opiskelevat yh:t!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
Meillä on ilmeisesti ero tulossa, ja olin suunnitellut aloittavani opiskelemaan terveydenhoitajaksi syksyllä. Nyt mietinkin, että pitääkö tää opiskeluajatus haudata kokonaan, vai pystyykä yh opiskelemaan, siis rahallisesti? Opintotuki ei kuitenkaan ole kovin suuri... Opintolainaa en saa, kun ei ole luottotietoja.

Alkuperäinen kirjoittaja mietteliäs:
Meillä on ilmeisesti ero tulossa, ja olin suunnitellut aloittavani opiskelemaan terveydenhoitajaksi syksyllä. Nyt mietinkin, että pitääkö tää opiskeluajatus haudata kokonaan, vai pystyykä yh opiskelemaan, siis rahallisesti? Opintotuki ei kuitenkaan ole kovin suuri... Opintolainaa en saa, kun ei ole luottotietoja.

mihis oot luottotietos kadottanut=

Alkuperäinen kirjoittaja molo:

Ja mitähän se sulle kuuluu :D ei tainnu tuo olla asian pointti!! ;)

Saat sit kuitenkin ilmaisen päivähoidon lapsille, asumistukea ja toimeentulotukea mahdollisesti vielä lisäksi. Ainakin kaverini pärjäsi suht hyvin vaikka oli yh, kaksi lasta ja opiskeli :)
Varmaan paremmin pärjää yh:na opiskellessa kuin ilman lapsia...eheh...

Alkuperäinen kirjoittaja molo:

Joo ei tosiaan ollut luottotiedot tän homman pointti, kunhan kerroin sen takia että opintolainaan ei ole mahdollisuutta.

Olin itse aikanani yh ja opiskelija. Mielestäni talous oli paremmissa kantimissa kuin silloin, kun kuvioissa oli vielä lapsen isä. Hän teki pätkätöitä eikä millään huippuliksalla. Tietysti jos olette molemmat olleet töissä niin onhan se varmasti aikamoinen taloudellinen pudotus.

Alkuperäinen kirjoittaja mietteliäs (ap):
Ai ilmainen päivähoitokin? No jaa, sitenhän se saattais jopa onnistua... Saakohan asumistukea kolmioon kun on 2 lasta?

Saa, kun mä sain kolmioon ihan vaan yhdenkin lapsen kanssa.

Päivähoito on tosiaan ilmainen ja sossusta saat rahaa. Ei se mitään herkkua tule olemaan, mutta kyllä niilläkin tuloilla pärjää.

Niin no. Minä opiskelen, yksi lapsi. Noin 530 euroa tulee kuussa (lapsilisä, opintotuki ja elatustuki). Siitä sitten asumislisän jälkeen jää 160e maksettavaksi vuokraan. Mitään turhaa ei siis ostella. Ja tuosta toimeentulotuesta kun joku puhui, sitä ei ilmeisesti saa, jos ei opintolainaa ole nostanut?

Saat tosiaan ilmaisen päivähoidon, iso apu. Myös yksinhuoltajakorotuksen ja lapsilisän sekä asumistuen. Yh:nä saat asumistuen myös kesäkuukausilta, jota nuoriso-opiskelijat ei muuten saa.
Vähän joutuu tinkimään, mutta pärjää.
Ne vuokrattiin solu-asunto, jossa asuttiin lapsen kanssa. se oli todella edullista, meillä sattui vielä lisäksi päiväkoti ja koulu oleen ihan naapurissa, niin autolla ei tarvinnut ajella kun satunnaisesti.

Kiitos rohkaisusta :) Ehkä mä tosiaan uskallan sitten hakea sinne kouluun. Oon tässä kotona ollessa muutenkin tottunut siihen ettei rahaa kauheesti oo, kunhan pakollisiin riittää niin oon tyytyväinen :)

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Niin no. Minä opiskelen, yksi lapsi. Noin 530 euroa tulee kuussa (lapsilisä, opintotuki ja elatustuki). Siitä sitten asumislisän jälkeen jää 160e maksettavaksi vuokraan. Mitään turhaa ei siis ostella. Ja tuosta toimeentulotuesta kun joku puhui, sitä ei ilmeisesti saa, jos ei opintolainaa ole nostanut?

Saa toimeentulotukea, mutta siinä huomioidaan se 220 euroan lainaosuus olet sitten sen lainan ottanut, tai et. Eri asia, jos ei luottotietoja, eikä näinollen voi alinaa saada. Tällöin toimeentulotuesta saa myös sen 220 lainaosuuden.

Yhteistyössä