Opettaja teippasi lapsen tuoliin

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 23:45 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 23:40 Tammikuu kirjoitti:
Ja vaikka siis käsitän ja tiedostan opettajan toimineen väärin, kysyn: Vaikka lapsella olisi todettu esim. ADHD tai muu vastaava, "oikeuttaako" se käyttäytymään ihan miten sattuu? Ketään "säälimättä"? Ja kuka tietää, lopulta, minkä verran esim. ylivilkas lapsi tiedostaa tekevänsä hallaa ja pahaa, kun häiriköi/rettelöi/lyö/kiusaa? Mitenkään ketään sormella osoittamatta tämä.

Ja entäs ne, vuosiakin luokissa häiriöivät, joille ei "löydy" diagnoosia? Ovatko he väliinputoajia vai pelkästään ilkikurisia/ huonotapaisia? Onko kyse kuinka paljon siitä, kuka etsii syytä käytökseen/kuka yrittää diagnosoida vai yrittääkö kukaan? Onko olemassa ihan vain erittäin pahatapaisia/vallattoman villejä lapsia, heitä, joille ei edes voisi löytää diagnoosia,kun sitä ei ole olemassa. Onko pahatapaisuus sairaus, saako siitä diagnoosin nykyään? Ja tämä EI nyt tarkoita ap tapausta. Kunhan pohdin, ketään väheksymättä, mustamaalaamatta. On aika moista hakuammuntaa löytää diagnoosi "sairaudelle" jolla ei ole vaikkapa fyysisiä oireita, eikä suoranaisia mielenterveydellisiäkään.

Mutta juuri siksihän on juuri käytöshäiriöiset lapset-nimike keksitty, niille lapsille, joille ei sitä oikeaa diagnoosia löydy. =)
Häiriöt käytöksessä, kuten hyvin taidat tietää, johtuvat jostakin syystä, ovat oire jostakin lapsen elämässä. Usein nuo oireet jäävät hoitamatta, sääli sinänsä :/ mutta juuri siksi nämä lapset tarvitsevat sitä pienryhmän tukea, jota ei suuressa luokassa valitettavasti ole. :/

Mutta entäs ne, jotka häiriköivät(siis pitemmällä aikavälillä, ei satunnaisesti), eivätkä ole "edes" käytöshäiriöisiä. Eli meno jatkuu... Eihän tämä lie onneksi kovin yleistä, mutta senverran kuitenkin, että itsekin olen mutkan kautta moiseen törmännyt. Mikä on "liikaa" häiriköimistä, tai kuka sen "päättää"? Kuka lopulta "tietää" asian oikean laidan? Vai onko sekin hakuammuntaa? Sittenkö aletaan tätä nimikettä käyttää, kun tarpeeksi moni valittaa lapsen käytöksestä ja jotain pitää löytää?

Onko niin, että jotkut lapset häiriköivät, mutta voivat sen lopettaa ihan itsestäänkin? Lapsi on tuuliviiri, joka usein heiluu vanhempiensa/yhteiskunnan ja ties minkä tahdissa, tahdottomana. En ehkä haluaisi, että minut itseni, jos siinä tilanteessa olisin, heti yritettäisiin diagnosoida tahi antaa "kakkosdiagnoosi" ;) käytöshäiriöiseksi, kun muuta syytä ei näy löytyvän. Jos se menisikin ohi, olisi "vallattomuutta" vain. Anteeksi inttäminen, kunhan pohdin, vailla sen isompaa alan ammattitaitoa, mutta tuntosarvia kyllä ;)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 23:56 Tammikuu kirjoitti:
Onko niin, että jotkut lapset häiriköivät, mutta voivat sen lopettaa ihan itsestäänkin? Lapsi on tuuliviiri, joka usein heiluu vanhempiensa/yhteiskunnan ja ties minkä tahdissa, tahdottomana. En ehkä haluaisi, että minut itseni, jos siinä tilanteessa olisin, heti yritettäisiin diagnosoida tahi antaa "kakkosdiagnoosi" ;) käytöshäiriöiseksi, kun muuta syytä ei näy löytyvän. Jos se menisikin ohi, olisi "vallattomuutta" vain. Anteeksi inttäminen, kunhan pohdin, vailla sen isompaa alan ammattitaitoa, mutta tuntosarvia kyllä ;)

No en tiedä, kun on kokemusta vain pienluokasta ja sen pienestä piiristä. :D

Kerronpa juttusen;
Olen joka viikko parin pienluokan oppilaan(käytöshäiriöisiä) kanssa integroituna yleisopetuksen puolella. Meille kaikille(siis meidän omille oppilaillemme ja minulle) tulee aina kova ahdistus, kun joudumme menemään siihen isoon luokkaan. :eek:
Se on täynnä meteliä, paperit heiluvat, kumit lentävät, kaikki huutavat jne jne,,
Täytyypä kehaista sen verta, että minun oppilaani ovat siellä tunneilla kaikista parhaimpia :heart: he ovat hiljaa, tekevät tehtävänsä, osallistuvat tunnin kulkuun ja aina on läksyt tehtyinä. :heart:
Koskaan en ole joutunut heitä 'ojentamaan' tunnilla, toisin on näiden 'normaalien' lapsien laita,,
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 00:04 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 23:56 Tammikuu kirjoitti:
Onko niin, että jotkut lapset häiriköivät, mutta voivat sen lopettaa ihan itsestäänkin? Lapsi on tuuliviiri, joka usein heiluu vanhempiensa/yhteiskunnan ja ties minkä tahdissa, tahdottomana. En ehkä haluaisi, että minut itseni, jos siinä tilanteessa olisin, heti yritettäisiin diagnosoida tahi antaa "kakkosdiagnoosi" ;) käytöshäiriöiseksi, kun muuta syytä ei näy löytyvän. Jos se menisikin ohi, olisi "vallattomuutta" vain. Anteeksi inttäminen, kunhan pohdin, vailla sen isompaa alan ammattitaitoa, mutta tuntosarvia kyllä ;)

No en tiedä, kun on kokemusta vain pienluokasta ja sen pienestä piiristä. :D

Kerronpa juttusen;
Olen joka viikko parin pienluokan oppilaan(käytöshäiriöisiä) kanssa integroituna yleisopetuksen puolella. Meille kaikille(siis meidän omille oppilaillemme ja minulle) tulee aina kova ahdistus, kun joudumme menemään siihen isoon luokkaan. :eek:
Se on täynnä meteliä, paperit heiluvat, kumit lentävät, kaikki huutavat jne jne,,
Täytyypä kehaista sen verta, että minun oppilaani ovat siellä tunneilla kaikista parhaimpia :heart: he ovat hiljaa, tekevät tehtävänsä, osallistuvat tunnin kulkuun ja aina on läksyt tehtyinä. :heart:
Koskaan en ole joutunut heitä 'ojentamaan' tunnilla, toisin on näiden 'normaalien' lapsien laita,,

Kiitos, kun et polttanut mun inttämissyndrooman :eek: ;) kanssa hihojasi, Mutta sulla onkin työkokemusta :D

No siinäs näet: ei "tarvitse" olla diagnoosia ollakseen ojennettavissa (viittaan esimerkkijuttuusi) ;)
 
\
Kiitos, kun et polttanut mun inttämissyndrooman :eek: ;) kanssa hihojasi, Mutta sulla onkin työkokemusta :D

No siinäs näet: ei "tarvitse" olla diagnoosia ollakseen ojennettavissa (viittaan esimerkkijuttuusi) ;)

[/quote]


Minullakin on jonkinlainen syndrooma näiden erityislapsien kanssa, en pääse lopettamaan millään kun alkuun pääsen. :eek:

Ne 'normaalit' lapset muuten eivät koskaan lopeta ensimmäiseen 'ojennukseen'. :whistle:
Meillä kun riittää pelkkä pään puistelu. :saint:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 00:10 Jätkä kirjoitti:
\
Kiitos, kun et polttanut mun inttämissyndrooman :eek: ;) kanssa hihojasi, Mutta sulla onkin työkokemusta :D

No siinäs näet: ei "tarvitse" olla diagnoosia ollakseen ojennettavissa (viittaan esimerkkijuttuusi) ;)

Minullakin on jonkinlainen syndrooma näiden erityislapsien kanssa, en pääse lopettamaan millään kun alkuun pääsen. :eek:

Ne 'normaalit' lapset muuten eivät koskaan lopeta ensimmäiseen 'ojennukseen'. :whistle:
Meillä kun riittää pelkkä pään puistelu. :saint:

[/quote]

Voisin kyllä kysyä, mikähän mahtaisi olla mun diagnoosi :eek: :whistle: :xmas:

Ikinä pelkkä päänpuistelu piisannut... :ashamed: ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 00:12 Tammikuu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 00:10 Jätkä kirjoitti:
\
Kiitos, kun et polttanut mun inttämissyndrooman :eek: ;) kanssa hihojasi, Mutta sulla onkin työkokemusta :D

No siinäs näet: ei "tarvitse" olla diagnoosia ollakseen ojennettavissa (viittaan esimerkkijuttuusi) ;)

Minullakin on jonkinlainen syndrooma näiden erityislapsien kanssa, en pääse lopettamaan millään kun alkuun pääsen. :eek:

Ne 'normaalit' lapset muuten eivät koskaan lopeta ensimmäiseen 'ojennukseen'. :whistle:
Meillä kun riittää pelkkä pään puistelu. :saint:
Voisin kyllä kysyä, mikähän mahtaisi olla mun diagnoosi :eek: :whistle: :xmas:

Ikinä pelkkä päänpuistelu piisannut... :ashamed: ;)

[/quote]


Vai olenko sittenkin "normaali" B) ;) :wave:
 
\Voisin kyllä kysyä, mikähän mahtaisi olla mun diagnoosi :eek: :whistle: :xmas:

Ikinä pelkkä päänpuistelu piisannut... :ashamed: ;)

[/quote]


Me kun tunnetan nuo oppilaamme jo hyvin :D joskus pelkkä etusormi riittää hillitsemään pahinta painia keskellä jalkapallokenttää. B)
 
\
Mutta entäs ne, jotka häiriköivät(siis pitemmällä aikavälillä, ei satunnaisesti), eivätkä ole "edes" käytöshäiriöisiä. Eli meno jatkuu... Eihän tämä lie onneksi kovin yleistä, mutta senverran kuitenkin, että itsekin olen mutkan kautta moiseen törmännyt. Mikä on "liikaa" häiriköimistä, tai kuka sen "päättää"? Kuka lopulta "tietää" asian oikean laidan? Vai onko sekin hakuammuntaa? Sittenkö aletaan tätä nimikettä käyttää, kun tarpeeksi moni valittaa lapsen käytöksestä ja jotain pitää löytää?

Onko niin, että jotkut lapset häiriköivät, mutta voivat sen lopettaa ihan itsestäänkin? Lapsi on tuuliviiri, joka usein heiluu vanhempiensa/yhteiskunnan ja ties minkä tahdissa, tahdottomana. En ehkä haluaisi, että minut itseni, jos siinä tilanteessa olisin, heti yritettäisiin diagnosoida tahi antaa "kakkosdiagnoosi" ;) käytöshäiriöiseksi, kun muuta syytä ei näy löytyvän. Jos se menisikin ohi, olisi "vallattomuutta" vain. Anteeksi inttäminen, kunhan pohdin, vailla sen isompaa alan ammattitaitoa, mutta tuntosarvia kyllä ;)



[/quote]


Mä menisin väittämään, että nämä häiriköijät, jotkä eivät ole niin ongelmaisia, että diagnoosia tarvitsisivat, ovat niitä, jotka tarvitsisivat sekä kotona, että koulussa selvät rajat että rauhallisen ilmapiirin.

Ei auta, että kotona on rajat ja rakkautta, vaan saman homman pitää jatkua myös koulussa. Nyt kun kouluissa on yhdellä opettajalla isot ryhmät ja kurin pidosta on tehty lakisääteisesti vaikeaa, on opettajien työ tosi vaativaa.

Esim. mun poika joka kuuluu tähän ryhmään pystyy normaaleilla tunneilla keskittymään ihan hyvin, jos muu luokka ei häiriköi. Mutta vaikeimpia on kaikki vapaammat tunnit kuten liikunta ja välitunnit sekä ruokailu. Kun ei hällä ole selvää paikkaa missä olla ja mitä tehdä, alkaa "päässä surista" ja näin häiriköinti alkaa.
 
Tämän kyseisen luokan ope on ollut "kovilla" koko ajan, heti elokuusta alkaen. Luokalla on 24 oppilasta. En puolustele opettajan tekosia, sillä mitä hän teki, on väärin. En myöskään syytä tätä teipattua poikaa, mutta jos ei koulussa osaa käyttäytyä koululaisen tavoin (kuunnella ja istua) niin silloin pitäisi miettiä onko lapsi valmis koulunkäyntiin tai ainakin miettiä olisiko pienempi ryhmä hänelle parempi paikka opiskella. Opettaja on yrittänyt rauhoitella vanhempia, että kaikki sujuu hyvin, rauhattomuus ja levottomuus on vähentynyt, mutta eipä se ihan niin tainnut ollakaan. Nyt odottelen milloin tulee kutsu vanhempainiltaan...
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 11:52 alma kirjoitti:
Tämän kyseisen luokan ope on ollut "kovilla" koko ajan, heti elokuusta alkaen. Luokalla on 24 oppilasta. En puolustele opettajan tekosia, sillä mitä hän teki, on väärin. En myöskään syytä tätä teipattua poikaa, mutta jos ei koulussa osaa käyttäytyä koululaisen tavoin (kuunnella ja istua) niin silloin pitäisi miettiä onko lapsi valmis koulunkäyntiin tai ainakin miettiä olisiko pienempi ryhmä hänelle parempi paikka opiskella. Opettaja on yrittänyt rauhoitella vanhempia, että kaikki sujuu hyvin, rauhattomuus ja levottomuus on vähentynyt, mutta eipä se ihan niin tainnut ollakaan. Nyt odottelen milloin tulee kutsu vanhempainiltaan...
Missä koulussa tämä on tapahtunut?Itseäni kiinnostaa kun oma lapsi aloittaa syksyllä eka luokan :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 23:40 Tammikuu kirjoitti:
Ja vaikka siis käsitän ja tiedostan opettajan toimineen väärin, kysyn: Vaikka lapsella olisi todettu esim. ADHD tai muu vastaava, "oikeuttaako" se käyttäytymään ihan miten sattuu? Ketään "säälimättä"? Ja kuka tietää, lopulta, minkä verran esim. ylivilkas lapsi tiedostaa tekevänsä hallaa ja pahaa, kun häiriköi/rettelöi/lyö/kiusaa? Mitenkään ketään sormella osoittamatta tämä.
Omasta puolestani ja kodon puolesta voin sanoa, että mun vanhempi poika ymmärtää kyllä mikä on toisten häiriköintiä tms mutta ei jotenkaan mahda itelleen mitään, että on 'pakko' mennä häslimään toisten esme leikkeihin.

Mä en tiedä miten koulussa on, mutta viime vuonna kun oli ekalla niin jäi monta kertaa jälki-istuntoon (tai eristettiin toiseen kerrokseen yksinään moneks tunniks, tätä en hyväksynyt, enkä hyväksy vieläkään! Ihan persiistä moinen moneks tunniks yksinään laittaminen, ilman siis avustajaa tms.) luokassa vaeltelusta, levottomuudesta ja joskus 'möllöttämisestä' (Lue= ei kiinnosta, kun ei osaa).

Mutta nyt vaihtoi viime syksynä tohon lähikouluun, jossa on aivan mahtava, asiansa osaava, erityislasten kanssa työtä tehnyt opettaja. Ei kertaakaan jälkkää tai eristämistä, vaan kahden kesken keskustelemalla saatu nää lapset 'aisoihin'. Nostan hattua.

Pojalla siis adhd.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:33 d u m b o kirjoitti:
\
Mutta entäs ne, jotka häiriköivät(siis pitemmällä aikavälillä, ei satunnaisesti), eivätkä ole "edes" käytöshäiriöisiä. Eli meno jatkuu... Eihän tämä lie onneksi kovin yleistä, mutta senverran kuitenkin, että itsekin olen mutkan kautta moiseen törmännyt. Mikä on "liikaa" häiriköimistä, tai kuka sen "päättää"? Kuka lopulta "tietää" asian oikean laidan? Vai onko sekin hakuammuntaa? Sittenkö aletaan tätä nimikettä käyttää, kun tarpeeksi moni valittaa lapsen käytöksestä ja jotain pitää löytää?

Onko niin, että jotkut lapset häiriköivät, mutta voivat sen lopettaa ihan itsestäänkin? Lapsi on tuuliviiri, joka usein heiluu vanhempiensa/yhteiskunnan ja ties minkä tahdissa, tahdottomana. En ehkä haluaisi, että minut itseni, jos siinä tilanteessa olisin, heti yritettäisiin diagnosoida tahi antaa "kakkosdiagnoosi" ;) käytöshäiriöiseksi, kun muuta syytä ei näy löytyvän. Jos se menisikin ohi, olisi "vallattomuutta" vain. Anteeksi inttäminen, kunhan pohdin, vailla sen isompaa alan ammattitaitoa, mutta tuntosarvia kyllä ;)

Mä menisin väittämään, että nämä häiriköijät, jotkä eivät ole niin ongelmaisia, että diagnoosia tarvitsisivat, ovat niitä, jotka tarvitsisivat sekä kotona, että koulussa selvät rajat että rauhallisen ilmapiirin.

Ei auta, että kotona on rajat ja rakkautta, vaan saman homman pitää jatkua myös koulussa. Nyt kun kouluissa on yhdellä opettajalla isot ryhmät ja kurin pidosta on tehty lakisääteisesti vaikeaa, on opettajien työ tosi vaativaa.

Esim. mun poika joka kuuluu tähän ryhmään pystyy normaaleilla tunneilla keskittymään ihan hyvin, jos muu luokka ei häiriköi. Mutta vaikeimpia on kaikki vapaammat tunnit kuten liikunta ja välitunnit sekä ruokailu. Kun ei hällä ole selvää paikkaa missä olla ja mitä tehdä, alkaa "päässä surista" ja näin häiriköinti alkaa.

[/quote]
'

entäs jos kotona ei ole rajoja eikä lapselle saa sanoa ei jotta vaan ei tule elinikäisiä traumoja? entäs jos opettaja sanookin ei tai käskee olemaan hetken hiljaa eikä saa tenavaa hiljenemään?!
Kun joskus tuntuu että tämän päivän opettajilla on keinot aika vähissä verrattuna entiseen aikaan jolloin opettajaa vielä kunnioitettiin ja opettajilla oli rangaistuskeinot, esim taluttaa oppilas nurkkaan seisomaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:05 äiti 40plusplus kirjoitti:
'

entäs jos kotona ei ole rajoja eikä lapselle saa sanoa ei jotta vaan ei tule elinikäisiä traumoja? entäs jos opettaja sanookin ei tai käskee olemaan hetken hiljaa eikä saa tenavaa hiljenemään?!
Kun joskus tuntuu että tämän päivän opettajilla on keinot aika vähissä verrattuna entiseen aikaan jolloin opettajaa vielä kunnioitettiin ja opettajilla oli rangaistuskeinot, esim taluttaa oppilas nurkkaan seisomaan.
Tuo taluttaminen taitaa olla taas sallittujen listalla :D . Mutta luulenpa, että jos nurkkaan pannaan joku seisomaan, niin kyllä siitäkin oikeusjutun aikaiseksi saa - sitäkinhän voi pitää oppilaan nöyryyttämisenä muun luokan edessä.... ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:13 Tulipeikko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:05 äiti 40plusplus kirjoitti:
'

entäs jos kotona ei ole rajoja eikä lapselle saa sanoa ei jotta vaan ei tule elinikäisiä traumoja? entäs jos opettaja sanookin ei tai käskee olemaan hetken hiljaa eikä saa tenavaa hiljenemään?!
Kun joskus tuntuu että tämän päivän opettajilla on keinot aika vähissä verrattuna entiseen aikaan jolloin opettajaa vielä kunnioitettiin ja opettajilla oli rangaistuskeinot, esim taluttaa oppilas nurkkaan seisomaan.
Tuo taluttaminen taitaa olla taas sallittujen listalla :D . Mutta luulenpa, että jos nurkkaan pannaan joku seisomaan, niin kyllä siitäkin oikeusjutun aikaiseksi saa - sitäkinhän voi pitää oppilaan nöyryyttämisenä muun luokan edessä.... ;)
mikä sitten on sallittu "rangaistus". jos luokassa ei ole kuin opettaja paikalla eikä kouluavustajaa niin ei lasta edes käytävään laittaa ilman valvontaa (joku saattaa sieltä karatakin vaikka). Nurkassa sentään olisi opettajan valvovien silmien alla ja ei kai se pieni häpeän tunne silloin kun on tehnyt väärää ole pahasta, minusta se voisi opettaa kenties jotakin. Vai miksi "rangaistaisiin" jos ei opetustarkoituksessa
 
Jatkan tuosta nurkkakeskustelusta kun tuli mieleen yleensäkin tämä suomen maan rangaistuskäytöntö nykyään. Vankilat alkaa olla aikamoisia täysihoitolaitoksia on telkkarit ja kaikki omassa "kämpässä", jos nyt sinne vankilaan edes päätyykään koskaan vaan saa rötöstellä aika pitkään.
Miksi ei ohjata lasta kaidalle tielle jo nuorempana ja opettaa että säännöt on sääntöjä ettei sitten aikuisena tarvitse kantapään kautta kaikkea oppia.
 
\mikä sitten on sallittu "rangaistus". jos luokassa ei ole kuin opettaja paikalla eikä kouluavustajaa niin ei lasta edes käytävään laittaa ilman valvontaa (joku saattaa sieltä karatakin vaikka). Nurkassa sentään olisi opettajan valvovien silmien alla ja ei kai se pieni häpeän tunne silloin kun on tehnyt väärää ole pahasta, minusta se voisi opettaa kenties jotakin. Vai miksi "rangaistaisiin" jos ei opetustarkoituksessa

[/quote]


No meillä on ohjeena, että käytävään voi oppilaan laittaa, oven voi jättää raolleen. =)
Niin ja siitä karkaamisesta, koskaan ei ole meiltä oppilas karannut. Lenkin voi käydä heittämässä, mutta kyllä ne aina takaisin tulevat, ihan aina. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 12:08 Panthera leo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 23:40 Tammikuu kirjoitti:
Ja vaikka siis käsitän ja tiedostan opettajan toimineen väärin, kysyn: Vaikka lapsella olisi todettu esim. ADHD tai muu vastaava, "oikeuttaako" se käyttäytymään ihan miten sattuu? Ketään "säälimättä"? Ja kuka tietää, lopulta, minkä verran esim. ylivilkas lapsi tiedostaa tekevänsä hallaa ja pahaa, kun häiriköi/rettelöi/lyö/kiusaa? Mitenkään ketään sormella osoittamatta tämä.
Omasta puolestani ja kodon puolesta voin sanoa, että mun vanhempi poika ymmärtää kyllä mikä on toisten häiriköintiä tms mutta ei jotenkaan mahda itelleen mitään, että on 'pakko' mennä häslimään toisten esme leikkeihin.

Mä en tiedä miten koulussa on, mutta viime vuonna kun oli ekalla niin jäi monta kertaa jälki-istuntoon (tai eristettiin toiseen kerrokseen yksinään moneks tunniks, tätä en hyväksynyt, enkä hyväksy vieläkään! Ihan persiistä moinen moneks tunniks yksinään laittaminen, ilman siis avustajaa tms.) luokassa vaeltelusta, levottomuudesta ja joskus 'möllöttämisestä' (Lue= ei kiinnosta, kun ei osaa).

Mutta nyt vaihtoi viime syksynä tohon lähikouluun, jossa on aivan mahtava, asiansa osaava, erityislasten kanssa työtä tehnyt opettaja. Ei kertaakaan jälkkää tai eristämistä, vaan kahden kesken keskustelemalla saatu nää lapset 'aisoihin'. Nostan hattua.

Pojalla siis adhd.
Onko lapsimäärä myös sama näillä opettajilla?
 
Kummallista rinnastamista, jos joku on valittanut lapsensa sitomisesta = "vapaudenriisto" ja nolaaminen nöyryytysmielessä, että joku rinnastaa sen seisottamiseen. Hieman ylitulkintaa minusta, kun verrataan, että siitäkin sitten varmaan joku valittaa. Ei ymmärrä tällaista ajatuksenjuoksua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:29 Vieras kirjoitti:
Kummallista rinnastamista, jos joku on valittanut lapsensa sitomisesta = "vapaudenriisto" ja nolaaminen nöyryytysmielessä, että joku rinnastaa sen seisottamiseen. Hieman ylitulkintaa minusta, kun verrataan, että siitäkin sitten varmaan joku valittaa. Ei ymmärrä tällaista ajatuksenjuoksua.
Minä en ymmärrä sitä niin, että rinnastetaan noita kahta asiaa, vaan että keskustelu on rönsynnyt nyt vain jo poispäin alkuperäisestä ja asiasta keskustellaan yleisemmällä tasolla. Ja se, että puolittain vitsailin, että esim. nurkkaan panemisestakin valitetaan, ei edes oikeastaan ole ylitulkintaa, vaan ihan täysin mahdollista nykyään :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:36 Tulipeikko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:29 Vieras kirjoitti:
Kummallista rinnastamista, jos joku on valittanut lapsensa sitomisesta = "vapaudenriisto" ja nolaaminen nöyryytysmielessä, että joku rinnastaa sen seisottamiseen. Hieman ylitulkintaa minusta, kun verrataan, että siitäkin sitten varmaan joku valittaa. Ei ymmärrä tällaista ajatuksenjuoksua.
Minä en ymmärrä sitä niin, että rinnastetaan noita kahta asiaa, vaan että keskustelu on rönsynnyt nyt vain jo poispäin alkuperäisestä ja asiasta keskustellaan yleisemmällä tasolla. Ja se, että puolittain vitsailin, että esim. nurkkaan panemisestakin valitetaan, ei edes oikeastaan ole ylitulkintaa, vaan ihan täysin mahdollista nykyään :)
No nyt ymmärsin jos tässä ei yritetäkkään rinnastaa näitä kahta asiaa. Vaan pututaan tapauksista tapauskohtaisesti.
 
samalla luokalla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 11:52 alma kirjoitti:
Tämän kyseisen luokan ope on ollut "kovilla" koko ajan, heti elokuusta alkaen. Luokalla on 24 oppilasta. En puolustele opettajan tekosia, sillä mitä hän teki, on väärin. En myöskään syytä tätä teipattua poikaa, mutta jos ei koulussa osaa käyttäytyä koululaisen tavoin (kuunnella ja istua) niin silloin pitäisi miettiä onko lapsi valmis koulunkäyntiin tai ainakin miettiä olisiko pienempi ryhmä hänelle parempi paikka opiskella. Opettaja on yrittänyt rauhoitella vanhempia, että kaikki sujuu hyvin, rauhattomuus ja levottomuus on vähentynyt, mutta eipä se ihan niin tainnut ollakaan. Nyt odottelen milloin tulee kutsu vanhempainiltaan...
Ja se kutsuhan vanhempainiltaan tuli jo eilen..
Ja alunperinhän siellä oli 25 oppilasta..
Mietit onko ko. pojan paikka tuossa luokassa.. Voit kysyä pojan äidiltä missä hän olisi tahtonut poikansa aloittavan viime syksynä koulunkäynnin!
Eli pysytään tosi asioissa, jos tästä käyt julkisesti keskustelemaan ja jatketaan samalla linjalla ensi maanantaina klo 17.30.
 
PahaSilmä
Haha, taitraa olla aikamoinen vanhempainilta tiedossa. Älkää hyvät ihmiset päästäkä sitä opettajaa helpolla. Se on seuraavan kerran joku toinen lapsi, jota ope alkaa kiusata. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 15:26 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 12:08 Panthera leo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 23:40 Tammikuu kirjoitti:
Ja vaikka siis käsitän ja tiedostan opettajan toimineen väärin, kysyn: Vaikka lapsella olisi todettu esim. ADHD tai muu vastaava, "oikeuttaako" se käyttäytymään ihan miten sattuu? Ketään "säälimättä"? Ja kuka tietää, lopulta, minkä verran esim. ylivilkas lapsi tiedostaa tekevänsä hallaa ja pahaa, kun häiriköi/rettelöi/lyö/kiusaa? Mitenkään ketään sormella osoittamatta tämä.
Omasta puolestani ja kodon puolesta voin sanoa, että mun vanhempi poika ymmärtää kyllä mikä on toisten häiriköintiä tms mutta ei jotenkaan mahda itelleen mitään, että on 'pakko' mennä häslimään toisten esme leikkeihin.

Mä en tiedä miten koulussa on, mutta viime vuonna kun oli ekalla niin jäi monta kertaa jälki-istuntoon (tai eristettiin toiseen kerrokseen yksinään moneks tunniks, tätä en hyväksynyt, enkä hyväksy vieläkään! Ihan persiistä moinen moneks tunniks yksinään laittaminen, ilman siis avustajaa tms.) luokassa vaeltelusta, levottomuudesta ja joskus 'möllöttämisestä' (Lue= ei kiinnosta, kun ei osaa).

Mutta nyt vaihtoi viime syksynä tohon lähikouluun, jossa on aivan mahtava, asiansa osaava, erityislasten kanssa työtä tehnyt opettaja. Ei kertaakaan jälkkää tai eristämistä, vaan kahden kesken keskustelemalla saatu nää lapset 'aisoihin'. Nostan hattua.

Pojalla siis adhd.
Onko lapsimäärä myös sama näillä opettajilla?
Viime vuonna oli 10 oppilasta, nyt tossa lähikoulussa tällä opettajalla on 1-3 luokkalaisia erityisoppilaita, eli tulee varmaan 20-25 oppilasta yhteensä. En tiedä tarkalleen.
 

Yhteistyössä