Kusipää-curlingvanhemmat tekivät rikosilmoituksen opettajasta :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja älyttömyyden huippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29110705]Minä haluaisin nähdä Birgitten näyttämässä erityislapselle kaapin paikkaa :D
Tai edes toisten 15-vuotiaille hankalille teineille opettajien olemattomilla keinoilla.... Näytät auktoriteettisi? Näille kullannupuille kun ei enää monellakaan ole sellaiselle edes tunnistusjärjestelmää. Eivät välitä vanhemmistaan eivätkä mistään muustakaan.[/QUOTE]

Minulla on asperger-lapsi, jolle olen näyttänyt kaapin paikan nyt kahdeksan vuotta ja vapaaehtoistyössä olen "näyttänyt auktoriteetin" sekä kehitysvammaisille että nuorille "erityislapsille". Kyllä, se on vaatinut sinnikkään työn, mutta se työ ei ole vaatinut äänen korottamista tai kusipääksi haukkumista, päinvastoin: pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä.

Jokainen nuori, oli sitten erityislapsi tai kuka tahansa nuori, kaipaa elämäänsä tasapainoisia aikuisia, joiden kantti ja se henkinen 'kyrpä' kestää kriisitilanteet paremmin kuin nuoren vastaava. Työni puolesta näen myös niitä erityistapauksia, joita ei ole lapsuudessaan erityislapsiksi diagnosoitu, ja jotka ovat törmänneet lapsellisiin, kasvatustehtävään kykenemättömiin aikuisiin. Heistä osa on osastolla tälläkin hetkellä. Viimeksi tällä kuluvalla viikolla olin vastaanottamassa alle nelikymppistä miestä, joka palasi keskussairaalasta pää paketissa ja lääketokkurassa. Jos näin jälkikäteen pitäisi diagnoosi antaa, siinä on todennäköisesti malliesimerkki kontrolloimattomasta ADD:stä ja ihmisestä, joka on koko elämänsä kärsinyt kypsymättömistä aikuisista ja diagnoosin puutteesta.

Kaikkein suurin merkitys lapsen (oli "erityis" tai ei) kasvulle on nimenomaan aikuisen kyvykkyys olla aikuinen. Näitä curling-vanhempiakin syntyy nimenomaan siitä, kun aikuiset eivät ole osanneet olla aikuisia ja nyt tuo aikuiseksi kasvanut jälkikasvu yrittää kasvattaa omia lapsia, vaikka eivät ole itsekään saaneet mahdollisuutta kypsyä aikuisiksi.

Sinä voit olla minun mielipiteistäni mitä mieltä haluat olla tai miten tahansa tahdotkaan ne nähdä, mutta et voi mitätöidä toisten ihmisten tekemää työtä vain siksi, ettet itse siihen kykenisi. Se työ ei nimittäin ole helppoa kenellekään, silti lukemattomat vanhemmat pystyvät siihen: pystyvät kasvattamaan erityislapsista yhteiskuntakelpoisia aikuisia.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
No hyvä, sulla on siis kokemusta ja on sujunutkin hyvin.

Heitit vaan niin helposti tuon, että ei tarvi kuin olla aikuinen ja näyttää kaapin paikka, ettei kuulostanut asiantuntevan puheelta. Olen nimittäin vierestä seurannut sitä miten vaikeaa on olla opettaja parille rajatapauserityisoppilasteinille. Yhteisiä tunteja näiden kanssa vain pari viikossa, jolloin tuntemisen pohjaakaan ei pahemmin synny. Kotoa ei tule mitään tukea, turha siis yrittää sitä kautta asiaan vaikuttaa. Yritä oppilaiden kanssa puhua ja sieltä tulee haista vittu saatanaa ja kävellään pois. Pois kävelyähän et saa mitenkään estää. Ja muista että kotiin ihan turha yrittää viestiä. Rehtorilta ei pahemmin apua asiaan. Jotenkin kuitenkin juuri niin rajoilla mennään ettei lastensuojeluunkaan vaikuta yhteytä ottaa. Minä puhun näistä tilanteista. Eri hieman toistemme ohi.

[QUOTE="vieras";29110868]No hyvä, sulla on siis kokemusta ja on sujunutkin hyvin.

Heitit vaan niin helposti tuon, että ei tarvi kuin olla aikuinen ja näyttää kaapin paikka, ettei kuulostanut asiantuntevan puheelta. Olen nimittäin vierestä seurannut sitä miten vaikeaa on olla opettaja parille rajatapauserityisoppilasteinille. Yhteisiä tunteja näiden kanssa vain pari viikossa, jolloin tuntemisen pohjaakaan ei pahemmin synny. Kotoa ei tule mitään tukea, turha siis yrittää sitä kautta asiaan vaikuttaa. Yritä oppilaiden kanssa puhua ja sieltä tulee haista vittu saatanaa ja kävellään pois. Pois kävelyähän et saa mitenkään estää. Ja muista että kotiin ihan turha yrittää viestiä. Rehtorilta ei pahemmin apua asiaan. Jotenkin kuitenkin juuri niin rajoilla mennään ettei lastensuojeluunkaan vaikuta yhteytä ottaa. Minä puhun näistä tilanteista. Eri hieman toistemme ohi.[/QUOTE]

Olin jo menossa nukkumaan, mutta pakko on tähän vielä kommentoida. Ymmärrän kyllä sen välivaiheen turhautumisen, tilanteen, jossa joutuu voimattomana seuraamaan sivusta ja käsittelemään niitä ongelmia, joiden ääressä muut levittävät käsiään ja esittävät (toisinaan aidostikin) avuttomia. Itse olen kokenut esikoiseni kautta erityislapsen kasvun ensimmäiset vuodet ja työn ja vapaaehtoistoiminnan myötä usein hyvin traagisellakin tavalla ne seuraamukset, joita vääränlainen suhtautuminen ja asenne voi pahimmillaan aiheuttaa. Toisaalta olen myös ilokseni huomannut, että ne hormonimyrskyt vaikuttavat myös erityislapsiin eli se vaihe, missä sinä olet, useimmiten tasaantuu nuoren kasvaessa, kunhan aikuiset muistavat oman merkittävän roolinsa tässä kasvuvaiheessa. Meidän työmmehän ei suinkaan ole lisätä myrskyä vesilasissa, meidän työmme on tasata kuohuja.

Mutta joskus on mietittävä sitä omaa jaksamista ja sitä, mitä lapsi oikeasti tarvitsee. Olisiko siitä mitään hyötyä, jos saisit luvan estää lasta kävelemästä pois? Ehkä suurin hyöty onkin siitä, kun saat näyttää kuinka paljon yrität. Kun saat jättää lasten muistiin se mielikuva, että sinä olet yksi niistä ihmisistä, jotka eivät koskaan hermostuneet tai huutaneet tai syyttäneet, vaan aidosti tekivät parhaansa ja ovat vastaanottamassa heitä, jos he tahtovat vastata kädenojennukseen. Sinun tehtäväsi on yrittää parhaasi. Jos se ei riitä, sinun on käännettävä kurssia ja hoidettava itseäsikin. Mutta älä missään nimessä ala kantamaan kaunaa tai syyttelemään, siitä ei ole mitään hyötyä. Anna muiden tehdä omat valintansa. Paras asia mitä sinä voit tehdä, on tarjota tukea, apua, ja oppia.

totuus on että kusipäiset vanhemmat siittävät kusipäitä joilla on vain kasapäin oikeuksia ja häiriköiminen ja riekkuminen on pyhä asia. Kala on kala ja hauki on hauki ja kusipää on kusipää.
Koulun kustantamnen maksaa rahaa ja jos siellä ei kiinnsota olla niin miksi kusiipään vatipääisä ei hoida kusipäätään kotona.

Minulla on asperger-lapsi, jolle olen näyttänyt kaapin paikan nyt kahdeksan vuotta ja vapaaehtoistyössä olen "näyttänyt auktoriteetin" sekä kehitysvammaisille että nuorille "erityislapsille". Kyllä, se on vaatinut sinnikkään työn, mutta se työ ei ole vaatinut äänen korottamista tai kusipääksi haukkumista, päinvastoin: pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä.

Jokainen nuori, oli sitten erityislapsi tai kuka tahansa nuori, kaipaa elämäänsä tasapainoisia aikuisia, joiden kantti ja se henkinen 'kyrpä' kestää kriisitilanteet paremmin kuin nuoren vastaava. Työni puolesta näen myös niitä erityistapauksia, joita ei ole lapsuudessaan erityislapsiksi diagnosoitu, ja jotka ovat törmänneet lapsellisiin, kasvatustehtävään kykenemättömiin aikuisiin. Heistä osa on osastolla tälläkin hetkellä. Viimeksi tällä kuluvalla viikolla olin vastaanottamassa alle nelikymppistä miestä, joka palasi keskussairaalasta pää paketissa ja lääketokkurassa. Jos näin jälkikäteen pitäisi diagnoosi antaa, siinä on todennäköisesti malliesimerkki kontrolloimattomasta ADD:stä ja ihmisestä, joka on koko elämänsä kärsinyt kypsymättömistä aikuisista ja diagnoosin puutteesta.

Kaikkein suurin merkitys lapsen (oli "erityis" tai ei) kasvulle on nimenomaan aikuisen kyvykkyys olla aikuinen. Näitä curling-vanhempiakin syntyy nimenomaan siitä, kun aikuiset eivät ole osanneet olla aikuisia ja nyt tuo aikuiseksi kasvanut jälkikasvu yrittää kasvattaa omia lapsia, vaikka eivät ole itsekään saaneet mahdollisuutta kypsyä aikuisiksi.

Sinä voit olla minun mielipiteistäni mitä mieltä haluat olla tai miten tahansa tahdotkaan ne nähdä, mutta et voi mitätöidä toisten ihmisten tekemää työtä vain siksi, ettet itse siihen kykenisi. Se työ ei nimittäin ole helppoa kenellekään, silti lukemattomat vanhemmat pystyvät siihen: pystyvät kasvattamaan erityislapsista yhteiskuntakelpoisia aikuisia.

Tietysti on eri asia "olla aikuinen", jos on kotona yksi rettelöijä tai jos on aina yksi "erityinen" kerrallaan tai pari.
Jos taas rettelöijiä on luokassa puolet niin ei välttämttä auta se "aikuisuus".

Millä tavalla tämä on tutkimustulos tai minkäänlaista faktaa? Tämä on yhden ihmisen "huoli", ihmisen joka hyvinkin puolueellisesti (luonnollisesti) kirjoittaa asiasta, joka on hänen leipätyönsä: "Erityisalani on lasten asiat, huoltajuus- ja huostaanottoasiat."

En tiedä milloin teksti on kirjoitettu, mutta lastensuojelulain muutos paitsi painotti varhaista puuttumista, teki myös hyvin konkreettisen selväksi sen, että avohuollon tukitoimet täytyy tarjota ja kokeilla, huostaanotto on viimesijainen puuttumismuoto.

Sosiaalitoimi myös sijoittaa lapsia. Ideaalitilanteessa tätä ei tarvittaisi, vaan vanhemmat kykenisivät hoitamaan oman jälkikasvunsa. Ikävä kyllä perusopetus tänä päivänä on niin tiukkojen säädösten alla, ettei opettaja esim. voi kutsua oppilasta kusipääksi ilman että rosis kutsuu. Saati että opettajilla olisi valtaa puuttua oppilaiden ongelmiin, välinpitämättömyyteen, väkivaltaisuuteen tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan. Elleivät vanhemmat ota asiaa tosissaan, on lastensuojelu ainoa mihin opettajat voivat kääntyä. Ja huomioidaan tässä, ettei lähellekään kaikista oppilaista joista ehkä pitäisi, tehdä mitään ilmoituksia.

Erityisesti nuorten kouluongelmat ovat lisääntyneet huomattavasti kaiken senkin takia, ettei koulussa ole mahdollista enää pitää kuria. Enkä tarkoita mitään väkivaltaisia keinoja, vaan sitä, että jos opettaja menee kahden oppilaan tappeluun väliin, tämä saattaa saada syytteen pahoinpitelystä, jos on vaikka sattunut suututtamaan tappelun aloittajan vanhemmat.

Itse tiedän lukuisia sijoitettuja nuoria, joiden syy sijoitukseen on ollut puhtaasti kouluongelmat. On pyritty tukemaan ja auttamaan asiassa, mutta koska vanhemmilla ei ole halua tai kykyä auttaa tilanteessa, on jouduttu sijoittamaan lapsi ympäristöön, joka pystyy valvomaan koulunkäyntiä ja oppivelvollisuuden toteutumista. Jos lapsi on vuoden aikana käynyt yhteensä parin kuukauden edestä koulua, on jatkomahdollisuudet aika heikot. Yleensä tilanteet vielä ovat näin pitkällä, ennenkuin siihen radikaalimmin puututaan.

On varmasti hyvä bisnes taistella epäreiluja ja laittomia huostaanottoja vastaan ja nostaa asiasta isoa liksaa. Myös perusteettomia huostaanottoja on, se on aivan varmaa, ei ole alaa jossa ei tapahtuisi virheitä, mutta näin isoksi ongelmaksi asti? No, en todellakaan usko. Ja aika moni vanhempihan pitää tietenkin huostaanottoa perusteettomana, koska eihän se nyt ole iso juttu ettei se lapsi ole käynyt oikeastaan seiskaluokkaa ollenkaan, mutta kato kun teinit on teinejä niin kyllähän niiden pitää antaa tuolla rellestää mielummin kavereiden kanssa. Eikä ymmärretä miksi sossut puuttuu peliin. Se oppivelvollisuus on aika vakavasti otettava asia Suomessa, eikä se ole lasun sossujen vika.

1.Käsittääkseni oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimus on faktaa. Mikäli ei ole, kumoanet tiedon lähteillä lueteltuna.
2. Hän on aivan yhtä puolueellinen kuin sinä olet ammattisi puolesta. Eikä hän ole yksin, asiasta on kirjoittanut myös Marja Syvälä Suomen Kuvalehdessä: Miten lastensuojelusta tuli kyttäämistä? ”Yksikin väärin perustein puoskaroitu huostaanotto on liikaa” – Suomenkuvalehti.fi. Hänen lisäkseen asiasta on kirjoittanut laajasti Timo Saloviita, joka on erityispedagogiikan professori. Tälläkö tarkoitat alemmin koulutettua?
3. Asia on hyvin ajankohtainen, sillä turhia ja laittomia huostaanottoja on liikaa. Todistettavasti nämä huostaanotot eivät usein edes auta lasta.Sijaisperheessä saa olla 7 lasta, paljonko sille yhdellä sijoitetulle jää aikaa?
Tämän lisäksi jatkuvasti tulee esiin tapauksia joissa sijaisperheessä onkin itseasiassa pahoinpidelty lasta. Näin koska sijaisperheitä ei valvo kukaan. Samoin jos sijaisperheelle sitten tulee ongelmia lapsen kanssa, apua ei juuri heru. Tästä aiheesta Yle julkaisi tämän vuoden maaliskuussa ohjelman.Tosi tarina:Sijaisperhe.

4. Oppivelvollisuuden toteutuminen näissä tapauksissa on osoittautunut toimimattomaksi. Monet lapset siirtyvät taikasana ''mukautettu'' mukana läpi järjestelmän oppimatta mitään.

[QUOTE="jeps";29111180]Tietysti on eri asia "olla aikuinen", jos on kotona yksi rettelöijä tai jos on aina yksi "erityinen" kerrallaan tai pari.
Jos taas rettelöijiä on luokassa puolet niin ei välttämttä auta se "aikuisuus".[/QUOTE]

Sääli kertoa tämä, mutta jos erityisluokat lopettettaisiin saataisiin normaaliluokille huomattavasti enemmän ammattitaitioisia avustajia. Erityisluokkia on erilaisia ja oma näkemykseni on, että ne lapset jotka eivät häiritse muiden koulunkäyntiä voitaisiin integroida.

Haastavan erityislapsen vanhempana, siihen liittyen myöskin lastenpsykiatrian polin entisenä asiakasperheenä ja sittemmin perhenneuvolan asiakkaana voin kyllä sanoa, että missään vaiheessa ei ole tullut kritiikkiä siitä, että lapsen kasvattamisessa on noudatettu tiukkoja rajoja ja sääntöjä.

Lapsi, jolle sääntöjen sisäistäminen on haasteellista ja joka on impulsiivinen, tarvitsee hyvin strukturoidun, selkeän arjen, jossa vanhemmilla on tiukka, mutta rakastava ote kasvattamiseen. Monet kerrat tilanteet ovat lapsen itsensä mielestä olleet epäreiluja, onpa joskus jopa sanonut henkilökunnalle, että äiti aina raivoaa, äiti ei hoida meitä kunnolla tai että häntä sorsitaan kotona (versus ei-erityissisarukset). Henkilökunta on ammattitaitoista, kyllä ne näkee, mikä tilanne on oikeasti ja mitä se ei ole. Kertaakaan ei ole tarvinnut miettiä, että ylitänkö jonkun rajan pitäessäni kiinni lapseni säännöistä ja rajoista.

On ihan puhdasta paskapuhetta väittää, etteikö erityislasta saisi ja pitäisi kasvattaa tiukasti ja selkein rajoin.

[QUOTE="Purppura";29112885]Sääli kertoa tämä, mutta jos erityisluokat lopettettaisiin saataisiin normaaliluokille huomattavasti enemmän ammattitaitioisia avustajia. Erityisluokkia on erilaisia ja oma näkemykseni on, että ne lapset jotka eivät häiritse muiden koulunkäyntiä voitaisiin integroida.[/QUOTE]

Saanko mä sitten kysyä sinulta, että mihin ajattelit sijoittaa ne loput oppilaat niiltä erityisluokilta? Voin sanoa, että jokaisella erityisluokalla olevalla lapsella on syynsä, miksi hän on siinä pienryhmässä ja jokaisen pienryhmän kymmenestä oppilaasta _ehkä_ 1-2 oppilasta saattaa kyetä integroitua esim pari krt. viikossa vaikkapa englannintunneille. Suuressa luokassa ollessaan erityisoppilas altistuu aivan yhtälailla kiusaamiselle ja syrjinnälle, kuin ollessaan pienryhmässä.

Yleisopetukseen tarvitaan ohjaajia siitäkin huolimatta, oli siellä erityisiä tahi ei.

Rikosilmoituksia tehdään tosi paljon ja monesta syystä. En tiedä kannattaako niihin edes vakavasti suhtautua, koska ei niistä hyödy kuin iltalehdet väkertämällä uutisia ei yhtään mistään jutusta. Opettaja toimi viisasti myöntämällä virkavirheensä, eikä sellaisesta Suomessa ole ennenkään häkkiä tai sakkoja saanut. Mielestäni opettaja voitti jutussa, koska hänen kohdallaan se on ohi nyt ja siitä tuskin maine menee. Jokainen tietää, että oppilaiden kielenkäyttö ja käytös voi olla aivan älytöntä ja venyttää kenen tahansa aikuisen kärsivällisyyttä. Joten häirikköpoika jatkaa huonoja tapojaan ja törmää varmasti jatkossa vielä pahempiin tilanteisiin, joissa mamma tai pappa ei voikaan enää rientää avuksi. Elämä ei ole lempeä sellaisille, jotka eivät ymmärrä kielteistä vaikutustaan ja pojan tapauksessa miettii vaan miten paljon saa vielä hakata päätään seinään.

>>Jos taas vanhemmat huutavat naama punaisena miten heidän Purjo-Petteriään ei ymmärretä ja häntä pitää paapoa, tai jos Purjo-Petteri flippaa opettajan ohjeistuksesta ja kiipeää koulun katolle, tai jospa vaikka pikku Purjo-Petteri niin erikoisena erityislapsena on kotoa oppinut sen, ettei häntä todellakaan kielletä koska hän on niin erityinen, ja kokee oikeudekseen pätkiä päihin kanssakoululaista..

Jatkuu näin:

Opettaja sanoo Purjo-Petterille että tuu nyt alas, voisitko nyt tulla, tää on vaarallista. Purjo-Petteri sanoo et haista paska! ja pissaa.

Opettaja kieltää Purjo-Petteriä ja poistaa hänet liikuntatunnilta. Purjo-Petteri mussuttaa pullaa koulun aulassa.

Purjo-Petteri kertoo kotona, että häntä syrjitään. Purjo-Petterin häirikkökaverit ovat samaa mieltä! Purjo-Petteri+vanhemmat valittaa rehtorille ja haukkuu opettajaa kaikille tutuille, rehtori huutaa opettajalle, opettaja ei enää saa määrätä rangaistuksia, eikä sanoa Purjo-Petterille vastaan. Vanhemmat kiittää koulua yhteistyöstä.

Nykyään kun erityislapsia on joka kiven ja kannon alla niin on ihan pakko kysyä selvennystä tälle termille. Tarkoitetaanko tällä nyt oikeasti kehitysvammaista lasta vai sitten niitä lapsia jotka ainakin vielä 90-luvulla pistettiin tarkkikselle kun olivat pikkasen liian tyhmiä menemään muiden mukana?

[QUOTE="Purppura";29112885]Sääli kertoa tämä, mutta jos erityisluokat lopettettaisiin saataisiin normaaliluokille huomattavasti enemmän ammattitaitioisia avustajia. Erityisluokkia on erilaisia ja oma näkemykseni on, että ne lapset jotka eivät häiritse muiden koulunkäyntiä voitaisiin integroida.[/QUOTE]

Ihanko oikeasti olet tuota mieltä, että normiluokille tulis enempi ammattitaitoisia avustajia..Salli mun nauraa...
Kortistoon tulisi enempi ammattitaitoisia avustajia, joille ei töitä löydy.

Osa kunnistahan jo toteuttaa inkluusiota päivähoidon puolella ja voin ihan kertoa, että yhtään enempää avustajia EI OLE, EIKÄ TULE, päinvastoin kun ensin puhuttiin inkluusiosta ja kuinka hienosti se tulee toteutumaan ja sitten tietenkin pienryhmät puretaan. Sääli vaan että nämä puheet unohtuvat kun kunnilla on tiukkaa rahasta ja avustajien määrärahoja vähennettään. Totuus on että avustajia on entistä vähempi ja entistä vaikeampi saada...

Olisikohan nöyrä anteeksipyyntö korjannut asian, mene ja tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;29112916:
Saanko mä sitten kysyä sinulta, että mihin ajattelit sijoittaa ne loput oppilaat niiltä erityisluokilta? Voin sanoa, että jokaisella erityisluokalla olevalla lapsella on syynsä, miksi hän on siinä pienryhmässä ja jokaisen pienryhmän kymmenestä oppilaasta _ehkä_ 1-2 oppilasta saattaa kyetä integroitua esim pari krt. viikossa vaikkapa englannintunneille. Suuressa luokassa ollessaan erityisoppilas altistuu aivan yhtälailla kiusaamiselle ja syrjinnälle, kuin ollessaan pienryhmässä.

Yleisopetukseen tarvitaan ohjaajia siitäkin huolimatta, oli siellä erityisiä tahi ei.

Useimmissa kouluissa sovelletaan jo 50%:sta inkluusiota eli lapset ovat vain 50 % erityisopetuksessa entisen 100 % sijasta. Kummallista kyllä tämä toimii. Tämä kumoaa väitteesi tuosta 1-2 oppilasta pari kertaa viikossa.
Tämä aika on sitten käytetty siten, että muista luokista tulee siksi aikaa kun erityisoppilas on yleisluokassa pari oppilasta normaaliluokasta. Nämä normaaliluokasta tulevat ovat niitä jotka tarvitsevat tukiopetusta jossakin aineessa.

Ne loput..kyse on siitä ketkä pystyvät sopeutumaan ryhmään ilman että muiden oppimista häiritään. On aivan eri asia jos meillä on 1 erityisluokka koulussa kuin jos niitä on 3 tai enemmän. Toisaalta, en näe miten adhd häiritsee esim liikuntatunnilla..

Se että Suomella on Euroopan ennätys erityislapsi määrässä ei voi selittyä millään muulla kuin opettajien laiskuudella. Todennäköisyyslaskenta ei ainakaan pysty osoittamaan suomalaisia lapsia niin vaikeiksi.

[QUOTE="Vieras";29113102]Nykyään kun erityislapsia on joka kiven ja kannon alla niin on ihan pakko kysyä selvennystä tälle termille. Tarkoitetaanko tällä nyt oikeasti kehitysvammaista lasta vai sitten niitä lapsia jotka ainakin vielä 90-luvulla pistettiin tarkkikselle kun olivat pikkasen liian tyhmiä menemään muiden mukana?[/QUOTE]

Se kattaa kaikki myös ns. tavalliset oppimisvaikeudet. Tästä seuraa se että se pieni arka ujo tyttö lykätään pahimmallaan samaan luokkaan kahden adhd-lapsen kanssa. Epäilen tämän olevan pääsyy siihen miksi uusimmassakin tutkimuksessa monet lapset kertovat tulleensa kiusatuksi erityisluokassa.

Kyse ei siis todellakaan ole niistä muitten opetusta häiritsevistä lapsista vaikka opettajat niin haluavatkin uskotella. Kyse on monessa tapauksessa lapsista jotka vain oppivat hieman hitaammin kuin muut, mutta joista ei ole muille haittaa. Lapsista jotka opettajat haluavat siivota mahdollisesti pois luokaltaan ettei se rumenna luokan tulosta koulujen yleisvertailuissa. Professori Saloviidan tutkimus on hyvin kattava tästä aiheesta, sen kun lukee ymmärtää paljon paremmin.

Purppura, minun on pakko kysyä työskenteletkö erityisopettajana itse? Niin asiantuntijuudella kirjoitat erityisopetuksesta. Valitettavasti en vaan kaikesta ole ihan samaa mieltä - toki minun tietämykseni on vain mutu-tuntumaa, omissa pedagogisissa opinnoissa erityisopetus sivuutettiin aika kevyesti.

[QUOTE="Purppura";29113512]Useimmissa kouluissa sovelletaan jo 50%:sta inkluusiota eli lapset ovat vain 50 % erityisopetuksessa entisen 100 % sijasta. Kummallista kyllä tämä toimii. Tämä kumoaa väitteesi tuosta 1-2 oppilasta pari kertaa viikossa.
Tämä aika on sitten käytetty siten, että muista luokista tulee siksi aikaa kun erityisoppilas on yleisluokassa pari oppilasta normaaliluokasta. Nämä normaaliluokasta tulevat ovat niitä jotka tarvitsevat tukiopetusta jossakin aineessa.

Ne loput..kyse on siitä ketkä pystyvät sopeutumaan ryhmään ilman että muiden oppimista häiritään. On aivan eri asia jos meillä on 1 erityisluokka koulussa kuin jos niitä on 3 tai enemmän. Toisaalta, en näe miten adhd häiritsee esim liikuntatunnilla..

Se että Suomella on Euroopan ennätys erityislapsi määrässä ei voi selittyä millään muulla kuin opettajien laiskuudella. Todennäköisyyslaskenta ei ainakaan pysty osoittamaan suomalaisia lapsia niin vaikeiksi.[/QUOTE]

Yleensä kun pienryhmästä lähtee oppilas isompaan luokkaan tunniksi, lähtee mukaan myös ohjaaja tarpeen vaatiessa. Minusta sinun mallisi ei vain täsmää mitenkään nykyiseen koulumaailmaan. Sinusta yksi adhd-lapsi ei haittaa mitenkään liikkatunneilla, oukkidoukki, onko sulla käsitystäkään millaista se voisi olla jos heitä olisi enemmän siellä mukana? Sekin vaatisi lisää ohjaajia tueksi tunneille. Mistä ne kaikki ohjaajat saataisiin? Nyt pienryhmissä on omat ohjaajat opettajan työpareina, mutta sinun mallissasi heitä pitäisi ripotella lähes joka osaan koulua. Ok, millä rahalla tänä leikkauksien päivänä?

Minä kannatan integraatiota kyllä, joskus se on oppilaan eduksi. Mutta järki käteen nyt, aina se ei vaan onnistu.

Mikä tässä nyt on pointti? Vanhemmat valittivat ja veivät asian eteenpäin, niin kun kuka tahansa vanhempi jos kokisi että omaa lastaan on kohdeltu väärin tai epäoikeudenmukaisesti.

Pointti on se, että suurin osa vanhemmista ei ehkä kokisi tuossa tilanteessa lapsensa kokeneen suurta väryyttä ja ymmärtäisivät myös opettajaa. Suurin osa vanhemmista ei myöskään haluaisi välittää lapselleen sellaista viestiä, että he saavat tehdä mitä tahansa, mutta heitä ei missään nimessä saa kohdella väärin.

[QUOTE="Purppura";29113530]Se kattaa kaikki myös ns. tavalliset oppimisvaikeudet. Tästä seuraa se että se pieni arka ujo tyttö lykätään pahimmallaan samaan luokkaan kahden adhd-lapsen kanssa. Epäilen tämän olevan pääsyy siihen miksi uusimmassakin tutkimuksessa monet lapset kertovat tulleensa kiusatuksi erityisluokassa.

Kyse ei siis todellakaan ole niistä muitten opetusta häiritsevistä lapsista vaikka opettajat niin haluavatkin uskotella. Kyse on monessa tapauksessa lapsista jotka vain oppivat hieman hitaammin kuin muut, mutta joista ei ole muille haittaa. Lapsista jotka opettajat haluavat siivota mahdollisesti pois luokaltaan ettei se rumenna luokan tulosta koulujen yleisvertailuissa. Professori Saloviidan tutkimus on hyvin kattava tästä aiheesta, sen kun lukee ymmärtää paljon paremmin.[/QUOTE]

Missä koulujen yleisvertailussa?

Niistä hitaasti oppivista on myös muille haittaa. He tarvitsevat paljon opettajan aikaa ja tukea, mikä on pois muilta, koska henkilökohtaisia avustajia ei juuri saada. Vaihtoehtoina siis on, että erityisoppilaalle annetaan aikaa riittävästi ja hän saa tarvitsemansa tuen, mutta muut eivät apua ehdi juuri saada tai vaihtoehtoisesti erityisoppilas jää vaille tukea, mutta muut saavat riittävästi. Tai sitten laitetaan erityisoppilas pienryhmään, jossa hän saa apua riittävästi ja yleisopetuksessa olevat eivät kärsi (niin paljon) opettajan ajan puutteesta.

[QUOTE="vieras";29113562]Pointti on se, että suurin osa vanhemmista ei ehkä kokisi tuossa tilanteessa lapsensa kokeneen suurta väryyttä ja ymmärtäisivät myös opettajaa. Suurin osa vanhemmista ei myöskään haluaisi välittää lapselleen sellaista viestiä, että he saavat tehdä mitä tahansa, mutta heitä ei missään nimessä saa kohdella väärin.[/QUOTE]

Niin, totta kai poika teki väärin alunperin tukkiessaan hissin mutta opettaja taas kasvattajana ei saa haukkua oppilasta. Minustakin olisi ollut riittävä toimenpide että rehtori olis saanut tiedon ja opettaja olis pyytänyt anteeksi henk.koht pojalta.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="Purppura";29113512]Se että Suomella on Euroopan ennätys erityislapsi määrässä ei voi selittyä millään muulla kuin opettajien laiskuudella. Todennäköisyyslaskenta ei ainakaan pysty osoittamaan suomalaisia lapsia niin vaikeiksi.[/QUOTE]

Sillä samalla laiskuudella selittyy varmaan myös se, että Suomi pärjää niin hyvin pisa-tutkimuksissa?

Yhteistyössä