Opiskelu ja lapsi? Miten pärjäätte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitizzkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitizzkä

Vieras
Miten olette sovittaneet lapsen ja koulun yhteen? Meillä esikko lähtee tarhaan ens syksynä (2v) ja itse jatkan opintoja. Onko ne tarhapäivät siis 8-16 vai miten? Mitä jos pääsen koulusta klo 16 ja lapsi pitäisi hakea samaan aikaan? En ole viellä hakenut tarhapaikkaa, mutta kohta pitäisi. Mistä ne hakupaperit haetaan? Jotenkin kauhistuttaa tää opiskelu ja lapsi, tuskin tuo lapsi antaa minun rauhassa lukea koulu hommia kotona, kaikki täytyy varmaan tehdä öisin :/ Muutenkin niin huono opiskelemaan olen aina ollut että jännittää jo senkin puolesta. Ja nyt pitäisi ehtiä itseni lisäksi valmistella lapsi ennen tarhaa ja viedä lapsi sinne ja sitten vasta suunnistaa kouluun..

Alkuperäinen kirjoittaja Äitizzkä;22873421:
Miten olette sovittaneet lapsen ja koulun yhteen? Meillä esikko lähtee tarhaan ens syksynä (2v) ja itse jatkan opintoja. Onko ne tarhapäivät siis 8-16 vai miten? Mitä jos pääsen koulusta klo 16 ja lapsi pitäisi hakea samaan aikaan? En ole viellä hakenut tarhapaikkaa, mutta kohta pitäisi. Mistä ne hakupaperit haetaan? Jotenkin kauhistuttaa tää opiskelu ja lapsi, tuskin tuo lapsi antaa minun rauhassa lukea koulu hommia kotona, kaikki täytyy varmaan tehdä öisin :/ Muutenkin niin huono opiskelemaan olen aina ollut että jännittää jo senkin puolesta. Ja nyt pitäisi ehtiä itseni lisäksi valmistella lapsi ennen tarhaa ja viedä lapsi sinne ja sitten vasta suunnistaa kouluun..

Mulla on 1v ja 4v kotihoidossa ja opiskelen täysipäiväisesti.. Opiskelen 1v päiväunien aikaan n. tunnin ja illat, ku mies tulee kotiin.

Kaupunkisi kotisivuillta lie linkki soteen ja sitä kautta löytyy hakemukset yms. Toki sieltä kautta löytyy myös yhteystietoja, joista voi kysellä.

[QUOTE="Tiina";22873429]Mulla on 1v ja 4v kotihoidossa ja opiskelen täysipäiväisesti.. Opiskelen 1v päiväunien aikaan n. tunnin ja illat, ku mies tulee kotiin.

Kaupunkisi kotisivuillta lie linkki soteen ja sitä kautta löytyy hakemukset yms. Toki sieltä kautta löytyy myös yhteystietoja, joista voi kysellä.[/QUOTE]

Mulla opiskelu on siis iltaopiskelua, ei ole päivisin koulua. Olen opintovapaalla töistäni ja syksyllä takaisin töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitizzkä;22873434:
Minun koulussani ei voi etäopiskella, täytyy olla jatkuvasti paikalla jne. mikä sen ihanampaa olisikaan kun voisi opiskella kotoakäsin...

Ihanaa ja ihanaa, ilman sekunninkaan vapautta :).

No luulenpa että etäopiskelu kyllä olisi enemmän mun juttu. Oon tosi huono herää aamusin ja se aiheuttaa jo edellisenä iltasa stressiä pääsenkö sängystä ylös ajoissa, ehdinkö kouluun jne. Nyt viellä tupla stressi kun lapsi pitäisi koko hässänkän ohella saada valmiiksi tarhaan :D Oon vähä tällänen stressailija tyyppi... ei voi minkään...

Minä opiskelin kandin ja maisterin paperit kahden lapsen äitinä ja ei mun mielestä ollut mitään ongelmaa. No joskus piti öisin lukea tentteihin, mutta ei useasti. Tasapainottavat toisiaan sopivasti ja tuleepahan tehtyä päivisin koulujuttuja, koska on pakko silloin, kun lapset ovat päiväkodissa :) Hoitoajathan voi sopia päiväkodin aukioloaikojen kanssa, joten siitä en stressaisi. Meillä lapset vietiin aamupalalle päiväkotiin, eli kasiksi ja minä lähdin samantien yliopistolle. Haettiin sitten, kun luennot loppui/tenttiin ei jaksanut enää lukea, tai jos oli iltaluentoja niin mies haki töiden jälkeen. Eli lapset olivat päiväkodissa klo 15-16 asti. Ja usein oli myös viikolla vapaapäiviä, kun suunnittelin opinnot niin, että niihin on varaa :) hyvin kaikki menee - älä stressaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;22873470:
Hoitopaikan hakupaperit saat päivähoitotoimistosta. Myös kunnan tai kaupungin nettisivuilta saattaa löytyä tulostettavat versiot.

tai sähköisenä. Ainakin meidän kaupungissa voi netin kauttakin laittaa hakemuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitizzkä;22873452:
No luulenpa että etäopiskelu kyllä olisi enemmän mun juttu. Oon tosi huono herää aamusin ja se aiheuttaa jo edellisenä iltasa stressiä pääsenkö sängystä ylös ajoissa, ehdinkö kouluun jne. Nyt viellä tupla stressi kun lapsi pitäisi koko hässänkän ohella saada valmiiksi tarhaan :D Oon vähä tällänen stressailija tyyppi... ei voi minkään...

No sulla tulee olemaan sitten vaikeaa töihin menokin jos opiskelu aamuista nyt jo stressaat...

Otat päivän kerrallaan. Jos kaikkea alkaisi etukäteen stressaamaan, ei muuta saisi tehdäkään :) Hieman huvittaa nuo kauhistelusi miten aamuista selvitään. Niistä vaan selvitään. Heräät tarpeeksi ajoissa ja lähdet menemään muksun kanssa - niin yksikertaista se on. Lasten kanssa oppii kyllä ajankäytön organisointia :P

Olen itse opiskellut kaksi tutkintoa lähivanhempana töiden ohella. Aikuisopiskelijan kannattaa aina valita monimuotokoulutus mikäli mahdollista. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että välillä olet kontaktijaksoilla oppilaitoksessa, esim viikko tai pari päivää kuukaudessa, ja muutoin teet hommia kotona netissä ja etätehtävillä. Alastakin riippuu tietysti onko tällainen opiskelumuoto mahdollista. Käsityöammettaja ei voi etäopiskella tms.

Mikäli olet täydellisyyden tavoittelija, ongelmia on tiedossa. Mikäli jokaista opiskelutehtävää viilaa viimeiseen asti ja miettii pilkun paikat, niin saahan siihen päänsä leviämään alta aikayksikön. On hyvä opetella suuntaamaan voimavaransa oikein, eikä rutistella joka asiaan viimeisiä voimiaan. Järjen käyttö on sallittu. Minäkin tein joitakin tehtäviä periaatteella kunhan läpi menee. Ei niitä saatuja numeroita kukaan tulevissa työhaastatteluissa katsele. Suoritettuja tutkintoja ja koulutuksia kylläkin.

Välillä hommia tehtiin öisin ja viikonloppuisin, kun lapsi oli isällään. Raskaita hetkiä oli, mutta opiskelu myös voimautti: sai uusia ihania tuttavuuksia ja verkostoitui monella tapaa.

Hakemuksia päivähoitoon löydät kotikaupunkisi nettisivuilta. Tarhapäivät voivat olla esim 7-17.

Meillä on 1-vuotias 12 päivää kuussa hoidossa ja se on sopiva määrä kun läsnäolopakkoa ei ole :) Opiskelin täyspäiväisesti myös äitiysloman, tenttasin kursseja ja mies hoiti tyttöä kun kävin tenteissä...

Kiitoksia paljon! Helpotti kummasti :) Kyllä minäkin haluan ajatella että kaikki varmasti menee omalla painollaan ja loppujenlopuksi ihan hyvin, turhaa kai tää stressaaminen on !!! Vihaan itsessäni tätä stressaaja puolta, jolle en voi mitään. Pitää vaan koittaa pysyä positiivisena ja eiköhän kaikki järjesty kuitenkin.

Ja työpäivät ovat ihan aina vaikkapa juuri 8 - 16, eikä sieltä mihinkään lasta hakemaan pääse. Miten se voi olla vaikeaa siis käydä opiskelemassa lapsen kanssa? Päiväkodit ovat auki 6/7 - 17 ainakin ja monet enemmänkin. Vuorohoitopäiväkodit jopa 24 h.

Yhteistyössä