Hei kaikille!
Olen uusi tällä palstalla. On ollut ihana lukea toisten kokemuksia ja ajatuksia lapsettomuuteen ja hoitoihin liittyen. Itselläni ei ole lähipiirissä ketään, joka ei olisi raskautunut "heti", joten vertaistuki puuttuu kokonaan. Vasta viime viikkoina olen kertonut lapsettomuudesta ja hoidoista läheisilleni ja ystävilleni. Vasta nyt olin siihen valmis. Reaktioista päätellen olisi ollut kaikkein parasta kertoa jo aiemmin ettei olisi tarvinnut yksin itkeä ja surra. Välillä olen ollut todella surullinen.
Olemme tehokkaasti yrittäneet saada lasta 1v 3kk. Pillerit lopetin jo 2008 ja sen jälkeen varsinaiseen yrittämisen alkuun asti käytössä oli kumi. Moni teistä on yrittänyt paljon kauemmin, mutta minusta tuokin aika tuntuu pitkältä ja varsinkin, koska olen jo 30v ja mieheni 40v. En haluaisi olla paljoaa vanhempi, KUN saadaan joskus lapsi... (taas tällä hetkellä tuntuu, että kyllä me vielä joskus saadaan...)
Käytiin loppusyksystä 2011 Väestöliitossa tutkimuksissa, koska miehelläni on 3 isoa lasta aiemmasta suhteesta ja ajattelin minussa olevan jotain vikaa. Mieheni mälli oli erittäin loistavaa eikä minustakaan löytynyt mitään vikaa, joten syytä lapsettomuuteen ei tiedetä.
2011 syksyllä sain spontaanin keskenmenon vko8. Raskaus alkoi luomusti.
Kuukautiset säännölliset, samoin ovulaatio. Molemmilla kaikinpuolin terveelliset elämäntavat.
Maaliskuussa 2012 tehtiin Väestöliitossa IVF lyhyellä kaavalla ja kaikki meni loistavasti. Pakkaseen jäi muistaakseni ainakin 5 settiä tavaraa. Paria päivää ennen testauspäivää alkoi kuukautiset. Eli hoito ei tuottanut tulosta. Nyt taloudellisista syistä jonossa OYS:iin IVF hoitoon, joka pitäisi olla 6kk sisällä.
Käykö joku teistä jossain vertaistukiryhmässä juttelemassa? Ajattelin, että se voisi olla aika terapeuttista ajatustenvaihtoa asioiden omassa päässä murhetimisen sijaan.
Väestöliitossa tutkimukset ja hoito kaikkineen tuli maksamaan paljon enemmän kuin hinnastossa lukee! Itse en tykkää, että sellaisia kuluja lisätään hoitoon, joista ei etukäteen mainita missään. Nyt olisi mahdollista tehdä Väestöliitossa PAS, mutta sekin tulisi maksamaan noin 1000+ mahdolliset lääkkeet, joten mielummin julkiselle puolelle. Tosin lääkekatto on tälle vuodelle jo täynnä.
Ainut asia, jota pelkäsin hoidoissa oli punktio. Oli erittäin positiivinen yllätys, että koko homma hoidettiin ilman kipuja. Nyt tietää mitä odottaa.
Siinäpä alkuun...