* OYS 2011 hoidot *

Jonoista: mulle tehtiin 2.IVF:n pas kesäkuussa 2011, siitä suoraan jonoon, kolmanteen IVF:ään pääsin tammikuussa. Viime kesänä sanoivat, että jono on n.6kk. Mutta mitä olen täällä palstalla lueskellut, minä olen joutunut aina jonottamaan pitkään, muut ovat päässeet nopeammin. En tiedä miksi.
 
onlyer,sekö oli nega? :( Olipa ikävä uutinen. Ovatko osanneet antaa mitään arviota, kuinka kauan joudutte seuraavaa ICSI:tä odottamaan?

InMyDreams: Muistako, että saitko reseptit seuraavaa hoitoa varten jo siinä vaiheessa kun pääsitte jonoon? Mä elän jo niin pitkälle, et jos meidän PAS:t ei onnistu, niin ehdinkö saada reseptin kouraan tänä vuonna et voin hyödyntää lääkekattoa. Meille lääkäri sanoi, että joissain tapauksissa hoitoon pääsee nopeammin, meidän tapauksessa endometrioosin vuoksi. Onko teillä mikä lapsettomuuden syynä?
 
Valoa, kun soitin negasta, ja pyysin siirtämään jonoon, sanoin että olisiko mahdollista saada reseptit ennen kuin vuosi vaihtuu, koska lääkekatto oli täynnä. Sain sitten muistaakseni marraskuun lopussa/joulukuun alussa reseptit postitse kotiin, ja hain ne silloin heti valmiiksi. Harmi vaan, että Puregonit eivät riittäneet, ja jouduin hakemaan tämän vuoden puolella lisää... En tiedä miksi oli kirjoittanut niin vähäisen määrän, koska edellisissä hoidoissa meni yhtä paljon Puregonia.

Mulla syynä selittämätön munatorvien tukkeuma, ja ne poistettiinkin kumpikin sitten viime syksynä, koska arveltiin niiden tihkuvan jotain nestettä kohtuun, ja estävän siten alkion kiinnittymisen.
 
valoa negahan se. Hoitajalle tänään soitin ja kun kysyin ei osannut sanoa yhtään mitään jonon pituuteetn, mutta jos menee samalla kaavalla kuin tähänkin asti niin marras-joulukuun vaihteessa olisi hyvällä tuurilla.
Ja jos ei ala kuulumaan hyvissä ajoin reseptejä lopuista lääkkeistä soitan perään että saan hyödynnettyä kerrankin kelan lääkekattoa, kotona on 600IU puregon ja 30 synarela, puregoni jäi marras-11 ICSIstä ja synarela tästä toisesta.
Olis tuo puregoni tosiaan menny eka kerralla kokonaan jos lääkäri ei olis alkanu jänistään, pitää olla erään nuoren nais lääkärin kohdalla näköjään tarkka sanoistaan. Aina se pelkää että mulle tulee hyperi vaikka muitten lääkäreitten mielestä hyperin tulo ei ole lähelläkään. Ja kaikkein eniten mua harmittaa tuo eka ICSI kun lääkärin pelon takia saatiin vain 2 munasolua. Huoh. Sainpahan taas purkautua:)
 
Ja nyt sitten pientä hyperiä pukkaa, vaikka hoidon lopputulos oli vaan kaksi siirtokelpoista alkiota.. ;) Tätä meikäläisen tuuria taas..
Oli ihanaa, kun L.M-P oli koko hoidon ajan lekurina. I.J. tarkisti vaan alkutilanteen.
Meidän hoitotaival OYS:ssa loppuu sitten tähän. Toivottavasti se loppuu 9 kk päähän synnärille :D
Miten teillä muilla menee? Ikävä Onlyer, että sait negan.. Onko sulla vielä hoitoja jäljellä OYS:ssa?
 
Mansikkatyttö no on sulla ainakin yks enempi kuin mulla:) Toivon parasta, pidän peukut pystyssä:)
Vielä yks ICSI jälellä, jos se menee samallalailla kuin edelliset, loppuu myös meidän taival lapsettomuushoidoissa, yksityiselle ei vain ole vara mennä. Tosin olen miettinyt että kokeiliskohan ne ICSI:n jälkeen mulle vielä IVF:ää, periaatteessa eri hoito, epätoivonenko? en kai:/
 
InMyDreams, pitää toivoa että ehtitään siirtämään kaikki alkiot pakkasesta tämän vuoden puolella, että päästään hyödyntämään lääkekattoa. Näin vakaasti mä uskon PAS:n :) Kaikki on tuntunut vastustavan, niin en jaksa uskoa liikaa siihen et pakkasen huurunenät kiinnittyy. Hoitoon pääsystä vielä, niin luultavasti ainakin endometrioosilaiset pääsee sen vuoksi joskus aiemmin hoitoon, koska jos se on kovin ärhäkkä niin se voi tehdän tuhoja enemmän jos jäädään oottelemaan..

Onlyer: Voi ku ikävä uutinen tuo nega. :hug: Ja sit ku ette saanu mitään pakkaseenkaan :( Toivottavasti pääsette seuraavaan koitokseen tämän vuoden puolella.

Mansikkatyttö
: Peukut pystyyn, et ainakin toinen kiinnittyy. Siirretäänkö molemmat? Nyt nestettä, nestettä ja lepoa. :)

ON: Vihdoinkin onni potkas, ja menkat alko ajallaan. Ehditään tehdä ensimmäinen PAS ennen kesätaukoa. Eilen aloittelin Merimonon kasvattamaan limakalvoa ja siirto tehdään just ennen juhannusta, jos limis on kasvanut. 11.pvä on ultra missä selviää, et onko lääke tehnyt tehtävänsä. Mä en ala jos taas menee mönkään.
 
Moi Onlyer.. meilläkään ei ole varaa hirveesti yksityiselle mennä :(
Sanoin jo miehelle, että mulla on nämä hoidot sitten tässä, en maksa enempää. Saa maksaa ite, jos haluaa minun jatkavan tätä kropan rääkkäystä. :)
Toivottavasti pääsette sitten pian siihen 3. hoitoon.
Kiitos Valoa. Molemmat siirrettiin. Ihan hyvä niin, kun meidän rievut eivät oikein selviä pakkasesta hengissä..
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on ollut hiljaiseloa kesän jälkeen. Saatasko taas keskustelua kehiin? :) Mulla olis perjantaina 1.IVF 3.PAS. Mikä Nellikaneli sun tilanne? Ootteko te Oys:laiset saaneet mitään muuta lääkkeitä tueksi PAS:n kun Luget/Lutinukset?
 
valoa, mulle on suunniteltu 1.IVF/1.PAS kuunvaihteeseen :) Mennään semiluomulla kierrolla, clomit on tukena kierrossa.
Mä soitin omalle polilleni (oon siis ulkopaikkakuntalainen, käyn vaan hakemassa alkioita kyytiin Oulussa) ja kysyin kortisonista. Haluaisin aloittaa sen hoidon tueksi, mutta sen nyt tietää mikä kanta julkisella puolella on noihin asioihin...

Tsemiä sulle valoa 3.PASsiin! :)
 
Hei!
Taustalla olen teitä seurannut jo pidemmän aikaa ja liityn joukkoon kun saan asioita hieman eteenpäin.

Taipaleen ensimmäinen kunnollinen etappi, eli suunnittelukäynti on siis ensi keskiviikkona iltapäivällä.

Onko tässä joukossa väkeä, joka on hoidossa LKS:n piirissä (oys tekee tietty järeämmät hoidot) - lähinnä vain, että millä aikataululla teillä eteni asiat tuon ensimmäisen suunnittelukäynnin jälkeen?

Simppatesti ja hormonikokeet otettu, aukiolotutkimus tehdään suunnittelukäynnin yhteydessä.

Ja tietysti - ikuihana jonotilanne-kysymys

Kiitos, jos joku ehtii minulle tähän kommentoimaan. Tsemppistä kaikille valtavasti koitoksiin ja ihania plussatuulia pinoon.
 
No niin nyt on tämä pino kahlattu läpi. :D Suuri apu oli keskusteluistanne etenkin koskien tuota aukiolotutkimusta ja endoa. Ollaan myös hoidettavana OYSissa.

Mahtuuko joukkoon?

Meillä ois toinen inssi tällä viikolla. Parisen vuotta on yritystä takana ja syytä ei ole toistaiseks löytynyt. Endo ehkä jyllää sisuksissa, mutta 100% varmuutta siitä ei ole pieni epäilys vain.
 
Cassis ja piu_pau, teretulemast joukkoon :)

Cassis, meillä on myös niin että järeämmät hoidot tehdään OYS:sissa ja muut omalla paikkakunnalla. Aikataulut siis menee OYS:sin mukaan, ei paikallisen sairaalan. En tiiä jonotilannetta tällä hetkellä mutta meillä meni sellainen 5kk jonottaessa.

valoa, mites meni siirto? miten pakkasvauvat selviytyi?

ON: Tiistaina on 1.PAS sitten...
 
huh kun on tämä pino hiljaiseksi muuttunut, miten teillä menee? itse olin eilen alkion siirrossa, tällä kertaa saatiin siirrettyä top alkio ja kaks alkiota meni jopa pakkaseen. 1. Uä päivänä alkoi vasta kuukautiset joten hoitoa pitkitettiin viikolla Toinen ensimmäinen Uä oli 3.10.
Jos ei nyt näillä mitä on (myös pakkasessa) niin tulla edelleenkään raskaaksi niin lauren M-P sano että saataisiin maksusitomus yksityiselle luovutettuun munasoluhoitoon. Mikä on sinällään ihan hyvä kun luulin että tämä icsi jää viimeiseksi kerraksi koko hoito historiassa.
Ilkka J. siirti eilen tuon top alkion ja sano että jos ei tällä raskaudu niin ei sitten millään.
Mitä olette tykänny kun koko lapsettomuus puoli on muuttanu ylös yhteen käytävään?
 
Tervehdys! Mukavaa että tässäkin pinossa on vielä seuraajia. :) Luulin tämän jo hautautuneen unohduksiin.

Meillä oli eilen kolmas inssi. Tänään menossa pp 1. Jos ei tärpää, niin IVF-jono kutsuu. L. M-P. ja I. J. jaksavat kyllä olla positiivisia joka hoitokerralla. :) Me kun ei miehen kans jakseta olla...Onneks jonot on 4-5 kk niin ei tartte ikuisuutta ootella.

onlayer, mun mielestä on hyvä juttu että kaikki lekurit ja hoidot on samalla käytävällä. Tosin turhauttavaa että ilmoittautuminen on vielä alakerrassa. Mun aika viivästyi melkein puolella tunnilla ihan vain ruuhkautuneen ilmoittautumispisteen takia. :( Ei kiva.

Pidän peukkuja sulle! =)

HilleriHiiru, stemppiä myös! Miten sulla meni tuo punktio? Oliko kivulias?

Entä minkä verran teillä on mennyt noin suurinpiirtein rahaa lääkkeisiin kun on tehty IVF/ICSI?
 
Täällä pinossa on ollut todella hiljaista.. Yritetäänpä taas viritellä keskustelua :) Mulla on mennyt Nellikanelin kysymyskin ihan ohi. Eli joo, siirto oli ja meni. Negaahan se pukkas taas. Olitko Nellikaneli toisessa pinossa maininnut et sulla olis Clomit PAS:ssa? Mä olisin kiinnostunut kuulemaan et minkä takia ne määrätään? :)

Onlyer, tsemppiä piinailuun! Toivottavasti se nyt tärppää ettei tarvi siirtyä luovutettuihun munasoluihin. Mut se on hyvä uutinen, et on vielä semmonen mahdollisuus jos nyt ei tämä hoito tärppää.

HilleriHiirullekin tsemppiä piinailuun. Piiiitkiä on ne päivät.

ON: Meillä on vielä yks PAS oysissa ja sit ehkä siirrytään yksityiselle. Muuten olis taas puolisen vuotta jonotusta seuraavaan hoitoon.

Tuossa aiemminkin jo kyselin, mut ksynpä uudestaan et ootteko muuten saaneet muita tukilääkkeitä PAS:n ku Luget/Lutinukset? Onko määrätty esim. kortisonia? Onlyer, mä en ole vielä käynyt Oys:ssa kun ovat muuttaneet samaan kerrokseen.
 
piu_pau mulle hoitajat sano, että alakerrassa ei tarvitse ilmottautua enää, huutelevat kuulema käytävällä sitten, mutta varmistahan vielä, itse käyn/kävin alakerrassa hakemassa käyntitodistuksen, mutta eilen selvis että hoitaja kirjoittaa sen yläkerrassakin. höh. tunnen oloni joskus tyhmäksi :ashamed:
eilen hoitajalle sanoinkin että kun menin "ilmottamaan" itseni niin sihteeri häipy kopista johonkin 20min eikä ketään kuulunu eikä näkyny, joten jätin vuoronumeroni sinne ja kipitin ylös.
alakerran osaston käytävillä oli potilaita vuoteissa, joku hämminki siellä vissiin oli eilen koska eikai muuten sairasta(?) potilasta työnnettäis nukkumaan(sängyssä) kaikkien nähtäville? vieläpä ilmoittautumis aulan viereen?
 
Siis wtf, oonko mä ollut vähän idiootti sitten aiemmin kun en oo ikinä ilmoittautunut missään?! :LOL: Voi elämä, me ollaan vaan aina marssittu siihen käytävälle. Enkä muutenkaan hiffannut kun hoitaja viimeksi sanoi että ovat muuttaneet siihen käytävälle. Tosin me ollaan vaan käyty siellä IVF-hoidoissa, joten siihen samalle käytävälle on siis varmaan siirtynyt sitten inseminaatio- ym hoidot?

Eilen oli kp1, ja tänään alkoi Progynovat. Lutinukset alkaa taas sitten ens uä:n jälkeen joka on kp12. Lääkkeelliseen kiertoon siis tehdään tämä 2.PAS. Jäljellä on enää 3 alkiota. Jännittää jo vähän valmiiks että selviääkö yksikään sulatuksesta. Täytyy vaan toivoa parasta, hoitaja sanoi että suurempi todennäköisyys että ainakin yksi selviää kuin että kaikki kuolis.

valoa, mä kysyin viime PASsissa että mitä mieltä on kortisonista. Tuumas, että ei oo todellista näyttöä sen hyödyllisyydestä eikä sitä oo OYS:sissa käytössä. Sanoi vähän siihen sävyyn, että yksityisellähän kaikenlaista lääkekokeilua harjoitetaan, mutta ei tuolla.
Ja mulla oli clomit sen takia, kun niiden avulla on tullut tosi särmästi aina ovulaatio. Lääkäri halus kait varmistua siitä että ei jää ovuloimattomuudesta kiinni.
 
Nellikaneli, mä kysyin kerran hoitajalta et onko siihen mitään lääkettä et sais sen ovulaation säännöllisemmäksi. Se sano et nimenomaan omaan kiertoon tehtäessä ei lääkkeitä käytetä. Mä bongasin toisestakin pinosta yhden jolle oli sitä määrätty pas:ssa. Ihmettelin sit et miks mulle hoitaja sano näin.. Täytyy ehkä lääkärin kans asiasta keskustella.
 
Nellikaneli tuskinpa siitä haittaa on ollut. Lasku tuppaa tulemaan kyllä perästä. :D

Mää oon ilmoittautunut vain uä:hän mennessä. Sillon on saanut laskun ja pari paprua on pitänyt kiikuttaa hoitajalle tms. Uä:t oli aikasemmin ekassa kerroksessa ilmoittautumisen vieressä. Inssit on ollut sitten 2. krs eikä oo tarttenut ilmoittautua. Nykyään kaikki tokassa kerroksessa.

Peukkuja passiin! :)

onlayer ja HilleriHiiru kiitos vastauksista ja stemppiä piinailuun!

Cassis mites suunnittelukäynti meni?
 
valoa, onpa jännä juttu! Mulla nuo clomit määrättiin oman keskussairaalan lapsettomuuspolilla. Mulla siis nuo ultrat ja hoitolinjaukset tehdään paikallisessa keskussairaalassa, ja huuruneniä siirrellään sitten Oulussa. Melkein se meni automaattisesti, että lääkäri määräs ne clomit kun se kysyi että tuleeko ovulaatio säännöllisesti ja sanoin siihen että clomeilla tulee lähes kellontarkasti. Mutta nyt sitten mennään tosiaan lääkkeellisenä, syytä siihen en varsinaisesti ees tiedä.

piu_pau, joo lasku on aina löytänyt tiensä perille :D

Miten muuten, saatteko aina epikriisit postissa kotiin? Mua alkaa tympimään kun en saa kotiin ikinä mitään epikriisejä siirroista tai yhtään mistään. Nytkin kävi niin, etten ollut edes tietoinen että mulle oli suunniteltu lääkkeellinen pas, ja meinas mennä koko kierto reisille. Tosin taitaa olla enempi oman keskussairaalan sotkuja...
 

Yhteistyössä