Opettaja teippasi lapsen tuoliin

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:35 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:24 MeMyselfandIrene kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:33 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:30 pirjo kirjoitti:
Voi opettaja raukka! Aina saavat syyn niskoille, vaikka vain huumorilla yrittäisivät tunneista selvitä. Onneksi en ryhtynyt opettajaksi!!!!
onneksi en minäkään ja säälin opettajia jotka joutuu työskentelemään ryhmän kanssa jossa on tapauksia joille ei ole minkäänmaailman sääntöjä koskaan opetettu.
Ja kun nykyään vielä "integroidaan" ne ongelmatapaukset tavalliseen luokkan "muita häiritsemään". Toki se on parempi lapselle mutta jossakin kulkee raja siinä miten paljon muiden lasten pitää kärsiä ja heidän oppimisrauhansa häiriintyä ennen kuin saadaan erityisluokkaan. Ja kun ei taida saada erityisluokkann jos vanhemmat ei myönnäkään ettei heidän lapsensa olekaan tuleva einstein tai edes rubinstein (vai miten se kirjoitetaankaan)
Kerrankin, en tiedä, mitä tähän kommentoisin :eek: :eek:
ehkä selvennän sinulle vähän niin voit pohtia asiaa enemmän. Se että joku ei pärjää isommassa ryhmässä, tarkoittaa sitä että hänelle pitäisi osoittaa jo oman oppimisensa saavuttamiseksi (siksi kai koulussa ollaan?!) pienempi ryhmä jossa ei tarvitsisi ainakaan esittää mitään ja kerätä huomiota kun väkeä ympärillä vähemmän. Kun ne tavallisetkin lapset käy koulua oppiakseen ja heillekin pitää suoda turvallinen työskentely-ympäristö (tätä termiä käytettiin kun aikanaan keskusteltiin aiheesta vanhempainillassa).
Ja se on totta että vanhemmat ei kovin herkästi myönnä jos heidän lapsensa ei pysy ison ryhmän mukana, Olen ihan oikeasti kuullut selittelyjä miten "fiksuja" heidän lapsensa on, se poikkeavuus yritetään kääntää jonnekin suurempaa luovuuteen ja ties minne.
tajusitko nyt? Minä kun peräänkuulutan kaikille, myös niille luokan kilteille, hiljaisille ja oppimishaluisille mahdollisuuksia saada kaikki se paras koulunkäynnistään kiinni.
Mitä sinä koululta odotat oman lapsesi kannalta katsottuna?
Ensinnäkin, myös erityisoppilas on ihan tavallinen ja normaali oppilas. Erityisoppilas voi myös olla se luokan fiksuin oppilas tai luokan kiltein tai hiljaisin oppilas tai näitä kaikkea. Tuntuu kyllä, että taidat olla nyt alueella jota et ymmärrä laisikaan tai sitten tekstisi vaatisi hieman tarkennusta mistä puhut. Nyt sinusta saa lähinnä sellaisen kuvan, että toivoisi sinun jättävän ne tarkennuksetkin tekemättä, jos ne aina vaan ovat kuitenkin samaa luokkaa, kuin edellinenkin kirjoitus.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:41 Vieras kirjoitti:
Ensinnäkin, myös erityisoppilas on ihan tavallinen ja normaali oppilas. Erityisoppilas voi myös olla se luokan fiksuin oppilas tai luokan kiltein tai hiljaisin oppilas tai näitä kaikkea. Tuntuu kyllä, että taidat olla nyt alueella jota et ymmärrä laisikaan tai sitten tekstisi vaatisi hieman tarkennusta mistä puhut. Nyt sinusta saa lähinnä sellaisen kuvan, että toivoisi sinun jättävän ne tarkennuksetkin tekemättä, jos ne aina vaan ovat kuitenkin samaa luokkaa, kuin edellinenkin kirjoitus.
Hyvä, mun ei tarvinnut ruveta kirjoittaan, kun vieras ehti ensin :D
 
Viers
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:36 MeMyselfandIrene kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:25 äiti 40plusplus kirjoitti:
yritä kuitenkin. Onko sinun lapsesi luokassa ollut ongelmatapauksia?
Tulee pian sanottua pahasti :whistle: Lapseni on juuri mainitsemasi häiriötekijän kaltainen, mutta onneksi on pienluokassa, niin ei muita häiritse.
Kaikissa kouluissa ei ole edes omaa pienluokkaa. Paha vaje nykypäivän kouluissa :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:41 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:35 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:24 MeMyselfandIrene kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:33 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:30 pirjo kirjoitti:
Voi opettaja raukka! Aina saavat syyn niskoille, vaikka vain huumorilla yrittäisivät tunneista selvitä. Onneksi en ryhtynyt opettajaksi!!!!
onneksi en minäkään ja säälin opettajia jotka joutuu työskentelemään ryhmän kanssa jossa on tapauksia joille ei ole minkäänmaailman sääntöjä koskaan opetettu.
Ja kun nykyään vielä "integroidaan" ne ongelmatapaukset tavalliseen luokkan "muita häiritsemään". Toki se on parempi lapselle mutta jossakin kulkee raja siinä miten paljon muiden lasten pitää kärsiä ja heidän oppimisrauhansa häiriintyä ennen kuin saadaan erityisluokkaan. Ja kun ei taida saada erityisluokkann jos vanhemmat ei myönnäkään ettei heidän lapsensa olekaan tuleva einstein tai edes rubinstein (vai miten se kirjoitetaankaan)
Kerrankin, en tiedä, mitä tähän kommentoisin :eek: :eek:
ehkä selvennän sinulle vähän niin voit pohtia asiaa enemmän. Se että joku ei pärjää isommassa ryhmässä, tarkoittaa sitä että hänelle pitäisi osoittaa jo oman oppimisensa saavuttamiseksi (siksi kai koulussa ollaan?!) pienempi ryhmä jossa ei tarvitsisi ainakaan esittää mitään ja kerätä huomiota kun väkeä ympärillä vähemmän. Kun ne tavallisetkin lapset käy koulua oppiakseen ja heillekin pitää suoda turvallinen työskentely-ympäristö (tätä termiä käytettiin kun aikanaan keskusteltiin aiheesta vanhempainillassa).
Ja se on totta että vanhemmat ei kovin herkästi myönnä jos heidän lapsensa ei pysy ison ryhmän mukana, Olen ihan oikeasti kuullut selittelyjä miten "fiksuja" heidän lapsensa on, se poikkeavuus yritetään kääntää jonnekin suurempaa luovuuteen ja ties minne.
tajusitko nyt? Minä kun peräänkuulutan kaikille, myös niille luokan kilteille, hiljaisille ja oppimishaluisille mahdollisuuksia saada kaikki se paras koulunkäynnistään kiinni.
Mitä sinä koululta odotat oman lapsesi kannalta katsottuna?
Ensinnäkin, myös erityisoppilas on ihan tavallinen ja normaali oppilas. Erityisoppilas voi myös olla se luokan fiksuin oppilas tai luokan kiltein tai hiljaisin oppilas tai näitä kaikkea. Tuntuu kyllä, että taidat olla nyt alueella jota et ymmärrä laisikaan tai sitten tekstisi vaatisi hieman tarkennusta mistä puhut. Nyt sinusta saa lähinnä sellaisen kuvan, että toivoisi sinun jättävän ne tarkennuksetkin tekemättä, jos ne aina vaan ovat kuitenkin samaa luokkaa, kuin edellinenkin kirjoitus.
minä puhun niistä meluajista ja nyrkillä huitojista joita lapseni luokalla oli. Sai suoraansanoen pelätä kouluun lähtöä kun saattoi tulla neniin syyttä suotta. Ja tämä on tasan totta!
olisiko minun pitänyt puolustaa noita jotka häiritsi tunteja (ennenkuin heidän saatiin erityisryhmään) ja miten selittää lapselle se että hän ei saa lyödä vaikka "ville" ja "kalle" lyökin ja haistattelee opettajalle.
oma lapseni luojankiitos pärjäsi koulussa, mutta jos opettaja ei ehtinyt kunnolla opettaa kun piti järjestyspoliisina toimia niin mitä koulunkäyntiä se oli? Kun jonkinmoiset oppimistavoitteet kuitenkin on.
 
Eihän niin saa tehdä.... Mutta mikä oli tämän kyseisen pojan osuus asiaan? Oliko ylivilkas, todella rauhaton, erittäin häiritsevä käytökseltään, tms... EI EHKÄ sen pojan paikka ollut sitten ns. normaali koululuokka?

Jos MIKÄÄN ei mene läpi, kiellot/kehotukset/mikään... mitä jää? No, ei se teippaaminen, mutta tajuatte kyllä.Ehkä vasta ääritilanteet tuovat joskus helpotusta asioihin, molemmin puolin.
 
Puolustelematta ketjun alkuun saaneen open käytöstä, kysyisin kaikilta, jotka opettajien käytöstä ja kurinpitoa jatkuvasti teilaavat, että mikä se sellainen hyvä tapa "kurittaa" tai saada ylivilkas lapsi aisoihin olisi??? Siis ihan vinkkiä kaipaan (ja vielä sellaista, mihin minulla opena on oikeus ja mahdollisuus tehdä B) )...
Ja vielä kysymys, eikö opettajallakin pitäisi olla oikeus työrauhaan, rauhaan toteuttaa sitä ammattia, mihin on monta vuotta opiskellut?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:45 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:41 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:35 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:24 MeMyselfandIrene kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:33 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:30 pirjo kirjoitti:
Voi opettaja raukka! Aina saavat syyn niskoille, vaikka vain huumorilla yrittäisivät tunneista selvitä. Onneksi en ryhtynyt opettajaksi!!!!
onneksi en minäkään ja säälin opettajia jotka joutuu työskentelemään ryhmän kanssa jossa on tapauksia joille ei ole minkäänmaailman sääntöjä koskaan opetettu.
Ja kun nykyään vielä "integroidaan" ne ongelmatapaukset tavalliseen luokkan "muita häiritsemään". Toki se on parempi lapselle mutta jossakin kulkee raja siinä miten paljon muiden lasten pitää kärsiä ja heidän oppimisrauhansa häiriintyä ennen kuin saadaan erityisluokkaan. Ja kun ei taida saada erityisluokkann jos vanhemmat ei myönnäkään ettei heidän lapsensa olekaan tuleva einstein tai edes rubinstein (vai miten se kirjoitetaankaan)
Kerrankin, en tiedä, mitä tähän kommentoisin :eek: :eek:
ehkä selvennän sinulle vähän niin voit pohtia asiaa enemmän. Se että joku ei pärjää isommassa ryhmässä, tarkoittaa sitä että hänelle pitäisi osoittaa jo oman oppimisensa saavuttamiseksi (siksi kai koulussa ollaan?!) pienempi ryhmä jossa ei tarvitsisi ainakaan esittää mitään ja kerätä huomiota kun väkeä ympärillä vähemmän. Kun ne tavallisetkin lapset käy koulua oppiakseen ja heillekin pitää suoda turvallinen työskentely-ympäristö (tätä termiä käytettiin kun aikanaan keskusteltiin aiheesta vanhempainillassa).
Ja se on totta että vanhemmat ei kovin herkästi myönnä jos heidän lapsensa ei pysy ison ryhmän mukana, Olen ihan oikeasti kuullut selittelyjä miten "fiksuja" heidän lapsensa on, se poikkeavuus yritetään kääntää jonnekin suurempaa luovuuteen ja ties minne.
tajusitko nyt? Minä kun peräänkuulutan kaikille, myös niille luokan kilteille, hiljaisille ja oppimishaluisille mahdollisuuksia saada kaikki se paras koulunkäynnistään kiinni.
Mitä sinä koululta odotat oman lapsesi kannalta katsottuna?
Ensinnäkin, myös erityisoppilas on ihan tavallinen ja normaali oppilas. Erityisoppilas voi myös olla se luokan fiksuin oppilas tai luokan kiltein tai hiljaisin oppilas tai näitä kaikkea. Tuntuu kyllä, että taidat olla nyt alueella jota et ymmärrä laisikaan tai sitten tekstisi vaatisi hieman tarkennusta mistä puhut. Nyt sinusta saa lähinnä sellaisen kuvan, että toivoisi sinun jättävän ne tarkennuksetkin tekemättä, jos ne aina vaan ovat kuitenkin samaa luokkaa, kuin edellinenkin kirjoitus.
minä puhun niistä meluajista ja nyrkillä huitojista joita lapseni luokalla oli. Sai suoraansanoen pelätä kouluun lähtöä kun saattoi tulla neniin syyttä suotta. Ja tämä on tasan totta!
olisiko minun pitänyt puolustaa noita jotka häiritsi tunteja (ennenkuin heidän saatiin erityisryhmään) ja miten selittää lapselle se että hän ei saa lyödä vaikka "ville" ja "kalle" lyökin ja haistattelee opettajalle.
oma lapseni luojankiitos pärjäsi koulussa, mutta jos opettaja ei ehtinyt kunnolla opettaa kun piti järjestyspoliisina toimia niin mitä koulunkäyntiä se oli? Kun jonkinmoiset oppimistavoitteet kuitenkin on.
Jos sinun lastesi luokalla on ollut häiriköitä tai käytöshäiriöisiä, niin ei se oikeuta sinua parjaamaan ja leimaamaan erilaisiaoppijoita, erityisoppilaita! :eek: Jos kioskilla on törkeä myyjä, niin tuskin sitä pitää lähikaupan koko vastaavaa kauppaketjua alkaa parjaamaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:52 Tulipeikko kirjoitti:
Puolustelematta ketjun alkuun saaneen open käytöstä, kysyisin kaikilta, jotka opettajien käytöstä ja kurinpitoa jatkuvasti teilaavat, että mikä se sellainen hyvä tapa "kurittaa" tai saada ylivilkas lapsi aisoihin olisi??? Siis ihan vinkkiä kaipaan (ja vielä sellaista, mihin minulla opena on oikeus ja mahdollisuus tehdä B) )...
Ja vielä kysymys, eikö opettajallakin pitäisi olla oikeus työrauhaan, rauhaan toteuttaa sitä ammattia, mihin on monta vuotta opiskellut?
Eikö siinä monen vuoden opiskelun aikana selvinnyt kurinpidon keinot luokassa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:54 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:45 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:41 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:35 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:24 MeMyselfandIrene kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:33 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:30 pirjo kirjoitti:
Voi opettaja raukka! Aina saavat syyn niskoille, vaikka vain huumorilla yrittäisivät tunneista selvitä. Onneksi en ryhtynyt opettajaksi!!!!
onneksi en minäkään ja säälin opettajia jotka joutuu työskentelemään ryhmän kanssa jossa on tapauksia joille ei ole minkäänmaailman sääntöjä koskaan opetettu.
Ja kun nykyään vielä "integroidaan" ne ongelmatapaukset tavalliseen luokkan "muita häiritsemään". Toki se on parempi lapselle mutta jossakin kulkee raja siinä miten paljon muiden lasten pitää kärsiä ja heidän oppimisrauhansa häiriintyä ennen kuin saadaan erityisluokkaan. Ja kun ei taida saada erityisluokkann jos vanhemmat ei myönnäkään ettei heidän lapsensa olekaan tuleva einstein tai edes rubinstein (vai miten se kirjoitetaankaan)
Kerrankin, en tiedä, mitä tähän kommentoisin :eek: :eek:
ehkä selvennän sinulle vähän niin voit pohtia asiaa enemmän. Se että joku ei pärjää isommassa ryhmässä, tarkoittaa sitä että hänelle pitäisi osoittaa jo oman oppimisensa saavuttamiseksi (siksi kai koulussa ollaan?!) pienempi ryhmä jossa ei tarvitsisi ainakaan esittää mitään ja kerätä huomiota kun väkeä ympärillä vähemmän. Kun ne tavallisetkin lapset käy koulua oppiakseen ja heillekin pitää suoda turvallinen työskentely-ympäristö (tätä termiä käytettiin kun aikanaan keskusteltiin aiheesta vanhempainillassa).
Ja se on totta että vanhemmat ei kovin herkästi myönnä jos heidän lapsensa ei pysy ison ryhmän mukana, Olen ihan oikeasti kuullut selittelyjä miten "fiksuja" heidän lapsensa on, se poikkeavuus yritetään kääntää jonnekin suurempaa luovuuteen ja ties minne.
tajusitko nyt? Minä kun peräänkuulutan kaikille, myös niille luokan kilteille, hiljaisille ja oppimishaluisille mahdollisuuksia saada kaikki se paras koulunkäynnistään kiinni.
Mitä sinä koululta odotat oman lapsesi kannalta katsottuna?
Ensinnäkin, myös erityisoppilas on ihan tavallinen ja normaali oppilas. Erityisoppilas voi myös olla se luokan fiksuin oppilas tai luokan kiltein tai hiljaisin oppilas tai näitä kaikkea. Tuntuu kyllä, että taidat olla nyt alueella jota et ymmärrä laisikaan tai sitten tekstisi vaatisi hieman tarkennusta mistä puhut. Nyt sinusta saa lähinnä sellaisen kuvan, että toivoisi sinun jättävän ne tarkennuksetkin tekemättä, jos ne aina vaan ovat kuitenkin samaa luokkaa, kuin edellinenkin kirjoitus.
minä puhun niistä meluajista ja nyrkillä huitojista joita lapseni luokalla oli. Sai suoraansanoen pelätä kouluun lähtöä kun saattoi tulla neniin syyttä suotta. Ja tämä on tasan totta!
olisiko minun pitänyt puolustaa noita jotka häiritsi tunteja (ennenkuin heidän saatiin erityisryhmään) ja miten selittää lapselle se että hän ei saa lyödä vaikka "ville" ja "kalle" lyökin ja haistattelee opettajalle.
oma lapseni luojankiitos pärjäsi koulussa, mutta jos opettaja ei ehtinyt kunnolla opettaa kun piti järjestyspoliisina toimia niin mitä koulunkäyntiä se oli? Kun jonkinmoiset oppimistavoitteet kuitenkin on.
Jos sinun lastesi luokalla on ollut häiriköitä tai käytöshäiriöisiä, niin ei se oikeuta sinua parjaamaan ja leimaamaan erilaisiaoppijoita, erityisoppilaita! :eek: Jos kioskilla on törkeä myyjä, niin tuskin sitä pitää lähikaupan koko vastaavaa kauppaketjua alkaa parjaamaan.
En parjaa! Minä puhuin tästä "omasta" tapauksestani ja yleistin sen verran että jos lapsi ei pysty isossa ryhmässä toimimaan, niin sitten pitää olla se pienryhmä jossa hänellekin suodaan paremmat oppimismahdollisuudet. Eikös näin olisi järkevintä?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:52 Tulipeikko kirjoitti:
Puolustelematta ketjun alkuun saaneen open käytöstä, kysyisin kaikilta, jotka opettajien käytöstä ja kurinpitoa jatkuvasti teilaavat, että mikä se sellainen hyvä tapa "kurittaa" tai saada ylivilkas lapsi aisoihin olisi??? Siis ihan vinkkiä kaipaan (ja vielä sellaista, mihin minulla opena on oikeus ja mahdollisuus tehdä B) )...
Ja vielä kysymys, eikö opettajallakin pitäisi olla oikeus työrauhaan, rauhaan toteuttaa sitä ammattia, mihin on monta vuotta opiskellut?

Ei ylivilkkaisiin lapsiin anteeksi vain 'kuritus' toimi. =)
Vaadi saada avustaja, joka tietää/tuntee esim adhd/asperger-lapsia. Sanoisimpa, että työolosi kohenevat huomattavasti. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:52 Tulipeikko kirjoitti:
Puolustelematta ketjun alkuun saaneen open käytöstä, kysyisin kaikilta, jotka opettajien käytöstä ja kurinpitoa jatkuvasti teilaavat, että mikä se sellainen hyvä tapa "kurittaa" tai saada ylivilkas lapsi aisoihin olisi??? Siis ihan vinkkiä kaipaan (ja vielä sellaista, mihin minulla opena on oikeus ja mahdollisuus tehdä B) )...
Ja vielä kysymys, eikö opettajallakin pitäisi olla oikeus työrauhaan, rauhaan toteuttaa sitä ammattia, mihin on monta vuotta opiskellut?
Kyllä teilaan todellakin opettajan käytöksen. Nykyisten keinojen lisäksi olen samaa mieltä siitä mitä joku jo aijemmin ketjussa esitti, että herkemmin kotiin muutamaksi päiväksi "jäähylle". Tapauskohtaisesti (syyt huomioiden) tietenkin jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:01 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:52 Tulipeikko kirjoitti:
Puolustelematta ketjun alkuun saaneen open käytöstä, kysyisin kaikilta, jotka opettajien käytöstä ja kurinpitoa jatkuvasti teilaavat, että mikä se sellainen hyvä tapa "kurittaa" tai saada ylivilkas lapsi aisoihin olisi??? Siis ihan vinkkiä kaipaan (ja vielä sellaista, mihin minulla opena on oikeus ja mahdollisuus tehdä B) )...
Ja vielä kysymys, eikö opettajallakin pitäisi olla oikeus työrauhaan, rauhaan toteuttaa sitä ammattia, mihin on monta vuotta opiskellut?
Kyllä teilaan todellakin opettajan käytöksen. Nykyisten keinojen lisäksi olen samaa mieltä siitä mitä joku jo aijemmin ketjussa esitti, että herkemmin kotiin muutamaksi päiväksi "jäähylle". Tapauskohtaisesti (syyt huomioiden) tietenkin jne.
entäs jos lapsi haluaakin jäähylle useammin? Miten oppimisen sitten käy? toki nykyään on monenmoista sopeutettua opetussuunnitelmaa mutta miten ja kuka paikka ne poissaolopäivät jos niitä useamminkin sattuu?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:00 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:52 Tulipeikko kirjoitti:
Puolustelematta ketjun alkuun saaneen open käytöstä, kysyisin kaikilta, jotka opettajien käytöstä ja kurinpitoa jatkuvasti teilaavat, että mikä se sellainen hyvä tapa "kurittaa" tai saada ylivilkas lapsi aisoihin olisi??? Siis ihan vinkkiä kaipaan (ja vielä sellaista, mihin minulla opena on oikeus ja mahdollisuus tehdä B) )...
Ja vielä kysymys, eikö opettajallakin pitäisi olla oikeus työrauhaan, rauhaan toteuttaa sitä ammattia, mihin on monta vuotta opiskellut?

Ei ylivilkkaisiin lapsiin anteeksi vain 'kuritus' toimi. =)
Vaadi saada avustaja, joka tietää/tuntee esim adhd/asperger-lapsia. Sanoisimpa, että työolosi kohenevat huomattavasti. =)
Ei toimi, tiedän kyllä :D . Kyllähän sitä vuosi toisensa jälkeen yrittää kasvattaa mielikuvitusta, miten toimia, ja kärsivällisyyttä -ja kuluttaa toisinaan korvatulppia ;).
Ja sinä varmasti tiedät, että avustajia ei noin vain saa, ei vaikka tarvisi :/ .
Heitin tuon kysymyksen ihan vain siksi, että haluaisin tietää, mitä keinoja kriitikot täällä pitävät hyvinä, hyväksyttävinä ja suotavina -ja ymmärtävätkö he, että seisottaminen, luokasta poistaminen jne. ei onnistu...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:57 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:54 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:45 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:41 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:35 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:24 MeMyselfandIrene kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:33 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:30 pirjo kirjoitti:
Voi opettaja raukka! Aina saavat syyn niskoille, vaikka vain huumorilla yrittäisivät tunneista selvitä. Onneksi en ryhtynyt opettajaksi!!!!
onneksi en minäkään ja säälin opettajia jotka joutuu työskentelemään ryhmän kanssa jossa on tapauksia joille ei ole minkäänmaailman sääntöjä koskaan opetettu.
Ja kun nykyään vielä "integroidaan" ne ongelmatapaukset tavalliseen luokkan "muita häiritsemään". Toki se on parempi lapselle mutta jossakin kulkee raja siinä miten paljon muiden lasten pitää kärsiä ja heidän oppimisrauhansa häiriintyä ennen kuin saadaan erityisluokkaan. Ja kun ei taida saada erityisluokkann jos vanhemmat ei myönnäkään ettei heidän lapsensa olekaan tuleva einstein tai edes rubinstein (vai miten se kirjoitetaankaan)
Kerrankin, en tiedä, mitä tähän kommentoisin :eek: :eek:
ehkä selvennän sinulle vähän niin voit pohtia asiaa enemmän. Se että joku ei pärjää isommassa ryhmässä, tarkoittaa sitä että hänelle pitäisi osoittaa jo oman oppimisensa saavuttamiseksi (siksi kai koulussa ollaan?!) pienempi ryhmä jossa ei tarvitsisi ainakaan esittää mitään ja kerätä huomiota kun väkeä ympärillä vähemmän. Kun ne tavallisetkin lapset käy koulua oppiakseen ja heillekin pitää suoda turvallinen työskentely-ympäristö (tätä termiä käytettiin kun aikanaan keskusteltiin aiheesta vanhempainillassa).
Ja se on totta että vanhemmat ei kovin herkästi myönnä jos heidän lapsensa ei pysy ison ryhmän mukana, Olen ihan oikeasti kuullut selittelyjä miten "fiksuja" heidän lapsensa on, se poikkeavuus yritetään kääntää jonnekin suurempaa luovuuteen ja ties minne.
tajusitko nyt? Minä kun peräänkuulutan kaikille, myös niille luokan kilteille, hiljaisille ja oppimishaluisille mahdollisuuksia saada kaikki se paras koulunkäynnistään kiinni.
Mitä sinä koululta odotat oman lapsesi kannalta katsottuna?
Ensinnäkin, myös erityisoppilas on ihan tavallinen ja normaali oppilas. Erityisoppilas voi myös olla se luokan fiksuin oppilas tai luokan kiltein tai hiljaisin oppilas tai näitä kaikkea. Tuntuu kyllä, että taidat olla nyt alueella jota et ymmärrä laisikaan tai sitten tekstisi vaatisi hieman tarkennusta mistä puhut. Nyt sinusta saa lähinnä sellaisen kuvan, että toivoisi sinun jättävän ne tarkennuksetkin tekemättä, jos ne aina vaan ovat kuitenkin samaa luokkaa, kuin edellinenkin kirjoitus.
minä puhun niistä meluajista ja nyrkillä huitojista joita lapseni luokalla oli. Sai suoraansanoen pelätä kouluun lähtöä kun saattoi tulla neniin syyttä suotta. Ja tämä on tasan totta!
olisiko minun pitänyt puolustaa noita jotka häiritsi tunteja (ennenkuin heidän saatiin erityisryhmään) ja miten selittää lapselle se että hän ei saa lyödä vaikka "ville" ja "kalle" lyökin ja haistattelee opettajalle.
oma lapseni luojankiitos pärjäsi koulussa, mutta jos opettaja ei ehtinyt kunnolla opettaa kun piti järjestyspoliisina toimia niin mitä koulunkäyntiä se oli? Kun jonkinmoiset oppimistavoitteet kuitenkin on.
Jos sinun lastesi luokalla on ollut häiriköitä tai käytöshäiriöisiä, niin ei se oikeuta sinua parjaamaan ja leimaamaan erilaisiaoppijoita, erityisoppilaita! :eek: Jos kioskilla on törkeä myyjä, niin tuskin sitä pitää lähikaupan koko vastaavaa kauppaketjua alkaa parjaamaan.
En parjaa! Minä puhuin tästä "omasta" tapauksestani ja yleistin sen verran että jos lapsi ei pysty isossa ryhmässä toimimaan, niin sitten pitää olla se pienryhmä jossa hänellekin suodaan paremmat oppimismahdollisuudet. Eikös näin olisi järkevintä?
Siinä asiassa mekin olemme luultavasti samaa mieltä, että jokaisesta koulusta pitäisi löytyä oma pienluokka. Minä äänestin henkilöä, joka olisi ajanut näitä asioita. Äänestiköhän kukaan muu, joka täällä on suurella innolla ottanut asiaan kantaa ? ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:01 Vieras kirjoitti:
todellakin opettajan käytöksen. Nykyisten keinojen lisäksi olen samaa mieltä siitä mitä joku jo aijemmin ketjussa esitti, että herkemmin kotiin muutamaksi päiväksi "jäähylle". Tapauskohtaisesti (syyt huomioiden) tietenkin jne.
voisihan se olla hyvä keino pistää kotiin jäähylle, mutta se ei ole OIKEASTI mahdollista! Kysyinkin ehdotuksia toimenpiteisiin, joita oikeasti voi tehdä ja jotka auttavat...
Ja sitä paitsi, jos lapsia voisi kotiin pistää kasvamaan, niin onko siellä se kasvattaja paikalla ne päivät, kun lapsi on kotona, ja entäpä jos lapsi huomaakin, että kotonahan onkin kivempi pelata tietokoneella tai pleikkarilla päivät kuin käydä koulua....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:00 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 20:52 Tulipeikko kirjoitti:
Puolustelematta ketjun alkuun saaneen open käytöstä, kysyisin kaikilta, jotka opettajien käytöstä ja kurinpitoa jatkuvasti teilaavat, että mikä se sellainen hyvä tapa "kurittaa" tai saada ylivilkas lapsi aisoihin olisi??? Siis ihan vinkkiä kaipaan (ja vielä sellaista, mihin minulla opena on oikeus ja mahdollisuus tehdä B) )...
Ja vielä kysymys, eikö opettajallakin pitäisi olla oikeus työrauhaan, rauhaan toteuttaa sitä ammattia, mihin on monta vuotta opiskellut?

Ei ylivilkkaisiin lapsiin anteeksi vain 'kuritus' toimi. =)
Vaadi saada avustaja, joka tietää/tuntee esim adhd/asperger-lapsia. Sanoisimpa, että työolosi kohenevat huomattavasti. =)
Kun nyt tässä ei häirikkölapsista puhuta, niin voisi todeta jo hieman hymyillenkin, että niinhän se yleensä on, että asiantuntemus auttaa aina ;) Et sinä lapsesta esim. autismia ulos saa vaikka kuinka teippaisit, tukistelisit, jättäisit jälkiistuntoon tai hakkaisit :D

 
\
Ei ylivilkkaisiin lapsiin anteeksi vain 'kuritus' toimi. =)
Vaadi saada avustaja, joka tietää/tuntee esim adhd/asperger-lapsia. Sanoisimpa, että työolosi kohenevat huomattavasti. =)

[/quote]

Ei toimi, tiedän kyllä :D . Kyllähän sitä vuosi toisensa jälkeen yrittää kasvattaa mielikuvitusta, miten toimia, ja kärsivällisyyttä -ja kuluttaa toisinaan korvatulppia ;).
Ja sinä varmasti tiedät, että avustajia ei noin vain saa, ei vaikka tarvisi :/ .
Heitin tuon kysymyksen ihan vain siksi, että haluaisin tietää, mitä keinoja kriitikot täällä pitävät hyvinä, hyväksyttävinä ja suotavina -ja ymmärtävätkö he, että seisottaminen, luokasta poistaminen jne. ei onnistu...

[/quote]


Minäkin tässä mielenkiinnolla lueskelen kommentteja,, =)
 
Koulusta poistaminen on ihan oikeasti mahdollista. Aika hämmentävää, kun opettaja kyselee jollain kaksplussan palstalla neuvoja työhönsä. Ehkä lisäkoulutuksen hankkiminen ei olisi pahitteeksi. Erilaisista kursseista, päiviltä, luennoilta ja muilta opettajilta sekä erityisopettajilta konsultoimalla saisit varmasti paremmin apua työstäsi suoriutumiseen, kuin tällaiselta palstalta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:39 Vieras kirjoitti:
Koulusta poistaminen on ihan oikeasti mahdollista. Aika hämmentävää, kun opettaja kyselee jollain kaksplussan palstalla neuvoja työhönsä. Ehkä lisäkoulutuksen hankkiminen ei olisi pahitteeksi. Erilaisista kursseista, päiviltä, luennoilta ja muilta opettajilta sekä erityisopettajilta konsultoimalla saisit varmasti paremmin apua työstäsi suoriutumiseen, kuin tällaiselta palstalta.

Koulusta poistaminen on kyllä se äärimmäinen keino häirikön kuriin saamiseksi, poistaminen suoritetaan rehtorin toimesta ja tämä edellyttää vanhempien läsnäoloa palaverissa, jossa on myös oppilaan opettaja ja vanhemmat paikalla.
 
meitsi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:39 Vieras kirjoitti:
Koulusta poistaminen on ihan oikeasti mahdollista. Aika hämmentävää, kun opettaja kyselee jollain kaksplussan palstalla neuvoja työhönsä. Ehkä lisäkoulutuksen hankkiminen ei olisi pahitteeksi. Erilaisista kursseista, päiviltä, luennoilta ja muilta opettajilta sekä erityisopettajilta konsultoimalla saisit varmasti paremmin apua työstäsi suoriutumiseen, kuin tällaiselta palstalta.
Eihän se ope neuvoa kysynyt, vaan palstalaisten mielipiteitä oikeuttavista ja toimivista kurinpitotoimista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:39 Vieras kirjoitti:
Koulusta poistaminen on ihan oikeasti mahdollista. Aika hämmentävää, kun opettaja kyselee jollain kaksplussan palstalla neuvoja työhönsä. Ehkä lisäkoulutuksen hankkiminen ei olisi pahitteeksi. Erilaisista kursseista, päiviltä, luennoilta ja muilta opettajilta sekä erityisopettajilta konsultoimalla saisit varmasti paremmin apua työstäsi suoriutumiseen, kuin tällaiselta palstalta.
No tarkennanpa niin, että tulee sinullekin selväksi. En minä tarvitse täältä apua työhöni, ihan vain mielenkiinnolla kyselen ja luen, mitä täällä äidit ajattelevat nykykoulusta ja tavoista "kurittaa" siellä lapsia ja millaisia ehdotuksia antavat. Ihan vain saadakseni käsitystä, mitä he pitävät mahdollisina ja hyvinä tapoina (ja tarkennan vielä tämänkin: olen aina sanonut ja yhä edelleen sanon, että tämä on netti, enkä ota niitäkään kommentteja ihan tosissani... :D )
Ja tiedän kyllä, että koulusta poistaminen on mahdollista, mutta ei nyt ihan sillä perusteella, että lapsi häiritsee tunnilla -ei sitä ainakaan opettaja noin vain voi päättää, mutta kiitos vain valistuksesta ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:42 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:39 Vieras kirjoitti:
Koulusta poistaminen on ihan oikeasti mahdollista. Aika hämmentävää, kun opettaja kyselee jollain kaksplussan palstalla neuvoja työhönsä. Ehkä lisäkoulutuksen hankkiminen ei olisi pahitteeksi. Erilaisista kursseista, päiviltä, luennoilta ja muilta opettajilta sekä erityisopettajilta konsultoimalla saisit varmasti paremmin apua työstäsi suoriutumiseen, kuin tällaiselta palstalta.

Koulusta poistaminen on kyllä se äärimmäinen keino häirikön kuriin saamiseksi, poistaminen suoritetaan rehtorin toimesta ja tämä edellyttää vanhempien läsnäoloa palaverissa, jossa on myös oppilaan opettaja ja vanhemmat paikalla.
Äärimmäisiin tilanteisiin äärimmäisiä keinoja. Eikös se opettaja niitä juuri halunnut tietää. Parempi keino tämä varmasti on, kuin tuoliin teippaaminen. Hyvähän se tietysti olisi, jos opettajalla olisi ammattitaitoa ja keinoja selvitä ilman koulusta poistamista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:47 Tulipeikko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:39 Vieras kirjoitti:
Koulusta poistaminen on ihan oikeasti mahdollista. Aika hämmentävää, kun opettaja kyselee jollain kaksplussan palstalla neuvoja työhönsä. Ehkä lisäkoulutuksen hankkiminen ei olisi pahitteeksi. Erilaisista kursseista, päiviltä, luennoilta ja muilta opettajilta sekä erityisopettajilta konsultoimalla saisit varmasti paremmin apua työstäsi suoriutumiseen, kuin tällaiselta palstalta.
No tarkennanpa niin, että tulee sinullekin selväksi. En minä tarvitse täältä apua työhöni, ihan vain mielenkiinnolla kyselen ja luen, mitä täällä äidit ajattelevat nykykoulusta ja tavoista "kurittaa" siellä lapsia ja millaisia ehdotuksia antavat. Ihan vain saadakseni käsitystä, mitä he pitävät mahdollisina ja hyvinä tapoina (ja tarkennan vielä tämänkin: olen aina sanonut ja yhä edelleen sanon, että tämä on netti, enkä ota niitäkään kommentteja ihan tosissani... :D )
Ja tiedän kyllä, että koulusta poistaminen on mahdollista, mutta ei nyt ihan sillä perusteella, että lapsi häiritsee tunnilla -ei sitä ainakaan opettaja noin vain voi päättää, mutta kiitos vain valistuksesta ;)
No minun mokani. Sain teksteistäsi vain sellaisen kuvan, ettet oikein löydä keinoja hoitaa työtäsi. Kannattaa nämäkin tekstit silti hyviäkin vinkkejä silmälläpitäen lukea. Kyllä täältä täyden tietämättömän huulien heiluttelun seasta aina toisinaan muutama järjen sanakin löytyy.
 
Ja vaikka siis käsitän ja tiedostan opettajan toimineen väärin, kysyn: Vaikka lapsella olisi todettu esim. ADHD tai muu vastaava, "oikeuttaako" se käyttäytymään ihan miten sattuu? Ketään "säälimättä"? Ja kuka tietää, lopulta, minkä verran esim. ylivilkas lapsi tiedostaa tekevänsä hallaa ja pahaa, kun häiriköi/rettelöi/lyö/kiusaa? Mitenkään ketään sormella osoittamatta tämä.

Ja entäs ne, vuosiakin luokissa häiriöivät, joille ei "löydy" diagnoosia? Ovatko he väliinputoajia vai pelkästään ilkikurisia/ huonotapaisia? Onko kyse kuinka paljon siitä, kuka etsii syytä käytökseen/kuka yrittää diagnosoida vai yrittääkö kukaan? Onko olemassa ihan vain erittäin pahatapaisia/vallattoman villejä lapsia, heitä, joille ei edes voisi löytää diagnoosia,kun sitä ei ole olemassa. Onko pahatapaisuus sairaus, saako siitä diagnoosin nykyään? Ja tämä EI nyt tarkoita ap tapausta. Kunhan pohdin, ketään väheksymättä, mustamaalaamatta. On aika moista hakuammuntaa löytää diagnoosi "sairaudelle" jolla ei ole vaikkapa fyysisiä oireita, eikä suoranaisia mielenterveydellisiäkään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 23:40 Tammikuu kirjoitti:
Ja vaikka siis käsitän ja tiedostan opettajan toimineen väärin, kysyn: Vaikka lapsella olisi todettu esim. ADHD tai muu vastaava, "oikeuttaako" se käyttäytymään ihan miten sattuu? Ketään "säälimättä"? Ja kuka tietää, lopulta, minkä verran esim. ylivilkas lapsi tiedostaa tekevänsä hallaa ja pahaa, kun häiriköi/rettelöi/lyö/kiusaa? Mitenkään ketään sormella osoittamatta tämä.

Ja entäs ne, vuosiakin luokissa häiriöivät, joille ei "löydy" diagnoosia? Ovatko he väliinputoajia vai pelkästään ilkikurisia/ huonotapaisia? Onko kyse kuinka paljon siitä, kuka etsii syytä käytökseen/kuka yrittää diagnosoida vai yrittääkö kukaan? Onko olemassa ihan vain erittäin pahatapaisia/vallattoman villejä lapsia, heitä, joille ei edes voisi löytää diagnoosia,kun sitä ei ole olemassa. Onko pahatapaisuus sairaus, saako siitä diagnoosin nykyään? Ja tämä EI nyt tarkoita ap tapausta. Kunhan pohdin, ketään väheksymättä, mustamaalaamatta. On aika moista hakuammuntaa löytää diagnoosi "sairaudelle" jolla ei ole vaikkapa fyysisiä oireita, eikä suoranaisia mielenterveydellisiäkään.

Mutta juuri siksihän on juuri käytöshäiriöiset lapset-nimike keksitty, niille lapsille, joille ei sitä oikeaa diagnoosia löydy. =)
Häiriöt käytöksessä, kuten hyvin taidat tietää, johtuvat jostakin syystä, ovat oire jostakin lapsen elämässä. Usein nuo oireet jäävät hoitamatta, sääli sinänsä :/ mutta juuri siksi nämä lapset tarvitsevat sitä pienryhmän tukea, jota ei suuressa luokassa valitettavasti ole. :/
 

Yhteistyössä