ostatko/ostaisitko alaikäiselle lapsellesi olutta/siideriä/viinaa, jos/kun hän pyytäisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mielipide"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25246490:
en osta, kotona ei tarvii opettaa lasta juomaan alkoholia

TAVALLAAN olen samaa mieltä, MUTTA
eikö se olisi hyväksi tosiaan OPETTAA juomaan, ettei lapsen tarvitse opetella sitä "huonossa" seurassa koska juominen tulee kuvioihin jokatapauksessa joskus

En tietenkään ostaisi. En muutenkaan harrasta laittomuuksia enkä halua ainakaan lapsilleni opettaa, että lakia ei tarvitse noudattaa.

Jotkut vanhemmat tuntuvat ostavan ne 3 siideriä lapselleen, ettei "lapsen tartte muualta hankkia ja tiedän sitten paljonko se juo". Just. Sehän ei jää tuohon ja voi olla, että lapsi diilaa ne eteenpäin jollekin toiselle. Mitenkäs sitten suu pannaan, kun naapuri Mirkku 13vee sammuu lumihankeen osin sinun ostamien siiderien vaikutuksesta ja poliisi alkaa selvitellä, mistä viina on peräisin....

EN! Olen 20 ja 17- vuotiaiden vastuuntuntoinen vanhempi. Edes mietoja meillä ei ole ostettu alaikäiselle ja sehän onkin rikollista puuhaa. Kun poika täytti 18- vuotta hänelle tuli puheluita kavereilta, että haetko...mutta ilokseni hän oli jo ymmärtänyt, etteä vastaus näihin pyyntöihin tulee olemaan ehdoton: en hae. =) pakko jaksaa odottaa siihen asti, kun on sen 18.

En ostaisi. Jossain iässä voisin sanoa, että saa joulupöydässä maistaa olutta tai viiniä perheen kesken. Tuossa asiassa kun antaa periksi, niin sitten ei ole enää perääntymistä myöhemmin.

Vimma alkoholin nauttimiseen on tuossa 14-15 vuoden tienoilla eikä sitä pitäsi sallia mitenkään...tilanne rauhoittuu huomattavasti kun ikää tulee lisäää...
En myöskaään itse nauti viikonloppuisin alkoholia joten kotoa ei mallia opita.

[QUOTE="mielipide";25246504]TAVALLAAN olen samaa mieltä, MUTTA
eikö se olisi hyväksi tosiaan OPETTAA juomaan, ettei lapsen tarvitse opetella sitä "huonossa" seurassa koska juominen tulee kuvioihin jokatapauksessa joskus[/QUOTE]

Niin, joskus. Mielellään sitten, kun se on laillista.

MInkälaisen viestin antaa aikuinen lapselleen, jos hän rikkoo lakia?" Juu saat sinä juoda alkoholia, koska äiti sanoo. Ei laista niin väliä."

EIkö ole parempi, että lapsi tietää, että vanhemmat eivät hyväksy alaikäisten juomista?

Silloin voi ainakin hyvällä omallatunnolla olla vihainen kännissä kotiin saapuvalle lapselle. Muutenhan ei aikuisella ole nokan koputamista: onhan hän itse hyväksynyt kännäämisen ostamalla viinaa.

En ole ostanut enkä osta. Esikoinen täyttää jo pian 18, joten tähän asti tämä on toiminut ihan hyvin. Ei ole nuorempikaan esittänyt, että pitäisi ostaa alkoholia hänelle. Kumpikin on kotona saanut maistaa viiniä ja samppanjaa. Tarkoituksella en ole tarjonnut maistiaisia mistään selvästi makeasta alkoholijuomasta, jollaisien kautta itse aikoinani alkoholiin tutustuin.

[QUOTE="mielipide";25246571]selvää tekopyhyyttä, itse ollaan kumminkin alaikäisenä juotu mutta omalle lapselle ei voi ostaa koska se on vastoin lakia :D[/QUOTE]Voihan sen noinkin ajatella. Mieluummin tekopyhä kuin vastuuton.

Miksi ihmeessä ostaisin? Tuntisin että en kykene olemaan se vastuullinen vanhempi, joka myös lakia noudattaa. Miksi minä olisin se' joka sen portin aukaisee tohon maailmaan?

Muhun ei myöskään tepsi noi; Juohan ne muutenkin..Jos juo, niin ei ainakaan mun avustuksella

[QUOTE="mielipide";25246544]ettekö te itse ole juoneet alaikäisenä??? kuka teille niitä juomia haki???[/QUOTE]

Suoraan sanottuna: en ole juonut alaikäisenä. Mutta sitten kyllä join senkin edestä ikävälillä 18-20.

[QUOTE="mielipide";25246571]selvää tekopyhyyttä, itse ollaan kumminkin alaikäisenä juotu mutta omalle lapselle ei voi ostaa koska se on vastoin lakia :D[/QUOTE]

Jep, olen myös alaikäsenä saanut alkoholimyrkytyksen ym. Miksi ihmeessä ostaisin lapselleni alkoholia? No way!

[QUOTE="mielipide";25246504]TAVALLAAN olen samaa mieltä, MUTTA
eikö se olisi hyväksi tosiaan OPETTAA juomaan, ettei lapsen tarvitse opetella sitä "huonossa" seurassa koska juominen tulee kuvioihin jokatapauksessa joskus[/QUOTE]

Tutkimustulosten mukaan tuo juomaan opettaminen ei ainakaan paranna nuoren suhdetta juomiseen.
Ainut millä on tutkitusti merkitystä alkoholin käytön aloitusikä, mitä myöhemmin sitä pienemmät riskit mm. alkoholismiin.

[QUOTE="mielipide";25246571]selvää tekopyhyyttä, itse ollaan kumminkin alaikäisenä juotu mutta omalle lapselle ei voi ostaa koska se on vastoin lakia :D[/QUOTE]

Mä oon ajanut alaikäsenä kännissä autolla. Pitäskö antaa lapseni tehdä samoin, koska mä oon tehnyt?

Useimmat vanhemmat toivovat lapselleen parasta, alkoholi ei sitä ole.

[QUOTE="Monenmamma";25246592]Tutkimustulosten mukaan tuo juomaan opettaminen ei ainakaan paranna nuoren suhdetta juomiseen.
Ainut millä on tutkitusti merkitystä alkoholin käytön aloitusikä, mitä myöhemmin sitä pienemmät riskit mm. alkoholismiin.[/QUOTE]Ilmeisesti sama pätee tupakanpolttoon, jos pääsee lähelle täysi-ikäisyyttä tupakkaa kokeilematta, riski aloittaakaan enää pienenee merkittävästi.