opettaja saa haukkua oppilasta mutta jos on toisinpäin , saa oppilas rangaistuksen , aika outoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29109309]Opettajan pitäisi pystyä hillitsemään itsensä sen verran ettei alennu haukkumaan noin rumasti oppilasta:( Nykyään on hyvät opettajat harvassa, sellaiset opettajat jotka ei tarvitse väkivaltaa eikä nimittelyä pitääkseen oppilaat kurissa.[/QUOTE]

Totta, opettajan pitäisi pystyä hillitsemään itsensä. Mutta oli niitä nimittelijä-tönijä -opeja aiemminkin, kukaan ei vaan ilmotellu lehtiin.

[QUOTE="sipsi";29109326]Minä näen ongelman enemmänkin nykyajan kotioloissa ja kasvatuksessa varsinkin. Minun mielestäni koulu tarjoaa opetuksen, kodeissa opitaan tapakasvatus ja käyttäytymissäännöt. Minulla on paljon ystäviä opettajina peruskoulun yläkoulun puolella, ja oma tyttö on ysillä. Heidän kertomustensa työpäivistään saa ajattelemaan, että kuinka kukaan viitsii tuollaista työtä tehdä. Enkä henkilökohtaisesti yhtään opea tunne, joka nimittelisi/ käyttäisi väkivaltaa, milloinkaan. Väitän, että omina kouluvuosina 70 - 80-luvulla oli tuokin asia toisin.[/QUOTE]

Näin uskon minäkin.

Jos käyttäytyy kuin kusipää, niin ennemmin tai myöhemmin sen asian kanssa joutuu vastatusten. Joillekin asia realisoituu turpakeikan muodossa snägärijonossa, toisille sitten tällä lailla lievemmin. Tilannehan oli kasvatuksellisesti mitä mainioin; aikuinen teki virheen ja myönsi sen. Opettivatko vanhemmat lastaan toimimaan samoin?

• Tykkää
Reactions: Jätkä
[QUOTE="vieras";29109315]No ei todellakaan opettajalla ole mitään oikeutta nimitellä:O
Hän on ammatissa jossa ollaan esimerkkinä lapsille ja nuorille ja pitää osata käyttäytyä sen mukaan.[/QUOTE]

Ihmiseksi kasvamiseen kuuluu rehellisen palautteen vastaanottaminen. Jos opettaja on tokaissut ilmiselvän tosiasian, ihan käyttökelpoisella sanalla, ja hölmöt vanhemmat vaativat siitä syytettä, niin jossain on vikaa.

Opettaja sitä paitsi kysyi, että onko jäbä niin kusipäinen, ettei siivoa. Eli: "Mikäs kusipää sinä oikein olet"

[QUOTE="vieras";29109743]Todellakin. Opettajalla ei ole missään tilanteessa mitään oikeutta nimitellä oppilasta.[/QUOTE]

Saa kysyä, että onko joku jästipää vielä kusipäinenkin, jos ei korjaa tuhojaan :) Ja silloin jästipäälle jää vaihtoehdoksi myöntää olevansa kusipää tai korjata asia :)

Jos toistuvasti ja jatkuvista kielloista huolimatta tukkii hissiä niin kusipäähän se tenava silloin on ollut. Ei erityislapsi tarkoita sitä, että voi elää ihan pellossa ja ei ole mitään vastuuta käytöksestään.

Ei, ei tarkoita, mutta sen jälkeen kun lapsesta on tehty erityislapsi eivät useimmat vanhemmat uskalla enää kasvattaa lapsiaan. Ei kukaan halua sossuja ovelleen..ja niin siinä käy jos lapselle huudat oli syytä tai ei.

Koulun halutessa erotella lapset, vastatkoon sitten myös kasvatuksesta kun on itse laittanut ''käsiraudat'' vanhempien ranteisiin.

[QUOTE="vieras";29109743]Todellakin. Opettajalla ei ole missään tilanteessa mitään oikeutta nimitellä oppilasta.[/QUOTE]

Niin, tässähän kävi pohjimmiltaan niin että aikuinen ihminen alentui käyttämään täysin alatyylistä kieltä. Opettajan itsehillintä on siis samaa luokkaa kuin erityislapsen. Haluaisinko tällaisella itsehillinnällä varustetun opettajan opettavan omaa lastani?
Taatusti en.

Ja jos on niin erityinen erityislapsi ettei ton vertaa käytöstään hallitse, niin ehkä sen paikka ei oo tavallisella yläasteella.

Ehkä jos se olisi saanut käydä normaalin ala-asteen hän ei käyttäytyisi noin. Tästähän on sitten tutkimustietokin ja runsaasti. Mikäli hän olisi käynyt normaalin ala-asteen ja vanhemmat olisivat tarjonneet hänelle normaalin kasvatuksen näin ei olisi käynyt.

Koulu on kuitenkin sitonut kasvattajien kädet, koska mistä tahansa teosta kuten lapsen tekojen kieltämisestä huutamalla voi tulla ilmoitus sossusta.
Haluaisitko sinä vatvoa viikoittain kotiolojasi sossujen kanssa? Mikäli et älä pyydä sitä muilta.

[QUOTE="Purppura";29109770]Niin, tässähän kävi pohjimmiltaan niin että aikuinen ihminen alentui käyttämään täysin alatyylistä kieltä. Opettajan itsehillintä on siis samaa luokkaa kuin erityislapsen. Haluaisinko tällaisella itsehillinnällä varustetun opettajan opettavan omaa lastani?
Taatusti en.[/QUOTE]

Minä haluaisin. Tarpeen vaatiessa. Suoraan sanoen toivon, että tyttäreni luokanvalvoja/ muut opettajat olisivat ihan h.elevetin paljon tiukempia ja topakampia niitä kahta luokkaa ja luokan kaikkinaista työrauhaa häiritsevää oppilasta kohtaan. Ovatpa nämä erityislapsia tahikka eivät. Samaa mieltä on taatusti suurin osa luokan oppilaistakin.

Samoin minun lapselle saisi sanoa samalla lailla, jos hän häiriköisi.

Minä en näe opettajan itsehillinnässä olevan mitään vikaa, olen varmaan omituinen. Mikä laupeuden lähettiläs opettajan tarvitsee olla? Mitä luulet(te), jos nuori menisi vaikka vaatekauppa, räkäisisi myytävänä olevan vaatteen päälle, tai huorittelisi/ paskottelisi myyjää (kuten esim. eräs tyttäreni luokkatoveri koulussa ruukaa toimia opettajia kohtaan, nimittelee ja räveksii lattioille), tulisiko päänsiolittelyä ja taputtelua?

[QUOTE="sipsi";29109803]Minä haluaisin. Tarpeen vaatiessa. Suoraan sanoen toivon, että tyttäreni luokanvalvoja/ muut opettajat olisivat ihan h.elevetin paljon tiukempia ja topakampia niitä kahta luokkaa ja luokan kaikkinaista työrauhaa häiritsevää oppilasta kohtaan. Ovatpa nämä erityislapsia tahikka eivät. Samaa mieltä on taatusti suurin osa luokan oppilaistakin.

Samoin minun lapselle saisi sanoa samalla lailla, jos hän häiriköisi.

Minä en näe opettajan itsehillinnässä olevan mitään vikaa, olen varmaan omituinen. Mikä laupeuden lähettiläs opettajan tarvitsee olla? Mitä luulet(te), jos nuori menisi vaikka vaatekauppa, räkäisisi myytävänä olevan vaatteen päälle, tai huorittelisi/ paskottelisi myyjää (kuten esim. eräs tyttäreni luokkatoveri koulussa ruukaa toimia opettajia kohtaan, nimittelee ja räveksii lattioille), tulisiko päänsiolittelyä ja taputtelua?[/QUOTE]

Niin soisin minäkin. Vaan arvaapa vaan sanotaanko erityisluokalla mitään? Turha syyttää lasta tai tämän vanhempia huonosta käytöksestä jos yhteiskunta on luonut luokkia joiden perusoppi on : ''Kun olet erilainen mitään ei tarvitse osata ja kaiken saat anteeksi koska olet erityinen''.
Miten ihmeessä lapsi jota järjestelmä paapoo ensin 6 vuotta yht äkkiä oppisi että kas nyt tarvitseekin totella?

No kyllä tuossa kyseisessä tapauksessa poika ja pojan isä käyttäytyivät mielestäni "kusipäisesti", ei opettaja. Tai ehkä isän olisi pitänyt sitten nostaa syyte yhteiskuntaa, ei koulun työrauhaa puolustavaa opettajaa vastaan?

[QUOTE="Purppura";29109879]Niin soisin minäkin. Vaan arvaapa vaan sanotaanko erityisluokalla mitään? Turha syyttää lasta tai tämän vanhempia huonosta käytöksestä jos yhteiskunta on luonut luokkia joiden perusoppi on : ''Kun olet erilainen mitään ei tarvitse osata ja kaiken saat anteeksi koska olet erityinen''.
Miten ihmeessä lapsi jota järjestelmä paapoo ensin 6 vuotta yht äkkiä oppisi että kas nyt tarvitseekin totella?[/QUOTE]

Oukkidoukki, nyt kyllä yleistät oman yksittäisen kokemuksen perusteella todella rankasti. :O
Mä teen työtä pienluokassa ja voin sanoa, että kuri on meillä tiukempi kuin osaat edes kuvitella. Se, että lapsi on ns erityislapsi, ei anna mitään oikeutta pölhöillä ja tyhmäillä tai käyttäytyä huonosti.

[QUOTE="sipsi";29109897]No kyllä tuossa kyseisessä tapauksessa poika ja pojan isä käyttäytyivät mielestäni "kusipäisesti", ei opettaja. Tai ehkä isän olisi pitänyt sitten nostaa syyte yhteiskuntaa, ei koulun työrauhaa puolustavaa opettajaa vastaan?[/QUOTE]
Yhteiskunnan haastamisesta on tehty sietämättömän vaikeaa. Näen kuitenkin että muutos on tulossa, sillä ympäri Eurooppaa erityisluokkia poistetaan. Suomalaisille opettajille tämä on kova pala. Suomi on kuitenkin tuon Salamancan julistuksen allekirjoittanut joten eikö sitä pitäisi myös noudattaa?

Miksi allekirjoittaa jotakin, jos ei ole aikomusta sitoutua siihen?

Salamancan julistuksen toteutuessa säännöt ovat samat kaikille ja ihmisarvonmukainen tasa-arvo lasten kesken toteutuu viimein.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;29109904:
Oukkidoukki, nyt kyllä yleistät oman yksittäisen kokemuksen perusteella todella rankasti. :O
Mä teen työtä pienluokassa ja voin sanoa, että kuri on meillä tiukempi kuin osaat edes kuvitella. Se, että lapsi on ns erityislapsi, ei anna mitään oikeutta pölhöillä ja tyhmäillä tai käyttäytyä huonosti.

On hyviäkin paikkoja, mutta kyse ei todellakaan ole vain yksittäisestä tapauksesta. Näitä tulee vastaan sekä, että. Tosin vieläkin enemmän siinä, että erityisluokissa ei vaadita riittävästi lapsilta oppimisen suhteen. Lapset oppivat sen että apua saa jos tarvitsee ja tuloksena on opittu avuttomuus joka ei tod. palvele oppimista.

Suomella on ennätys erityisluokkasijoituksissa, missään maassa ei ole niin paljon erityisoppilaita kuin Suomessa. Tarkoittaako tämä sitä, että suomalaiset lapset ovat niin paljon ongelmallisempia kuin vaikka ruotsalaiset?

En ole varma, ymmärsinkä tekstisi oikein... Mutta toteutuuko mielestäsi "ihmisarvonmukainen tasa-arvo lasten kesken" erityisluokat poistamalla? Minun mielestäni ei... Niiden oppilaiden kohdalla, jotka ihan oikeasti haluaisivat koulurauhan ja mahdollisuuden kuunnella tunneilla ja oppiakin. Ja onko lasta kohtaan oikein sekään, jos on esim. pahoja oppimisvaikeuksia, tarkkaavaisuushäiriötä, hahmottamishäiriötä tms. joutua käymään koulua "normaaliluokassa." Mitä se tekee esim. itsetunnolle?

[QUOTE="Purppura";29109779]Ehkä jos se olisi saanut käydä normaalin ala-asteen hän ei käyttäytyisi noin. Tästähän on sitten tutkimustietokin ja runsaasti. Mikäli hän olisi käynyt normaalin ala-asteen ja vanhemmat olisivat tarjonneet hänelle normaalin kasvatuksen näin ei olisi käynyt.

Koulu on kuitenkin sitonut kasvattajien kädet, koska mistä tahansa teosta kuten lapsen tekojen kieltämisestä huutamalla voi tulla ilmoitus sossusta.
Haluaisitko sinä vatvoa viikoittain kotiolojasi sossujen kanssa? Mikäli et älä pyydä sitä muilta.[/QUOTE]

Jos mun kasvatusasenne olis tuota luokkaa että tekisin rikosilmoitusta opettajasta jota lapseni on nimitellyt ja solvannut, niin ehkä olis ihan hyvä jos ne sossut kuulustelis viikottain.

• Tykkää
Reactions: Minerva.McGarmiwa
[QUOTE="sipsi";29109965]En ole varma, ymmärsinkä tekstisi oikein... Mutta toteutuuko mielestäsi "ihmisarvonmukainen tasa-arvo lasten kesken" erityisluokat poistamalla? Minun mielestäni ei... Niiden oppilaiden kohdalla, jotka ihan oikeasti haluaisivat koulurauhan ja mahdollisuuden kuunnella tunneilla ja oppiakin. Ja onko lasta kohtaan oikein sekään, jos on esim. pahoja oppimisvaikeuksia, tarkkaavaisuushäiriötä, hahmottamishäiriötä tms. joutua käymään koulua "normaaliluokassa." Mitä se tekee esim. itsetunnolle?[/QUOTE]

Itsetunnolle tekee paljon pahempaa kuulua erityisluokkaan tai tarkkailuluokkaan tai tukiopetusryhmään. Tästähän julkaistiin tutkimus. Monet erityislapset tekisivät mitä tahansa jotta heitä pidettäisiin normaaleina tai että heidät edes hyväksyttäisiin jotenkin tässä yhteiskunnassa.
Olen itse aikanaan ollut tätä osa ja se on yksi syy miksi niin kiihkeästi puolustan inkluusiota. Niin kauan kuin lapset luokitellaan eri luokille tulee aina olemaan ''me''ja ne. Ne tarkoittaa niitä tyhmiä, alempiarvoisempia, osaamattomia pässinpäitä.
Erityislapsi joutuu siis jo pienestä oppimaan maailman julmuuden ja käsittelemään asioita jotka ovat äärimmäisen raakoja hänen minuudelleen.

Eikä maailma ole muuttunut niistä päivistä: Yle 26.3.2013 Erityisluokka jättää lapselle ikävän leiman: Pienluokkatoimintaa tutkinut väittelijä kertoo, että pienluokan käyneet oppilaat kokevat usein itsensä leimatuiksi ja kiusatuiksi.

Minä olen osin tämän kokenut ja kiitos loistavan järjestelmämme sama meno ja lasten kiusaaminen jatkuu. Tämän päivän näkemysten valossa, voin myös sanoa ettei koulukiusaamista voida poistaa, jollei erityisluokkia poisteta.

[QUOTE="Purppura";29109760]Ei, ei tarkoita, mutta sen jälkeen kun lapsesta on tehty erityislapsi eivät useimmat vanhemmat uskalla enää kasvattaa lapsiaan. Ei kukaan halua sossuja ovelleen..ja niin siinä käy jos lapselle huudat oli syytä tai ei.

Koulun halutessa erotella lapset, vastatkoon sitten myös kasvatuksesta kun on itse laittanut ''käsiraudat'' vanhempien ranteisiin.[/QUOTE]

Nice!

Yhteistyössä