* OYS 2011 hoidot *

Tuli mieleen, että kuinka moni palstalaisista on varsinaisia oululaisia ja kuinka moni kulkee jostain muualta? Itselleni oyssin käynnit tulevat olemaan melko helppoja, koska asun itsekin oulussa. Miten "pitkänmatkalaiset" olette kokeneet oulussa ravaamisen (käyntejähän tulee useita) ja töistä poissaolemisen?

Meillä oli vain punktio ja siirto Oulussa. Muut käynnit oli omalla paikkakunnalla. Matkaa Ouluun tulee noin 200km, joten punktioon piti lähteä aikaisin ajelemaan. Siirto oli vasta iltapäivästä. Eipä tuota pahana pitänyt. Huonompienkin syiden takia on pitänyt aikaisin aamulla nousta.
 
Meillä kans matkaa Ouluun matkaa 200 kilometriä. Ultrissa kuljen tuossa paikallisessa keskussairaalassa.

Meillä mennään pitkän kaavan mukaan. Sumutteluita on takana nyt vissiin 3 viikkoa kun tuli yksi ekstraviikko menkkojen viivästymisen takia. Kolmisen päivää sitten alkoi piikittelyt ja punktio on suunniteltu viikolle 21 :) Ekaa ivf:ää mennään ja jänskättää. Oman jännityksensä tuo uusi, kasvanut endometriooma munasarjassa. Gynen mukaan ei kuitenkaan haittaa hoitoa, mutta jos plussaa ei kuulu, niin uusi skopia kutsuu.
 
Punktiossa käyty, ja voi hel****i kun kävi kipeätä, mut munasolusaldo oli huomattavasti parempi kuin viime kerralla, 11kpl. Keskiviikkona pitää käydä verikokeessa ja sit näkee ja kuulee tehdäänkö mulle tuoresiirtoa.
Tänään on kyllä vaikka minkälaista litkua ja tabua saanu suoneen lääkärissä, puol litraa hemohessiäkin :D , sitä en vaan hoksannu kysyä mitä hyötyä tuosta on hyperiin..
 
Voihan surkimus, onlyer. Toivotaan nyt että se yks riittää. Kyllä se tuntuu niin väärältä, et joutuu käymään läpi kamalan hormoniryöpytyksen kaikkien vaivojen ja kipujen kans ja sit tulee pettymys. Mutta tosiaan, nyt sormet ristiin et tämä yksi sitkeä sissi kiinnittyy. Millanen teidän hoitohistoria, en nyt yhtäkkiä muista?
 
valoa meidän hoito historia ei ole mikään erikoinen
11/05 asti on ollut yritystä, ei ole edes kertaakaan yrittäny raskautta. Lääkärien mielestä ei kummasaakaan vikaa vaikka miehen sperma on vähän heikkoa.
2009 kaks kertaa yritetty inssiin päästä mutta lääkkeitten vaste on ollut liian hyvä.
2010 kaks inssiä -> negoja kumpikin,
2011 1.icsi kaks munasolua joista toinen hedelmöitty, (sillon saldo oli surkea koska lääkäri pelkäs laittaa isoa annosta) nega.

hirveä olo tänään, hikeä pukkaa ja kohtu/munasarja seutu on hirmu kipeä. varsinkin liikkuessa. toivottavasti menee ohi..
 
Pitkä odotuksen ja epätoivon tie tuossakin jo on. Ikävää et noin raskaan hoidon jälkeen ei jää pakkaseen mitään, mut toivottavasti se yksi riittää. Mä en tiedä isci:stä oikeestaan juuri mitään, itselle tehty ivf. Onko siinä lääkehoito+punktio kuitenkin samanlainen? Mulle tehtiin punktio tammikuussa ja olin sen jälkeen todella kipeä. Useampi päivä meni täysin maatessa ja kipu oli kamala. Vatsan seutu oli turvonnu tosi paljon ja olo oli hirveä. Nyt paljon nestettä ja lepoa. Tulehan ilmoittamaan et miten käy. Voimia!!
 
valoa ivf ja icsi ei eroa toisistaan kuin labran toiminnoissa, ivf:ssähän sunasolut laitetaan maljaan siittiöitten kanssa ja annetaan siittiöitten tunkeutua itse omin neuvoin munasoluun, icsissä taas siittiö laitetaan munasolun sisään ohuen neulan avulla.
toimeenpiteiltään ja kivuilta on täysin sama. mulle olis tehty eka kerralla ivf mutta kun olikin kaks munasolua niin lääkäri halus pelata varman päälle.
joo mallakin on nyt vatsan seutu tosi turvonnu, ei meinaa housutkaan kiinni mennä. vettä mä oon lipittäny niin paljon kuin olen jaksanu tuntuu vaan helpommalta kun kävis vanhainkodista hakemassa vaipan ja kusis housuun, ihan sillä kun liikkuminen käy kipeätä :D mutta toisaalta koska maha on turvoksissa niin ei tule syötyä itseään ähkyyn:)
 
Hei kaikille,

Tämä näyttää olevan vuoden 2011 ketju, mutta keskustelu käy edelleen vilkkaana, joten ajattelin laittaa tänne viestiä. Olen pian 30-vuotias nainen Oulusta ja olemme mieheni kanssa yrittäneet saada lasta alulle luomusti 13 kk. Nyt kuitenkin alkaa toivo hiipua ja enin julkiselle puolelle lääkäriin tutkimuksiin, koska epäilen endometrioosia kivuliaiden, mutta säännöllisten kuukautisten vuoksi. Suurin syy tutkimuksiin hakuun oli kuitenkin tämä lapsettomuus. En ole ehtinyt lukea tätä ketjua kokonaan, joten ajattelin kysellä, että millaiset jonot OYS:ssä on tällä hetkellä tutkimuksiin pääsyyn? Ilmeisesti kuukausien odotus on edessä. Kävin juuri verikokeissa ja papassa ja yleislääkäri lupasi kirjoittaa lähetteen hedelm.polille, kunhan tulokset tulevat (ensi viikolla). Yllätyksenä tuli se, että isäehdokkaan eli mieheni pitää käydä tutkituttamassa itsensä ja spermansa yksityisellä puolella.

Oikein paljon tsemppiä kaikille hoitoihin! Olette uskomattoman urheita!
 
Maeppu silloin kun me alettiin vinkumaan lapsettomuuspuolelle tutkimuksiin meni puol vuotta, ja mies kävi tosiaan yksityisellä tutkimassa simppansa. Tämä oli -07 joten en ole täysin varma onko sama aikataulu edelleen, ainakin hoitoihin pitää ootella 5-6kk. Mutta joissain tapauksissahan saattaa päästä nopeampaa hoitoihin.
 
Maeppu: Mä kävin keväällä 2011 tk:ssa lääkärin vastaanotolla josta lähete lapsettomuuspolille. Ensimmäinen aika polille saatiin syyskuulle 2011. Siinä selvis, että mulla lapsettomuuden syynä endometrioosi (aika ärhäkkä) ja sen vuoksi päästiin hoitoihin tavallista lyhyemmällä odotuksella. Ensimmäinen hoito päästiin aloittamaan joulukuussa 2011. Koeputkihedelmöitykseen jonotusaika ensimmäisen tapaamisen jälkeen on yleensä kuulemma 6kk. Se on varmasti yksilöllistä et miten pian pääsee hoitoihin ja mitä hoitomuotoa käytetään. Tsemppiä odotukseen! :)
 
Maeppu: me käytiin myös tutkimukset yksityisellä, siis molemmat. OYS:ssa päästiin sitten heti tositoimiin.
Pilasin äsken yhden Menopur-lääkkeistäni...:p Neste tursusi ulos pullosta, kun olin tekemässä lääkettä "ohjeen" mukaan.. Ensi kerralla teen taas omalla tyylilläni, kun siinä sattuu vähiten vahinkoja..
Aika kallis vahinko, siinä 500 euron kieppeillä. Onneksi lääkekatto on jo mennyt yli ;)
Tuskailin sitten miehelle, että miksemme voi saada lapsia luonnontyylillä. Menee hermot näiden piikkien kanssa sähläilyssä :D
Tsempit kaikille!!
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Olen uusi tällä palstalla. On ollut ihana lukea toisten kokemuksia ja ajatuksia lapsettomuuteen ja hoitoihin liittyen. Itselläni ei ole lähipiirissä ketään, joka ei olisi raskautunut "heti", joten vertaistuki puuttuu kokonaan. Vasta viime viikkoina olen kertonut lapsettomuudesta ja hoidoista läheisilleni ja ystävilleni. Vasta nyt olin siihen valmis. Reaktioista päätellen olisi ollut kaikkein parasta kertoa jo aiemmin ettei olisi tarvinnut yksin itkeä ja surra. Välillä olen ollut todella surullinen.

Olemme tehokkaasti yrittäneet saada lasta 1v 3kk. Pillerit lopetin jo 2008 ja sen jälkeen varsinaiseen yrittämisen alkuun asti käytössä oli kumi. Moni teistä on yrittänyt paljon kauemmin, mutta minusta tuokin aika tuntuu pitkältä ja varsinkin, koska olen jo 30v ja mieheni 40v. En haluaisi olla paljoaa vanhempi, KUN saadaan joskus lapsi... (taas tällä hetkellä tuntuu, että kyllä me vielä joskus saadaan...)

Käytiin loppusyksystä 2011 Väestöliitossa tutkimuksissa, koska miehelläni on 3 isoa lasta aiemmasta suhteesta ja ajattelin minussa olevan jotain vikaa. Mieheni mälli oli erittäin loistavaa eikä minustakaan löytynyt mitään vikaa, joten syytä lapsettomuuteen ei tiedetä.

2011 syksyllä sain spontaanin keskenmenon vko8. Raskaus alkoi luomusti.

Kuukautiset säännölliset, samoin ovulaatio. Molemmilla kaikinpuolin terveelliset elämäntavat.

Maaliskuussa 2012 tehtiin Väestöliitossa IVF lyhyellä kaavalla ja kaikki meni loistavasti. Pakkaseen jäi muistaakseni ainakin 5 settiä tavaraa. Paria päivää ennen testauspäivää alkoi kuukautiset. Eli hoito ei tuottanut tulosta. Nyt taloudellisista syistä jonossa OYS:iin IVF hoitoon, joka pitäisi olla 6kk sisällä.

Käykö joku teistä jossain vertaistukiryhmässä juttelemassa? Ajattelin, että se voisi olla aika terapeuttista ajatustenvaihtoa asioiden omassa päässä murhetimisen sijaan.

Väestöliitossa tutkimukset ja hoito kaikkineen tuli maksamaan paljon enemmän kuin hinnastossa lukee! Itse en tykkää, että sellaisia kuluja lisätään hoitoon, joista ei etukäteen mainita missään. Nyt olisi mahdollista tehdä Väestöliitossa PAS, mutta sekin tulisi maksamaan noin 1000+ mahdolliset lääkkeet, joten mielummin julkiselle puolelle. Tosin lääkekatto on tälle vuodelle jo täynnä.

Ainut asia, jota pelkäsin hoidoissa oli punktio. Oli erittäin positiivinen yllätys, että koko homma hoidettiin ilman kipuja. Nyt tietää mitä odottaa.

Siinäpä alkuun...
 
Jonsku1982, paljonko ivf tuli maksamaan VL:ssa?
Itse olen laskenut, että meille icsi tulisi maksamaan sen 3000 euroa ja jos saadaan
mitään pakkaseen, sitten 1000 euroa per siirto.. Tuolla tavalla teemme tuskin paria hoitoa enempää, ei ole yksinkertaisesti varaa. Meillä 3. icsi meneillään OYS:ssa ja punktio ois ensi viikolla, jos on mitään punktoitavaa... Minulla kun on vähän hiipuvat munasarjat.
 
Mansikkatyttö:
IVF tuli maksamaan noin 3000e. Lisäksi tietenkin kaikki tutkimukset, hoitaja- ja lääkärikäynnit. Aivan kauheeta rahastusta! Hinnastossa lukee, että IVF hinta sisältää 3 ultraääniseurantakäyntiä, mutta jokaikisestä käynnistä ja pienestäkin toimenpiteestä on laskutettu. Yhtään ainutta ultraa/käyntiä ei ole sisältyny hoidon hintaan.
Pakastaminen maksoi 450e ja sitten tietenkin vielä lääkkeitä, niin että lääkekatto täyttyi...
Meillä ei ollut ylimääräisiä "juttelukäyntejä" eli kaikki on ihan asiallisia välittömästi hoitoon liittyviä käyntejä. Harmitti vaan ku lasku olikin niin iso. Hinnasto antaa toisenlaisen kuvan. Esimerkiksi IVF hoidon maksuun ei sisältynyt siemennesteen käsittely, joten siitä tuli erillinen iso lasku kaiken lisäksi. Missään ei mainittu siitä tai sitten en vain ymmärrä hinnastoa.

Kuluttajan kannalta hinnaston tulisi olla paljon selkeämpi ja kertoa todelliset hoitosta seuraavat kulut.

Henkisesti ja fyysisesti oltais hyvinkin valmiita PAS, mutta nuo hinnat...
 
Joo erittäin kallista ;).
On meilläkin vuosittainen sijoittaminen kaukolomiin vaihtunu toisenlaiseen rahan menoon. Lomalla sentään saa rahalleen vastinetta; aurinkoa, rentoutumista jne. pääsee konkreettisesti jonnekin ja reissusta tuntee saavansa jotain. Hoidosta ei oo jääny mitään konkreettista käteen...ja kaikki rahat menny. No, oma on ollu valinta ja vielä toistaiseksi halutaan yrittää makso mitä makso.
 
Ihan hyvä saalis sulla Nellikaneli. Käsittääkseni yleensä pyritäänkin vähempään määrään, mutta parempaan laatuun. I.J. jaksaa uskoa parempaan huomiseen ;)
Minulla piikitykset meneillään, saa nähdä miten menee. Hetki kerrallaan.

Jonsku: joo todella, muutaman etelänmatkan verran on laitettu rahaa palamaan. Etelänmatkoista saa sentään yleensä rusketusta ja hyvän mielen. Hoidoista saa aknen ja pettymyksiä. No, jospa kuitenkin tällä kertaa onnistuu :D Nämäkin vuodet ovat joskus ohi ja niille etelänmatkoillekin taas ehtii..
 
Joku täällä kyseli jonoja Oyssiin. Itsellä lähete lähti tuossa vuodenvaihteessa, ensimmäinen aika oli jo maaliskuussa. Kovin isoa apua emme loppujen lopuksi tarvinneet, nimittäin jo 1. kunnollinen Clomi-kierto anto plussan. Perjantaina ollaan menossa Oyssiin kurkkaamaan et onko siellä mato mahassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Mansikkatyttö

Yhteistyössä