opiskelija synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tälläi äkkiä aateltuna en haluis opiskelijaa synnytykseen..mutta jos kysyttäs, en luultavasti "kehtais" sanoo ei..

Nyt kun olin rv12 lääkörineuvolassa, siellä oli lääkäri, th ja joku opiskelija..(en kyllä ees antanut tehä sisätutkimusta..)mutta kun lääkäri käski riisuun, niin ei kukaan ees kysynyt haittaako se opiskelija mua :o

Alkuperäinen kirjoittaja Barberina:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Barberina:
Alkuperäinen kirjoittaja hilla:
multa kysyttiin saako kätilö opiskelija tulla katsomaan synnytystä.Vähän myöhemmin tulivat kysymään saisiko yksi mies lähihoitajaopiskelija tulla myös :o Kieltäydyin kunniasta.

lähihoitajamiehistä usein tulee niitä ambulanssi-kuskeja jotka sitten teitä kuskaavat pillit päällä synnyttämään

:whistle:

mitä jos syntyy jo matkalla eikä mies ole ikinä edes oikeaa synnytystä nähnyt? B)

Paitti eiks nykysellään ambulanssi miehistön pidä olla käynyt sairaanhoitaja koulutus?
Ainakin yks lapsuuden tuttu joutu lähteen uudelleen koulunpenkille (oli ennen lähihoitaja) lukeen ittensä sairaanhoitajaks että sai edelleen työskennellä ambulanssissa.

noup. käytännössä näin ei ole. tunnen paaaaljon enemmän lähihoitajia kuin sairaanhoitajia jotka työskentelevät lanssissa.

Aaah, ok :D
Oompa taas viisaampi. Oli vaan tuon tutun kaa puhetta joskus pari vuotta sitten et hää joutuu lähteen takas koulunpenkille jos mielii jatkaa lanssissa töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Oikeassa elämässä suurin osa ei kieltäydy, siten. Mut ap:lla ei ois voinu olla kätilöä, joka ei oo hoitanu yhtään synnytystä.
Aivan. Mun ponttini kuitenkin oli se, että jso kaikki synnyttäjät olisivat kuten ap, miten saataisiin uusia kätilöitä?

Ahaa, mä luulin että sun pointti oli moittia ap:ta ku ei halunnut opiskelijaa synnytykseensä ;) Koska kyllä siitä opiskelijasta on oikeus kieltäytyä.

Ahaa, mä luulin että sun pointti oli moittia ap:ta ku ei halunnut opiskelijaa synnytykseensä ;) Koska kyllä siitä opiskelijasta on oikeus kieltäytyä.
No tietyllä tavalla olet kyllä ihan oikeassa. Minusta on aika itsekästä vaatia itselle omaan synnytkseen kaikki se osaaminen, mikä taas on syntynyt siitä, että joku toinen ei olekaan ollut yhtä itsekäs. Mennään niinkuin toisten siivellä. Mutta toki jokaisella on oikeus kieltäytyä opiskelijoista synnytyksessään ja olla se kermaperse, jonka takia muiden ponnistelijoiden pitää kouluttaa maan kätilöt.

mitä väliä siitä on onko siellä joku opiskelija, luulis että olis kuule ajatukset jossain muualla kuin siinä kuka alapäätä oikein katselee, noi paikat on ennenkin nähty tuskin mitään uutta tuli näkemään

Täytyykö oikeasti tapella tuostakin? Siis toiset sattuu olemaan ujoja eivätkä halua kaiken kansan näkevän tuskiaan. En mäkään olis halunnu. Mua häiritsi paljon jo se, et lääkäri seisoo jalkopäässä ja tuijottaa ku ponnistan. Tosi inhottavaa ku nainen, joka ei ees viitsiny tervehtiä mua, tulee siihen kattoon oikeen paraatipaikalle ku kusi, paska ja veri lentää. Jäi huono kokemus. Tiedän, ettei se ollu sama asia ku opiskelija, mutten haluais ottaa riskiä et taas joudun häpeemään ku joku tulee nyrpistellen katsomaan mun tuskaa. Eikä ees puhunu mulle mitään. Kuitenki näkyy olevan enempi niitä, jotka päästää opiskelijan mukaan. Miks ei siis voi ujompien antaa rauhassa olla ujoja vaan täytyy syyllistää siitä ettei kätilöt opi?

Alkuperäinen kirjoittaja Häh:
Täytyykö oikeasti tapella tuostakin? Siis toiset sattuu olemaan ujoja eivätkä halua kaiken kansan näkevän tuskiaan. En mäkään olis halunnu. Mua häiritsi paljon jo se, et lääkäri seisoo jalkopäässä ja tuijottaa ku ponnistan. Tosi inhottavaa ku nainen, joka ei ees viitsiny tervehtiä mua, tulee siihen kattoon oikeen paraatipaikalle ku kusi, paska ja veri lentää. Jäi huono kokemus. Tiedän, ettei se ollu sama asia ku opiskelija, mutten haluais ottaa riskiä et taas joudun häpeemään ku joku tulee nyrpistellen katsomaan mun tuskaa. Eikä ees puhunu mulle mitään. Kuitenki näkyy olevan enempi niitä, jotka päästää opiskelijan mukaan. Miks ei siis voi ujompien antaa rauhassa olla ujoja vaan täytyy syyllistää siitä ettei kätilöt opi?

Siis häh? Miten sitten ammattilaisen edessä olisi jotenkin vähemmän ujostuttavaa.
Minusta asiaa ei tarvitsisi edes kysyä. Kätilöopiskelijat kuuluvat ihan olennaisena osana synnytyksiin varsinkin yliopsitosairaaloissa. Sen ymmärrän, että ottaisi päähän jos niitä olisi puolenkymmentä opsikelijaa vain tölläämässä, mutta se yksi yhden kätilön mukana ei kyllä pitäisi olla kenellekään ongelma.

t: ujo myös

Mulla on tosi ihana kokemus opiskelijasta. "Oikeet" kätilöt ei ollu mitään kannustavia tai edes mukavia, mutta tämä opiskelija oli aivan ihana. Kyseli vointia ja antoi kätensä puserrettavaksi, kun tuskaisena kärvistelin repeytymiä ommeltaessa.

Heh, mulla oli esikoisen synnytyksessä mukana bulgarialainen opiskelija.
Kiva tyttönen oli, selvästi jännitti koko tilannetta niin hän kuin minä, mutta piru vie täytyy sanoa että mieleen ei siinä tilanteessa muistunu muita englannin kielisiä sanoja kuin "jees ,jees" ja "nou , nou".... :D
Oli siinä bulgarian tytölläkin järkytystä kun synnytys päättyikin hätäsektioon.
En mäkyllä opiskelijasta synnytyksessä kieltäytyisi, täytyyhän niidenkin jollaki harjoitella, ja mä voin olla koekaniini.

No tietyllä tavalla olet kyllä ihan oikeassa. Minusta on aika itsekästä vaatia itselle omaan synnytkseen kaikki se osaaminen, mikä taas on syntynyt siitä, että joku toinen ei olekaan ollut yhtä itsekäs. Mennään niinkuin toisten siivellä. Mutta toki jokaisella on oikeus kieltäytyä opiskelijoista synnytyksessään ja olla se kermaperse, jonka takia muiden ponnistelijoiden pitää kouluttaa maan kätilöt.

Mä taas olen sitä mieltä, että se synnytys on jokaiselle synnyttäjälle niin ainutlaatuinen kokemus, että siinä saakin olla tiettyyn rajaan asti vähän itsekäs halutessaan. Kun jollekin toiselle ei ole niin väliä ketä siellä salissa on, niin sallittakoon heille, jotka opiskelijasta kieltäytyvät , se hyvillä mielin. Ei siitä tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa kenenkään.

Esikolta kysyttiin ja annoin luvan.
Niitä olikin sitten pilvinpimein. Oli suomalaista ja virolaista.... Olin kuulema hyvä opetustapaus: ensisynnyttäjä, vauva perätilassa....
Jossain vaiheessa ärsytti, mutta ei siinä ehtinyt sitä liikaa murehtia kuitenkaan.

No et kai sä oikeasti kuvittele, että kukaan nauttii siitä, että jalkopäässä on koko sirkus? Mä olisin kaikista mieluiten synnyttänyt ihan yksin ja kätilö paikalle vaan siinä vaiheessa, kun on tarvis. Mutta mä sallin sen opiskelijan läsnäolon, koska jonain päivänä se opiskelija on se kätilö, joka hoitaa jonkun synnytyksen. Jos menee synnyttämään opetusvelvollisuuden omaavaan sairaalaan, silloin mun mielestä pitää myös olla valmis siihen, että niitä opiskelijoita paikalla kans on.

Sillä on merkitystä, että en halua yhtään ylimääräistä ihmistä saliin kun olen synnyttämässä. Ihan sama se mulle on onko se kätilö ekaa kertaa töissä vai kahdettakymmenennettä vuotta. Mä en halua ylimääräisiä ihmisiä katsomaan. Musta oli ihanaa, ku tokassa synnytyksessä oli vain kätilö ja mies paikalla. Ja älkää pelätkö, en aio mennä enää synnyttämään ja viedä mahdollisesti joltain tilaisuutta oppia. Siinä mielessä mulla kävi tuuri, ettei synnytyksieni aikana ollu opiskelijoita edes paikalla sairaalassa.

No et kai sä oikeasti kuvittele, että kukaan nauttii siitä, että jalkopäässä on koko sirkus? Mä olisin kaikista mieluiten synnyttänyt ihan yksin ja kätilö paikalle vaan siinä vaiheessa, kun on tarvis. Mutta mä sallin sen opiskelijan läsnäolon, koska jonain päivänä se opiskelija on se kätilö, joka hoitaa jonkun synnytyksen. Jos menee synnyttämään opetusvelvollisuuden omaavaan sairaalaan, silloin mun mielestä pitää myös olla valmis siihen, että niitä opiskelijoita paikalla kans on.

:flower: näin juuri, peesailen keittiönoitaa. =)
eihän sillä ihan oikeasti ole mitään maailman merkitystä kuka sitä värkkiä katselee kun synnyttää. synnyttäessä pitäisi olla mielessä ihan muut jutut kun värkinkyttääjät.

Mä taas olen sitä mieltä, että se synnytys on jokaiselle synnyttäjälle niin ainutlaatuinen kokemus, että siinä saakin olla tiettyyn rajaan asti vähän itsekäs halutessaan. Kun jollekin toiselle ei ole niin väliä ketä siellä salissa on, niin sallittakoon heille, jotka opiskelijasta kieltäytyvät , se hyvillä mielin. Ei siitä tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa kenenkään.
No aika ainutlaatuinen on peräpukamaleikkauskin eikä sinnekään juuri kukaan halua suurta yleisöä. Mitä koitan sanoa on se, että jos synnyttää tai leikkauttaa pukamansa sairaalassa, jolla on opetusvelvollisuus, on aika itsekästä sanoa että ei...en halua että opettelet minun kanssani, opettele jonkun muun kanssa. Sellaisella asenteella halveksii toisia synnyttäjiä. Mutta ehkä reilua olisikin sitten tehdä niin, että nämä naiset, jotka kieltävät opiskelijan osallistumisen synnytykseensä, saisivat kätilökseen "kirjekurssikätilön".

Kuule keittiönoita, jos täytyy olla noin katkera niille jotka kehtaa ja uskaltaa kieltäytyä opiskelijasta, niin olisit hyvänen aika itsekin kieltäytynyt. Mistä mä tiedän vaikka joku nauttiski. Mä kuitenkin omistan vartaloni ja mulla on oikeus päättää kuka mun jalkoväliä tuijottaa synnytyksessä. Ja jos yhtään helpottaa, niin muulloin kyllä annan opiskelijoiden tulla vaikka koko luokan kans ku mua hoidetaan, vaikka gynekologiseen tutkimukseen, mutta synnytykseen en. Ja siihen valintaan mulla on oikeus.

Jos menee synnyttämään opetusvelvollisuuden omaavaan sairaalaan, silloin mun mielestä pitää myös olla valmis siihen, että niitä opiskelijoita paikalla kans on.

Tästä oon vähän eri mieltä.
Esim täälä Tampereella ei oo paljoa vaihtoehtoja että meneekö tonne TAYSiin vai ei. Toki on toi Vammalan aluesairaala minne voi saada maksusitoomuksen mut sitäkin ollaan ajamassa alas. Joten joko menet sinne opetussairaalaan tai synnytät.. missä?
Eipä taida olla muualla kun pääkaupunkiseudulla mahdollisuutta valita meneekö synnyttämään opiskelijasairaalaan vai sellaseen paikkaa missä ei opiskelijoita oo. Muualla pitää vaan sit olla itsekäs k.pää ja kieltää niiden opiskelijoiden läsnäolo jos ei niitä synnytykseensä halua.

No aika ainutlaatuinen on peräpukamaleikkauskin eikä sinnekään juuri kukaan halua suurta yleisöä. Mitä koitan sanoa on se, että jos synnyttää tai leikkauttaa pukamansa sairaalassa, jolla on opetusvelvollisuus, on aika itsekästä sanoa että ei...en halua että opettelet minun kanssani, opettele jonkun muun kanssa. Sellaisella asenteella halveksii toisia synnyttäjiä. Mutta ehkä reilua olisikin sitten tehdä niin, että nämä naiset, jotka kieltävät opiskelijan osallistumisen synnytykseensä, saisivat kätilökseen "kirjekurssikätilön".

:D joo voihan niitä nyt verrata synnytystä ja peräpukamaleikkausta... Ymmärrät varmaan mitä tarkotan? Mut vaikka kuinka olis opetussairaala, potilaan itsemääräämisoikeus menee edelle ja siitä opiskelijasta saa kieltäytyä ilman sanktioita. Ja ei, mitään "kirjekurssikätilöitä" ei ole olemassakaan, eikä tule.

kysyisin vaan, että miten se on eri asia, onko huoneessa kaksi valmistunutta tuntematonta kätilöä ja yksi valmistunut lääkäri, siihen että huoneessa on yksi valmistunut kätilö, yksi valmistunut lääkäri ja yksi opiskelija?

miksi hyväksytte ensimmäisen vaihtoehdon kyttäämään alapäitänne mutta ette kakkosvaihtoehtoa? miksi opiskelija on niin hirveä vaihtoehto että hänen läsnäolonsa pilaa koko jutun?

Kuule keittiönoita, jos täytyy olla noin katkera niille jotka kehtaa ja uskaltaa kieltäytyä opiskelijasta, niin olisit hyvänen aika itsekin kieltäytynyt. Mistä mä tiedän vaikka joku nauttiski. Mä kuitenkin omistan vartaloni ja mulla on oikeus päättää kuka mun jalkoväliä tuijottaa synnytyksessä. Ja jos yhtään helpottaa, niin muulloin kyllä annan opiskelijoiden tulla vaikka koko luokan kans ku mua hoidetaan, vaikka gynekologiseen tutkimukseen, mutta synnytykseen en. Ja siihen valintaan mulla on oikeus.
Mä en kuules ole tippaakaan katkera :D Naurattaa jo koko sana "katkera" tässä asiayhteydessä :laugh: Mutta musta on aika uskomatonta, että on olemassa ihmisiä, joiden mielestä TOISTEN pitää kestää kaikenlaista, jotta HEIDÄN ITSENSÄ ei tarvitse. Jos siis ei pidä opiskelijoiden läsnäoloa tarpeellisena, ei varmaan pidä tarpeellisena sitäkään, että synnytystä hoitava kätilö on ollut opiskelijana synnytyksessä mukana. Minusta on aika itsekästä ajatella niin, että MINÄ en huoli opiskelijaa synnytykseeni, mutta MUIDEN pitää huolia, jotta mulla olisi synnytyksessäni pätevä kätilö.

Näin mäkin ensin ajattelin että kukaan muu kuin kätilö ei saa tulla kurkkimaan kun synnytän, mutta kyllä se loppupeleissä olisi ollut aivan sama vaikka filharmoninen orkesteri olisi siinä ollut virittämässä viulujaan.

Mulla oli toisessa synnytyksessä opiskelija mukana.
Hän itse kysyi että saako tulla mukaan. =)
Ekaan en usko että olisin halunnut mukaan, mutta tokassa synnytyksessä oli jo varmempi olo.
Tähän kolmanteenkin saapi tulla jos uskaltaa. :D

Sasasi, miks siellä pitäis olla kolme henkilöä? Mulla tokassa oli yks, välillä hetken aikaa kaks. Ja pidän siitä, että niitä on niin vähän kuin mahdollista. Sitä se opiskelija häiritsee, että sitä ei voi laskee työvoimaksi joten se on aina ylimääräinen. Ja jos vapaaehtoiset opiskelijan ottajat täältä loppuis, niin eiköhän se sit tule pakolliseksi ottaa opiskelija synnytykseen. Eli en mä oikeen tajuu miks tätä kinataan. Enkä sitä miks itse ylipäätään osallistuin tähän. Mutta nyt jätän rauhaan teidät, haukkukaa mua ja mun laisia ihan rauhassa täällä, öitä :wawe:

Yhteistyössä