opiskelija synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta musta on aika uskomatonta, että on olemassa ihmisiä, joiden mielestä TOISTEN pitää kestää kaikenlaista, jotta HEIDÄN ITSENSÄ ei tarvitse.

Mä en ainakaan tunne kärsineeni yhtään enempää vaikka mun synnytyksessä olikin kätilöopiskelija mukana ja jos joku toinen ei sellasta omaansa halua. Ei oo multa pois. Kyllä niitä synnyttäjiä piisaa sen verran et kaikki opiskelijat kerkiää valmistua, tuskin kellään jää valmistuminen siitä kii jos joku satunainen synnyttäjä kieltäytyy kunniatsa ottaa harjottelijaa mukaan synnytykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Näin mäkin ensin ajattelin että kukaan muu kuin kätilö ei saa tulla kurkkimaan kun synnytän, mutta kyllä se loppupeleissä olisi ollut aivan sama vaikka filharmoninen orkesteri olisi siinä ollut virittämässä viulujaan.

Vaikka Lontoon filharmonikot, se on kuulema tosi hyvä bändi :D

Ompas niin ettei tarvinnut valita, kun toinen syntyi jouluna ja toinen juhannuksena. Mutta esikkoa synnyttäessä olisi ollut opiskelija varmasti paikallaan. Kiireiset kätilöt ja ite kivusta sekaisin niin olisi ollut kiva, jos joku olisi ollut kertomassa, mitä seuraavaksi tapahtuu. Lopulta oli sali täynnä porukkaa kuitenkin. Mitään lämpöistä muistoa ei ensimmäisestä synnytyksestä jäänyt. Edes itse vauvan syntymää en muistanut, kun olin tajuton.

Poika syntyi sitten jouluyönä. Harva synnytti silloin ja synnytys sairaalakin eri. Oli ihanaa vaan kätilö, minä ja mies. No lääkäriäkin tarvittiin, mutta sillä hetkellä en sitä juuri huomannut. Se rauha ja se hiljaisuus. Sen tunteen olisin kyl kadottanut, jos opiskelija olisi ollut paikalla.

Itse siis toki antaisin opiskelijankin olla paikalla, varmaan velvollisuuden tunteesta, mutta synnytys on niin ainutlaatuinen kokemus, että ymmärrän jos joku ei sitä vieraan kanssa haluaisi jakaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mä en ainakaan tunne kärsineeni yhtään enempää vaikka mun synnytyksessä olikin kätilöopiskelija mukana ja jos joku toinen ei sellasta omaansa halua. Ei oo multa pois. Kyllä niitä synnyttäjiä piisaa sen verran et kaikki opiskelijat kerkiää valmistua, tuskin kellään jää valmistuminen siitä kii jos joku satunainen synnyttäjä kieltäytyy kunniatsa ottaa harjottelijaa mukaan synnytykseen.
No näin tietenkin =) Mutta jo tuolla paljon aiemmin esitin ajatuksen siitäm, että jsopa kaikki ajattelisi kuten ap. On paljon asioita, joista voi laistaa ajatellen, että kyllä joku muu tekee. Mutta entä jos kukaan muu ei tekisikään? Sitten itkettäisiin ja vinguttaisiin asiasta.

Minusta opiskelijan läsnäoloa ei tarvitsisi erikseen kysyä. Jos se opiskelija on tietyn kätilön mukaan määrätty niin sitten seuraa tätä niihin synnytyksiin mitkä tämän hoitoon kuuluvat.

Omassa synnytyksessäni oli aivan loistava kätilöopiskelija mukana loppupuolella. Lääkäriopiskelijat, jotka raskauden aikana kohtasin olivat melkoisen erikoisia, mutta niin ovat varmaan valmistuttuaankin.

Eihän sitä koskaan tiedä onko se kätilö, joka synnytystä hoitaa vaikka alansa huippua vai sellainen, jolle työkaveritkin antaisivat mieluusti kenkää.

Alkuperäinen kirjoittaja Häh:
Sasasi, miks siellä pitäis olla kolme henkilöä? Mulla tokassa oli yks, välillä hetken aikaa kaks. Ja pidän siitä, että niitä on niin vähän kuin mahdollista. Sitä se opiskelija häiritsee, että sitä ei voi laskee työvoimaksi joten se on aina ylimääräinen. Ja jos vapaaehtoiset opiskelijan ottajat täältä loppuis, niin eiköhän se sit tule pakolliseksi ottaa opiskelija synnytykseen. Eli en mä oikeen tajuu miks tätä kinataan. Enkä sitä miks itse ylipäätään osallistuin tähän. Mutta nyt jätän rauhaan teidät, haukkukaa mua ja mun laisia ihan rauhassa täällä, öitä :wawe:

:D jee, nussitaan pillkkua!!! :headwall: :headwall:

toi oli esimerkkimillaista huoneessa voisi olla.

tiedän vallan hyvin että ei siellä tarvitse olla kolmea.. :headwall: :headwall:

nussitaan pilkkua nussitaan pilkkua..nam nam! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
Minusta opiskelijan läsnäoloa ei tarvitsisi erikseen kysyä. Jos se opiskelija on tietyn kätilön mukaan määrätty niin sitten seuraa tätä niihin synnytyksiin mitkä tämän hoitoon kuuluvat.

Täsmälleen samaa mieltä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Ja minä

=)

Alkuperäinen kirjoittaja maria78:
mutta synnytys on niin ainutlaatuinen kokemus, että ymmärrän jos joku ei sitä vieraan kanssa haluaisi jakaa.
Mä olen pakosta joutunut jakamaan, koska synnytyksiäni hoitaneet kätilöt ja lääkärit eivät olleet mulle entuudestaan tuttuja. Ihan vieraita ihmisiä olivat.

Ja minä

=)

:wave: :wave: minä myös. ei tarvitsisi edes kysyä, se on opiskelijan oikeus. nirppanokat menköön yksityisille pukamaleikkauksiinsa jos ei ihmistä (siis opiskelijakin on ihminen) kestä nähdä..

No näin tietenkin =) Mutta jo tuolla paljon aiemmin esitin ajatuksen siitäm, että jsopa kaikki ajattelisi kuten ap. On paljon asioita, joista voi laistaa ajatellen, että kyllä joku muu tekee. Mutta entä jos kukaan muu ei tekisikään? Sitten itkettäisiin ja vinguttaisiin asiasta.

Ja mitä mä aiemmin kirjotin, niin pääkaupunkiseudulla onkin valinnan vapaus mennä sellaseen sairaalaan missä ei oo opiskelijoita. Täälä Tampereella ja vaikkapa Kuopiossa ei sellasta mahdollisuutta oo. Sinne on vaan mentävä opiskelija sairaalaan ja oltava se k.pää jos ei taho opiskelijoita mukaan synnytykseensä.
Samalla laillahan periaatteessa ne pääkaupunkiseutulaiset jotka menee sinne ei-opiskelija sairaalaan luistaa velvollisuuksistaan olla oppivälineenä.

Ja mitä mä aiemmin kirjotin, niin pääkaupunkiseudulla onkin valinnan vapaus mennä sellaseen sairaalaan missä ei oo opiskelijoita. Täälä Tampereella ja vaikkapa Kuopiossa ei sellasta mahdollisuutta oo. Sinne on vaan mentävä opiskelija sairaalaan ja oltava se k.pää jos ei taho opiskelijoita mukaan synnytykseensä.
Samalla laillahan periaatteessa ne pääkaupunkiseutulaiset jotka menee sinne ei-opiskelija sairaalaan luistaa velvollisuuksistaan olla oppivälineenä.

No muuta sitten pääkaupunkiseudulle.

Mitäs helkkaria se opiskelija siellä haittaa? :o Jos se opiskelija tekee jotain toimenpiteitä niin siitä voi ehkä äitiä varoittaa että tämä ihminen nyt harjoittelee. Tuskin niitä ihmisiä lasketaan tekemään mitään mihin heidän kykynsä eivät riitä ja mistä voi ihmishengille vaaraa olla =) Korjatkaa jos olen väärässä.

Ja mitä mä aiemmin kirjotin, niin pääkaupunkiseudulla onkin valinnan vapaus mennä sellaseen sairaalaan missä ei oo opiskelijoita. Täälä Tampereella ja vaikkapa Kuopiossa ei sellasta mahdollisuutta oo. Sinne on vaan mentävä opiskelija sairaalaan ja oltava se k.pää jos ei taho opiskelijoita mukaan synnytykseensä.Samalla laillahan periaatteessa ne pääkaupunkiseutulaiset jotka menee sinne ei-opiskelija sairaalaan luistaa velvollisuuksistaan olla oppivälineenä.

Ei henkilökunta ainakaan ajattele näin =)

Alkuperäinen kirjoittaja move:

No muuta sitten pääkaupunkiseudulle.

En muuta. Mua ei haittaa opiskelijat synnytyksessä, mutta ymmärrän jos joku ei niitä sinne halua ja kieltäytyy kunniasta. Kaikkialla ei kuitenkaan todellakaan ole valinnan vapautta missä synnyttää vaan on mentävä sinne minne on määrätty. Lähestulkoon kaikkialla on vaan yksi synnytyssairaala.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Ei henkilökunta ainakaan ajattele näin =)

Mitä muuten henkilökunta ajattelee jos joku synnyttävä kieltäytyy? Onko kovin usein edes sellaisia?

Ei oo usein. Ja sitähän mä olen tässä yrittänyt tuoda esille ettei se ole mikään kaamea asia, josta kuiskitaan vielä peräänkin käytävillä :) Se valinta on oikeus synnyttäjänä tehdä. Ainut mitä siitä seuraa, on se, ettei se opiskelija sinne saliin tule.

Mä olen synnyttäny molemmat muksut lähestulkoon miehen kanssa kaksin :whistle: eli kätilö kävi kääntymässä välillä ja tsekkaamassa tilanteen joten luulen että olisin sanonu opiskelijalle että meneppäs kahveelle ja tuu sitten kätilön kanssa kurkkimaan kun siltä tuntuu :D eli opiskelija ei sinänsä haittais mutta en mä haluais siihen ketään (ees kätilöä ) kokoajaks notkumaan :whistle:

Ja mua ei haittaa se jos joku ei halua opiskelijaa paikalle se on heidän oma valinta ja empä tiedä ... vosihan se olla että itekkin hormoonihuuruissani ja tuskissani sanoisin että opiskelija on hyvä ja menee johonki toiseen synnytyssaliin :D

Ja mä luulen että se riippuis niin opiskelijan "otteista" että antaisinko olla paikalla. Jos olis semmonen epävarman olonen niin silloin passittaisin hevon kuuseen ja sanoisin suoraan että haluan kokeneen hoitavan homman ja opiskelija saa seurata kyllä. Lapsen vuoksi tekisin tämän. Jos ite rupeisin panikoimaan epävarman tuntusen opiskelija läsnäolosta niin eipä siinä muu auttais. =)

Tärkeintähän siinä koko toimituksessa on se että lapsi syntyy ja kokemus olis äidille niin myönteinen kun vaan tilanteen huomioonottaen mahdollista. Eli kukin tehköön niinkuin parhaimmalta tuntuu :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Mitäs helkkaria se opiskelija siellä haittaa? :o Jos se opiskelija tekee jotain toimenpiteitä niin siitä voi ehkä äitiä varoittaa että tämä ihminen nyt harjoittelee. Tuskin niitä ihmisiä lasketaan tekemään mitään mihin heidän kykynsä eivät riitä ja mistä voi ihmishengille vaaraa olla =) Korjatkaa jos olen väärässä.

Jotkut haluavat synnytykseensä niin vähän ihmisiä, kuin mahdollista. Minusta se on ihan ok. Varmasti kätilöopiskelijoille riittää myös synnytyksiä, joihin he saavat osallistua.

Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:

Ja minä

=)

:wave: :wave: minä myös. ei tarvitsisi edes kysyä, se on opiskelijan oikeus. nirppanokat menköön yksityisille pukamaleikkauksiinsa jos ei ihmistä (siis opiskelijakin on ihminen) kestä nähdä..

Just.

Tuolla missä mä synnytin, kysyttiin jo synnytystapa-arviossa haluaako kieltää opiskelijoiden läsnäolon synnytyksessä. Mulla oli laskettu aika heinäkuussa, joten kätilö vaan ilmoitti ettei ko. sairaalassa ole opiskelijoita kesällä...
Siksi ei tullut sen kummemmin edes mietittyä haluanko vaiko en heitä paikalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Jotkut haluavat synnytykseensä niin vähän ihmisiä, kuin mahdollista. Minusta se on ihan ok. Varmasti kätilöopiskelijoille riittää myös synnytyksiä, joihin he saavat osallistua.

Tottakai minä ymmärrän että kukin tekee niinkuin itsestään hyvältä tuntuu mutta en oikein ymmärrä että sitä opiskelijaa ei haluta vaan sen takia että se on opiskelija =)

mä olin niin arka noissa alapään asioissa et kielsin kaikki miespuoleiset hoitajat jne.. anestesialääkäri oli mies :D

nyt jos joskus toistamiseen pääsee synnyttään niin saa mun puolesta olla opiskelijoita mukana, mutta ei mitään 10hlön ryhmää vaan pari riittää.

Ja kyllä jokaisella täytyy olla valinta kieltäytyy opiskelijoiden läsnäolosta.

jos te ootte valmiita vilauttamaan piparianne yhelle sun toiselle niin fine mut ei kaikki halua, eikä se siis tee myöskään heitä nirppanokiksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Tottakai minä ymmärrän että kukin tekee niinkuin itsestään hyvältä tuntuu mutta en oikein ymmärrä että sitä opiskelijaa ei haluta vaan sen takia että se on opiskelija =)

No ei se varmaan liity useimmilla siihen että on opiskelija, vaan siihen että se opiskelija on aina ylimääräinen eikä sitä voida laskea vahvuuteen..eli jos normaalisti tarvittaisiin yksi kätilö, niin silloin niitä olisi kaksi jne.

Yhteistyössä