opiskelija synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Synnytykseni ovat pitkittyneet, olleet käynnistettyjä, vaikeita ja hankalia. Olin tavattoman iloinen siitä, että opiskelija oli mukanamme ja tukenamme koko kamalan päivän, kuumepiikin, pyörtymiset ja muut.

Toki jokainen saa itse päättää ketä sielä salissa on.Eikös se kysytä jo ennen saliin menoa,mun muistaakseni ainakin. Mulla no molemmissa synnytyksissä ollu opiskelija,ensimmäisen hoiti kokonaan kaks opiskelijaa kätilö seuras vierestä. Toisessa oli mukana mies opiskelija,samaa ikäluokkaa mun kanssa ja se raukka oli niin paniikissa... Kun poika oli maailmassa tää opiskelija oli ihan hätää kärsimässä ja kiitteli kovasti kun sai mukana olla. Molemmista siis vaan todella positiivisia muistoja,oikein ihania =)
Mutta jokainen saa itse toki päättää

Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en haluaisi synnytystäni hoitamaan sellaista kätilöä, joka ei ole koskaan ollut yhdessäkään synnytyksessä mukana vaan on saanut oppinsa pelkästään kirjoista.

mulla oli kätilöopiskelija ,ihan viittä vaille valmistunut,hoisi synnytyksen kokeneen kätilön kanssa yhdessä
=) opiskelija teki lähes kaiken itse,kokenut välillä auttoi tai tarkisti oliko tehnyt oikein =)
Mullakin oli opiskelija synnytyksessä. On ollut muissakin toimenpiteissä. Minusta se on ollut ihan ok, koska pelottavampaa olisi joutua potilaaksi sellaiselle, joka on jo valmistyunut, mutta ei ole ko toimepidettä koskaan nähnytkään. Parempi siis opiskeluaikana kokeneen ohjauksessa kuin valmistuneena yksin pelkällä kirjatiedolla.

multa kysyttiin saako kätilö opiskelija tulla katsomaan synnytystä.Vähän myöhemmin tulivat kysymään saisiko yksi mies lähihoitajaopiskelija tulla myös :o Kieltäydyin kunniasta.

voii elämä... :headwall: =) :hug:

joo, otan opiskelijat mukaan melko lailla kaikkiin tutkimuksiini, jos tilaisuus tulee. ei haittaa, ei ole nuttura tiukalla..
töykeää/kovakouraista opiskelijaa en ole ikinä nähnyt, mutta senkin edestä ed. mainittuja lääkäreitä ja hoitajia.

milläs niitä ammattilaisia tulee ellei käytännön oppimisella?

Mulla ei ole kokemusta opiskelijoista itse synnytyksessä mutta osastolla oli yksi kätilöopiskelija. Ihan sillä periaatteella antaisin heidän olla mukana koska jostainhan heidänkin on sitä oppia saatava. Hivenen vaikeaa olisi varmasti jos kaikki synnyttäjät ajattelisivat samoin kuin ap etteivät halua opiskelijaa mukaan synnytykseen. ´Mahtaisi valmistua melkoisen "kädettömiä" kätilöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja hilla:
multa kysyttiin saako kätilö opiskelija tulla katsomaan synnytystä.Vähän myöhemmin tulivat kysymään saisiko yksi mies lähihoitajaopiskelija tulla myös :o Kieltäydyin kunniasta.

lähihoitajamiehistä usein tulee niitä ambulanssi-kuskeja jotka sitten teitä kuskaavat pillit päällä synnyttämään

:whistle:

mitä jos syntyy jo matkalla eikä mies ole ikinä edes oikeaa synnytystä nähnyt? B)

tiiättekö yhtään montako synnytystä kätilöopiskelijan tulee olla läsnä ennenkuin hän saa opinnot täyteen ja hänestä tulee valmis kätilö? joo että mä ainakin annan opiskelijan tulla jos tulee,mut paikalla myös sais olla kätilökin=) toisessa synnytyksessä oli opiskelija eikä edes kysytty saako olla. enkä olis kieltänytkään...mitä väliä! hyvä vaan saa sekin kokemusta ja valmistuu joskus kätilöksi!niitä kun tarvitaan!

Minä olin kans sata varma, ettei opiskelija tule minun synnytykseen. ja harjoittelin sanomaankin, etten halua opiskelijaa mukaan. Sitten kätilöopiskelija tuli itse kysymään ja en pystynytkään kieltäytymään. MUTTA tämä opiskelija olikin sitten rauhallisella käytöksellään suurin tukeni -toki miehen lisäksi (mies ei ollut niin rauhallinen). Ja jos vielä joskus synnytän niin ehdottomasti otan opiskelijan mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Noh,mä olen sit vissiin kummajainen :D Vaan on se hyvä et suurin osa antaa opiskelijan olla mukana, oppivat sit siltikin vaikka minä siitä ilosta kieltäydyn ;)
Aattelepa, jos kaikki olisivatkin kuin sinä. Sullakin olisi voinut olla synnytyksessä opiskelijan sijasta kätilö, joka ei ollut yhtään synnytystä edes nähnyt muutoin kuin opetusvideolta.

Noh,mä olen sit vissiin kummajainen :D Vaan on se hyvä et suurin osa antaa opiskelijan olla mukana, oppivat sit siltikin vaikka minä siitä ilosta kieltäydyn ;)
Aattelepa, jos kaikki olisivatkin kuin sinä. Sullakin olisi voinut olla synnytyksessä opiskelijan sijasta kätilö, joka ei ollut yhtään synnytystä edes nähnyt muutoin kuin opetusvideolta.

No ihan oikeasti EI vois olla, koska kätilöksi ei voi valmistua ennen kuin on hoitanut tietyn määrän synnytyksiä ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Barberina:

lähihoitajamiehistä usein tulee niitä ambulanssi-kuskeja jotka sitten teitä kuskaavat pillit päällä synnyttämään

mitä jos syntyy jo matkalla eikä mies ole ikinä edes oikeaa synnytystä nähnyt? B)

Paitti eiks nykysellään ambulanssi miehistön pidä olla käynyt sairaanhoitaja koulutus?
Ainakin yks lapsuuden tuttu joutu lähteen uudelleen koulunpenkille (oli ennen lähihoitaja) lukeen ittensä sairaanhoitajaks että sai edelleen työskennellä ambulanssissa.

Tätä peesaan

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
No ihan oikeasti EI vois olla, koska kätilöksi ei voi valmistua ennen kuin on hoitanut tietyn määrän synnytyksiä ym.
Mutta miten niitä sitten valmistuisi, jos kaikki synnyttäjtä kieltäytyisivät opiskelijoista? Toistensa synnytyksiäkö hoitaisivat?

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Barberina:

Paitti eiks nykysellään ambulanssi miehistön pidä olla käynyt sairaanhoitaja koulutus?
Ainakin yks lapsuuden tuttu joutu lähteen uudelleen koulunpenkille (oli ennen lähihoitaja) lukeen ittensä sairaanhoitajaks että sai edelleen työskennellä ambulanssissa.

noup. käytännössä näin ei ole. tunnen paaaaljon enemmän lähihoitajia kuin sairaanhoitajia jotka työskentelevät lanssissa.

Mun toisen synnytyksen hoiti lähes kokonaan opiskelija. Oli ihan viittä vaille valmis.
Ja hyvin hoitikin. "Oikea" kätilä tuli paikalle, kun olin jo aloittanut ponnistamaan ja poistui melkein heti kun vaavi saatiin maailmaan. Ompelun hoiti myös tämä opiskelija.

Annoin hänelle hyvät palautteet, oli tosi kiva ja osaava. Ja koko ajan käytettävissä.
Ei mulle tullut mieleenkään kieltää opiskelijoita, mutta kukin tyylillään.

Mutta miten niitä sitten valmistuisi, jos kaikki synnyttäjtä kieltäytyisivät opiskelijoista? Toistensa synnytyksiäkö hoitaisivat?

tätä myös mietin..
kai sitten ap ja kaltaisensa tahtovat kirjaviisaita ilman käytännön kokemusta hoitamaan synnytyksiään. ovathan he sitten ainakin ammattilaisia ja paperit takataskussa.. :xmas:

Ekassa synnytyksessä kielsin, tokassa opiskelija teki sisätutkimukset (oli paljon hellempi kuin kätilö ), mutta sanoin, että kätilön pitää kuitenkin hoitaa se lapsen auttaminen ulos+mahdolliset toimenpiteet.

Oikeassa elämässä suurin osa ei kieltäydy, siten. Mut ap:lla ei ois voinu olla kätilöä, joka ei oo hoitanu yhtään synnytystä.

Miulla oli opiskelijat kaikissa ultrissa muistaakseni mukana(esikon aikaan 2ultraa ja kuopuksen 3), mut synnytyksiin ei ollut ees tulossa..tuskin olisin päästänyt.

Ei ollut opiskelijaa.. oisin mielelläni voinut sellaisen ottaa, jos tarjolla olisi ollut. Sama kai se katsooko sinne alapäähän minulle vieras kätilö, kätilöopiskelija, lääkäri vai sh. Tai vaikka kaikki yhdessä. Ainoa, joka synnytyksen aikana ei alapäähän saanut kurkata oli tuo mun mies :whistle:

Oikeassa elämässä suurin osa ei kieltäydy, siten. Mut ap:lla ei ois voinu olla kätilöä, joka ei oo hoitanu yhtään synnytystä.
Aivan. Mun ponttini kuitenkin oli se, että jso kaikki synnyttäjät olisivat kuten ap, miten saataisiin uusia kätilöitä?

Ajattelin etukäteen, että kiellän opiskelijat synnytyksessä.

Loppujen lopuksi olin niin tuskissani, että siinä olisi saanut olla vaikka koko kaupungillinen väkeä ei kiinnostanut minua. Synnytyksessä olikin kätilöopiskelija mukana ja hän huomasi vauvan vointiin liittyvän asian ja teki hälytyksen. Sitten olikin loppuajan huone ihan täynnä väkeä ja mulle sillä ei ollut enää mitään merkitystä.

Yhteistyössä