähtemään lapsen kanssa. Asia on täysin varma, minä vaan en nyt tässä katso tarpeelliseksi alkaa sinulle asiaa selittämään.

Joo en todellakaan vie lpsta miehelle hoitoon kun itse käy töissä. Tänään olen saanut jo järjestettyä niin että lapsen isovanhempi hoitaa lasta niin kauan kuin on tarvis.

[QUOTE="alkup";22498888]Missä vaiheessa minä olen puhunut kuka on missäkin kirjoilla yms. asioista? Nyt kyllä olet tehnyt ihan omia päätelmiä.:-(

Meillä sattuu asia olemaan niin että minä olen täysin vapaa lähtemään lapsen kanssa. Asia on täysin varma, minä vaan en nyt tässä katso tarpeelliseksi alkaa sinulle asiaa selittämään.

Joo en todellakaan vie lpsta miehelle hoitoon kun itse käy töissä. Tänään olen saanut jo järjestettyä niin että lapsen isovanhempi hoitaa lasta niin kauan kuin on tarvis.[/QUOTE]

älä välitä, noita on joka ketjussa jotka tulevat viisastelemaan tiedoillaan, vaikkeivät tiedä mikä tilanne kirjoittajalla edes on. Paljon jaksamista!

Olkoon laki mitä mieltä hyvänsä niin silti yksikään tervejärkinen äiti ei vie lastaan väkivaltaiselle hullulle hoitoon. Olkoon lapsen isä, ihan sama.

Ap:lle paljon tsemppiä ja jaksamista!

[QUOTE="alkup";22498888]Missä vaiheessa minä olen puhunut kuka on missäkin kirjoilla yms. asioista? Nyt kyllä olet tehnyt ihan omia päätelmiä.:-(

Joo en todellakaan vie lpsta miehelle hoitoon kun itse käy töissä. Tänään olen saanut jo järjestettyä niin että lapsen isovanhempi hoitaa lasta niin kauan kuin on tarvis.[/QUOTE]

Onko se jotenkin outoa päätellä, että ydinperhe joka on asunut yhdessä asunnossa ovat kaikki myös virallisesti asuneet siinä? Sitä lapsen kotiosoitetta sinä et kuitenkaan voi muuttaa ilman toisen huoltajan suostumusta.

Munkin mielestä olisi hyvä jos joku muu hoitaisi lasta sun työvuoroillasi jottet olisi riippuvainen miehestä, sillä se on hyvä riidanaihe ja mainio syy exälle hankaloittaa sinun elämääsi. Tapaamiset tulee kuitenkin sopia, ja jos lapsi on ollut kotihoidossa isänsä kanssa niin eiköhän tapaamisoikeus tule olemaan aika laaja.

Yhteistyössä