ostatko/ostaisitko alaikäiselle lapsellesi olutta/siideriä/viinaa, jos/kun hän pyytäisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mielipide"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mielipide";25246571]selvää tekopyhyyttä, itse ollaan kumminkin alaikäisenä juotu mutta omalle lapselle ei voi ostaa koska se on vastoin lakia :D[/QUOTE]

Tää lause kertoo sen' että vanhemmuus on sulla hiukkasen hukassa, ja haluat ehkä olla kaverivanhempi?

Ei lasta tarvitse opettaa juomaan, paras kun keskustelee asiasta asiantuntevasti ja ilman alkoholia.
Sama päätee myös siihen ettei naureskella teinin krapulalle tai muulle vastaavalle, vaan ollaan esimerkkinä teinille. Ei ole oikein että vanhempi sallii teinin käytöksen.

Minusta myös vanhempien tulisi miettiä minkälaista mallia omasta alkoholikäyttäytymisestä viestittävät omille lapsilleen. Jos vanhemmat itse käyttävät alkoholia reippaasti ja kieltävät omia lapsiaan käyttämästä alkoholia niin sanat ja teot eivät silloin kulje käsikädessä.

Suomalaiset ovat alkoholistikansaa ja me kasvatamme tulevia alkoholistejakin. Ikävä kyllä. Valistusta pitäisi lisätä reilusti ja radikaaleja esimerkkejä kouluihin!

http://www.alko.fi/fi/C1BD857B2B2577C5C22577D2003C8741?opendocument&src=5,1

Mun äiti osti mulle siiderin laivalla kun olin alaikäinen... Vai ostikohan pari? Tais tehä saman joskus uutena vuotena... Ikää tais olla mulla jotain 14-15v.
En kuitenkaan kuulunut niihin ryyppyporukoihin jotka vietti viikonloput missä sattuu pullo kourassa. Enkä alkoholista innostunut.

Sit ku pääsin baariin laillisesti niin mopo karkas käsistä.

En usko, et ostan lapselleni varta vasten alkoholia, maistaa voin antaa omastani... Tai sitten en. Hieman on kiinni tilanteesta ja lapsesta.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
no voin mä sen max. pari siideriä ostaa (joissain poikkeustilanteissa esim. vappu, ja jos lapsi on vähintään sen 16. riippuu tietenkin lapsesta myös.) tai antaa lasillisen viiniä, mutta tasan pysyy kotona niiden kanssa, eikä juotuaankaan lähde yhtään mihinkään. mutta mun lapsi ny ei viel hetkeen kyllä sen ikäinen olekaan :)

En ostaisi! Ja kyllä olen itse juonut alaikäisenä. Niitä saatiin milloin mistäkin (no ei nyt usein juotu) mutta pääasiassa siis joku täysi-ikäinen kaveri osti ne.

no voin mä sen max. pari siideriä ostaa (joissain poikkeustilanteissa esim. vappu, ja jos lapsi on vähintään sen 16. riippuu tietenkin lapsesta myös.) tai antaa lasillisen viiniä, mutta tasan pysyy kotona niiden kanssa, eikä juotuaankaan lähde yhtään mihinkään. mutta mun lapsi ny ei viel hetkeen kyllä sen ikäinen olekaan :)

Tiedäthän että vanhemman ostamnat juomat ovat ns. pohjat ja lupa juoda.

Miksi lapset pitää opettaa näihin yleisiin ryyppyjuhliin? Ahdistavia nää suomalaiset juhlat, kun aina pitää se viina kuulua kuvioon. Miksi?

[QUOTE="mielipide";25246504]TAVALLAAN olen samaa mieltä, MUTTA
eikö se olisi hyväksi tosiaan OPETTAA juomaan, ettei lapsen tarvitse opetella sitä "huonossa" seurassa koska juominen tulee kuvioihin jokatapauksessa joskus[/QUOTE]

Miksi pitäisi opettaa lapsi juomaan viinaa??! Ei sen juominen ole tarpeellista. En ole opttanut lapsiani juomaa piimäkkän, miksi pitäisi viinaa, mikä on täysin turhaa?

Tulee kuvioihin joskus...juu,siitä voi myös kieltäytyä, ei kukaan pakota juomaa viinaa! En minäkään ole ikinä juonut kahvia, vaikka kaikki ystäväni ja mies juo.

En ostaisi - tietenkään.

Jos haluavat juoda, haluan, että juomien hankkiminen on vaikeaa, vaatii toivottavasti kikkailua ja säätämistä valtavasti ja toivottavasti vie myös ylimääräistä rahaa nuorelta (hakupalkkoja jne).

Haluan voida suoraselkäisesti paheksua kännissä oksentelevaa teiniä. En halua kuulla repliikkiä:"Et sä voi olla vihanen. Ite hankit viinat."

Itse join alaikäisenä. En edes harkinnut vanhemmilta kysymistä. Sain viinaa täysi-ikäisiltä kavereilta ja yhden kaverini äiti oli se kiva äiti, joka haki kaljaa koko kaveriporukalle. Varmasti omakin tyttäreni saa alkoholia samalla tavoin. Kyllä jonkun äiti aina hakee. Valitettavasti.

[QUOTE="mielipide";25246544]ettekö te itse ole juoneet alaikäisenä??? kuka teille niitä juomia haki???[/QUOTE]

Mä join ekan kerran 13v. Juomat haki kaverin serkku joka oli silloin täysi-ikäinen. Vanhemmat eivät koskaan tiennyt juomisistani. Kerroin siitä sitten aikuisena.

[QUOTE="mielipide";25246571]selvää tekopyhyyttä, itse ollaan kumminkin alaikäisenä juotu mutta omalle lapselle ei voi ostaa koska se on vastoin lakia :D[/QUOTE]

Se on täysin eri asia jos nuori salaa vanhemmiltaan kokeilee viinalla jonka on saanut itse salaa hankittua kuin että vanhemmiltaan saa pyytäessä viinaa ja luvan ryypätä. Kokeileehan ne toki, mutta ei sitä silti kuulu vanhempien tehdä helpoksi ja luvalliseksi.

No ehkä juuri sen takia en halua lastani alkoholinkäyttöön kannustaa, koska itselläni oli hyvin alkoholinhuuruinen nuoruus.
Että olet tekopyhä, kun et halua mennä laittomuuksiin ja tyrkätä lastasi pahuuteen päin... just just...

Hah...eli jos joku vanhempi on nuorena sekoillut esim. huumeiden kanssa niin omienkin lapsien suhteen pitäisi olla "kyllähän minäkin silloin nuorena, joten antaa lapsen vaan kokeilla, mikäs siinä!" ?? Eiköhän vastuullinen ja välittävä vanhempi juuri toivo, ettei oma lapsi toista niitä omia virheitä ja sekoiluja!